مسیرهای مارپیچ برای بانوی فرمول یک

تنها چیزی که می تواند،در هر کاری شما را جلو ببرد. علاقه ی به آن کار است،رانندگی را دوست دارم و مسابقات در زمینهای مارپیچ مرا قوی تر میکند.اما مشکلاتی بر سر راه ورزشکاران اتومبیل رانی است که از حرکت در مسیر مارپیچ دشوار تر است. روزنامه ی آوای خراسان جنوبی مصاحبه ای با سعیده صائب نژاد ،بانوی اتومبیل ران موفق استان انجام داده که در ادامه می خوانید. بانوی اتومبیلران بیرجندی می گوید: با همت و تلاش در ورزش اتومبیلرانی موفق شدم،   مقام اول و دوم استانی، یک مقام اول شهرستانی و یک مقام چهارم کشوری را در کارنامه خود ثبت کنم و  حتی در برنامه دست فرمون هم شرکت و خودم را محک زدم. سعیده صائب نژاد متولد ۵۸ است و از سال ۸۱ رانندگی را شروع کرد اما فعالیت حرفه ای رانندگی خود را از سال ۹۵ آغاز کرد. او عشق رانندگی دارد و در ورزشی که خیلی آن را ورزشی مردانه می دانند پا گذاشت و پا به پای آنها ادامه داد. 

اولین خانم در پیست مسابقات اتومبیلرانی

او که مسئول کمیته آموزش اتومبیل رانی شهرستان بیرجند نیز است می گوید:  در حال حاضر ماشین ۲۰۶ دارم و زمانی که وارد پیست شدم تنها خانمی بودم که در کنار آقایان به صورت حرفه ای به این ورزش پرداخت. البته کم کم بانوان دیگری وارد شدند. وی با بیان اینکه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی برای بانوان این ورزش هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است، می افزاید: از مهمترین مشکلات من به عنوان یک ورزشکار زن کنجکاوی و کنکاش مردم در زندگی شخصی من است که واقعا خوب نیست.!صائب نژاد ادامه می دهد: باید زنان در این رشته فعال شوند ،  فرهنگسازی شود ، خوشبختانه اکنون ۵ زن در رشته اتومبیل رانی به صورت حرفه ای کار می کنند.

مقام چهارم کشوری

وی با بیان اینکه در مسابقات راند چهارم در سال گذشته به میزبانی کرمان که  پارسال برگزار شد مقام چهارم را کسب کردم، بیان می کند: همچنین در مسابقات دست فرمان تلوزیون نیز شرکت داشتم که جنبه نمایشی داشت. وی ادامه می دهد: در این مسابقه  مثل مسابقات کشوری قوانین رعایت نشده بود و خودروهایی با قدرت ۱۶۰۰ با خودروی ۲۰۰۰ در کنار هم به رقابت پرداختند .مسئول کمیته آموزش اتومبیلران شهرستان بیرجند می افزاید: شایسته است که از این ورزش مخصوصا برای بانوان حمایت شود تا بتوانیم موفقیت هایی کسب کنیم. وی با بیان اینکه حرکت در میان پاپلونها و حرکات  مارپیچ بین دروازه‌ها یا میل و پرچم‌های نصب‌شده را مسابقه مارپیچ یا (اسلالوم) می‌گویند، خاطر نشان می کند: مسابقات مارپیچ یکی از انواع مسابقات اتومبیلرانی (موتور اسپرت) است که در این نوع مسابقه بر ایمنی و مهارتهای کنترلی فردی تأکید می‌شود.

بالا رفتن سرعت عمل و دقت در رانندگی

صائب نژاد یادآور می شود: در بحث آموزش اتومبیل رانی  اسلالوم (افزایش مهارت رانندگی) قصد داریم به هنرجویان قوانین درست رانندگی آموزش دهیم تا سرعت عمل و دقت در رانندگی آنها بالا برود. وی با اشاره به اینکه خوشبختانه حضور بانوان در این ورزش در حال حاضر بهتر شده است، بیان می کند: بسیاری از آقایان به من می گویند شما برای ما الگویی شده اید که به مادر،  خواهر و همسرمان یادآوری کنیم که اعتماد به نفس خودشان را بالا ببرند و بتوانند در رشته که دوست دارند پیشرفت کنند و از حضور در اجتماعات هراسی نداشته باشند.

تجربه نشستن پشت اتوبوس و تریلی

این بانوی ورزشکار هم استانی عنوان می کند: نباید در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی نگاه جنسیتی داشت به دلیل علاقه به نشستن پشت  فرمان ماشین سنگین مثل اتوبوس و تریلی در سال ۹۷ گواهینامه پایه یک خود را گرفتم. رانندگی با این خودروها  برایم لذت بخش بوده است. وی در خصوص مشکلات خود به عنوان یک بانوی راننده حرفه ای می گوید: از بزرگترین و اصلی ترین مشکلات من خراب شدن ماشین و حضور در مکانیکی و لوازم یدکی است یک روز مجبور شدم از ۷ صبح تا یک شب بالا سر ماشینم در مکانیکی باشم. صائب نژاد دوری راه از مرکز و استانهای میزبان مسابقات ورزشی  را از دیگر مشکلات ورزشی خود دانسته و می گوید: ما شرقی ترین استان کشور هستیم زمانی که برای یک مسابقه کشوری اعزام می شویم اگر یک کفی باشد که ماشین با آن برود و خودم بتوانم با پرواز بروم خیلی راحت تراست تا اینکه بخواهم این مسیرهای طولانی را رانندگی کنم  با فشاری که به ماشین می آید خسته و کوفته به مسابقه می رسم.  مسئول کمیته آموزش بانوان اتومبیل رانی شهرستان بیرجند تاکید می کند: داشتن لباس مخصوص ورزشی خیلی در مسابقات مهم است و بنظرم باید در استان ما هم اجباری شود در مسابقات کشوری ورزشکاران حتی در روز قبل از مسابقه اجازه حضور در پیست بدون لباس و کلاه ایمنی نیستند و اگر بدون لباس وارد پیست شوند از مسابقه حذف می شوند.  بانوی ورزشکار هم استانی یادآور می شود: خوشبختانه طی این ۱۸  سال تصادفی نداشته ام فقط یک بار در خیابان ماشین جلوی ناگهان ترمز کشید من هم بلافاصله ترمز گرفتم اما ماشین پشت سر من که فاصله ایمنی را رعایت نکرده بود به ماشین من زد. وی با اشاره به اینکه در جلساتی که با مسئولان داشته ایم و بازدیدهایی که از هیئت توسط مسئولان به عمل آمده است می افزاید: قول های فراوانی دادند اما پاسخ مناسبی نگرفته ایم و حمایتی از این رشته نشده است،  وی ادامه میدهد: زمانی که یک پیست وضعیت استاندارد ندارد قطعا  به ماشین آسیب های  فراوانی می رسد که مستلزم هزینه زیاد برای راننده است لذا ، لازم است به نحوی به بازسازی پیست و فراهم کردن مکانی مناسب اقدام شود. وی می گوید: زمانی که پیست استاندارد به خصوص از لحاظ آسفالت مهیا نیست  ورزشکاران و جوانان در خیابانهای شهر که استاندارد بهتری دارد با هم کورس می گذارند و در کنار آن مشکلات بعدی به وجود می آید.

قیمت بالای قطعات خودرو و مشکلات رانندگان

وی با بیان اینکه قیمت خودرو و قطعات بالا رفته نسبت به سال گذشته چند برابر شده است، ادامه می دهد:  این موضوع اتومبیل رانی را برای علاقمندان سخت می کند  بسیاری مسخره ام می کنند که  چند میلیون سرمایه زندگی را در پیست انداخته ای، اما من عاشق این رشته ام. مسئول کمیته آموزش اتومبیل ران شهرستان بیرجند با بیان اینکه بسیاری از بانوان به این رشته علاقمند هستند اما از بازخورد و رفتار اجتماع می ترسند، می افزاید: من مشکلات زیادی داشته ام حتی دوبار گریبکس ماشینم در پیست ترکید  اما دلسرد نشدم و جنگیدم.  ورزشکار هم استانی عنوان می کند: باید در این رشته پیشرفت کنیم و از لحاظ علمی به سطح بالایی برسیم و این فقط با حمایت مسئولان و آموزش محقق می شود. کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت