ماجرای کمبود سیمان در استان

مصالح ساختمانی و به ویژه سیمان نیز به سرنوشت بسیاری از اقلام مصرفی دچار شد و این روزها در بازار اثری از این کالای پر مصرف مشاهده نمی شود. چند روزی است که بسیاری از خریداران از نایاب شدن این کالا در مصالح فروشی ها خبر می دهند که به گفته مسئولان کمبود سیمان تا ۱۰ روز آینده در استان برطرف خواهد شد.

کمبود سیمان قابل توجیه نیست

یکی از همشهریان در تماس با روزنامه آوا می گوید: کمبود سیمان باعث تعطیلی بسیاری از ساخت و سازهای مرکز استان شده و این موضوع فرصت را برای عده ای سودجو فراهم کرده است. حسنی با بیان اینکه در خراسان جنوبی دو کارخانه فعال سیمان وجود دارد، می افزاید: این وضع برای استان اصلا قابل قبول نیست و مسئولان باید در باره کمبود سیمان در بیرجند توضیحات قانع کننده ای بدهند. وی ادامه می دهد: پروژه ساخت و ساز خانه ام را فعلا متوقف کردم و حاضر نیستم سیمان را گران تر از نرخ دولتی آن خریداری کنم.  یکی دیگر از شهروندان به موضوع صادرات سیمان اشاره و می گوید: کارخانه داران به جای فروش سیمان در داخل استان، آن را با نرخ دلار به بازار های خارجی صادر می کنند. احمدی ادامه می دهد: چند وقت پیش قطع برق یکی از واحدهای تولید را برای کمبود سیمان بهانه کردند اما همه ی مردم دلیل این کمبود را می دانند. وی با بیان اینکه کارخانه های سیمان استان بیشتر به فکر صادرات هستند، می افزاید: آن طور که شنیدم کارخانه سیمان قاین فقط به فروشنده ای در مرکز استان با قیمت بالا سیمان می دهد که نهادهای مسئول باید از این بی عدالتی جلوگیری کنند. این شهروند اضافه می کند: ماه پیش کیسه سیمان ۱۹ هزار تومان بود اما اکنون به کیسه ای بیش از ۲۵ هزار تومان رسیده است. به گفته این شهروند حتی پروژه بند دره نیز به خاطر کمبود سیمان به کندی پیش می رود.

توزیع قطره چکانی

پیام های زیادی درباره کمبود سیمان به روزنامه آوا ارسال شده است. امیر قطبانی در پیامی به روزنامه آوا نوشته است: بعد از ۲۰ روز سفارش را تحویل دادند که قیمت زیادی نیز برای آن پرداخت کردم. وی ادامه می دهد: متاسفانه کارخانه های استان عرضه را در بازار برای افزایش قیمت کم کردند و هیچ کسی نیز رسیدگی نمی کند. یک شهروند دیگر نیز در پیامی به روزنامه نوشته است: متاسفانه برای صادرات، کامیون های زیادی در کارخانه های استان سیمان تحویل می گیرند اما برای مردم استان توزیع مناسبی انجام نمی گیرد.

افزایش تقاضای مردم

در بازار نیز خبری از سیمان نیست. یکی از مصالح فروشان با بیان اینکه عرضه سیمان به شدت کم شده است، می گوید: بسیاری از پروژه ها برای تامین مصالح با مشکلات جدی روبه رو شدند و کاری نیز از عهده فروشندگان سیمان بر نمی آید. چهکندی با بیان اینکه حتی برای تامین سیمان مرکز استان نیز مشکلاتی وجود دارد، می افزاید: وقتی همه تولیدات برای صادرات انجام می گیرد، نظم بازار به هم می ریزد. اما یکی دیگر از مصالح فروشان کمبود سیمان را به دلیل تقاضای زیاد در این بازار عنوان می کند و می گوید: هرچند توزیع سیمان در استان کمتر شده، اما تقاضای خرید مردم چند برابر شده است. سلیمانی با بیان اینکه بلافاصله بعد از توزیع، سیمان به فروش می رود، می افزاید: حتی برخی از افراد برای چند ماه خودشان نیز خرید می کنند که باعث کمبود هایی شده است. وی به صادرات سیمان اشاره و ادامه می دهد: یکی از کارخانه های استان ۹۰ درصد سیمان تولید شده را به کشورهای همجوار صادر می کند.

 کاهش صادرات سیمان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه هیچگونه مشکلی برای توزیع سیمان در استان وجود ندارد، می گوید: چندماه پیش مشکلاتی به خاطر قطعی برق و متاسفانه دپو کردن سیمان توسط برخی از افراد سودجو به وجود آمده بود که اکنون با رفع این مشکلات نیاز مصالح فروشان تامین می شود. جرجانی با بیان اینکه صادرات سیمان کاهش یافته است، می افزاید: در سال گذشته بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن سیمان در استان توزیع شد، در حالی که ۱۲۰ هزار تن نیاز استان بود. به گفته جرجانی این موضوع در حال بررسی است و با متخلفان برخورد خواهد شد. رئیس سازمان صمت استان درباره شایعات افزایش قیمت سیمان نیز می گوید: تاکنون هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت سیمان انجام نگرفته است. 

به زودی مشکل کمبود سیمان رفع خواهد شد

چاچی نایب رئیس اتحادیه صنف مصالح ساختمان فروشان با بیان اینکه این بحران با قطع برق یکی از کارخانه های استان آغاز شد، می گوید: این موضوع افزایش صادرات و توزیع قطره چکانی سیمان در خراسان جنوبی را به دنبال داشت. چاچی با بیان اینکه اکنون توزیع در حال افزایش است، می افزاید: در استانداری جلسه ای با این موضوع برگزار و تا ۱۰ روز دیگر مشکل کمبود سیمان در استان حل خواهد شد. وی قیمت هر کیسه سیمان را ۲۳ هزار تومان دانست و عنوان کرد: از پنجم فروردین کارخانه سیمان باقران و ۱۵ فروردین کارخانه سیمان قاین توزیع را افزایش دادند. چاچی وجود بازار سیاه طلای خاکستری در استان را قبول ندارد و ادامه می دهد:  در سایر استان های کشور بازار سیاه به وجود آمد اما خوشبختانه در خراسان جنوبی این موضوع گزارش نشد. نایب رئیس اتحادیه صنف مصالح ساختمان فروشان با بیان اینکه برخی بی نظمی ها در توزیع نیز باعث کمبود سیمان در استان شد، اضافه می کند: متاسفانه کارخانه داران بیش از آنکه سیمان مصالح فروشان را تامین کنند به شرکت ها و دوستان آشنای خود تحویل دادند که این موضوع با ورود این اتحادیه و سازمان صمت استان کمرنگ شد. مهدی آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت