سلام به همه مخاطبان روزنامه آو. سالهاست که مناطق محروم استان، گلایههایی به حق از کمبود معلم توانمند و نبود امکانات کافی آموزشی دارند؛ دغدغهای که همواره ذهن خانوادهها، دانشآموزان و حتی مسئولان را به خود مشغول کرده است. اعتراض به چنین وضعیتی نه تنها منطقی، بلکه لازمه اصلاح امور است. اما نباید فراموش کرد که امروز در عصری زندگی میکنیم که تکنولوژی و فضای سایبری درهای تازهای به روی بشریت گشوده است و بسیاری از محدودیتها را میتوان با اتکا به همین ابزارهای نوین رفع کرد. در روزگاری که هوش مصنوعی، آموزش آنلاین و شبکههای اجتماعی بخش مهمی از زندگی ما شدهاند، چرا همچنان باید کمبود معلم و امکانات را بهانه ندانستن، نیاموختن یا عقب ماندن دانشآموزان مناطق کمبرخوردار بدانیم؟ اگر در یک روستا یا شهر کوچک معلم ریاضی یا زبان خارجه مجرب نداریم، بهراحتی میتوانیم از ظرفیت کلاسهای فوق برنامه آنلاین و حتی آفلاین بهره بگیریم؛ کلاسهایی که با حضور اساتید بهنام کشوری میتواند تبدیل به یک فرصت طلایی برای دانشآموزان نقاط دورافتاده شود. تجربه نشان داده، کلاسهای خصوصی و آموزشی مجازی، حتی اگر از قبل ضبط شده باشند، میتواند سطح علمی دانشآموزان را به طرز چشمگیری ارتقا دهد. در عصر جدید، دستگاه آموزش و پرورش میتواند با جسارت و برنامهریزی، ساختار سنتی کلاسها را بازتعریف کند. برای مثال، میتوان برای دانشآموزان کنکوری یا کسانی که در دروس خاصی ضعف دارند، بانک محتوای متنی و تصویری با تدریس بهترین معلمان کشور فراهم نمود و به شکل کاملاً رایگان یا با حمایت آموزش و پرورش، در اختیار مدارس قرار داد. وقتی دانشآموزی در آزمون نتیجه مطلوب نمیگیرد، یا در موضوعی ضعف دارد، معرفی یک کلیپ آموزشی هدفمند میتواند از معجزات فناوری باشد؛ مشروط بر آنکه ساختار مدارس برای استفاده از این ظرفیتها آماده و معلمان با ابزارهای نوین آشنا شوند.در عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی، دیگر کمبود امکانات نباید مانعی برای علمآموزی باشد. انقلاب در ساختار آموزشی استان و کشور، یعنی بهرهمندی برابر همه دانشآموزان از جدیدترین آموزشها و اساتید، حتی در دورافتادهترین روستاها. اگر امروز نتوانیم از این فرصت بینظیر استفاده کنیم، فردا باید پاسخگوی نسلی باشیم که میتوانست بهتر بیاموزد و نشد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: در سال ۱۴۰۴ باید با عزم راسخ