تلاش هایی برای رونق هنر نمایشی در استان

مهدی آبادی- در سال‌های اخیر تئاتر در استان‌ به صورت معمول با بودجه‌های محدود و بیشتر با تکیه بر خلاقیت‌های فردی ادامه مسیر داده و بسیاری از فعالان این حوزه با دست های خالی و صرفا با خلاقیت فردی و عشق و علاقه زیاد به این هنر آثار با کیفیتی را به صحنه بردند. حمایت نشدن از سوی مسئولان همیشه دغدغه همه فعالان هنرهای نمایشی استان بوده، اما این موضوع باعث نشد که به دنبال علاقه خود حرکت نکنند.
به تازگی برخی از فعالان حوزه تئاتر استان برای جان گرفتن این حرفه در استان دست به ابتکار جدیدی زدند تا باعث ارتقای تئاتر خراسان جنوبی شوند. تشکیل کارگروه اقتصاد تئاتر به منظور حمایت از اجراهای هنرهای نمایشی در خراسان جنوبی توسط جوانان خوش فکر استان بار دیگر علاقه و تعلق خاطر آنها به حوزه فرهنگ را نشان داده است. اما این موضوع نیز به حمایت مسئولان بستگی دارد که هفته گذشته در روزنامه آوا نشستی با حضور متولیان فرهنگی استان و اعضای کارگروه اقتصاد تئاتر برگزار شد تا به بررسی مشکلات این حوزه و راه های برون رفت از این مشکلات بپردازند.

حرکت به سمت
تخصصی شدن تئاتر در استان

مسئول انجمن نمایش بیرجند در این نشست فضای نمایش خراسان جنوبی را دارای قدمت طولانی دانست و گفت: فعالیت دوستداران عرصه هنر در استان با عشق و علاقه زیاد همراه بوده است که اکنون باید به سمت استانداردهای جهانی حرکت کنیم. صدرا اضافه کرد: این موضوع تحول بزرگی را در عرصه هنرهای نمایشی استان به همراه خواهد داشت و هنرمندان نیز خود را با شرایط استاندارد تطبیق می دهند. وی افزود: با تخصصی شدن تئاتر در خراسان جنوبی هنرمندان وقت زیادی برای کیفیت اجرای خود خواهند گذاشت که این موضوع باعث نزدیک تر شدن به استانداردهای ایران و جهانی خواهد شد. به گفته صدرا رسیدن به استانداردهای مورد قبول نیازمند شرکت در دوره های جدید و مطالعه آخرین کتاب های این حوزه است که خود این امر مستلزم دغدغه نداشتن مالی هنرمندان این حوزه می باشد. وی با اشاره به دغدغه هنرمندان عرصه تئاتر مبنی بر تبدیل هنر نمایش به شغل پایدار و درآمدزا، بیان کرد: رسیدن به این مسیر مهم سخت است، اما با صبر به این امر مهم دست پیدا خواهیم کرد.

کارگروه اقتصادی اثبات شده است

صدرا با بیان اینکه سالن های نمایش برای اطلاع شهروندان باید دائمی باشد، اضافه کرد: این موضوع در سایر مراکز استان ها اتفاق افتاده و مردم از نوع نمایش، کارگردان، بازیگران و … اطلاع دارند که این موضوع کمک شایانی به اقتصادی شدن تئاترهای استان می کند. صدرا در این نشست با بررسی روند تجاری شدن نمایش ها در برخی از کشورها، بیان کرد: ایجاد کارگروه اقتصادی در کشورهای دیگر امتحان خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. این فعال هنری استان، با اشاره به توانمندی های اعضای کارگروه اقتصادی، تصریح کرد: این افراد هر کدام در حوزه هایی به امر نمایش در خراسان جنوبی کمک کردند و دلسوزانه پای کار بوده اند. وی با بیان اینکه باید به کارگروه اقتصادی کمک شود، گفت: در حوزه فضای آموزشی، تولید نیروی انسانی، کمک به تقویت سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها باید فعالیت هایی برای تئاتر استان داشته باشیم که با کمک فعالان و مدیران دولتی این مهم تحقق پیدا خواهد کرد. صدرا، با اشاره به ضعف زیرساخت ها در سالن های نمایش استان، افزود: باید از لحاظ امکانات اولیه مانند نور، صدا، بلیت فروشی حرکت های رو به جلویی برداشته شود تا حضور مردم در سالن های نمایش تقویت شود.

حمایت کارگروه از تئاترهای استان

صدرا با بیان اینکه فراخوان کارگروه اقتصادی آماده است، گفت: از هفته آینده به ‌صورت رسمی این موضوع در شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی شده و رسما افتتاح خواهد شد. وی با بیان اینکه این کارگروه از چهار نمایش حمایت خواهد کرد، افزود: سقف حمایت کارگروه از نمایش‌ها مبلغ ۲۵ میلیون تومان است و این مبلغ دغدغه مالی گروه تولید کننده در حوزه دکور و پروسه تولید را از بین خواهد برد. صدرا با بیان اینکه یکی دیگر از کارهای این کارگروه ورود به بحث بلیت فروشی است، گفت: قبلاً شخص کارگردان در یک فعالیت غیر حرفه ای در مرکز فروش بلیت درگیر بلیت‌فروشی بود که این‌موضوع را کارگروه برطرف می‌کند. به گفته وی، بعد از اجرای چند نمایش موضوعاتی مثل نمودار فروش، میزان اقبال عمومی، زمان مناسب و نواقص احتمالی بررسی و رفع خواهد شد.

ایجاد سایت برای معرفی هنرهای نمایشی

یوسفی، یکی دیگر از فعالان این حوزه از پیشنهاد ایجاد سایت برای معرفی هنرهای نمایشی و فروش اینترنتی بلیت های تئاتر در استان گفت و افزود: اکنون بسیاری از شغل ها خرید اینترنتی انجام می دهد که بیانگر فراهم شدن زیرساخت های لازم در این حوزه می باشد. وی بیان کرد: در این سایت افراد به راحتی صندلی خود را انتخاب می کنند و عوامل تئاتر تیزرهای تبلیغاتی را برای عموم به نمایش خواهند گذاشت. یوسفی افزود: اکنون دو سالن گلبانگ و پلانوی استاد کامیابی در سایت معرفی شده و این آمادگی برای مکان های دیگر نیز وجود دارد.

تئاتر استان مظلوم است

مدیر موسسه فرهنگی و هنری عرفان نیز با بیان اینکه تئاتر استان بسیار مظلوم است، گفت: اگر گروه ها و انجمن های تئاتر کم کار هستند به دلیل محرومیت هاست که باعث شده کلان شهرها در این حوزه همیشه موفق باشند. اکبرپور افزود: ورک‌شاپ ها و کلاس‌های آموزشی در صورتی مفید است که خروجی داشته باشد و سرمایه‌گذاری در بخش هنری مستلزم صبر و اعتماد تحقیق است. وی با بیان اینکه این کارگروه فقط اسپانسر مالی نیست، عنوان کرد: افراد زیادی با موقعیت ها و شغل های گوناگون درگیر این حوزه می شوند که نیاز است زیرساخت های لازم فراهم شود. اکبرپور اضافه کرد: سالن های موجود در سطح شهر برای استفاده هنرمندان هم استانی در نظر گرفته شود. جانباز، عضو دیگر کارگروه نیز در این نشست گفت: امیدوارم بتوانیم با حضور نیروهای دلسوز و پرتلاش اتفاقات خوبی را برای هنرهای نمایشی استان رقم بزنیم. به گفته وی، این توانمندی برای معرفی بازیگران خوب هم استانی به کشور وجود دارد به شرطی که اقتصاد تئاتر را پویاتر کنیم.

تقویت مشارکت های خصوصی در تئاتر استان

مسئول انجمن نمایش خراسان جنوبی در این نشست با بیان اینکه تقویت مشارکت های خصوصی در تئاتر استان یکی از اولویت های دوستداران این حرفه نمایشی است، گفت: برای ایجاد یک نمایش باکیفیت و استمرار آن باید به دنبال درآمدهای پایدار در این حوزه باشیم که تقویت بخش اقتصادی نمایش یکی از این برنامه هاست. رحیمی، با اشاره به پیشنهاد صدرا یکی از فعالان حوزه تئاتر خراسان جنوبی مبنی بر ایجاد کارگروه اقتصادی برای حمایت از نمایش های دوستداران این حرفه، اضافه کرد: باید نیروهای کارآزموده و کاربلد در این حوزه ورود کنند تا تسهیل کننده اجراهای عمومی در مرکز استان باشند. وی با بیان اینکه باید نمایش را به سبد فرهنگی خانواده های هم استانی وارد کنیم، عنوان کرد: بایستی مکان ها و سالن های نمایش در تمام سال برای علاقه مندان مشخص باشد
تا بدون دغدغه ای به دیدن نمایش با کیفیت هنرمندان هم استانی بیایند.

محدودیت بودجه داریم

مسئول انجمن نمایش خراسان جنوبی با بیان اینکه بودجه وزارت ارشاد و انجمن نمایش استان با محدودیت مواجه است، بیان کرد: بدون توجه به پیوست های اقتصادی انتظار خروجی مثبتی از فعالیت های هنری نمی توان داشت و باید با کمک همه فعالان این حوزه به سمت درآمد پایدار حرکت کنیم. به گفته این مقام مسئول، اگر به حوزه اقتصادی فعالیت های هنری توجه کنیم، گام مثبتی در این حوزه برداشته ایم.

آماده برگزاری جشنواره تئاتر دانش آموزی هستیم
رحیمی، با بیان اینکه آموزش هدفمند یکی از برنامه های ما است، گفت: این آمادگی از سوی ما برای رونق جشنواره های دانش آموزی در مرکز استان وجود دارد که این جشنواره ها را از حالت رکود دربیاوریم. وی افزود: در این طرح دانش آموزان با دعوت از خانواده و دوستان در سالن های نمایش به اجرای هنر خود بپردازند. مسئول انجمن نمایش استان ادامه داد: اگر تعامل مناسبی با اداره آموزش و پرورش انجام گیرد این آمادگی از سوی ما برای برگزاری جشنواره تئاتر دانش آموزی وجود دارد. وی در این نشست پیشنهاد جالبی نیز برای رونق جشنواره استانی نیز می دهد. رحیمی گفت: پیشنهاد دادیم جشنواره در یک هفته برگزار شود تا علاوه بر هیئت داوران، مردم نیز این تئاترها را ببینید.

شهرداری حاضر به شنیدن صدای تئاتر شهر نیست

وی با گلایه از اصحاب رسانه، بیان کرد: در برخی از اجراهای گذشته دعوتنامه ای برای اصحاب رسانه برای اولین اجرای نمایش داده شد که با حضورشان ضمن نقد نمایش تئاتر به معرفی آن آثار نیز بپردازند. وی گلایه بعدی خود را از شهرداری و شورای شهر می کند. رحیمی گفت: ما باید چه کار کنیم که شهرداری و شورای شهر جلسه ای با فعالان حوزه هنرهای نمایشی داشته باشد. این فعال فرهنگی با بیان اینکه شهرداری اصلا حاضر به شنیدن صدای تئائر شهر نیست، خاطرنشان کرد: اگر شهرداری به این حوزه ورود کند، مطمئنا اتفاقات خوبی برای شهر رقم خواهد خورد.

ایجاد کارگروه اقتصادی، امری مهم و مثبت

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز دد این جلسه گفت: حضور دلسوزانی مثل آقای صدرا و یوسفی در حوزه تئاتر باعث فعال بودن تئاتر در مرکز استان بوده است. زمزم، طرح کارگروه اقتصادی را امری مهم و مثبت تلقی نمود و بیان کرد: این کار باعث استمرار فعالیت های هنری و افزایش کیفیت تئاترهای استان خواهد شد. به گفته وی، این کار باعث تمایل بیشتر خانواده ها به مشاهده تئاترهای استان خواهد شد، چرا که نمایش های حرفه ای تری را در خراسان جنوبی مشاهده خواهند کرد. وی با بیان اینکه بعد از آتش سوزی سالن فرزان، هیچ سالنی برای پوشش جمعیت زیاد نداریم، گفت: اکنون سالن گلبانگ با ظرفیت ۱۱۰ نفر، پلاتوی استاد کامیابی در حد ۶۰ نفر ظرفیت و پلاتوی استاد عبداللهی با ۴۰ نفر ظرفیت، نیازمند توجه ویژه مسئولان به این حوزه است. وی درباره تکمیل سالن فرزان نیز بیان کرد: بین ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای تکمیل این سالن نیاز است. وی افزود: اگر اعتبارات استانی تخصیص پیدا کند، وزارت ارشاد نیز تجهیز سالن را برعهده خواهد گرفت. وی ادامه داد: سالن استاندارد با ظرفیت ۶۰۰ نفر پیش بینی شده که تا ۳ سال آینده به بهره برداری می رسد.

سالن های سازمان های دیگر به نمایش اختصاص داده شود

وی با بیان اینکه سایر دستگاه های دولتی همکاری مناسبی در این حوزه نمی کنند، ادامه داد: در اختیار گذاشتن سالن سایر دستگاه های اجرایی برای نمایش یکی از درخواست های ما از این سازمان ها است. وی افزود: اگر تعامل مناسبی بین مسئولان وجود داشته باشد، می توان از سالن های آنها برای نمایش استفاده کنیم. وی ادامه داد: در سایر شهرها، شهرداری ها نیز به این حوزه ورود کردند اما متاسفانه در بیرجند، علی‌رغم پیگیری‌های زیاد همکاری خوبی نشده‌است. وی اضافه کرد: با تعامل با سایر ادارات می توان از سالن ها و فضاهای آنها استفاده کرد. وی درباره گلایه فعالان حوزه درباره آموزش نیروی انسانی برای هنرهای نمایشی نیز بیان کرد: هنرستان هنرهای زیبایی دختران راه اندازی شده که یکی از رشته ها، نمایش از زیر مجموعه های این هنرستان بوده است که امسال خروجی خوبی داشت و هنرجوها به دانشگاه‌های دولتی راه پیدا کرده‌اند. به گفته، وی سعی ما بر این است که سال آینده هنرستان پسران را هم در بیرجند راه‌اندازی کنیم تا در حوزه نمایش، نیروی تربیت شده داشته باشیم.

حمایت های فرهنگ و ارشاد

زمزم، به یکی از دغدغه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و گفت: در زمان جشنواره های کشوری تعدادی از کارهای نمایشی در استان به صحنه بیاید تا چراغ سالن های نمایش به طور پیوسته روشن باشد. وی با بیان اینکه ۳۵ هزار دانشجو در استان داریم، افزود: حضور این تعداد از دانشجو به ببیندگان تئاتر استان کمک شایانی خواهد کرد. این مقام مسئول به ضرورت دعوت از استادهای کشوری اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی در قالب آموزشگاه‌های آزاد نمایش در استان این فضا را ایجاد کند، تا کمک شایانی در بهبود کیفیت نمایش ها در استان داشته باشد.
به گفته وی، اداره کل فرهنگ و ارشاد دو کارگاه سال گذشته برگزار کرده است، اما نیاز ورود جدی بخش خصوصی با پشتیبانی اداره کل به این حوزه است. زمزم، در پاسخ به این سوال که چرا در حوزه نمایش اعطای مدرک با جذب اساتید برتر صورت نمی‌گیرد، گفت: علاقه مندان حوزه هنرهای نمایشی این درخواست را از فرهنگ و ارشاد داشته باشند تا در این زمنیه تسهیل گر باشیم. وی افزود: یکی از وظایف اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد پرورش استعدادهای فرهنگی و هنری است که قطعا در این حوزه کمک هایی توسط اداره کل انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پارسی – مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خراسان جنوبی از پرداخت بیش از

بیشتر

بهروزی فر – سرمقاله امروز را اختصاص می دهم به همه آنها که دِین بزرگی به

بیشتر

حدود دو دهه پیش ماده قانونی به منظور واگذاری اماکن ورزشی دولتی به بخش خصوصی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت