روایت مدیرکل از رکورد تاریخی در راه سازی

مهدی آبادی- دوبانده سازی جاده ها از مهمترین اقدامات در جاده های کشور به ویژه در خراسان جنوبی است چرا که نقش زیادی در توسعه استان دارد. برای خراسان جنوبی که دو کریدور اصلی کشور از این استان عبور می‌کنند، وجود راه‌های دوبانده، ایمن و آزاد راه از مهم ترین اولویت‌ها به شمار می‌رود. به این منظورگفتگویی با داعی مدیرکل راه و شهرسازی استان پیرامون عملکرد این سازمان در توسعه راه های خراسان جنوبی داشتیم:

رکورد تاریخی برای استان

مدیرکل راه و شهرسازی در این گفتگو که به طور زنده از صفحه اینستاگرامی روزنامه نیز پخش می شد، با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است، گفت: این موضوع علاوه بر مزایای بی شمار، معایبی مانند هزینه های زیرساختی بیشماری دارد. داعی با بیان اینکه پراکندگی اندک جمعیت در اعتبارات تاثیر دارد، افزود: در استان های کوچک با دوبانده کردن ۵۰ کیلومتر شاید ۶ شهر از این موضوع نفع ببرند اما در خراسان جنوبی به دلیل فاصله زیاد بین شهرها این مورد امکان پذیر نیست. وی اضافه کرد: در ابتدای سال گذشته با اینکه ۱۶ سال از عمر استان گذشته بود، فقط ۶۱۴ کیلومتر باند دوبانده در خراسان جنوبی وجود داشت که در ابتدای سال جاری ۱۳۷ کیلومتر جاده دوبانده زیر بار ترافیک رفته است. داعی ادامه داد: به بیانی دیگر ۲۲ درصد باندهای موجود در استان فقط در سال گذشته احداث شد که رکورد تاریخی برای خراسان جنوبی بود. وی با بیان اینکه ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه صرف این راه ها شده است، تصریح کرد: از این ۱۳۷ کیلومتر فقط ۹۰ کیلومتر در دهه فجر سال گذشته با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی افتتاح شد. مدیرکل راه و شهرسازی استان بیان کرد: در دهه فجر سال گذشته حدود ۴۵۰ کیلومتر بزرگراه (باند دوم) در کشور به بهره برداری رسید که ۹۰ کیلومتر در خراسان جنوبی افتتاح شد. به گفته داعی وزیر راه وشهرسازی در آن جلسه از رکورد خراسان جنوبی در افتتاح جاده های دوبانده صحبت به عمل آورد.

عقب افتادگی را قبول داریم

مدیرکل راه و شهرسازی عقب افتادگی استان در زمینه جاده های دوبانده را پذیرفت و عنوان کرد: به خاطر پهناوری استان و شرایط اقتصادی کشور عقب افتادگی هایی در این موضوع وجود دارد که همه تلاش همکاران در اداره راه و شهرسازی برای رفع این موضوع می باشد. داعی افزود: در این شرایط اقتصادی مطالبات پیمانکاران نیز وجود دارد که سعی در پرداخت آن مطالبات داریم. وی ضمن تشکر از پیمانکاران راه های استان، تصریح کرد: اعتمادسازی بین پیمانکاران ایجاد شد که اداره کل راه و شهرسازی پیگیر حق و حقوق آنها می باشد. مدیرکل راه و شهرسازی به پیگیرهایی انجام گرفته برای افزایش اعتبارات استان اشاره و اضافه کرد: در وزارت خانه، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی کشور جلسات زیادی برای افزایش این اعتبارات داشتیم. وی عنوان کرد: درسال ۹۹ مجموع قراداهای بانددوم استان ۱۳۰۰ میلیارد تومان بوده که امروز این عدد به ۲۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است. داعی با بیان اینکه حجم قراداد ها به دو برابر افزایش پیدا کرده، افزود: بسیاری از اشتغال هایی که در حوزه راه سازی است به خاطر افزایش قرارداد های موجود می باشد.

بهره گیری از ظرفیت های قانونی برای پیشبرد پروژه ها

مدیرکل راه و شهرسازی در این گفتگو به بودجه این سازمان نیز اشاره و بیان کرد: در سال ۹۹ ردیف یا اعتبار این سازمان در قانون بودجه سال ۹۹ فقط ۲۲۰ میلیارد تومان بوده است که با پیگیری های انجام شده این عدد در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۳۴۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. داعی به استفاده از ظرفیت های قانونی دیگر برای پروژه های راه های استان نیز اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در استان با استفاده از ظرفیت ماده ۵۶، ۵۰ میلیارد تومان از بانک مسکن به جاده بیرجند- قائن تزریق کردیم. به گفته وی ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای این طرح پیش بینی شده که در مرحله انعقاد قرارداد با بانک مسکن است. داعی اضافه کرد: در محور دیهوک- فردوس- بجستان، ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب ماده ۵۶ در نظر گرفته شده که در مرحله پرداخت هستیم. وی به محور سربیشه- ماهیرود اشاره و بیان کرد: پیگیری لازم جهت تسریع در مبادله قرارداد مشارکت تسهیلات ماده ۵۶ برای باند دوم محور سربیشه – درح – ماهیرود به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان انجام شده و در مرحله قرارداد هستیم. مدیرکل راه و شهرسازی استان ادامه داد: در محور طبس- بشرویه مجوزهای لازم از سازمان برنامه و بودجه کشور گرفته شده و اکنون به دنبال سپردن این کار به یکی از بانک های کشور هستیم.

۳۰ میلیارد تومان تهاتر بانکی و مالیاتی در استان

به گفته داعی این اداره کل از ظرفیت تهاتر بانکی و مالیاتی نیز برای پیشبرد پروژه های راه استان استفاده کرده و در سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان تهاتر بانکی و مالیاتی در خراسان جنوبی انجام گرفته است. مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: محور خوسف-عرب‌آباد-دیهوک-طبس در پیوست یک قانون بودجه۱۴۰۰ کشور دارای ردیف اعتباری شد و عملیات اجرایی احداث باند دوم آن، در سال جاری آغاز می‌شود. وی افزود: این محور، راه ارتباطی بیرجند و جنوب استان خراسان‌جنوبی با تهران و از اهمیت بسزایی در ترافیک و حمل و نقل استان برخوردار است وی تصریح کرد: این محور بعد از گذشت ۱۵ سال و علی‌رغم پیگیری‌های قبلی، تاکنون دارای ردیف اعتباری اصلی در پیوست شماره یک قانون بودجه نبود که با پیگیری‌های انجام‌شده در سال۱۳۹۹، مطالعات توجیه فنی و اقتصادی آن به همراه کاربرگ‌های مربوطه در وزارت راه و شهرسازی تصویب و نهایتاً در قانون بودجه سال۱۴۰۰ دارای ردیف اعتباری اصلی در پیوست شماره یک شد. به گفته داعی خراسان جنوبی تنها استانی است که توانست مجوز کمیسیون ۲۳ را برای پروژه ای در کشور کسب کند.

انقلاب در محور سربیشه- ماهیرود

مدیرکل راه و شهرسازی به جاده بیرجند و قائن نیز اشاره و بیان کرد: عملیات اجرایی دوبانده سازی این محور در سال ۸۹ آغاز شده و تا سال ۹۸ یعنی در طول ده سال ۴۵ کیلومتر دوبانده شده است. داعی افزود: عملکرد دوبانده سازی در ده سال گذشته سالی ۴.۵ کیلومتر بوده است ولی فقط در سال ۹۹ حدود ۲۵ کیلومتر دوبانده شده است یعنی ۵ برابر متوسط عملکرد در ۱۰ سال گذشته در طول یکسال اتفاق افتاده است. وی اضافه کرد: هم اکنون حدود ۷۶ کیلومتر دوبانده شده و تا یک ماه نیم دیگر ۸ کیلومتر دیگر تیز زیر بار ترافیک خواهد رفت. به گفته وی ۱۶ کیلومتر باقی مانده در کمترین زمان ممکن به بهره برداری می رسد. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت محور بیرجند به زاهدان گفت:در سال ۹۸ در محدوده سربیشه به نهبندان دو پیمانکار مشغول به کار بودند که با توجه به‌ اهمیت بسیار زیاد این محور در حال حاضر ۴ پیمانکاردر محدوده سربیشه به نهبندان مشغول اجرای عملیات بوده و کل این محورتعیین تکلیف شده است. داعی به محور سربیشه – ماهیرود هم اشاره و افزود: طول محور سربیشه – ماهیرود ۱۳۵ کیلومتر است که درهمه قطعات این جاده پیمانکار در حال فعالیت است. به گفته وی در این محور انقلابی انجام شده و امسال ۳۰ کیلومتر زیر بار ترافیک خواهد رفت.

۱۸ میلیارد برای کمربندی چهکند

داعی در پاسخ به سوال یکی از بینندگان درباره کمربندی چهکند، گفت: این پروژه از محل اعتبارات استانی هزینه می شود و تخصیص اعتبارات نیز در کمیته برنامه ریزی شهری به ریاست فرماندار است. داعی با بیان اینکه بیش از ۳ میلیارد تومان پیمانکاران از این پروژه مطالبه دارند، افزود: در جلسات و مکاتباتی که با استاندار و فرماندار بیرجند داشتیم مقرر شد دو میلیارد تومان از مدیریت بحران و دو میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرستان تخصیص یابد ولی تاکنون این مبلغ اختصاص پیدا نکرده است. به گفته وی برای تکمیل این پروژه ۱۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. مدیرکل راه و شهرسازی استان گریزی به تصادف خونین در جاده کمربندی بیرجند زد و گفت: ۳.۵ کیلومتر از این جاده در حال احداث جاده دوبانده است و پیمانکاران مشغول به کار هستند. داعی افزود: زیرسازی های لازم در این جاده کامل شده و برای احداث دو پل ۷۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد. وی در این گفتگو به مطالبات پیمانکاران نیز اشاره و بیان کرد: این موضوع در دستور کار سازمان قرار دارد و در سفر رئیس جمور به استان با دکتر میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در این ارتباط صحبت هایی انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نسرین کاری – دکتر نگین ناصح، اولین بانوی دریافت کننده بالاترین جایزۀ علمی بنیاد ملّی

بیشتر

بهروزی فر- نهم اردیبهشت ماه در تقویم مناسبت ها، “روز ملی شوراها” نام گرفته، ۲۵

بیشتر

سلام. بارندگی های اخیر در استان و مخصوصا در شهر زیرکوه نشان داد که با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت