“اهدای عضو” ایثاری به وسعت جغرافیای عشق به انسان‌ها

کاری – موضوع اهدای عضو که در گذشته دور به نوعی برای افراد تابو محسوب می شد، امروزه با افزایش آگاهی انسان ها پررنگ تر از آن دوران در حال افزایش است. بسیاری از انسان ها از مرکزی که مربوط به اهدای عضو است، کارت هایی تهیه و تمایل خود را برای اهدای عضو نشان داده اند تا در صورت مرگ مغزی و یا هر اتفاقی که بتوان از اعضای سالم آن ها در بدن دیگری استفاده کرد، عمل پیوند انجام شود. هرچند هنوز بخشی زیادی از جوامع هستند که مقوله اهدای عضو مشکل دارند و تصور این که با اهدای عضو می توانند جان هم نوع خود را نجات دهند را با تصور تکه تکه کردن بدنی که برای‌شان عزیز است، عوض می کنند؛اما اهدای عضو بعد از مرگ مغزی می تواند جان انسانهای زیادی را نجات دهد و از نظر اخلاقی و وجدانی بسیار پسندیده است.

نقش ناجی بودن انسان،‌ از واکنش سوگ سوگوار می‌کاهد
بحث احساس لذت و آرامش خانواده‌هایی که اعضای بدن عزیزان خود را اهدا کرده‌اند، عجیب و غیرمتنظره است. اهداء عضو برای کسانی که بسته ارزشی منسجمی دارند و طوری می‌اندیشند که این کار زندگی بخشی به انسان‌های دیگر است، می‌تواند بسیار زیبا باشد چرا که ازنظر آنها چندین خانواده از درد و رنج نجات می‌یابند و فرد اهدا کننده ناجی بزرگی محسوب می‌شود. انسانهای خیر و انسان دوست می توانند با گرفتن کارت اهدای عضو به نشانیhttps://ehda.sbmu.ac.ir/ در ایران قدم بزرگی برای نجات انسانها بردارند . مسئله مرگ مغزی در ایران از نظر مسائل قانونی با ابلاغ رسمی مصوبه ‌ای توسط مجلس شورای اسلامی با تأیید شورای نگهبان در سال ۸۱ حل شد و مسائل فقهی و حقوقی آن رفع شده به طوری که اکثر استفتائات از مراجع تقلید استفاده از اعضای فرد دچار مرگ مغزی را جایز شمردند.

انتظار معجزه و شفا برای فرد دچار مرگ مغزی وجود ندارد
رئیس مرکز جامع درمان بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار آوا با بیان اینکه مرگ مغزی با بیماری که به کما رفته است فرق دارد، عنوان کرد: بیمار مرگ مغزی به بیماری گفته می‌ شود که مغز وی به دلیل تروما یا ضرباتی که به سر می‌ خورد یا کاهش خون ‌رسانی، دچار آسیب جدی است و عملا مرده و غیر‌قابل برگشت است و انتظار معجزه و شفا برای فرد دچار مرگ مغزی وجود ندارد. وجیه ا… رئیسی ادامه داد: متاسفانه یکی از علل اصلی که خانواده بیماران مرگ مغزی را در رضایت دادن دچار دودلی و تردید می کند، امید داشتن بیهوده به زنده ماندن عزیزشان است.

لزوم رضایت اولیای دم از اهدای عضو
رئیس مرکز جامع درمان بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه برای اهداء عضو رضایت خانواده برای استفاده از اعضا لازم است، اضافه کرد: باید طبق قانون، اولیای دم و وراث از اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی شده، رضایت داشته باشند که بزرگترین چالش در این قسمت است. رئیسی با تأکید بر لزوم عزم همگانی برای فرهنگ ‌سازی در زمینه اهدای عضو ادامه داد: این موضوع نیازمند هماهنگی و عزم همگانی از طریق جراید، صدا و سیما، روحانیون و ادارات کل است که فرهنگ اهدای عضو را به خوبی ترویج دهند و بحث مرگ مغزی برای مردم روشن شود. وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ اعضای بدن ۹ نفر از هم استانی ها از شهرستانهای فردوس، طبس، بیرجند و فردی از بجنورد که در خراسان جنوبی دچار مرگ مغزی شده بود به بیماران اهدا شد.

نداشتن مرکزی برای اهدای عضو در استان و عدم رضایت خانواده ها
وی با تاکید بر آمار بالای تصادفات در خراسان جنوبی، تاکید کرد: خانواده ها کمتر رضایت به اهدای عضو می دهند، چرا که عضو اهدای این بیماران می بایست به مراکز دیگر دانشگاه های استانهای مجاور ارسال شود. رئیس مرکز جامع درمان بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بیشترین دریافت کنندگان اهدای عضو استان بین سنین ۲۵ تا ۳۵ سال است، گفت: هر چقدر سن اهدا کننده جوانتر باشد امکان پیوند بهتر و نتیجه بخش تر خواهد بود. رئیسی یادآور شد: استاد ایرج فاضل پدر اهدا عضو ایران در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۸ نخستین فتوا پیوند و اهدا عضو از افراد مرگ مغزی را از امام خمینی(ره) دریافت کردند، گفت: ۱۰ سال بعد قانون اهدا عضو در مجلس تصویب شد .وی با بیان اینکه سالانه حدود پنج تا هشت هزار انسان با مرگ مغزی فوت می کنند و از این بین حدود سه هزار نفر آن‌ها قابلیت اهدا دارند، تاکید کرد: متاسفانه کمتر از یک سوم آنها به اهدا می رسند و دو سوم دیگر موجب خاکسپاری هفت هزار عضو پیوندی در سال میشوند .

دریافت کارت اهدای عضو با ارسال کدملی یه شماره “۳۴۳۲”
رئیسی با بیان اینکه برای دریافت کارت اهدای عضو می توانید شماره کدملی را به “۳۴۳۲” پیامک کنید، افزود: داشتن کارت اهدا عضو ۹۰ درصد احتمال رضایت خانواده فرد مرگ مغزی برای اهدا را بالا میبرد که روزانه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر کارت اهدا عضو دریافت می کنند.رئیس مرکز جامع درمان بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: بیشترین آمار بیماران اهدا کننده عضو بر اساس علت بیماری را به ترتیب شامل موارد تصادفی، سکته مغزی هموراژیک و سقوط از ارتفاع عنوان کرد و گفت: بیشترین آمار بیماران اهدا کننده عضو بر اساس محدوده سنی افراد بین ۱۶ تا ۴۰ ساله است.رئیسی یادآور شد: بیمار نیازمند به اهدای عضو بیماری است که به دلیل عدم فعالیت مناسب یکی از ارگانهای حیاتی (قلب، ریه، کبد، لوزالنعده و کلیه) در لیست انتظار پیوند می باشد و در هیچ کجای دنیا هیچ درمانی غیر از پیوند اعضا برایش وجود ندارد.

راه اندازی امکانات پیوند عضو در بیمارستان رازی بیرجند
وی با بیان اینکه در تلاشیم که امکانات پیوند عضو را در بیمارستان رازی بیرجند راه اندازی کنیم، اضافه کرد: چرا که هم نیروی متخصص آن را داریم و هم این یک ضرورت برای استان ما است.وی با بیان اینکه ۲۵ بیمار کلیوی که دیالیز می شدند برای انجام این پیوند ثبت نام شده اند. یادآور شد: آزمایشات برای پیوند کلیه این بیماران انجام شده و به تهران ارسال و کارهای مقدماتی آن نیز اجرا شده است. رئیس مرکز جامع درمان بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطر نشان کرد: ۴ پزشک متخصص شامل خودم (دکتر رئیسی) و دکتر خداپرست (فوق تخصص نفرولوژی) و دکتر نجفی و دکتر رحمتی (متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و ارولوژی) یک تیم کامل برای این عمل پیوند کلیه دوره های تخصصی آموزشی را فرا گرفته و آماده خدمت رسانی به هم استانی ها می باشیم. رئیسی تاکید کرد: خانواده های افراد اهدا کننده عضو که رضایت داده اند تا اعضای پاره تنشان به دیگران زندگی ببخشد، می توانند بزرگترین کمک را در فرهنگ سازی و نهادینه شدن اهدای عضو در جامعه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت