فاصله زباله گردها از مرز حمایت

هنوز کودک است و وقت بازی و تفریح و البته درس خواندن اما پدر معتاد و مادر مریض و خواهر و برادران زیاد این چیزها سرشان نمی شود و شب نمی توانند سر گرسنه بر زمین بگذارند. صبح و شب هم ندارد و شغل شان در گوشه گوشه خیابان های شهر است و به دنبال زباله اند تا شاید با فروش یک قطعه پلاستیک یا کارتن بتواند پولی به دست بیاورند. از او می پرسم که می داند در این روزهای کرونایی چقدر کارش خطرناک است. اشاره می کند به ماسکی که از آلودگی سیاه شده و دستکشی که از چند جا سوراخ است.

جستجوی بی محابا در سطل زباله

در این روزهای کرونایی که کسی جرات دیدن آشنایان خود را ندارد سرش را تا کمر وارد سطل زباله کرده و زباله ها را می گردد. نزدیک غروب است و شهر خلوت شده اما باز هم در خیابان پاسداران مردی میانسال را می بینم که بدون دغدغه کرونا بر سر یک سطل زباله به دنبال مواد مایحتاج خود است. متاسفانه زباله گردها علاوه بر اینکه سلامت خودشان در معرض تهدید است با توجه به گشت و گذارشان در همه جای شهر به راحتی می توانند خطرساز باشند. این یک روی سکه است و البته می طلبد راهکاری برای این قشر که همواره در معرض آسیب و انواع بیماری به واسطه کاری که دارند اندیشیده شود. پدیده زباله گردی، در شرایط همه گیری ویروس کرونا باید نه فقط به عنوان یک معضل اجتماعی بلکه به عنوان یک اولویت بهداشتی مورد توجه قرار گیرد تا با همکاری دستگاه های مختلف و مرتبط دست کم برنامه ای کوتاه مدت و موقت و سلامت جامعه به خطر نیفتد. اما روی دوم سکه نیاز است. نیاز به درآمدی برای گذران زندگی. یاد جمله آن زباله گرد می افتم که می گفت: اگر لقمه نانی از زباله فروشی درنیاورم به جای کرونا حتما از گرسنگی می میرم. پس در این شرایط باید راه دیگری برای حفظ او ودیگران جست. پای دستگاه های متولی به میان می آید. آنها چه کرده اند؟

شناسایی زباله گردها

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در گفتگو با آوا گفت: با همکاری استانداری و جامعه خیرین استان بیشتر از ۵۸ نفر از متکدی زباله گردها شناسایی شدند.
محمد زاده با بیان اینکه برای این افراد بسته های حمایتی واریز شده است، افزود: همچنین تعدادی بسته های حمایتی که شامل پد بهداشتی و سبد غذایی است در روزهای آتی به زباله گردان ها تحویل خواهد شد. وی با اشاره به اینکه حمایت از کودکان کار بیشتر در وظایف بهزیستی است، ادامه داد: اما چنانچه کودک کاری خانواده نیازمندی داشته باشد او را حمایت می کنیم.معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند یادآور شد: در جلسات متعدد با استانداری، محیط زیست، نیروی انتظامی مقرر شد با زباله گردان خاطی برخورد و با کمک خیرین به آنها کمک شود.

پلمپ واحدهای دپوی ضایعات

محمدزاده با بیان اینکه نسبت به پلمپ واحدهای غیر مجاز که ضایعات را دپو می کنند اقدام شده است، افزود: همچنین با همکاری پلیس راهور کارت ماشین دوره گردها ضبط می شود و پس از ضد عفونی کردن و شستشو به آنها پس داده می شود. وی با اشاره به اینکه سلامتی شهروندان اولویت شهرداری است، بیان کرد: با همکاری سمن های مردم نهاد، شبانه ۲۵۰ نفر برای ضد عفونی اماکن عمومی بسیج می شوند. وی عنوان کرد: این تیم در ۵۷ ناحیه و ۶ منطقه فعال هستند و امیدواریم با همکاری همشهریان چرخه ویروس کرونا را کنترل کنیم و سلامت به شهر و استان برگردد.

۸ تیم جمع آوری زباله گردها

مدیر امور پسماند شهرداری بیرجند نیز گفت: به منظور حفظ سلامت شهروندان و اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا، طرح جمع‌آوری زباله‌گردها با تشکیل هشت تیم در شهر به صورت شبانه‌روزی فعال شده است. احمد لطایفی با اشاره به اینکه این تیم ها موادی که زباله گردها جمع کرده اند از آنها گرفته و دفن می کنند، افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا زباله گردی در بیرجند ممنوع اعلام شده امیدواریم بتوانیم تمام شهر را پوشش دهیم. وی تاکید کرد: همشهریان در صورت مشاهده زباله گردی با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس بگیرند تا نیروها بلافاصله اعزام شوند.

جایی برای امرار معاش زباله گردهای شهر

لطایفی با بیان اینکه شهرداری آمادگی دارد که روز بازار مسافر را رایگان در اختیار زباله‌گردها قرار دهد تا با دستفروشی امرار و معاش کنند ،‌تاکید کرد: در این روزهای کرونایی که سلامت همشهریان از اهمیت زیادی برخوردار است با زباله گردانی که امنیت آنها را به خطر می اندازند برخورد می شود. وی یادآور شد: محل دفن زباله‌های شهر بیرجند در جاده شوشود دارای آیلند، دوربین و نگهبانی است و از ورود افراد غیرمجاز به محل سایت جلوگیری می‌شود.

هدیه ای برای کودکان کار

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه حمایت از زباله گردان بر عهده شهرداری و نیروی انتظامی است، افزود: اما بهزیستی از کودکان کار که برخی از آنها زباله گردی هم می کنند حمایت می کند. علی عرب نژاد یادآور شد: از اواخر اسفند تا پایایان تعطیلات نوروزی بسته های بهداشتی بین کودکان کار توزیع شده است. وی با اشاره به اینکه این بسته حمایتی شامل دو عدد اسپری ضد عفونی دست، یک عدد اسپری ضد عفونی سطوح، ۶ عدد دستمال کاغذی، یک عدد مایع دستشویی ۴ لیتری، ۱۰ عدد ماسک سه لایه و ۵ جفت دستکش بوده است، افزود: همچنین تعدادی بروشور، پازل و پمفلت آموزشی بین ۱۸۰ نفر از کودکان کار و خیابانی و خانواده‌های مرکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده مهر آفتاب تحت نظارت بهزیستی استان با سرانه هر نفر ۱۴۳ هزار تومان اهدا شده است.

توقف تفکیک پسماندها

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی هم گفت: بهتر است در این روزهای پرخطر ویروس کرونا پیمانکاران شهرداری برای کاهش خطر، تفکیک پسماند زباله ها را متوقف کنند. حسن اکبری با بیان اینکه پسماندهای بهداشتی شامل ماسک و دستکش در سطل های زباله خطر آفرین است، افزود: زباله گردها و افرادی که با این سطوح در ارتباط هستند در معرض خطر هستند. وی با اشاره به اینکه زباله گردها نیز باید در این شرایط روی سلامت خود حساس شوند، ادامه داد: در این روزهای حساس نظارت بر پسماندهای بهداشتی تشدید می شود.

قشر آسیب پذیر جامعه

یک جامعه شناس هم گفت: زباله گردان شامل کودکان کار، فقرا و افراد معتاد هستند که همه آنها در دسته اقشار آسیب پذیر جامعه قرار می گیرند. زارعی با اشاره به اینکه ساماندهی زباله گردها در این شرایط باید به طور جدی مورد توجه مسئولان باشد، افزود: در غیر این صورت ممکن است اتفاقاتی رخ دهد و فقط سلامت آنها که سلامت جامعه هم به خطر بیفتد. وی با اشاره به اینکه بیشتر زباله گردها درگیر آسیب های اجتماعی دیگری هم هستند، تاکید کرد: اگر آنها ساماندهی نشوند ممکن است امراض پر خطر دیگری را شاهد باشیم. این جامعه شناس با بیان اینکه زباله گردی به عنوان پدیده ای اجتماعی از نظر ریشه ها و علل قابل بررسی است،‌ ادامه داد: اما در این زمان باید برنامه زمانی موقتی هم که شده، سر و سامان داده شود تا تسریع کننده چرخه انتقال این ویروس نباشند. بایدها تکرار می شود، اما حمایت ها شاید پوشاننده نیازش نیست. او اینجاست،کنار این سطل زباله … – نسرین کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت