بسته موفقیت

عثمان محمدپرست دوتار نواز شهیر ایران و خراسان درگذشت

عثمان محمدپرست، استاد موسیقی و نوازنده شهیر دوتار روز پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت در ۹۴ سالگی در خواف، درگذشت. او در سال ۱۳۰۷ در شهر خواف خراسان رضوی متولد شد. وی از طایفه «بای» است که طایفه‌ای دامدار و چادرنشین‌اند. از ۱۰ سالگی با دوتار مأنوس بود و بعد از فراغت از کار با خود خلوت می‌کرد و دوتار می‌نواخت. این دوتارنواز شهیر در کارهای خیریه و مدرسه‌سازی فعالیت بسیاری داشت و در این زمینه نشان سفیر مدرسه‌ساز از سوی رییس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور به عثمان محمدپرست اهدا شد. او هرگز در این زمینه استادی نداشت. عثمان محمدپرست آثار مطرح و معروفی دارد که از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار، اجراهای گوناگونی را درعین وحدت آفریده‌ است. او اولین کسی بود که در سال ۱۳۵۳ ترانه «نوایی نوایی» را اجرا کرد. آبان ۱۳۹۸ تندیس استاد عثمان محمدپرست با حضور هنرمند مشهور استاد داریوش ارجمند در مجتمع فرهنگی هنری مدرس شهر خواف رونمایی شد. او در چند فیلم از جمله «گفت زیرسلطه من آیید»، محصول سال ۱۳۶۲ به نویسندگی و کارگردانی داریوش ارجمند نیز به ایفای نقش پرداخته‌ است. ۸ شهریور ۱۳۹۶ خورشیدی، نخستین کاشی ماندگار خراسان ‌رضوی، در راستای حفظ میراث ناملموس کشور از سوی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی خراسان‌ رضوی بر سردر منزل عثمان محمدپرست نصب شد. استاد عثمان محمدپرست از اساتید موسیقی نواحی است که مدرک درجه یک هنری دارد و از سال ۱۳۹۲ عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت بود..محمدپرست اسطوره موسیقی مقامی دیار خراسان بود که از قطعه «نوایی» می‌توان به‌عنوان ماندگارترین اثر او نام برد. همچنین نسخه‌ای از گواهی‌نامه ثبت جهانی دوتار که به دو زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده است، توسط میراث فرهنگی به استاد عثمان محمدپرست اهدا شد. مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر عثمان محمدپرست، نوازنده چیره‌دست دوتار، جمعه ۳۰ اردیبهشت در شهر خواف برگزار شد.

یک خرداد مصادف با روز بزرگداشت ملاصدرا فیلسوف ایرانی
ملاصدرا به جرم آزادگی روح و فکر از پایتخت روی گرداند. از این رو این دانشمند بزرگ در مقدمه کتاب اسفار، علت کینه و نفرت خود را از جاهلان فرزانه نما بیان کرده است. ملاصدرا بعد از برگشتن به شیراز، بسیار شهرت پیدا کرد به گونه ای که افراد برای کسب علم نزد وی می آمدند.ملاصدرا در مقدمه کتاب اسفار این چنین بیان می کند: «.. به تدریج آنچه در خود اندوخته بودم، همچون آبشاری خروشان فرود آمد و چون دریایی پر موج، در منظر جویندگان و پویندگان قرار گرفت. » باید خاطر نشان کرد که ملاصدرا برای تدریس به قم رفت و بعد به دستور شاه عباس دوم به شیراز آمد و در شهر خود تدریس می کرد. ملاصدرا شاگردان بسیار زیادی داشت که از این بین می توان به ملامحسن فیض کاشانی و ملا عبد الرزاق لاهیجی اشاره نمود. در زمان او در اواخر قرن دهم، علومی چون کلام و فلسفه از علوم رایج آن زمان محسوب می شده است. یکی از علت های گسترش و محبوبیت این علوم نسبت به سایر علوم مانند ‌ریاضی، ‌نجوم، فقه را می توان بنا بر شرایط اجتماعی آن زمان دید که خود متولد شرایط سیاسی حاکم بوده است. امنیت و آزادی سبب شکوفا شدن استعدادها و گسترش هنر و علم گشت. از این دانشمند بزرگ آثار بسیار ارزنده و ماندگاری به جا مانده است که به تعدادی از آنها ابه شرح زیر است :اسفار اربعه، مبدأ و معاد، دیوان اشعار

تصمیم مهم طارمی برای فصل آینده

یک رسانه پرتغالی اعلام کرد مهدی طارمی مهاجم ایرانی پورتو فصل آینده هم در این تیم حضور خواهد داشت. مهدی طارمی مهاجم تیم ملی ایران فصل گذشته و با عقد قرارداد چهار ساله به تیم فوتبال پورتو پیوست و امسال دومین فصل حضورش در این تیم را سپری می‌کند. سومین سال حضورش در این تیم را تجربه خواهد کرد. با توجه به درخشش طارمی در این دو فصل، بارها صحبت از توجه دیگر تیم‌های اروپایی مثل آث میلان، آرسنال به این مهاجم به میان آمد. از آنجا که پورتو در بازار نقل و انتقالات اروپا یکی از تیم‌های فعال است، انتظار می‌رفت مهاجم ایران هم از همین کانال به تیمی بزرگ‌تر ترانسفر شود. کار طارمی در این فصل از فوتبال پرتغال فردا و با انجام دیدار فینال مقابل توندلا به پایان می‌رسد. پورتو در لیگ پرتغال به عنوان قهرمانی رسید و طارمی با ۲۰ گل و ۱۲ پاس گل، بهترین بازیکن پورتو و تاثیرگذارترین بازیکن پرتغال شد. او می‌تواند آمار خود را در دیدار فینال جام حذفی بهبود ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یعقوبی – رئیس پلیس راهور استان خراسان جنوبی از اجرای طرح کنترل و برخورد با

بیشتر

غلامی – رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی از شناسایی و دستگیری ۳۲ سارق با اجرای

بیشتر

بصیرت – مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از ابلاغ مصوبه وزیر نیرو در

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت