محدودیت درعرضه سوخت تنها چاره بیچارگی خراسان جنوبی؟

امین جم – روزنامه آوا برای پیگیری موضوع قاچاق سوخت در استان با تمرکز بر خودروهای شوتی که باعث ایجاد حوادث متعدد شده اند ، نشستی با حضور مسئولان مربوطه برگزار نمود.در ادامه مشروح سخنان مسئولان حاضر در این نشست را می خوانید.

باید مردم بدانند چرا در صف بنزین می ایستند و نتیجه آن چیست؟
رئیس شورای اسلامی استان در این جلسه با بیان اینکه در بحث قاچاق سوخت باید به دنبال از بین بردن ریشه ها باشیم ، گفت : عوامل موثر در کاهش این پدیده چهار مورد است که عبارتند از سرمایه، نیروی انسانی، تجهیزات و مهم تر از همه برنامه ریزی است.حاجی آبادی با اشاره به طرح محدودیت سوختگیری در استان ، اظهار کرد : در رابطه با محدودیت بنزین و سهمیه ای بودن آن در استان باید از مسئولین مربوطه پرسید که دلیل آن چیست.از همه مهمتر باید برای مردم توضیح داد که علت این محدودیت ها چیست ؟ باید مردم بدانند چرا در صف بنزین می ایستند.

عوارض طرح فعلی محدودیت سوختگیری از نفع آن بیشتر است
فروزانفر عضو شورای شهر بیرجند نیز با بیان اینکه در هر مسئله ای ابتدا باید آسیب شناسی کنیم و بعد راه حل آن را بیاییم و اقدام کنیم ، ادامه داد : قاچاق سوخت از آن نوع مسائلی است که ممکن است راه حل و درمان آن با عوارض هم همراه باشد اما گاهی هزینه و عوارض جانبی یک راه حل برای مردم سنگین است. به نظر من این طرح فعلی محدود سازی سوخت گیری تنها عوارضی را برای مردم ایجاد کرده و عوارض آن از نفع آن بیشتر است.

این طرح مردم را ناراضی کرده است
وی اضافه کرد : گمان نمی کنم که این محدود سازی باعث کاهش آمار قاچاق شده باشد و تنها مردم را ناراضی کرده است. ما باید قبل از انجام یک کار عوارض آن را بسنجیم و حداقل مردم را در جریان بگذاریم و قانع کنیم. فروزانفر تصریح کرد : بسیاری از مردم می گویند سوخت کش ها کار خودشان را می کنند با هر ترفندی شده سوخت جمع آوری می کنند اما ما باید در صف های طویل منتظر بمانیم.

مردم اگر بدانند راه حل کارآمد است ، همراهی میکنند
وی در پایان تاکید کرد : قطعا اگر مردم بدانند که این راه حل ها کارآمد است و دلیل مشخصی دارد همراهی خواهند کرد. اما به نظر میرسد این طرح اجرا شده ، آنچنان جواب نداده است.

تشکیل دو قرارگاه راهبردی برای موضوع قاچاق
رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان فراجا به صورت جدی و فعال در زمینه قاچاق وارد عمل شده است ، گفت: هم برای جلوگیری از خروج فراورده های نفتی از مرز ها و همچنین بحث مقابله ی آن دو قرارگاه مهم تشکیل شده است. قرارگاه استانی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تمرکز بر قاچاق است و عرضه ی خارج از شبکه ی فراورده های نفتی و سوخت هر ماه به ریاست فرمانده انتظامی استان تشکیل می شود . همچنین کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا یا قرارگاه مبارزه با کالا و ارز نیز با تمرکز بر بحث مقابله و پیشگیری از عرضه و قاچاق خارج از شبکه فراورده های نفتی و سوخت در استانداری به ریاست شخص آقای استاندار و جانشین استاندار تشکیل می شود .سرهنگ بخشی با بیان اینکه برنامه ی هدفمندی را در استان اجرا می‌کنیم و در این مسیر تعامل همه ی دستگاه های مقتدر را به همراه داریم ، ادامه داد : محوریت کار ما قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که در سال ۱۴۰۰ اصلاح شد و در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد و در حال حاضر اجرا می شود.بخش مهم آن تبصره ی ۴ ماده ی ۱۸ است که در رابطه با اقلام یارانه ای مثل سوخت است.

افزایش ۸۳ درصدی کشف فراورده های نفتی
رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در رابطه با اقداماتی انجام شده در ۶ ماه ابتدایی سال جاری ، گفت : در این بازه زمانی بیش از دو میلیون و پانصد هزار لیتر سوخت شامل نفت ، گاز ، بنزین و … کشف شده است که این آمار افزایش ۸۳ درصدی را نشان می دهد .بخشی ادامه داد : تعداد پرونده هایی که تشکیل داده ایم و ماشین هایی که توقیف شده در این حوزه ۵۷ درصد افزایش داشته است . وی اضافه کرد: مشکل جدی ما در مبارزه با قاچاق سوخت ، خودروهایی است که در دو حوزه ی ناوگان سنگین و سبک قاچاق سوخت میکنند.

هزار و پنجاه و هفت دستگاه شوتی توقیف شده است
وی درخصوص خودروهای موسوم به شوتی نیز گفت : در ۶ ماه ابتدای سال، هزار و پنجاه و هفت دستگاه سواری توقیف شده است که این آمار در سال گذشته حدودا چهارصد دستگاه بوده که این ارقام افزایش ۱۴۲ درصدی را نشان می دهد.پارکینگ های ما در شهرستان بیرجند، قاین ،نهبندان و سربیشه مملوء از خودرو است و برخی از پارکینگ ها گنجایش ندارند و به دنبال پارکینگ جدید هستیم.رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی تصریح کرد: قاچاق سوخت معضلات بسیاری را از جمله سرعت های سرسام اور ، تصادفات منجر به فوت و آتش گرفتن ایجاد کرده است و باید امنیت و آرامش جاده ها برای مردم برقرار گردد.

گلوگاه های اصلی را بسته ایم اما شوتی ها مسیر فرعی پیدا می کنند
بخشی افزود : از ابتدای سال ۱۵ مرحله طرح مقابله عملیاتی اجرا کرده ایم که نتیجه ی آن در این شش ماه توقیف خودرو و دستگیری متهمان بوده است. وی ادامه داد: از تیرماه به بعد یعنی در سه ماهه دوم سال طرح ضربتی با همکاری همه ی دستگاه ها در حال اجراست و گلوگاه های استان را بسته ایم.یعنی از ورودی خراسان رضوی در خضری تا نهبندان را به صورت شبانه روزی بسته ایم و نیرو قرار داده ایم که تاثیر خوبی داشته است ما نمی شود گفت هیچ خودرویی عبور نمی کند. چون وقتی ما مسیر های اصلی را مسدود می کنیم، این افراد از گریزگاه های محور های فرعی عبور می کنند و حتی مسیر های جدیدی باز کردند که حتی بومی های منطقه از آن بی خبر اند.

شوتی سوخت یک خانم ۲۷ ساله با دو فرزندش بود!
رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در رابطه با دستگیری ها نیز گفت : به مواردی برخورد می کنیم که باعث تعجب اند.خانمی ۲۷ ساله با دو فرزندش با یک پراید سوخت کشی می کرد! یا شوتی هایی که همراه خود زن و بچه می آورند.دلیل این کار هم این است که در مامورین تردید ایجاد کنند تا مامور دست به سلاح نبرد و راهبند ایجاد نکند و حتی توقیف نشود. این شوتی ها با سرعت سرسام اور و حرکات مخاطره امیز جان خود و دیگران را به خطر می اندازند.
حوزه ی دادستانی ؛ آقای نسایی بیان کردند که ما هیچ گونه مماشاتی در بحث برخورد با شوتی ها نداریم و این خط قرمزی است تا راه حل های فعلی بازدارندگی داشته باشند هر چند صد در صدی نیست.

توقیف ۳ تا ۶ ماهه خودروهای شوتی
بخشی در رابطه با توقیف خودروی شوتی ها و برخورد با آن ها اظهار کرد: این توقیف ها بین سه تا شش ماه است و تعزیرات حکومتی جریمه ی نقدی نیز برای این افراد اعمال می‌کند .وقتی خودرویی برای بار چندم توقیف می شود شش ماه به پارکینگ می‌رود و باید جریمه نقدی دو الی چهار برابری هم بپردازد .رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه شوتی ها حتی در موتور و بدنه خودروها تغییراتی ایجاد می کنند ، گفت: ارتفاع ماشین ها را بالا می برند و آهن کشی و سیم کشی می کنند.حتی موتور خودرو را تقویت می کنند تا سرعت ماشین افزایش یابد و بتوانند فرار کنند.بخشی با بیان اینکه افزایش مدت توقیف در کاهش تردد خودرو های شوتی نقش داشته است ، اظهار کرد: اما متاسفانه تفاوت قیمتی و وسوسه ای که وجود دارد ، باعث می شود باز هم به قاچاق ادامه دهند.

حداقل ده خودروی پلیس سوخته و چندین مامور ما مجروح شده اند
رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه شوتی ها حتی بر علیه ماموران اقداماتی انجام می‌دهد، گفت: برای مثال در تعقیب این خودرو ها، به دلیل سرعت بالا با ماموران پلیس برخورد می کنند. همین الان مامور ما در ای سی یو بستری است. حداقل ده دستگاه خودروی ما در برخورد با قاچاقچی ها سوخته و از بین رفته است. بیش از ده نفر از همکاران ما مصدوم و مجروع اند.

از نصب سیستم دودزا روی اگزوز تا پاره کردن مشک برای لغزنده کردن جاده!
وی ادامه داد : قاچاقچی ها سیستم دود زا روی اگزوز نصب می کنند که تمام جاده را در هاله ای از دود قرار می‌دهد . برخی مشک های خود را پاره می کنند ، این مشک ها در صندوق عقب است که به محض تعقیب پلیس مشک ها را پاره می کنند و کف جاده به گازوئیل اغشته می شود و خودروی ناجا واژگون می شود و مامور های ما مصدوم می شوند .بخشی در پایان صحبت های خود با بیان اینکه بیشتر پلاک هایی که دستگیر میکنیم غیربومی هستند ، گفت : از کاشمر ، بردسکن ، گلستان ، گرگان و … شوتی به استان ما می آیند.چون قاچاق سوخت وسوسه کننده است و استان ما هم در مسیر قاچاق سوخت قرار دارد.

چاره ای جز اجرای طرح محدودیت سوختگیری نداشتیم
جانشین دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا خراسان جنوبی با بیان اینکه تفاوت قیمت زیاد بنزنین رایانه ای باعث ترغیب به قاچاق شده است ، گفت : طبق برخی گزارش ها آنطرف مرز گاها سوخت با قیمت ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.یوسفی پور ادامه داد: شاید تنها راهکار تغییر قیمت فراورده های نفتی است اما تبعات بالایی دارد و چون روی باقی قیمت ها هم اثر دارد ، عملا نمی شود این کار را کرد.وی با بیان اینکه اگر محدودیت سوختگیری ایجاد نمیشد حتی ممکن بود جایگاه های ما تعطیل شوند ، ادامه داد : مجبور به اجرای طرح محدودیت شدیم.قطعا مردم ما لایق این محدودیت ها نیستند ولی وقتی از سایر استان ها خودرو های شوتی به استان ما می آمدند و تمام سوخت جایگاه ها را می گرفتند ، چاره ای نداشتیم.جانشین دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا خراسان جنوبی ادامه داد: لازم به ذکر است اکنون وزارت نفت در حال اجرای طرح محدودیت سوختگیری در سایر استان ها نیز است.یوسفی پور با بیان اینکه برای مقابله با قاچاق ما در جلسات ۳۲ اقدام شاخص انجام دادیم ، ادامه داد : محدودیت سوختگیری ، جمع اوری کارت های سرگردان ، طرح کنترل پلاک ها در جایگاه ها ، بازدید های سرزده داریم به باربری ها و پایانه ها ، نصب جی پی اس روی ادوات کشاورزی و … بخشی از این اقدامات است که برای پیشگیری و افزایش نظارت ، عملیاتی شدند.

نتیجه عدم کنترل در سایر استان ها ، شرایط فعلی استان ماست
جانشین دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا خراسان جنوبی با بیان اینکه در سایر استانها متاسفانه اصلا کنترلی صورت نمی گیرد ، ادامه داد : ما حتی از استان خراسان رضوی گله داشتیم که چرا در این استان جلوی خودروهای شوتی گرفته نمی شود؟باقی استان ها رها کرده اند به این امید که در خراسان جنوبی جلوی شوتی ها گرفته شود.
خروجی این اتفاق ، همین شرایطی است که در استان میبینیم.یوسفی پور در پایان سخنان خود تصریح کرد : ما در گفتگو با مسئولان کشوری پیگیر این مسئله هستیم تا بتوانیم مسئولان کشوری را قانع کنیم تا در سایر استان ها نیز نظارت تشدید شود.

سعی کردیم فراورده های نفتی به مصرف کننده واقعی برسد
نماینده شرکت فراورده های نفتی خراسان جنوبی نیز در این جلسه در پاسخ به سوال خبرنگار آوا در خصوص تاثیر این محدودیت ها بر کاهش قاچاق ، گفت : شدت مصرف در استان با نیاز واقعی استان همخوانی نداشت و با بررسی های متعدد ، مشخص شد انحراف ها بسیار زیاد است.قلی زاده ادامه داد : براساس تکالیف قانونی ، ما باید برنامه ریزی مشخصی میکردیم.ما ادعا نمیکنیم قاچاق را بسیار کاهش داده ایم. ولی سعی کردیم فراورده را به دست مصرف کننده واقعی رسانیم.نمیگیم قاچاق رو خیلی کم کردیم.وی ادامه داد: اقدامات نظارتی ما نیز زیاد شده است.حتی افزایش زیرساخت های نظارتی مثل دوربین پلاک خوان در جایگاه ها را داشته ایم.علاوه بر آن طرح های مختلفی برای جلوگیری از انحراف مصرف عملیاتی کردیم که باعث شد میزان مصرف سوخت در استان کنترل شده و از بسیاری از انحرافات جلوگیری شود.

۳۱ فوتی در تصادفات شوتی ها
رئیس پلیس راهور استان نیز با بیان اینکه ما در استان به طور میانگین ۱۵ تصادف در راه های استان داریم ادامه داد: در این تصادفات به طور میانگین ده نفر مجروح و یک نفر فوت می کند.به طوری که امسال ۱۷۶ نفر در تصادفات جاده ای استان فوت کرده اند که آمار بسیار بالایی است.سرهنگ رضایی در تشریح آمار تصادف شوتی ها نیز گفت : در ۲۰ فقره تصادف که منجر به فوت ، ۳۱ نفر سوخته اند.به طوری که شاهد افزایش ۹۴ درصدی متوفیان این حوادث هستیم.وی ادامه داد: ۷۳ نفر نیز در تصادف شوتی ها مجروح شده و ۲۶ فقره تصادف هم منجر به خسارت شده است.رئیس پلیس راهور استان نیز با بیان اینکه جمعا ۶۵ تصادف خودروهای شوتی در جاده های استان داشته ایم ، گفت : صد درصد این تصادفات در شرق استان بوده اند.سرهنگ رضایی تصریح کرد : خیلی افراد بی گناه در این تصادفات کشته می شوند.رئیس پلیس راهور استان با بیان اینکه ۵۶ درصد متوفیان ما براثر واژگونی هست ، ادامه داد: برخی از اینها گاها از ترس برخورد با شوتی ها ، از جاده منحرف می شوند.سرهنگ رضایی در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح محدودیت سوختگیری ، گفت : صف های گازوئیل ما به شدت زیاد شده است و همین حتی باعث افزایش تصادفات هم می شود.راننده ماشین سنگین شب خودرو را پارک کرده ، تا صبح نوبت سوخت گیری اش شود.اینها در تصادفات نقش داشته اند.وی ادامه داد: در مواردی هم افراد وقتی در صف طولانی منتظر می شوند ، برای جبران زمان از دست رفته سریعتر رانندگی می کنند که همین موضوع هم باعث تصادف می شود.

تاکید استاندار بر ضرورت هم افزایی استان ها در مقابله با قاچاق سوخت
هفته گذشته در جلسه استاندار خراسان جنوبی با نماینده ویژه رئیس‌جمهور و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری ، موضوع قاچاق سوخت مطرح و گزارشی از وضعیت استان داده شد.جواد قناعت در این دیدار با اشاره به نتایج مثبت اقدامات مقابله ای صورت گرفته، تصریح کرد: همه ظرفیت های استان در جهت کنترل و مدیریت موضوع قاچاق بکار گرفته شده است.استاندار با تأکید بر اینکه محور فعالیت های کمیسیون مقابله با قاچاق کالا و ارز استان بر اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی است، خاطرنشان کرد: موضوع قاچاق سوخت و مقابله با آن، هزینه های سنگینی را به استان تحمیل کرده است. قناعت با اشاره به اقدامات شبانه روزی، بی وقفه و ارزشمند نیروی انتظامی در زمینه مقابله با قاچاق سوخت، از آمار فوتی ها و مصدومینی گفت که روزانه در جریان فعالیت خودرو های موسوم به شوتی در محورهای مواصلاتی استان شاهد هستیم.وی به آمار شهدا و مجروحین نیروی انتظامی هم اشاره کرد و متذکر شد: با هدف پیوستگی اقدامات مقابله ای بایستی کارگروه مشترک مقابله با قاچاق سوخت با حضور و مشارکت استان های همجوار خراسان جنوبی و با محوریت ستاد کشور تشکیل شود.استاندار با طرح درخواست مجوز کارگروه فنی تعیین ماهیت فرآورده های نفتی در استان، اظهار داشت: نظارت هوشمند بر زنجیره عرضه کالا( شناسه کالا و کد رهگیری) در دستور کار کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان است.قناعت افزود: جریان سازی رسانه ای درخصوص قاچاق کالا و تقبیح آن، تشدید نظارت ها به منظور جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی از مرزهای استان و… از دیگر اقدامات این کمیسیون می باشد.وی، اتخاذ تدابیر لازم به منظور تشویق و تقدیر از ضابطین و کاشفین موضوع قاچاق، تخصیص اعتبار به منظور تکمیل ساختمان قاچاق کالا، تأمین زیرساخت های لازم و تجهیز ایستگاه های بازرسی در محورهای مواصلاتی و… را از مطالبات استان مطرح کرد.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری، ضمن تشکر از اقدامات کمیسیون در استان، فعالیت‌های صورت گرفته را ارزنده خواند و درخصوص پیگیری درخواست ها و مطالبات مطرح شده قول مساعد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


طرح راه آهن خراسان جنوبی به عنوان بخشی از مسیر ریلی زاهدان – زابل –

بیشتر

پارسی – مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خراسان جنوبی از پرداخت بیش از

بیشتر

بهروزی فر – سرمقاله امروز را اختصاص می دهم به همه آنها که دِین بزرگی به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت