بسته موفقیت

حقوق شفافیت اسنادی و دسترسی آزادانه شهروندان به اطلاعات

منظور از شفافیت اسنادی آن است که تمامی تصمیم‌هایی که توسط نهادها و مؤسسات عمومی و دولتی اتخاذ می‌شود منطبق بر مقررات انجام شده و تمامی اسناد اطلاعات مربوط به راحتی در دسترس شهروندان قرار بگیرد؛ خواه آن‌هایی که از این اقدام‌ها و تصمیم‌های مقامات و نهادهای دولتی متأثر می‌شوند و خواه آن‌هایی که به عنوان شهروند در جامعه مدنی متأثر از این تصمیم‌ها نیستند. شفافیت اسنادی و دسترسی آزادانه به اطلاعات در زمره حقوق مهم شهروندان به شمار می‌آید که از کارکردی ضدّ فساد نیز برخوردار است؛ در واقع، شفافیت اسنادی و دسترسی آزادانه به اطلاعات با فساد رابطه‌ای وارونه دارد؛ بدین‌ترتیب، هر میزان شفافیت و امکان دسترسی آزادانه به اطلاعات برای شهروندان بیشتر مهیا باشد، امکان رخنه فساد در نظام اداری و مالی کاهش پیدا می‌کند.بنابراین از آن‌جایی که شهرداری در راستای مدیریت امور شهری و ارائه خدمات همگانی پیمان‌ها و قراردادهای متعددی را با پیمانکاران و طرف‌های قراردادی منعقد می‌کنند ضروری است تا شفافیت اسنادی و دسترسی آزادانه به اطلاعات را فراهم کنند؛ در این خصوص، به موجب بند ۹ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها ۱۳۳۴ (با لحاظ اصلاحات بعدی) مجاز هستند تا پس از تصویب انجمن شهر به خرید و فروش، اجاره و مقاطعه در مورد اموال منقول و غیر منقول با رعایت سایر شرایط مصرّح اقدام کنند.اگرچه شهرداری‌ها مؤظف می‌باشند تا بعد از تصویب انجمن شهر و رعایت صرفه و صلاح و مطابق با اصول مزایده و مناقصه به شر موجود در قانون محاسبات عمومی مبادرت به انعقاد قرارداد با اشخاص از جمله پیمانکاران کنند اما این به معنای سلب حق شفافیت اسنادی و دسترسی آزادانه به اطلاعات از ناحیه شهروندان نمی‌باشد بلکه شهرداری‌ها به عنوان متولی برخی از امور شهروندان لازم است تا با رعایت اصول شفافیت و دسترسی آزادانه به اطلاعات به حقوق شهروندان احترام بگذارند.شهرداری‌ها ملزم هستند تا به ترتیب آزادی اطلاعات، دسترسی به اطلاعات و شفافیت را رعایت کنند.
محمد رمضانی

انگیزه را بیدار کنید
شاید شما جزء آن‌دسته از افرادی باشید که صبح علی‌الطلوع در پارک محل حاضر می‌شوید و با دوستانتان ورزش صبحگاهی انجام می‌دهید و شاید هم دلتان بخواهد ورزش همگانی را یک روز در برنامه‌های روزانه زندگی‌تان قرار بدهید. خیلی هم فرقی نمی‌کند که صبحگاهی باشد یا عصرگاهی، اینکه کسی بتواند بدنش را به همیشه‌ورزش‌کردن عادت دهد و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز حداقل نیم‌ساعتی را به ابتدایی‌ترین فعالیت‌های بدنی اختصاص دهد، قطعا اتفاق خوبی است که خیلی‌ها دنبالش هستند. ورزش‌کردن یا به عبارت بهتر انجام ورزش همگانی ازجمله کارهایی است که امکانات زیادی هم نمی‌خواهد، کافی است بندهای کفش را سفت و خودت را برای یک پیاده‌روی کمی پرسرعت آماده کنی، همین. انگیزه‌ات را بیدار کن! انگیزه چیزی نیست که یکدفعه برای‌تان ایجاد شود، اما می‌توانید آن را برای خودتان خلق کنید. شاید ورزش‌کردن فقط به حرکت‌دادن بدن مربوط باشد، اما اگر ابتدا ذهنتان را حرکت ندهید، به جایی نخواهید رسید. کنارگذاشتن موانع ذهنی گذشته، می‌تواند در را برای ایده‌های جدید و نگاه‌های تازه باز کند. نه قرص، نه رژیم و نه جراحی پلاستیک، هیچ‌کدام نمی‌توانند جای تحرک‌داشتن را بگیرند. پس این حقیقت را بپذیرید که باید ورزش کنید.اگر بیشتر وقت‌تان را می‌نشینید و می‌خواهید وزن کم کنید و سالم باشید، ورزش یک ضرورت است. رسیدن به این حقیقت معمولا انجامش را کمی راحت‌تر می‌کند و خبر خوش اینکه انتخاب‌های زیادی پیشِ‌روی شماست. دانستن اینکه می‌توانید تجربه ورزشی خودتان را خلق کنید، به شما انگیزه می‌دهد.

سد کریت طبس گلشن؛ باریک ترین و نازک‌ترین سد قوسی جهان

سد قدیمی کریت با مخزنی با حجم بیش از یک میلیون متر مکعب از قرون گذشته وظیفه تأمین آب روستاهای پایین دست را بر عهده داشته و از این رو در آبادانی و تأمین معشیت مردم منطقه سهم قابل توجهی داشته است. سدکریت، دارای آنچنان تاریخ با ارزشی است که به تنهایی دیدن کریت را لازم می دارد.قدیمی ترین و محنصر به فردترین سد قوسی دنیا حاصل محاسبات دقیق معماران ایرانی دوران باستان است. هنرمعماران قدیمی کشورمان به خصوص در دوران ایران باستان هنوز هم مایه شگفتی معماران امروزی است که حتی با دقیق ترین محاسبات ریاضی و فیزیک هم نتوانسته اند به رمز و راز این ساخت و سازهای شگفت انگیز که درگوشه وکنار کشورمان به چشم می خورند پی ببرند.“سد کریت “یکی از این سازه های منحصر به فرد است که حاصل نبوغ معماران ایرانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


باران رحمت است و همه مردم استان دلخوش از این سخاوت آسمان اند اما غم

بیشتر

مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت