دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳

بسته موفقیت

عوارض مصرف دخانیات در زنان

استعمال دخانیات (سیگار، قلیان و..) عوارض بسیاری را هم در زنان و هم در مردان ایجاد
می کند که مهم ترین آنها عبارتند از بیماری های قلبی- عروقی، سکته، بیماری های ریوی(شامل سرطان ریه ) ، سرطان های دهان، حلق، مری، معده، مثانه، چروک شدن پوست و زرد شدن دندان ها و… اما بعضی از این بیماری ها در زنان سریع تر و در سنین پایین تر ایجاد می شود و یا شایع تر است . به عنوان مثال ، زنان با تماس با مقدار کمتری از دود سیگار به سرطان ریه مبتلا می شوند. یا نوعی از سرطان ریه به نام آدنوکارسینوما در زنان سیگاری شایعتر از مردان سیگاری است. سرطان گردن رحم ، بیماری های استخوان و افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان از دیگر عوارض استعمال دخانیات در زنان است.

استعمال دخانیات و عوارض آن در بارداری
استفاده از دخانیات درحین بارداری باعث بروز مشکلاتی حین زایمان؛ کاهش میزان شیردهی ، تولد نوزاد با وزن کم و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می شود و حتی ممکن است در درازمدت بر رفتار کودک تاثیر گذاشته و منجربه افزایش استعداد اعتیاد به نیکوتین در سالهای بعدی زندگی او شود. استعمال دخانیات در زنان باردار، خطر زایمان پیش از موعد، جداشدن ناگهانی جفت (جدایی جفت از رحم) و جفت سرراهی (غیرطبیعی بودن محل جفت) را افزایش می‌دهد به‌طوری که می‌تواند باعث خون‌ریزی شدید هنگام زایمان شود.
احتمال تولد نوزادان کم ‌وزن در میان مادران سیگاری بیشتر است. کم‌وزنی نوزادان خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و مرگ‌ومیر آنها را در دوره نوزادی تا یک ماه اول پس از تولد افزایش می‌دهد. این نوزادان با خطر عقب‌ماندگی رشد درون رحمی مواجه‌اند. بیشترین آمار مرده‌زایی متعلق به زنان سیگاری است. مادران سیگاری، توانایی‌ کمتری برای شیردادن به نوزادشان دارند. نوزادانی که مادرانشان در 3 ماهه اول دوران بارداری دخانیات را ترک می‌کنند از نظر وزن و رشد جسمی با سایر نوزادان تفاوتی ندارند. همچنین مصرف سیگار در 3 ماهه سوم بارداری اثرات جبران‌ناپذیری دارد واحد سلامت خانواده وجمعیت مرکز بهداشت بیرجند
چگونه کم رویی را کنار بگذاریم؟

موارد کم رویی می‌تواند شامل فروشگاه‌ها، موزه‌ها یا حتی جایی باشد که در زمان کوتاهی با جمعیت زیادی برخورد داشته باشید. می‌توانید برخوردهای اجتماعی را با لبخند‌ زدن و گفتن سلام به هر چند نفری که می‌توانید آغاز کنید. از یک نفر ساعت بپرسید، از فرد دیگری تعریف کنید و یا به کسی کمک کنید. روشهای آسانی برای صحبت‌کردن با دیگران پیدا کنید. در مقابل شرایط تهدید‌کننده قرار گرفتن می‌تواند به آرامی کمک کند بر ترس‌های خود غلبه کنید. چند موضوع آماده برای صحبت با افرادی که می‌بینید، داشته باشید. مانند اتفاقی خبری و یا نظری درمورد اتفاقات دوروبرتان. سوال‌هایی با پایانِ باز بپرسید و جواب‌های فرد روبرو را دنبال کنید. حتی می‌توانید پیش از اینکه در شرایط قرار بگیرید، برخی از این موضوعات را با خود تمرین کنید.پس از برخوردی اجتماعی به جای اینکه به اشتباهات و ایرادات خود بچسبید، به کارهای خوبی که در آن زمان انجام داده اید و اینکه چگونه بر یک لحظه‌ی خجالت‌آور غلبه کرده‌اید، تمرکز کنید. تمرین زیاد، موفقیت‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت. ترس از قضاوت و انتقاد کردن خیلی وقتها می توانند واقعا جلوی ما را بگیرد و کاری کنند که ما کاملا در جای خود بایستیم و کاری انجام ندهیم. چنانچه ما نتوانیم جلوی این ترس های مان را بگیریم در طولانی مدت، آسیب های خیلی زیادی را به ما میزند و نباید این گفته را هیچ وقت از یادمان برود که « ترس برابر با شکست است » و تفکری که بر پایه ترس بود در آخر شکست را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

خانه یاوری، یادگاری از دوران قاجاریه و پهلوی در سربیشه

این خانه در داخل شهر سربیشه درمیان اراضی کشاورزی بر فراز تپه‌ای بلند و در جوار بقایای قلعه کهنه سربیشه قرار گرفته که مهمترین عناصر معماری آن عبارتند از سردرورودی، هشتی، دالان ارتباطی، حیاط مرکزی یا میانسرا، ایوانها، اتاق‌های متعدد، مطبخ و انبار. ایوانها در اضلاع شمالی و جنوبی بنا قرار دارند.در داخل مطبخ هنوز عناصری نظیر اجاق، تنور و هیزم خانه وجود دارد و پوشش سقف از نوع گنبدی است. در کنار مطبخ پستویی وجود دارد که هنوز کندوک‌های مخصوص ذخیره آذوقه و غلات (خمره‌های بزرگ گلی) در آن به چشم می‌خورد. این فضا با تکنیک طاق و تویزه پوشش شده است. از مهمترین عناصر تزئینی این اثر می‌توان به تزئینات هندسی آجری در نمای ورودی، رخبام‌های حیاط و همچنین نقاشی‌های دیوار در اتاق‌های ضلع جنوبی بنا اشاره نمود. ن اثر مربوط به دوره قاجاریه و اوایل پهلوی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طی یک ماه گذشته فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند میزبان 24 پرواز رفت و

بیشتر

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت