تولید و اشتغال، پادزهر آسیب های اجتماعی

کاری – با توجه به نفوذ اجتماعی بالا و ظرفیت های خوب سازمان های مردم نهاد (سمن) و به جهت توسعه و ترویج آموزش های مهارتی استان برای تمامی گروه های هدف، در مهرماه مرکز اموزش فنی و حرفه ای برادران بیرجند میزبان مدیران بیش از ۴۰ سمن مرتبط بود.این همایش دو روزه با سخنرانی و ارایه مطلب مدیران کل دفتر امور اجتماعی استانداری، اموزش فنی و حرفه ای استان و شورای مبارزه با مواد مخدر استان آغاز گردید و در ادامه اعضای سمن ها در کارگاه کارافرینی اجتماعی با مربیگری اقای اسلامی شرکت نمودند.همچنین برای اشنایی کامل با خدمات و امکانات مراکز، بازدید هایی از مراکز آموزش فنی و حرفه ای برادران و خواهران بیرجند داشتند. این موضوع آموزشی کارآفرینی(کارآفرینی اجتماعی) و توانمندسازی مدیران سمن ها برای اولین بار در خراسان جنوبی توسط انجمن حمایت از اقشار آسیب پذیر استان خراسان جنوبی برگزار شد.

بیکاری از مهمترین چالش های منجر به آسیب اجتماعی است
رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از اقشار آسیب پذیر خراسان جنوبی در این همایش گفت: از همه انجمن ها، خیریه و سمن های که مسئولیت های اجتماعی را پذیرفته اند و مخصوصا در حوزه کار و اشتغال و کارآفرینی فعالیت دارند تشکر می کنم. حاج غلامحسین کریم پورفرد با اشاره به اینکه از مهمترین مشکلات در جامعه شغل و بیکاری است، اضافه کرد: همه کارشناسان حوزه آسیب های اجتماعی معتقدند همه ناهنجاری ها از بیکاری نشات می گیرد. وی یادآور شد: البته اگر از یک دریچه به کار و اشتغال نگاه کنیم امروز کشور ما حدود دو میلیون و ۸۰۰ نفر اتباع بیگانه مشغول به کار هستند . رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از اقشار آسیب پذیر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اکثر افرادی که به دنبال کار و اشتغال هستند به دنبال کارهای پشت میزی هستند، ادامه داد: متاسفانه بسیاری از این افراد تخصص کافی در حوزه مهارتی و اشتغال خود کسب نکرده اند و حاضر هم نیستند تن به کارهای سخت و تجربه بدهند. کریم پور خاطر نشان کرد: امروزه شاهد هستیم اکثر افرادی که در کارهای سخت مثل راه آهن، ریل، غلطک و گریدر وارد استان می شوند از استانهای دیگر هستند و در زمینه حمل و نقل و مسافر راننده خبره ای نداریم.

تحصیل در کنار تجربه شرط موفقیت افراد است
رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از اقشار آسیب پذیر خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تحصیلات در کنار آموزش فنی شایسته و لازم است ادامه داد: سازمانهای مردم نهاد پل ارتباطی بین مردم و دولت هستند و بیشترین چالش همه کارگاهها و مراکز کارآفرین سازمان تامین اجتماعی و مالیات می باشد. وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز تشکیلات دولتی در کنار “ان جی او” ها نیستند، ادامه داد: تقاضا دارم ورود پیدا کنند و بگزارند این مراکز مردم نهاد با خیال اسوده به خدمت رسانی ادامه دهند و دغدغه بیمه و مالیات نداشته باشند. وی عنوان کرد: جا دارد از آقای کامرانی فرد مدیرکل فنی و حرفه ای استان بابت آموزش های حرفه آموزی که در کشور جایگاه برتری کشوری کسب کرده و افتخار داشتند تشکر ویژه داشته باشم.

مهمترین آیتم کاهش آسیب های اجتماعی اشتغال است
مدیر کل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی در این همایش گفت: فنی و حرفه ای به مانند یک ملک مشاع است که همه می توانند از ظرفیت های آن استفاده کنند، و ظرفیت ما برای سمن ها براساس کار اجرایی صورت می گیرد.حسن کامرانی فرد با تاکید بر اینکه مهمترین آیتم کاهش آسیب های اجتماعی اشتغال است، ادامه داد: همانطور که آموزش های مهارتی فرصت اشتغال مهیا می کند یک فرصت شغلی مهارت های فردی فردی و اجتماعی ارتباط جامعه تقویت کند. به گفته وی مهارت در حوزه تخصصی و شغلی باید بر اساس علاایق و سلایق باشد و ما در آموزش فنی و حرفه ای این بستر را ایجاد کرده و در اختیار شهروندان قرار می دهیم.
کامرانی فرد با بیان اینکه ۱۹ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای امر خطیر آموزش را در بیش از ۱۰۲ کارگاه انجام می‌دهند یادآور شد: دربازه یکساله بیش از ۲۰ هزار نفر در این مراکز آموزش دیده و ۱۷ مرکز دارای چارت سازمانی و دو مرکز فاقد چارت سازمای هستند.مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی یادآور شد: در حوزه آموزش دانشجویان طبق قرارداد فیما بین فنی و حرفه ای و دانشگاه رشد ۱۱۲ درصدی را داشت‌ ایم.کامرانی فرد گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در استان برای ۱۹ گروه هدف از جمله کودکان کار، زنان سرپرست خانوار، اتباع خارجی، سربازان، دانش آموزان، دانشجویان و زندانیان برنامه‌ریزی می‌شود.مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در برگزاری مسابقات ملی مهارت در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸۸ نفر در مسابقات شهرستانی ۲۶ رشته شرکت کردند، ادامه داد: تعداد ۴۰ نفر به مسابقات استانی راه یافتند که در مجموع تعداد هشت نفر صاحب مدال طلا، برنز و دیپلم افتخار را از استان کسب کردند. وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ نیز دو نفر از خراسان جنوبی به مسابقات جهانی راه یافتند.

امضای تفاهم نامه با فنی و حرفه ای در خصوص اشتغال خانواده های آسیب دیده از اعتیاد
محمدرضا حسنی مقدم نیز گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی در حوزه مقابله با عرضه، پیشگیری و حوزه صیانت از اشتغال بهبود یافتگان اعتیاد اقدامات خود را در دستور کار دارد و شخصا در حوزه اشتغال بهبود یافتگان و خانواده های آسیب دیده از اعتیاد با سازمان فنی و حرفه ای هر ساله تفاهم نامه تنظیم می‌کند.دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه بر این اساس بهبودیافتگان و خانواده های آنان بدون پرداخت هر گونه هزینه ای و بصورت رایگان آزمونهای توانمند سازی و حرفه آموزی مشاغل مختلف را فرا می‌گیرند، یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۲۹۶ نفر زن و ۲۷۶ نفر مرد این آزمونها را فرا گرفتند. وی با اشاره به این که از مهمترین اقدامات خوبی که می‌بایست در استان انجام شود تشکیل “مجمع خیرین یاریگران زندگی” است، ادامه داد: این مجمع با کمک استانداری و حمایت و حضور خیرین کشور و استان می بایست راه اندازی شود که باعث خواهد شد در حوزه های مختلف بویژه بحث صیانت و اشتغال کمک موثری در این زمینه خواهد بود.

نقش آفرینی سمن ها در کار آفرینی و مردمی شده فعالیت های مهارتی
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌جنوبی هم گفت : سمن ها با قدرت اجتماعی بالا و نفوذ خود در جامعه بازوان نیازسنجی ما در موضوعات مختلف در سطح جامعه هستند .وی با اشاره به نقش آفرینی سمن ها در کار آفرینی و مردمی شده فعالیت های مهارتی در سطح سمن های استان به نمونه های موفق این مهم اشاره کرد و گفت : در سال جاری اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان به سمن های فعال استان تخصیص یافته تا در سایه فعالیتهای نظام مند و هدفمند سیاست های کلان کشور با حمایت و هدایت نهادهای مردم نهاد در دولت مردم پیش رو.

توسعه مهارت باعث ایجاد اشتغال و کاهش اسیب اجتماعی می شود
حسین رضا نخعی ضمن تجلیل از متولیان مهارت آموزی در استان و مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان گفت : توسعه مهارت باید منجر به پیشرفت و باعث ایجاد اشتغال و در نتیجه کاهش آسیب ها و بانی ساختن امید و نشاط در جامعه باشد.وی به درخشش مهارت آموزان استان در سطح جهانی و کشوری اشاره کرد و گفت : قطعا مهارت آموزی هدفمند و شناخت نیازهای مهارت آموزی جامعه خواهد توانست بخش قابل توجهی از آسیب های اجتماعی را مهار کند .مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به نزدیکی اتفاق مهم و موثر راه اندازی مرکز ماده ۱۶ در استان به کسب رتبه برتر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور اشاره کرد و گفت : این شورا در بحث ارتباط با سازمانهای مردم نهاد گامهای موثری برداشته و اقدامات حمایتی خوبی در حال انجام است.وی گفت : سمن ها و سازمانهای مردم نهاد در حوزه های مخلف بازوی دولت و همراه ملت هستند و نتایج شیرین حضور ارزشمند آنان را ما در سطح استان شاهد هستیم .از دیگر مباحث مهم مطرح شده در این نشست توسط مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌جنوبی توجه ویژه به اهمیت فعالیت های دانش بنیان و کارآفرینی اجتماعی و نقش مهم آن در توسعه اجتماعی یاد کرد وی گفت : کاآفرینی اقتصادی فقط حول محور خود حرکت می کند در حالی که ما اکنون نیاز به تحرک در سطوح بین المللی داریم و باید برای تحقق این ماموریت مهم تلاش کیم . وی افزود : کارآفرینی اجتماعی باید با عصر ارتباطات و دانش بنیان هماهنگ باشد و با میدان داری در تمام عرصه ها زمینه را برای رشد اقتصادی فراهم نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پارسی – مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خراسان جنوبی از پرداخت بیش از

بیشتر

بهروزی فر – سرمقاله امروز را اختصاص می دهم به همه آنها که دِین بزرگی به

بیشتر

حدود دو دهه پیش ماده قانونی به منظور واگذاری اماکن ورزشی دولتی به بخش خصوصی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت