معمای توازن خدمات رسانی به شمال و جنوب شهر

در واپسین روزهای فعالیت شورای شهر پنجم بیرجند، شاید بتوان قضاوتی بهتر و کارشناسی از کارنامه این شورا داشت. در واقع سوال اساسی شهروندان بیرجندی این است که شورای پنجم برای حل معضلات بی شمار شهری؛ عدالت اجتماعی، توازن منطقه ای و … چه کرده است. روز پنجشنبه در نشست بررسی عملکرد شورای اسلامی بیرجند، میزبان دکتر تقی زاده رئیس شورای اسلامی شهر بودیم تا گفتگویی بدون تعارف درباره عملکرد چهار ساله شورای پنجم داشته باشیم.

توازن منطقه ای، اولویت مهم شورای پنجم

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در این گفتگو که به طور زنده در صفحه اینستاگرام روزنامه آوا نیز پخش می شد، با بیان اینکه این شورا همه توانش را برای خدمت به همشریان به کار برد، می گوید: البته همه ی انتظارات مردم شریف مرکز استان به دلیل تعدد خواسته ها و شرایط موجود اجرایی نشد. دکتر تقی زاده با مقایسه بودجه شهرداری در سنوات گذشته، می افزاید: در سال ۹۶ بودجه شهرداری، ۶۰ میلیارد تومان بود در حالی که امسال با ۲۵۰ میلیارد تومان تحویل شورای بعدی خواهد شد. وی با بیان اینکه ۶۰ درصد بودجه به فعالیت های عمرانی اختصاص پیدا کرد، عنوان می کند: در مناطق جنوب و شمال شهر بیرجند تفاوت های زیادی از نظر توسعه وجود داشت که شورای پنجم برای توازن منطقه ای اقدامات زیربنایی شایانی را انجام داد. رئیس شورای شهر بیرجند اضافه می کند: پروژه انتقال آب به شمال شهر برای آبرسانی فضای سبز ، احداث بوستان های انقلاب، الهیه، کانال مهرشهر، احداث فرهنگسرا از مهم ترین اقدامات شهرداری برای شمال شهر بیرجند بوده است. تقی زاده با اشاره به بودجه ۲۵ میلیارد تومان برای آسفالت های مهرشهر، تصریح می کند: اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و با استمرار این فعالیت ها تا چند سال آینده چهره شمال و جنوب شهر بیرجند را به یکدیگر نزدیکتر می کنیم.

متهم به بی عدالتی می شویم

وی می افزاید: بیش از ۸۰ درصد بودجه شهرداری از محل فعالیت های ساختمانی و عوارض جنوب شهر تامین می شود اما بیش از ۷۰ درصد بودجه به شمال شهر اختصاص پیدا می کند. رئیس شورای شهر بیرجند ادامه می دهد: به خاطر همین موضوع گاهی نیز متهم به بی عدالتی می شویم اما توازن شهری اولویت شورای پنجم بود. دکتر تقی زاده با بیان اینکه برخی از دستگاه ها منافع سازمانی خودشان را بر منافع عمومی ترجیح می دهند، ادامه می دهد: در منطقه مهرشهر جمعیت زیادی مستقر شدند اما بسیاری از زیرساخت های خدماتی، رفاهی، آموزشی،درمانی و فضای سبز فراهم نشد و این یکی از انتقادهای به حق مردم مهرشهر می باشد. وی اضافه می کند: برنامه ریزی مناسبی در گذشته ایجاد نشد و اکنون باید با شرایط کنونی به فکر فراهم کردن این زیرساخت ها باشیم .

طرح جامع شهری معضلات جدید را پیش بینی نکرده است

رئیس شورای شهر بیرجند به طرح جامع شهری مرکز استان اشاره و می افزاید: متولی این طرح اداره کل راه و شهرسازی استان و فقط مجری آن شهرداری است و قدیمی بودن و پیش بینی نکردن معضلات جدید از مشکلات این طرح می باشد. تقی زاده با بیان اینکه شهروندان نیز پیشنهادات سازنده خودشان را به شورای شهر می فرستند، خاطرنشان می کند: هر زمان پیشنهاداتی به طور مکتوب به شورا اسلامی شهر ارسال می شود به کمیسیون عمران و شهرداری ارجاع و اگر به شهرداری ارتباطی نداشته باشد نیز به سازمان مربوطه می فرستیم. وی اضافه می کند: احداث فضای سبز در خیابان های انقلاب، الهیه، سایت اداری از جمله درخواست های شهروندان از شورای شهر بیرجند بود. وی به موضوع تعریض خیابان های بیرجند نیز اشاره کرده و می گوید: تعریض خیابان طالقانی و ابتدای خیابان مدرس به بودجه زیادی نیاز دارد و برخی از مالکان نیز با شهرداری برای فروش ملک همکاری نمی کنند. رئیس شورای شهر بیرجند بیان می کند: در طرح جامع ترافیک خطوط ویژه اتوبوسرانی و خیابان های یک طرفه پیش بینی شده و با اجرایی شدن این طرح مشکل خیابان طالقانی حل خواهد شد.

نیاز به همیاری شهروندان داریم

رئیس شورای شهر بیرجند به پارکینگ طبقاتی حکیم نزاری اشاره و می گوید: احداث این پارکینگ برای روانسازی ترافیک خیابان بود و امیدواریم کسبه محترم اتومبیل هایشان را در این مکان پارک کنند. تقی زاده با بیان اینکه شهرداری نیاز به همیاری و همکاری مردم در این موضوع دارد، می افزید: اگر در خیابان جمهوری این همکاری و همیاری از سوی کسبه شکل می گرفت، وضع این خیابان به مراتب بهتر از امروز می بود. وی با بیان اینکه در خیابان جمهوری فضای سبز، احداث صندلی و نورپردازی پیاده رو پیش بینی شده بود، ادامه می دهد: شورای شهر پیشنهاد رایگان بودن استفاده از پارکینک و برعهده گرفتن مدیریت آن را به مالکان خیابان جمهوری ارائه کرد اما از این پیشنهاد استقبال نکردند. رئیس شورای شهر بیرجند می گوید: احداث هفت بازارچه در دستور کار این شورا قرار گرفته که برخی نیز به بهره برداری رسیدند. تقی زاده اضافه می کند: در جنوب شهر باتوجه وجود بازارچه های غفاری و پاسداران تا این لحظه برای احداث بازارچه جدید ضرورتی احساس نشده است.

افزایش ۵۰۰ درصدی بودجه شهری

وی به موضوع درآمدزایی شهرداری اشاره کرده و می گوید: بودجه شهرداری ۵۰۰ درصد افزایش یافته درحالی که سهم افزایش عوارض ساختمانی در این بودجه ۱۵ درصد بوده است. تقی زاده اضافه می کند: صرفه جویی در هزینه ها، اخذ عوارض از دستگاه های دولتی، وصول مطالبات دولتی، واگذاری کارها، تابلوهای تبلیغاتی، ساختمان های شهرداری، فضای سبز به بخش خصوصی و پیمانکار از جمله دلایل افزایش بودجه شهرداری می باشد. به گفته رئیس شورای شهر بیرجند فرهنگسرا ی بیرجند نیز برای اداره واجرای برنامه ها به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

مافیای پسماند

تقی زاده با بیان اینکه سایت پسماند در شهریور ماه سال جاری به بره برداری می رسد، می گوید: شورای پنجم جلسات زیادی در این ارتباط برگزار کرد اما با مقابله مافیای پسماند شهری مواجه شد. وی با بیان اینکه پیمانکار بخش خصوصی نیز در اجرای این طرح ناتوان بود، می افزاید: خرید دستگاه های مورد نظر انجام شده و امیدواریم در شهریور ماه با آغاز شورای ششم این سایت راه اندازی شود. رئیس شورای اسلامی بیرجند درباره هزینه تبلیغات اقدامات شهری نیز می گوید: برخی از شهرداری و شورای شهر به دلیل اطلاع رسانی نکردن اقدامات انتقاد می کنند و خواهان تبلیغات بیشتر فعالیت های شهری برای شناخته شدن توسط شهروندان هستند. تقی زاده اضافه می کند: برای تبلیغات شهری به طور میانگین ۲۰۰-۳۰۰ میلیون تومان در شورا تصویب می شود که بر مبنای ان شهرداری به تبلیغات می پردازد. وی به موضوع صنوف آلاینده نیز اشاره و عنوان می کند: زمینی که در اختیار شهرداری بود ادعای وقف مطرح شد با اینکه قبلا استعلامات لازم انجام گرفته شده بود. وی اضافه می کند: تفاهم نامه ای با متولی زمین برای سپردن زمینی دیگری به ایشان امضا شد تا نیت واقف انجام شود. تقی زاده درباره قطعه دیگر صنوف آلاینده نیز می گوید: این قطعه متعلق به اداره کل راه وشهرسازی است و هیچ مشکلی ندارد اما متاسفانه خود کسبه نسبت به ساخت اقدامی نکردند.

کاندیدا انتخابات نشدم

رئیس شورای شهر بیرجند درباره هزینه های جنجالی برخی از پروژه های شهری هم می گوید: برای فرهنگسرا ۵۰ میلیارد و پارک جنگلی ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است. تقی زاده شایعات پیرامون هزینه ۸۰ میلیاردی پارک جنگلی را نیز رد می کند. وی با بیان اینکه هیچ بدهی به شورای بعدی به یادگار نخواهیم گذاشت، می گوید: شهرداری اعلام کرده که هیچ مطالبه ای با پیمانکاران ندارد البته گاهی صورت جلسه پیمانکار نظر تایید مهندیسین را نمی گیرد که وارد موضوع حقوقی می شود. رئیس شورای شهر بیرجند با بیان اینکه در این دوره انتخابات شرکت نکرده ام، می افزاید: هشت سال توفیق خدمت به همشهریان بیرجندی را داشتم و اکنون بیشتر به فعالیت های علمی خواهم پرداخت. مهدی آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت