ترافیک بیرجند ؛ شوخی یا واقعیتی تلخ

دادرس مقدم – یک دهه پیش وقتی با تاخیر به جلسه ای می رسیدی ، شوخی درجه یک ما بیرجندی ها برای عذرخواهی همین « ببخشید در ترافیک گیر کردم » بود و چه خنده شیرینی بعد از گفتن این عبارت بر لب حاضرین می نشست که ترافیک بیرجند کجا بود !؟ بله ترافیک بیرجند و بسیاری از موضوعات دیگر نظیر گرد و غبار و اجاره های بالا و مهاجرت و خشونت و افزایش سرقت و قتل … تا یک دهه پیش امری محال برای مرکز خراسان جنوبی شمرده می شد . وقتی از شهر خودمان به تهران می رفتیم کلی از ترافیک اعصاب خرد کن آن برای خانواده به عنوان خاطره تعریف می کردیم و هوای آلوده که زندگی را برای تهرانی ها تبدیل به جهنم کرده بود را به رخشان کشیده و یک الحمد الله از ته دل بخاطر داشتن نعمت هوای سالم به زبان می آوردیم و اما متاسفانه امروز خودمان در شهری زندگی می کنیم که غبار هوا بیش از نیمی از روزهای ۶ ماه ابتدای سالمان را ناسالم کرده بود . شهری که ترافیک آن در ساعاتی از روز باعث آزار شدید به شهروندان شده است . از اینها که بگذریم شوخی سالهای گذشته بیرجند ، امروز تبدیل به یک واقعیت تلخ و عینی شده و هر روز تبعات آن برای شهروندان افزایش پیدا می کند و در این بین باز کردن گره این معضل شهری به دستان مسوولین و تصمیم گیرانی است که همه در گفتمان ، دغدغه جدی و اما در عمل ، عدم تحرک فزاینده آن ها مردم شهر را نسبت به این موضوع نگران کرده است . روزنامه آوا در این هفته موضوع ترافیک را به عنوان کارویژه خود جهت بررسی ابعاد مختلف آن به محضر شما ارائه خواهد داد اما قبل از اینکه وارد نمونه مثال ها و مصادیقی نظیر شرح ترافیک خیابان های جمهوری و منتظری و طالقانی بشویم یا از وضعیت انتهای معلم و تقاطع خیابان ارتش و غفاری بگوئیم بیاید دیدگاه ها و اظهارات متولیان را با هم مرور کنیم . حسنی صفت ، رئیس وقت شورای شهر بیرجند در اردیبهشت امسال در یک نشست خبری گفته است : « طرح جامع ترافیک شهر بیرجند در حال بازنگری است و در صورت تصویب نهایی، طی ۱۵ سال اجرا می‌شود که اصلاح و تعریض معابر، ایجاد معابر جدید و اجرای خط بی. آر. تی از دانشگاه بیرجند تا میدان شهدای عبادی و مهرشهر مهمترین بخش‌های این طرح جامع است و برای اجرای این طرح ابتدا باید مسیرها مشخص و بازگشایی شود تا بتوان براساس طرح جامع ترافیک پروژه‌ها را اجرا کرد.این عضو شورا با تاکید بر لزوم تعریض خیابان ارتش گفته : این اقدام در راستای کنترل ترافیک شرقی غربی شهر لازم است در حالی که برخی مسوولان هنوز ترافیک را باور نکردند » . درست است! شاه بیت سخنان او همین یک نکته بود که « مسوولان هنوز ترافیک بیرجند را باور نکردند» . البته به جهت اطلاع از وضعیت سرعت پیگیری ها برای اجرا و تصویب طرح ترافیک بیرجند هم خواندن مصاحبه فروزانفر ، دیگر عضو شورا هم خالی از لطف نیست . او تقریبا ۱ سال پیش عنوان کرده بود : « طرح جامع ترافیک شهر بیرجند سال ۱۳۹۹ در شورای هماهنگی ترافیک استان به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به وزارت کشور ارسال شده که با گذشت ۲ سال ( در زمان مصاحبه ) هنوز تعیین تکلیف نشده است و در این طرح جامع همه راهکارهای حل مشکل ترافیکی، یکطرفه شدن برخی خیابان‌ها، احداث تقاطع‌های غیر همسطح و اصلاح هندسی بسیاری از معابر پیش‌بینی شده اما چون مصوب نشده است قابلیت اجرایی ندارد لذا در اغلب نقاط شهر دچار مشکل هستیم » . حالا که کمی با جدیت و سرعت پیگیری این طرح هم آشنا شدیم بهتر است گریزی هم به واقعیت هایی اجرایی آن پس از تصویب بزنیم و بدانیم که بعد از تصویب چقدر از این فرآیند عملیاتی خواهد شد . عدل ، معاون وقت شهردار در نشستی که روزنامه آوا دقیقا ۳ سال پیش در همین ایام برگزار کرده بود نکات جالبی را مطرح می کند . او می گوید : « بسیاری از درخواست ها برای طرح های ترافیکی فراتر از توان شهرداری است و بودجه مورد نیاز در اختیار نیست به عنوان مثال مهرشهر فقط یک ورودی دارد که با وقوع حادثه ای در این منطقه معضل جدی به وجود می آید و اتفاقا فشار زیادی به شهرداری برای حل مشکل ورودی مهرشهر وجود دارد اما تا فراهم نشدن بودجه این معضل حل نخواهد شد » . البته این کارشناس حوزه شهری به یک نکته قابل تامل در حوزه فرهنگ ترافیکی ما نیز اشاره دارد . عدل به نقل از مطلعین می گوید : « در بررسی های مشاور طرح ترافیک اطلاعات جالبی مشاهده شد که مهم ترین آن رتبه نخست بیرجند در استفاده از وسیله نقلیه شخصی و تک سرنشین در کشور بود » و وقتی این آمار را در کنار آسیب های سبک رانندگی در مرکز استان و به تبع آن وضعیت تصادفات می گذاریم به لزوم توجه به حوزه فرهنگ ترافیکی شهروندان هم خواهیم رسید . سخن را طولانی نکنیم و در این مجال به همین مقدار بسنده کنیم که حل وضعیت ترافیکی بیرجند اول از همه به لزوم درک این دغدغه توسط مسوولین دارد . پس از دغدغه مندی به یک طرح به روز شده و با قابلیت اجرایی و بعد آن نیز به اعتبار لازم برای اجرای آن نیازمندیم . انجام این خواسته البته با توجه به شرایط فعلی مدیریت شهری و تمرکز آن بر حواشی به جای مطالبات اصلی مردم کمی سخت به نظر می رسد اما حال که متولیان حوزه عمران استان ، جریان صاحب ایده و توانمندی بوده و موفقیت های چشمگیری در حوزه راه و راه آهن کسب کرده و در بحث نهضت ملی مسکن هم صاحب عنوان کشوری هستند با ورود جدی به مقوله ترافیک شهری بیرجند به عنوان خدمات دهنده به کل مردم خراسان جنوبی ، تلاش خود را برای تسریع این امر هم به کار بندند تا انشاا… حل این معضل نیزبرای مردم به یادگار بماند . همشهریان عزیز هم می توانند دیدگاه ها و نظرات خود را در خصوص ترافیک معابر بیرجند از طریق کانال های ارتباطی با ما در میان بگذارند تا مطالبات شهروندان نیز در مجالی دیگر به صورت مشروح در قالب گزارشی منتشر گردد .
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۱۵۵۶۶۵۷۸۲ اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


طرح راه آهن خراسان جنوبی به عنوان بخشی از مسیر ریلی زاهدان – زابل –

بیشتر

پارسی – مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خراسان جنوبی از پرداخت بیش از

بیشتر

بهروزی فر – سرمقاله امروز را اختصاص می دهم به همه آنها که دِین بزرگی به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت