بسته موفقیت

حق زارعانه

حقی است مالی برای زارع در ملک مزروعی مالک که به تبع تصرفات مستمر و طولانی زارع در ملک دیگری (مالک) همراه با کار یا فعالیت و یا ایجاد مرغوبیت و یا ابقای مرغوبیت سابق و در اثر اذن مالک و یا یکی از عقود زراعی مانند اجاره یا مزارعه ایجاد می شود، خواه این حق در عقد تصریح شده باشد و یا به عنوان شرط ضمنی از عرف اقتباس گردد. حق زارعانه عبارت است از حق ریشه و بهای شخم و کود و ارزش زحماتی که زارع برای آباد کردن زمین متحمل شده است” در این تعریف حق ریشه هم معنی و مترادف حق زارعانه بکار برده شده است، ولی بسیاری از حقوقدانان حق ریشه را اخص از حق زارعانه می دانند.حق زارعانه در مناطق مختلف ایران به حکم عرف و عادت دارای نام های متفاوتی می باشد. در یک تقسیم بندی کلی مالکان را به دو گروه عمده مالک و خرده مالک طبقه بندی کرده اند. اغلب عمده مالکان در شهرهای بزرگ سکونت داشته و املاک خود را به مباشران واگذار می کرده یا آن را به فرد دیگری اجاره می دادند. تنها درصد کوچکی از عمده مالکان زمین های خود را اداره میکرده و در میان رعایای خود به سر می بردند. خرده مالک به کسی می گویند که مالکیت اراضی کمتر از یک دانگ داشته و در اغلب موارد نیز به کمک افراد خانواده اش به کشاورزی می پردازد. در بحث ارکان تشکیل دهنده حق زارعانه، منظور از مالک، مالکینی هستند که زمین مزروعی خود را با قراردادهای زراعی و یا در نتیجه اذن به تصرف زارعین می دادند. بنابراین خرده مالکینی که زمین زراعی شان به قدر امرار معاش آنها بوده و خود در آن به کشت می پرداخته اند، از این امر مستثنی هستند.
افراد می توانند از طریق محاکم و اجرای ثبت ، نسبت به تامین و توقیف حق زارعانه اقدام کنند، چون حق زارعانه از حقوق مالی محسوب می گردد و قابل تقویم به پول است. اسقاط حق زارعانه پس از ایجاد آن امکان پذیر است ولی در زمان انعقاد عقود زراعی «اسقاط ما لم یجب» تلقی می شود، زیرا برای ایجاد حق زارعانه شرایطی لازم است که آن شرایطمان عقد وجود ندارد و اسقاط آن را باید زوال معدوم دانست.

برای خلاقیت بیشتر، برنامه ریزی شده استراحت کنید

استراحت‌ بین کار بهترین راه برای احیای ذهن و تقویت خلاقیت در محل کار هستند‎. استراحت بی‌نظم و دلبخواهی کارمندان، موفقیت آنان را در ارائه ایده‌های خلاقانه و بکر کاهش می‌دهد، درحالی که استراحت براساس برنامه‌های معیّن و ساختاریافته، فعالیت فکری آنان را در دستیابی به ایده‌های خلاقانه تقویت می‌کند.
دانشمندان می‌گویند که استراحت‌های برنامه‌ریزی‌شده بین رسیدگی به وظایف شغلی، بهترین راه برای احیای ذهن و تقویت خلاقیت در محل کار هستند. البته آنان تاکید می‌کنند که منظورشان، تلف کردن وقت در محل کار با ایجاد وقفه‌های نامنظم نیست. این محققان می‌گویند که تلاش کارمندان یا مجبور کردن آنان برای کار کردن بی‌وقفه در محل کار، اصلا باعث موفقیت آنان و افزایش بهره‌وری نمی‌شود. درحالی که بیشتر کارفرمایان فکر می‌کنند که فعالیت مداوم کارمندان در عملکرد بهتر آنان نقش دارد، ‌اما واقعیت چنین چیزی را نشان نمی‌دهد، چون درواقع فعالیت کاری بی‌وقفه و بدون وقت استراحت کافی، هم پیشرفت کار را محدود می‌کند و هم عملکرد کارمندان را ضعیف می‌کند. اگر می‌خواهید که خلاقیت خودتان را در محل کار افزایشی بدهید و عملکرد خودتان را تقویت کنید، می‌توانید از ترفندهای زیر کمک بگیرید: در نظر گرفتن زمان استراحت برنامه‌ریزی‌شده با همکاری کارفرمایان و مسئولان.خواندن کتاب‌های جذاب و هیجان‌انگیز در زمان استراحت. گوش کردن به چند قطعه موسیقی آرامش‌بخش با استفاده از هدفون و بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران.

کلوتهای گلی نهبندان

یکی از زیباترین و ناشناخته ترین نقاط خراسان جنوبی کلوت های گلی شهرستان نهبندان است. کلوتهای گلی نهبندان حدود ۱۰ کیلومتر پس از نهبندان به سمت شهداد و در دو طرف جاده قرار دارند. این کلوت های گلی به خاطر شکل خاصی که دارند به کوه های مینیاتوری یا مریخی نیز معروف هستند. این مجموعه زیبا به علت فرسایش سریع در برابر باد و باران به شکل دندانه دندانه و پر از لبه ها و چاک های مکرر تغییر شکل یافته اند. کلوت های نهبندان که با رنگ تقریباً سفید و یا تلفیقی از رنگ های طوسی و سفید به نمایش در آمده اند، واریزه های بسیاری که در پای آن وجود دارد به زیبایی آن افزوده است.کلوتهای نهبندان که در یک منطقه ی گرم و خشک واقع شده اند، مناظری رویایی و تخیلی را در ذهن بیننده پدید می آورند و باعث شده تا این جاده به یکی از زیباترین مناطق ایران تبدیل شودکه دیدن آن هر گردشگری به وجد می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت