طبیعت بکر روستای خور شهرستان خوسف؛زیبایی در دل کویر

کاری- روستای هدف گردشگری خور از توابع شعرستان خوسف است که در مسیر بیرجند، طبسْ یزد و کرمان در بستر دشتی از سنگ‌های قیمتی شکل است. این روستای خراسان جنوبی همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده است و هنوز در این روستای کویری می‌توان بوی کاه گل را از خانه‌های قدیمی استشمام کرد و از تماشای بادگیرهای گلی لذت برد. تابلوی معرفی روستای هدف گردشگری خور نشان می‌دهد که منطقه پذیرای ورود گردشگر و مسافرانی است که از جاده کویری بین ۶ استان تردد می‌کنند.در این روستا می توان لابه لای خانه‌های خشتی و گلی تاریخ نفس می‌کشد و هیاهوی کودکان بازیگوشی که در بلندای گنبدها ایستاده‌اند و مسافران را تماشا می‌کنند، نشان از جاری بودن حیات در رگ‌های خور دارد. گردشگران روستای خور می‌توانند زعفران، کشک محلی، برخی گیاهان دارویی منطقه را به عنوان سوغاتی خریداری کنند

قلعه خور متاسفانه بر اثر بی توجهی تخریب شده است
مهم ترین آثار تاریخی این روستا می توان به قلعه خور، آب انبار خور، حسینیه، حمام تاریخی، آسیاب های آبی، گورهای گچی که بیشتر متعلق به دوره صفویه می باشد، اشاره کرد.از مهمترین آثار باستانی خور می توان به قلعه آن اشاره کرد،‌ اما متأسفانه بر اثر بی توجهی عوامل انسانی که در سالیان گذشته با کمال بی‌توجهی قلعه را تخریب می‌کرده‌اند، امروزه قلعه تبدیل به توده ای از خاک و تعدادی دیوارهای منفرد که از میان خرابه‌ها سربرآورده‌اند، شده است. با مشاهده قطعات سفال آبی وسفید که سفال رایج دوره صفویه بوده است در محل قلعه می‌توان حداقل قدمت آن را به دوره صفویه برگرداند.آنچه از این قلعه با ارزش در کنار بافت تاریخی بسیار با ارزش روستای خور باقی مانده است، یک برج دو طبقه با پلان چهار گوش و بقایای تعدادی از حصارها و دیوارهای قلعه می‌باشد. کل قلعه بر روی صخره‌ای بنا شده است که نسبت به بقیه زمینهای اطراف ارتفاعی در حدود ۱۰-۵ متر دارد. آب انبار خور نیز براساس احتمالات به دوره ی صفویه و هم زمان با مسجد و بافت تاریخی خور احداث شده است. برا دسترسی به این آب انبار باید از یک مسیر طبیعی و رسوبی عبور کرد. نکته قابل توجه این است که برخلاف سایر آب انبار ها، این آب انبار پله ندارد و برای رسیدن به آن، باید از دالانی در زیر کوه عبور کرد.

بهترین زمان سفر به خور خوسف
روستای خور به دلیل قرارگیری در منطقه ای کویری دارای آب و هوایی گرم و خشک می باشد. بنابراین فصول گرم سال همچون تابستان به دلیل گرمای زیاد و فصل زمستان به دلیل سرمای استخوان سوز، زمان مناسبی برای سفر به این روستای دیدنی نمی باشد و اوایل و بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به این روستایی زیباست . در این روستا خانه های بومی و محلی و هم چنین خاص ترین و زیباترین اقامتگاهای بومگردی را در ببینید و از آن لذت ببرید. از جاذبه‌های طبیعی این روستا می‌توان به آب گرم، چشم‌انداز کویری و آسمان پر ستاره آن اشاره کرد.مردم روستای خور، مراسم مختلف ملی و مذهبی را به سنت دیرین، برگزار می‌کنند.

حیراب بازی گروهی و مهیج جوانان روستای خور
حیراب یکی از بازی‌های گروهی و مهیج رایج در میان جوانان این روستا است. حیراب، حیراب با تشکیل ۲ گروه ۷ نفره و بیشتر یکی از بازی‌هایی است که در روزهای عید در روستا‌های خراسان جنوبی برگزار می‌شود.در این بازی دو گروه شرکت کننده یک دایره به قطر ۸ تا ۱۰ متر می‌کشند و یک نقطه یا محل را به عنوان محل پایان بازی به فاصله ۳۰ تا ۴۰ متری دایره مشخص می‌کنند.برای شروع بازی با‌تر یا خشک انداختن یک سنگ صاف مشخص می‌کنند که کدام گروه داخل دایره و کدام گروه خارج از دایره قرار گیرند.بعد از مشخص شدن گروه‌ها، افراد گروهی که داخل دایره قرار می‌گیرند، باید کلاه یا دستمالی بر سر کنند و گروهی که خارج از دایره قرار دارند، سعی می‌کنند که یکی از کلاه‌ها یا دستمال‌ها را بردارند.این بازی در چند مرحله انجام می‌شود تا این که در نهایت گروه بازنده از محل مشخص شده «کت» تا محل دایره باید افراد گروه برنده را بر پشت خود کول و حمل کنند.

نیزارخور از پدیده های دیدنی و استثنایی کویر در خراسان جنوبی
نیزارخور از پدیده های دیدنی و استثنایی کویر در خراسان جنوبی بوده که یکی از سرچشمه های رود لوت است .تالاب و نیزار مذکور به مرور زمان خشک شده است و مسیر آب باعث ایجاد نمکزار خور گردید.شوری آب نیزار به حدی است که موجب کویری منطقه و ایجاد نمکزار زیبایی در کویر لوت گشته است.آب نیزار پس از آمدن به سطح و طی مسافتی در حدود ۲ کیلومتر مجددا در زیر لایه های ماسه فرو میرود و نمکزار بزرگی را در کویر لوت بوجود می آورد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد. این نیزار دارای پوشش گیاهی دائمی گز بوده همراه با آب شور و عمق متوسط ۲۵ سانتیمتر و زیستگاه مناسبی جهت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و منبع تامین علوفه و آب برای دامداران محلی است.نیزار دارای نمای زیبایی است که چشم هر بیننده ای را در دل کویر به خود جلب می کند.ارتفاع نی ها در پاره ای از موارد به ۴ متر هم می رسد. علت پیدایش این نیزار و چشمه آن سیل های ویرانگر در طول سال ها بوده که باعث ایجاد نیزار بزرگی در مکان فعلی شده است.

سوغات روستای خور را فراموش نکنید
صنایع دستی روستای خور شامل قالی، گلیم و تون است. همچنین سفالگری و ساخت الچیش و دیگر زیورآلات مانند النگو، ایاره، بازوبن، جقه، چوری خلخال خفه بن، دس بن، کشکول در روستا رواج دارد.گردشگران روستای خور می‌توانند زعفران، زرشک، کشک محلی، زیورآلات زنانه به ویژه الچیش و برخی گیاهان دارویی منطقه را به عنوان سوغاتی خریداری کنند.غذاهای محلی روستای خور بسیار متنوع‌اند. پلو خورشت گاو رس، قلور پلو یا بلغو پلو، ساوری پلو، قورمه و خورشت آلو، خورشت ریواس، انواع تاس کباب و خاگینه، انواع آش‌ها مانند اماج، آش رشته و آش آلو از غذاهای بومی این روستا است.دو نوع قوروت خنک و گرم روستا نیز شهرت فراوان دارند، که قوروت خنک را بیشتر در تابستان‌ها مصرف می‌کنند.این روستا در کتب تاریخی از آن به عنوان یکی از شهرهای قدیمی نام برده شده است که بافت تاریخی آن متأثر از شرایط اقلیمی و جغرافیایی محیط خود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پارسی – مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خراسان جنوبی از پرداخت بیش از

بیشتر

بهروزی فر – سرمقاله امروز را اختصاص می دهم به همه آنها که دِین بزرگی به

بیشتر

حدود دو دهه پیش ماده قانونی به منظور واگذاری اماکن ورزشی دولتی به بخش خصوصی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت