ماراتن قیمت ها

چند وقتی است که سیر صعودی قیمت برخی کالا‌های اساسی معضل بزرگی برای قشر کم درآمد و پردرآمد به وجود آورده است. این روز‌ها افزایش و نوسان قیمت‌‌ها به روالی عادی و امری طبیعی تبدیل شده است و هر ثانیه و دقیقه قیمت ها افزایش می یابد تا جایی که ابتدا فروشنده برای آگاهی از قیمت‎‌های برخی اقلام خوراکی، پوشاک، لوازم خانگی به سایت مراجعه می کند. افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار مانند برنج، روغن، لبنیات، سیب زمینی، گوجه و… باعث ایجاد نارضایتی و گلایه خانواده ها شده است چرا که با اوضاع اقتصادی و شکاف طبقاتی موجود، قدرت خرید عده کثیری از مردم اعم از کارمند و کارگر کاهش چشمگیر داشته است. کارشناسان بازار و مسائل اقتصادی عوامل مختلفی مانند تفاوت نرخ دلار و چند نرخی شدن آن، تغییر تعرفه های گمرکی، گرانفروشی، احتکار اقلام اساسی، تحریم های اقتصادی و … را از عوامل گرانی اعلام می کنند. حال سوال این است افزایش بی سابقه قیمت سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و میوه به نرخ ارز و دلار و تحریم ها وابسته است؟ متأسفانه وقتی خانواده قادر به خرید برنج و گوشت و… نباشد ناخودآگاه به سمت جایگزینی ارزان تر می رود درحالی که این روزها این جایگزین ها مانند سیب زمینی، تخم مرغ، حبوبات و … نیز افرایش قیمت داشته است و نتیجه ای جز کاهش موادغذایی در سبد خانوار، افزایش سوء تغذیه، ضعف سیستم ایمنی بدن و … ندارد.

افزایش تورم

یکی از شهروندان با اشاره به افزایش بی سابقه اقلام خوراکی، پوشاک و… می گوید: همسرم دبیر آموزش و پرورش با سابقه ۲۸ ساله با حقوق دریافتی حدود ۶ میلیون تومان است با ۶ سر عائله و افزایش تورم، هر روز مشکلی به مشکلاتمان افزوده می شود. حیدری ضمن گلایه از مسئولان کشوری و استانی می افزاید: با این افزایش گرانی‌ها این میزان حقوق تا نیمه ماه بیشتر جواب نمی دهد و هر روز بیش از پیش شرمنده فرزندانمان هستیم. وی گریزی به قیمت سیب زمینی می زند و می گوید: قیمت سیب زمینی در ماه گذشته افزایش دو برابری داشته و از ۶ هزار تومان به ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان رسیده است و در کنار آن دیگر اقلام هم افزایش چشمگیری داشته اند. سیارفر یکی دیگر از شهروندان هم ضمن گلایه از افزایش تورم و کاهش خرید مردم اعم از کارگر و کارمند می گوید: متأسفانه افزایش تورم باعث شکاف طبقاتی بین مردم شده است و فقط عده کمی از مردم بدون دغدغه خرید می کنند.

تفاوت قیمت

وی ضمن گلایه از افزایش قیمت صیفی جات،‌ برنج، روغن، مواد شوینده و… یادآور می شود: این روزها مردم با این افزایش قیمت ها قادر به تأمین مایحتاج روزانه شان اعم از تخم مرغ، سیب زمینی، پیاز، گوجه، میوه هم نیستند. به گفته وی، با یک حساب سرانگشتی، یک وعده غذای ساده برای یک خانواده چهار نفره بالغ بر یکصد هزار تومان هزینه دربردارد و با توجه به حقوق کارگر و کارمندان هیچ توجیهی ندارد و مردم برای امرار معاش به دنبال جایگزین کردن اقلام خوراکی هستند. این شهروند قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی را به ترتیب ۱۴، ۱۰ و ۱۳ هزار تومان اعلام می کند و می گوید: اقشار کم درآمد اعم از کارگر و کارمند دیگر قادر به جایگزین کردن دیگر اقلام خوراکی در سبد غذایی خود هم نیستند. شهروند دیگری به تفاوت قیمت ها در هر نقطه از شهر اشاره می کند و می گوید: متأسفانه به بهانه تحریم، کیفیت کالا و … فروشندگان با هر قیمتی که دوست دارند اقلام خود را ارائه می کنند و در صورت اعتراض با لحن بدی می گویند بروید از جایی که ارزان تر است خرید کنید.

حقوق نجومی برخی مسئولان

خسروانی قیمت سیب زمینی، گوجه فرنگی، سیب درختی در خیابان مدرس را به ترتیب ۱۳، ۱۵، ۱۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و همین اقلام در خیابان ۱۷ شهریور را به ترتیب ۹، ۱۰، ۱۱ اعلام می کند و می گوید: متأسفانه هیچ نظارتی وجود ندارد و این امر باعث پایین آمدن قدرت خرید مردم شده است. وی گریزی به حقوق های میلیونی برخی مسئولان می زند و می افزاید: این روزها فیش حقوقی برخی از مسئولان در فضای مجازی دیده می شود که حدود ۲۰۰ میلیون تومان است حال یک مقایسه کوتاه نشان می دهد یک کارگر با چهار میلیون تومان حقوق هم باید با این تورم زندگی کند و یک مسئول هم با حدود ۲۰۰ میلیون تومان!

اختلاف قیمت به دلیل کیفیت محصول است

در ادامه رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان‌جنوبی در خصوص افزایش قیمت میوه و صیفی جات و… مهمترین عامل تفاوت قیمت ها را کیفیت محصول اعلام می کند و می گوید: به طور مثال در میدان میوه و تره بار چندین نوع سیب زمینی با قیمت های مختلف عرضه می شود. محمد حیدری می افزاید: در حال حاضر هر کیلوگرم سیب زمینی قلم زرد شیراز در میدان بار ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و سیب زمینی همدان هر کیلوگرم، حدود ۹ هزار تومان عرضه می شود و با احتساب ۲۰ تا ۲۵ درصد سود در اختیار شهروندان قرار می گیرد. وی با بیان اینکه اختلاف قیمت به کیفیت محصول بستگی دارد، یادآور می شود: هر کیلوگرم پیازسفید جیرفت در میدان بار ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و پیاز زرد و قرمز ۶ هزار تومان است و در سطح شهر با احتساب ۲۰ درصد سود به فروش می رسد. وی در خصوص افزایش قیمت گوجه فرنگی، سرد شدن هوا و سرمازدگی گوجه را باعث افزایش قیمت آن می داند و می گوید: از گوجه های گلخانه ای تولیدی بیرجند با توجه به نوع بذر و بزرگ بودن (هرگوجه حدود ۳۰۰ گرم) استقبالی صورت نمی گیرد و گوجه های تولیدی به تهران ارسال شده و در آن جا با قیمت ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد. حیدری می افزاید: در حال حاضر بر اساس نوع و کیفیت، قیمت گوجه فرنگی در میدان بار ۹، ۱۲ و ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و با احتساب ۳۰ درصد سود در مغازه ها عرضه می شود. وی با اشاره به این مهم که قیمت میوه، صیفی جات در محله های رجایی، مدرس، معلم متفاوت است، یادآور می شود: فروشندگان هر محله بر اساس نوع تقاضا و اقتصاد مردم آن منطقه محصول خود را تأمین و عرضه می کنند. وی با بیان اینکه برخی افراد سود جو و فرصت طلب قیمت محصول خود را بر اساس فاکتور ارائه نمی کنند، تأکید می کند: در صورت مشاهده و اعلام شهروندان با این افراد برخورد شده و افراد متخلف به تعزیرات حکومتی ارجاع می شوند. حیدری در خصوص انجام بازرسی می گوید: در گذشته هفته ای یک تا سه بار منطقه به منطقه بازرسی انجام می شد اما در حال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا ۲ تا ۳ نوبت در ماه بازرسی انجام می شود.
شبستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نسرین کاری – دکتر نگین ناصح، اولین بانوی دریافت کننده بالاترین جایزۀ علمی بنیاد ملّی

بیشتر

بهروزی فر- نهم اردیبهشت ماه در تقویم مناسبت ها، “روز ملی شوراها” نام گرفته، ۲۵

بیشتر

سلام. بارندگی های اخیر در استان و مخصوصا در شهر زیرکوه نشان داد که با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت