بی ثباتی در بازار گران ترین ادویه جهان

بازار زعفران به عنوان یکی از محصولات مهم و استراتژیک شهرستان فردوس این روزها حال و روز خوشی ندارد، بسیاری از کشاورزان بدلیل ارزانی این محصول رغبتی برای فروش آن ندارند زیرا معتقد هستند با این وضعیت اگر بفروشند نه تنها جبران هزینه های آنها نمی شود بلکه باید مبلغی از جیبشان بگذارند تا با هزینه کرد آنها برابری کند. البته قصه زعفران سر درازی دارد و متاسفانه سالهاست که حاکمیت نتوانسته است ساز و کاری درست، با برنامه و مدونی برای خرید زعفران و از همه مهمتر بسته بندی و صادرات این محصول ارائه دهد و همین موضوع میدان را برای دلالان بازار زعفران و یکه تازی آنها باز گذاشته است. روزنامه آوا بنا بر رسالت خویش و انعکاس مشکلات این قشر زحمتکش با چند تن از زعفران کاران شهرستان به گفت و گو نشست تا درد دل آنها به گوش نه چندان شنوای مسئولان ذیربط برسد. یکی از کشاورزان فردوس با بیان اینکه امسال از نیم هکتار سطح زیر کشت زعفران، سه کیلو زعفران برداشت کرده ام افزود: با بازار کسادی که الان خرید زعفران دارد اگر بخواهم محصولم را بفروشم به طور حتم چیزی جز ضرر وزیان نصیبم نخواهد شد. نوین تصریح کرد: در حال حاضر به طور متوسط هر مثقال زعفران بصورت دسته در بازار ۳۰ هزار تومان است که باید تمام شهر را بگردی تا شاید خریداری پیدا شود.


درآمد فروش زعفران حتی پاسخگوی هزینه ها نیست


وی اضافه کرد: ۴ میلیون تومان جهت آب و یک میلیون تومان کود فقط برای یکسال هزینه کرده ام و حداقل ۱۰۰ میلیون تومان در زمین خود سرمایه گذاری نموده ام ولی الان پاسخگوی این هزینه ها و سایر هزینه های جانبی مانند کارگر و غیره نیست. به گفته وی از قدیم قیمت یک مثقال زعفران با یک کیلو گردوی مرغوب و یک کیلو مغز بادام برابری داشته و حتی یادم هست در سال ۴۵ یک مثقال زعفران با مزد یک روز کارگر یکسان بود ولی الان مقایسه کنید یک کیلو گردو ۱۳۰ هزار تومان است ولی زعفران یک چهارم این مبلغ. وی با انتقاد از توسعه کشت زعفران در کشور تاکید کرد: خواست گاه این محصول خراسان بوده و چون محصولی کم آب بر هست دولت باید از کشت آن در استانهایی که محدودیت آبی ندارند جلوگیری می کرد و در چنین استانهایی سایر محصولات که به آب بیشتری نیاز دارد کشت می شد. نوین زعفران مناطق جنوبی خراسان بزرگ و بخصوص فردوس را بسیار با کیفیت دانست و افزود: این محصول بدلیل کم حجم بودن برای صادرات بسیارآسان است و دولت باید برای سالهای آتی برنامه مناسبی با در نظرگرفتن تمام جوانب برای صادرات این محصول داشته باشد زیرا یکی از پایه های اقتصادی منطقه زعفران است. یکی از دیگر از کشاورزان اسلامیه نیز با اظهار گلایه شدید از ارزانی این محصول گفت: اگر شما بررسی کنید تمام خدمات و محصولات گران شد ولی متاسفانه تنها چیزی که به نسبت چند سال گذشته حتی ارزانتر شد زعفران بود.


۱۵۰
کیلوگرم گل خشک شده زعفران روی دستم مانده


علی محب راد گفت: در ایام برداشت زعفران بدلیل نبود کارگر مجبور شدم گلهای زعفران را خشک کنم به این امید که در زمستان بتوانم آنها را فراوری کنم ولی اکنون ۱۵۰ کیلو گل زعفران خشک شده روی دستم مانده و فقط تنها یک خانواده درمنطقه قادر به فراوری گل زعفران خشک شده هست و بایدمنتظر بمانم که کی نوبتم خواهد شد. وی گفت: با یک محاسبه کارشناسی برای یک هکتار زمین زعفرانی در مجموع جهت هزینه های: آب، کود، رنده زنی، برداشت، فرآوری و اجاره زمین در یک بازه زمانی ۱۰ ساله باید ۶۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان کشاورز هزینه کند ولی برداشت او با قیمت فعلی زعفران درهمین مدت ۳۹ میلیون تومان می شود یعنی باید بیش از ۲۴ میلیون تومان ضرر بدهد وآیا چنین وضعیتی می تواند کشاورز را سر پا نگه داشته و یا به آینده امیدوار کند.


سیاست اشتباه توسعه کشت زعفران در کشور


یکی از کشاورزان فردوس که درکار خرید و فروش زعفران نیز هست با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار زعفران دچار نوسانات زیاد شده و خریداران زعفران بلحاظ ترس از زیان رغبتی برای خرید این محصول ندارند افزود: یکی از عوامل ارزانی این محصول مهم توسعه کشت آن است.رضایی خاطرنشان کرد: در بسیاری از استانهای کشور این محصول کشت می شود و حتی پیاز زعفران به افغانستان نیز صادر شده است و طبیعی است هر وقت عرضه زیاد گردد تقاضا کم شده و بازار با رکود مواجه می شود. وی معتقد است بازار صادرات این محصول استراتژیک بدست افراد غیر متخصص افتاده و به همین جهت است که هر از چندی محصول بی کیفیت و یا غیر خالص صادر می کنند که این خود بزرگترین ضربه را به این محصول می زند.


زعفران دسته دیگر در بازار جایگاهی ندارد


رضایی تاکید کرد: کشاورزان منطقه باید دیگر از خشک کردن این محصول به صورت دسته  و سنتی خودداری کنند زیرا به این صورت دیگر به هیچ عنوان در بازارهای داخلی و خارجی مشتری ندارد. وی یکی از عوامل دیگر ارزانی زعفران را هزینه های بالای برداشت و فراوری این محصول برشمرد و گفت: امسال به دلیل گرانی و کمبود کارگر حتی بصورت ۵۰ درصد فقط زعفران را از زمین برداشت و فراوری می کردند که هیچ فایده ای برای زعفران کار ندارد. وی اضافه کرد: اگر دولت می خواهد کشت این محصول برای کشاورز مقرون به صرفه باشد باید از صادرات پیاز زعفران به دیگر نقاط و حتی خارج کشور جلوگیری شود موضوعی که در مقطعی متاسفانه رها شد و محصولی که باید در مناطق خشک و کم آب کشت شود حتی در شمال کشور نیز شاهد مزارع زعفران هستیم. رئیس اداره تعاون روستایی فردوس نیز به بیان اقدامات حمایتی این اداره در بحث خرید زعفران پرداخت و گفت: برای اولین سال مرکز خرید زعفران را در شهرستان فردوس راه اندازی کردیم و اتحادیه تعاون روستایی در قالب خرید حمایت۶۳۴ کیلو زعفران را ازکشاورزان دریافت کرد. هادی افزود: از این مقدار ۱۷۳ کیلوگرم در آزمایشگاه به تایید نرسید و ۴۶۱ کیلوگرم تایید شده زودتر از موعد مقرر وجه آن به کشاورزان پرداخت شد. هادی تصریح کرد: قیمت هر کیلو پوشال مرغوب ۱۱ میلیون تومان و نگین ۱۳ میلیون تومان تعیین شده بود . وی با اشاره به اینکه در این طرح فقط از یک کیلو به بالا خرید انجام شد افزود: در هنگام اجرای این طرح شاهد افزایش قیمت زعفران در بازار بودیم به طوری که هر مثقال از ۲۸ هزار تومان به ۳۶ هزار تومان رسید.


خرید توافقی زعفران در مرکز استان ادامه می یابد


رئیس اداره تعاون روستایی فردوس با بیان اینکه خرید توافقی ۱۵۰ کیلوگرم زعفران دسته در روزهای اخیر انجام شده  ازادامه خرید توافقی زعفران در آینده نزدیک توسط اتحادیه تعاون روستایی استان خراسان جنوبی خبر داد و افزود: این طرح  در چهار سطح زعفران نگین، پوشال معمولی، شبه نگین و پوشال مرغوب انجام و باید کشاورزان برای فروش زعفران خود به مرکز استان مراجعه کنند. وی آزمایشگاه زعفران را از نیازهای شهرستان فردوس برشمرد و گفت: با توجه به اینکه زعفران فردوس یکی از با کیفیت ترین زعفران های منطقه است و معمولا هنگام خرید، کیفیت زعفران در۹آیتم بررسی می شود لازم است بخش خصوصی برای راه اندازی آن ورود پیدا کند. هادی همچنین از زعفران کاران خواست از فراوری زعفران بصورت دسته جدا” خودداری کنند زیرا خرید فقط به صورت پوشال و نگین هست و باید مردم از حالت سنتی خارج شوند.خشک کردن زعفران با دستگاه از دیگر توصیه های وی به کشاورزان بود و گفت: گر چه خشک شدن طبیعی زعفران موجب عطر وکیفیت بهترآن می شود ولی خشک کردن با دستگاه بازار پسند تر است. سربازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت