بسته موفقیت

احتمال وجود آب در سیارات فراخورشیدی

براساس یک بررسی جدید، تعداد سیارات خارج از منظومه شمسی ما که ممکن است دارای آب باشند، بیش از آن است که دانشمندان پیش‌تر فکر می‌کردند. این موضوع اگرچه خلاف انتظار و غافلگیر کننده است، اما – آب در این سیارات احتمالا بر روی صخره‌ها وجود دارد.تحقیقات جدید که در مورد ویژگی‌های سیارات فراخورشیدی به‌خصوص- سیاراتی که به دور ستارگانی به‌غیراز خورشید ما می‌گردند – نشان داد که بسیاری از آن‌ها اصولا بر پایه چگالی‌شان باید حاوی مقادیر زیادی آب باشند که با توجه به این‌که بسیاری از آن‌ها یعنی سیارات فراخورشیدی کشف شده در فاصله‌ای بسیار نزدیک به دور ستاره‌های خود می‌گشتند، داشتن اقیانوس‌ها یا دریاچه‌های فراوان در آن‌ها شگفت‌آور است دانشمند سیارات فراخورشیدی دانشگاه شیکاگو گفت: «وقتی این تحلیل را دیدم شوکه شدم. من و بسیاری از افراد حاضر در این زمینه تصور می‌کردیم که همه این‌ها سیارات خشک و سنگی‌اند.»آب یک عامل مهم برای حیات است، از آنجایی که این یافته، مبنی بر این‌که تعداد سیارات فراخورشیدی که احتمالا حاوی مقادیر زیادی آب‌اند بیش از آن تصور قبل است، این موضوع می‌تواند بر میزان احتمال وجود حیات بیگانه در سیارات دیگر اثر بگذارد.این مطالعه، اندازه‌گیری‌های چگالی ۴۳ سیاره فراخورشیدی تازه کشف‌شده را که به دور ستاره‌های کوتوله نوع «ام»، معمول‌ترین نوع ستاره در بیرون از کهکشان، می‌چرخند، مورد بررسی قرار داد. پژوهشگران از اندازه‌گیری‌های چگالی برای دسته‌بندی سیارات فراخورشیدی همچون سیاره‌های فراخورشیدی سنگی، گازی یا آبی استفاده کردند که از این میان حدود یک‌سوم این سیارات، تقریبا نیمه سنگی و نیمه آبی نشان داده شدند – سیاراتی که برای داشتن آب در حالت گازی آن بیش‌ازاندازه کوچک‌اند، اما در عین حال فاصله آن‌ها به ستاره‌شان نزدیک‌تر از آن است که به آن‌ها اجازه دهد حاوی اقیانوسی در سراسر سیاره باشند.رافائل لوکه، پژوهشگر این مقاله، گفت: دیدن شواهدی مبنی بر این‌که بسیاری از سیارات آبی به دور متداول‌ترین نوع ستاره در کهکشان می‌گردند شگفت‌آور بود.» «این کشف، پیامدهای بزرگی برای جست‌وجوی سیارات زیست‌پذیر دارد.»

اربعین حسینی نماد عدالت طلبی برای آزادی خواهان جهان
اربعین حسینی چهلمین روز پس از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورای سال ۶۱ ق که با ۲۰ صفر مصادف است. براساس برخی از نقل‌ها، اسیران کربلا روز ۲۰ صفر سال ۶۱ قمری در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا رفتند؛ البته گروهی از علما همچون شیخ مفید و شیخ طوسی تصریح کرده‌اند که اسرا در بازگشت از شام به مدینه رفتند. همچنین جابر بن عبدالله انصاری، در این روز به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین(ع) حاضر شده است. براساس قول مشهور، سر امام حسین(ع)، در روز اربعین به بدنش در کربلا ملحق شد.زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است و بنابر روایتی از امام حسن عسکری(ع) از نشانه‌های مؤمن دانسته شده است. ۲۰ صفر در ایران تعطیل رسمی است و شیعیان در این روز عزاداری می‌کنند. پیاده‌روی اربعین شیعیان به سوی کربلا، یکی از گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان بوده و در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان قرار گرفته است. اربعین به معنای چهلم است و ۲۰ صفر را که چهل روز بعد از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا است، اربعین حسینی یا روز اربعین می‌نامند.طبق نقل‌های تاریخی، جابر بن عبدالله انصاری،‌ صحابی پیامبر اسلام(ص)، به همراه عطیه عوفی در اولین چهلم شهادت امام حسین(ع) به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین(ع) حاضر شده و قبر امام حسین را زیارت کرده است. بنابه نقل کتاب «لهوف»، بازماندگان حادثه کربلا نیز در این روز به کربلا بازگشته و قبر امام حسین(ع) و سایر شهدای کربلا را زیارت کرده‌اند.

زهرا نعمتی به آلمان رفت

زهرا نعمتی، پاراکماندار پرافتخار کشورمان برای شرکت در اولین نشست رسمی شورای ورزشکاران کمیته بین‌المللی پارالمپیک عازم آلمان شد. اولین نشست رسمی شورای ورزشکاران IPC با ترکیب جدید، متشکل از ۶ عضو از ورزشکاران رشته‌های تابستانی و ۳ عضو از ورزشکاران رشته‌های زمستانی در شهر بن، مقر کمیته بین‌المللی پارالمپیک برگزار می‌شود.این نشست طی روز‌های ۲۴ تا ۲۶ شهریور ماه با حضور ورزشکاران عضو شورا و نیز مسئولان بخش‌های مختلف IPC برگزار و طی آن گزارشی از برنامه‌های آتی این شورا ارائه خواهد شد. هم‌چنین درباره برنامه‌های سال آینده میلادی این شورا و هم‌سو بودن آن‌ها با استراتژی‌های کمیته بین‌المللی پارالمپیک، بحث و تبادل نظر می‌شود.زهرا نعمتی، اولین ورزشکار پارالمپیکی ایرانی است که موفق شده به شورای ورزشکاران کمیته بین‌المللی پارالمپیک راه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت