شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

بسته موفقیت

تفاوت دفاع مشروع با نزاع دسته جمعی

در قانون مجازات اسلامی موردی تحت عنوان دفاع مشروع پیش‌بینی شده است که در این دفاع اگر ثابت شود که فرد برای دفاع از خود در مقابل ضارب ایستادگی کرده است و اگر فرد ضارب زخمی یا کشته شود، دفاع مشروع محسوب می‌شود. البته با شرایطی خاص که در قانون نیز به آن اشاره شده است، از جمله این که دفاع با نوع حمله متناسب باشد و همچنین امکان گریز از صحنه جرم وجود نداشته باشد.اگر فرد برای دفاع از خود مهاجم را زخمی کند یا به قتل برساند، قابل مجازات نیست البته با شرایطی که مطرح شد. لازم به ذکر است که نظر نهایی و نوع دفاع بستگی به تشخیص قاضی دارد. در این میان اگر فرد مدافع برای دفاع از خود، سلاح فرد مهاجم را در اختیار بگیرد و با همان سلاح به فرد مهاجم ضربه و صدمه‌ای وارد کند، دیگر شامل دفاع مشروع نخواهد بود. چرا که با حمله تناسبی ندارد. فرق منازعه و نزاع جمعی: جرم منازعه و شرکت در نزاع دسته‌جمعی جرمی جداگانه است که در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی شده است. اگر در تیتر روزنامه‌ها و نشریات با این عبارت برخورد ‌کردید که: «شرکت در نزاع منجر به قتل شد»، مراد وقوع همین جرم است. به عبارتی شرط تحقق شرکت در نزاع دسته‌جمعی این است که نحوه و کیفیت فعل مجرمانه اشخاص حاضر در منازعه نامعلوم باشد. زیرا اگر بتوان مرتکب اصلی را شناخت، با او در حدود مواد راجع به ضرب و جرح عمدی رفتار خواهد شد.در ضمن این جرم در صورتی واقع می‌شود که شخصی در منازعه و درگیری دخالت کرده باشد، هر چند خود مرتکب صدمه‌ای به کسی نزند. برابر قانون مجازات: هر یک از شرکت کنندگان در نزاع حسب مورد به مجازات زیر محکوم می‌شوند: در صورتی که نزاع منتهی به قتل شود، به حبس از یک سال تا سه سال. در صورتی که منتهی به نقص عضو شود، به حبس از ۶ ماه تا سه سال. در صورتی که منتهی به ضرب و جرح شود، به حبس از سه ماه تا یک سال.به دلیل تاثیری که درگیری‌ها دسته‌جمعی بر امنیت، آسایش و نظم خانواده دارد، قانون‌گذار به صورت جداگانه این مورد را جرم‌انگاری کرده و برای آن مجازات حبس در نظر گرفته است.

چرا ناگهان افسرده می‌شویم؟
افراد مسن بیشتر احتمال دارد به افسردگی مبتلا شوند که می‌تواند توسط عوامل دیگری مانند تنهایی و عدم حمایت اجتماعی بدتر شود. برخی از داروها، مانند ایزوترتینوئین داروی ضد ویروسی اینترفرون آلفا، می‌توانند خطر افسردگی را افزایش دهند. غم و اندوه پس از مرگ یا از دست دادن یکی از عزیزان می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.داشتن سابقه خانوادگی افسردگی ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد؛ زیرا تصور می‌شود افسردگی یک ویژگی پیچیده است. به این معنی که احتمالاً ژن‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام اثرات کوچکی دارند. افسردگی باعث ایجاد بیشتر اختلالات روانی است.رویدادهای مهمی مانند شروع یک شغل جدید، فارغ التحصیلی یا ازدواج، جابه‌جایی، از دست دادن شغل یا درآمد، طلاق یا بازنشستگی می‌توانند منجر به افسردگی شوند.مشکلاتی مانند انزوای اجتماعی به دلیل سایر بیماری‌های روانی یا اخراج از خانواده یا گروه اجتماعی می‌توانند در خطر افسردگی بالینی نقش داشته باشند. محققان تفاوت‌هایی را در مغز افراد مبتلا به افسردگی بالینی در مقایسه با افراد بدون آن مشاهده کرده اند. هیپوکامپ، بخش کوچکی از مغز که برای ذخیره‌سازی خاطرات مهم است، هیپوکامپ کوچکتر گیرنده‌های سروتونین کمتری دارد. سروتونین یکی از چندین ماده شیمیایی مغز است که به عنوان انتقال دهنده‌های عصبی شناخته می‌شود که امکان ارتباط از طریق مدارهایی را فراهم می‌کند که نواحی مغز درگیر در پردازش احساسات را به هم متصل می‌کند.

روستای خراشاد

تاریخچه روستای خراشاد، به پیش از اسلام بازمی‌گردد. وجه تسمیه این روستا، خود نشان از تاریخ چند هزار ساله این روستا دارد. وجود آثاری مانند قبرستان زرتشتی‌ها در نزدیکی کاریز خراشاد، قلعه و تونل‌های زیرزمینی، واقع شدن در ۴ کیلومتری روستای کوچ و نگاره‌های لاخ مزار نشان‌دهنده تاریخ بس قدیمی و دیرین این روستا است.مردم این روستا از نژاد پارس هستند و به زبان فارسی تکلم می‌کنند. ویژگی رفتاری مردم خراشاد، آنان را مردمی آرام صلح‌جوی، بافرهنگ و علم دوست معرفی کرده است. اولین دبستان در منطقه، به نام دبستان دقیقی در سال ۱۳۲۲ به همت دکتر رضوانی در این روستا ساخته شد. ‌‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت