حرکت رو به جلوی زیست بوم فناوری استان

خراسان جنوبی برای تکمیل زیست بوم فناوری خود همواره با مشکل کمبود فضا مواجه بود که در سال جاری موفق شدند با تهیه زیرساخت های مناسب تاحدی این مشکل را بر طرف کنند تا  تقریباً زیست بوم فناوری استان شکل بگیرد. همچنین با وجود شیوع کرونا باز هم شاهد دستاوردهای مختلفی در سطح ملی  و بین المللی بوده ایم. اما نکته مهم اینجاست که در آینده با تشکیل هر چه بهتر زیست بوم فناوری استان، شاهد افزایش تیم های فناوری خواهیم بود، به همین دلیل از اکنون باید به فکر زیرساخت ها و فضاهای بیشتر، حمایت های فنی و تخصصی و افزایش اعتبارات و بودجه های دولتی برای این شرکت ها باشیم. در گفت و گو با مسئولان پارک علم و فناوری استان، این مسائل بررسی شدند.

رفع مشکل دانش بنیانی شرکت ها

رئیس پارک علم و فناوری استان درباره دستاوردهای روبه جلوی پارک در طی سال جاری گفت: صندوق پژوهش و فناوری که از صندوق های تازه تأسیس کشوری است، در استان نیز شروع به کار کرده است و از این پس حمایت ها از شرکت ها در خود استان انجام می شود. محمد ناصری اعلام کرد: در حوزه دانش بنیان نیز یک کارگروهی را تشکیل دادیم که تمام خدمات و حمایت ها یی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می دهند در این کارگروه استانی، انجام می شود. وی افزود: در این کارگروه موضوعات دانش بنیان، خلاق بنیان، هاب توانمندسازی و فن بازار گردآوری شده و به طور ویژه کار دانش بنیانی تمام شرکت ها حتی شرکت هایی که پارکی نیستند را انجام می دهد. به گفته وی در گذشته زمانی که خود شرکت های استانی مستقیم مراجعه می کردند نارضایتی هایی وجود داشت و ایراداتی گرفته می شد که درست نبود و این کارگروه دانش بنیان خراسان جنوبی، از این پس پیگیری ها را خواهد داشت و مشکلات را رفع می کند.

تشکیل زیست بوم فناوری

رئیس پارک علم و فناوری استان با اشاره به در اختیار گرفتن ساختمان دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، گفت: بلوک اول آن را در اختیار ما گذاشته اند که تعمیر و تجهیز شده است و اگر مساعدت شود و بلوک دوم را هم در اختیار پارک قرار دهند، می توان شرکت های بیشتری را مستقر کرد. ناصری تصریح کرد: اکنون در بلوک اول دانشگاه آزاد ۴۰ شرکت در حال استقرار هستند و شرایط مناسبی فراهم شده است. وی تأکید کرد: با این وجود باز هم اصلی ترین مشکل ما استقرار شرکت های فناور است،  یک مشکل در قاین داریم که ساختمان شماره دو جهاد است که همچنان بخشی از آن درگیر موضوعات اداری است و باید به پارک واگذار شود. به گفته وی در فردوس و طبس هم ساختمان ها خرید و تجهیز شده است و تقریبا زیست بوم فناوری استان شکل خود را گرفته است و از این پس باید حمایت های فنی و تخصصی را دنبال کنیم.


قوانین دست و پاگیر

رئیس پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه مشکلات شرکت ها نیز یک موضوع کلی است، عنوان کرد: اکنون در مجلس کارگروه دانش بنیان تأسیس شده است و یک سری مسائل را به نمایندگان ارسال خواهیم کرد. ناصری ادامه داد: این درخواست شامل حمایت بودجه ای و قوانین است که بتوانند حمایت های لازم را از شرکت های فناور و دانش بنیان داشته باشند. وی افزود: مشکل بعدی در زمینه مجوزهای درون استانی و ادارات می باشد که همچنان شرکت های استان مشکل دارند چرا که بدنه کارشناسی ادارات، قوانین و استانداردهای قدیمی خود را دارند و زمانی که با استانداردهای یک فناور جدید روبه رو می شوند، همان قوانین قبلی را اجرا می کنند. ناصری درخواست کرد که با توجه به گرانی های موجود در اعتبارات سال آینده، بودجه های خوبی دیده شود چرا که سال گذشته اعتبارات خوبی دیده شد و زیرساخت های مناسبی تأمین شده است و سال آینده نیز با افزایش بودجه خدمات بهتری در حوزه فنی و تخصصی، به شرکت ها ارائه شود.

دستاوردهای یونیک در بخش محصولات استراتژیک کشاورزی

مدیر حوزه فناوری و مراکز رشد واحد های فناور پارک علم و فناوری استان نیز با اشاره به شیوع کرونا در سال جاری، گفت: با این وجود در پارک علم و فناوری رکودی حس نکردیم و فقط شرکت هایی که مستقیم درگیر بوده اند ضرر کرده اند که به نسبت بیشتر شرکت ها سود دهی داشته اند. اسماعیل هوشیار مقدم با اشاره به افزایش زیرساخت ها و افزایش پذیرش ها، تصریح کرد: ۱۴۰ واحد فنار در پارک و مراکز رشد استان مستقر هستند که در این شرکت ها حدود ۸۰۰ نفر نیروی انسانی مشغول به کار هستند. . وی با بیان اینکه در سال جاری محصولات یونیک و تاپ زیادی داشته ایم که در سطح ملی و بین المللی موفق بوده اند، عنوان کرد: بیشتر این موارد در بخش دستگاه های صنعتی برای محصولات کشاورزی استراتژیک استان بوده اند که می توان به دستگاه برداشت زعفران، دستگاه سورت عناب، دستگاه زعفران پاک کنی اشاره کرد. به گفته وی شرکت های استان حدود ۴۳ درصد در حوزه آی تی و آی سی تی فعالیت می کنند و در بیرجند این رقم به ۵۰ درصد می رسد. قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت