استان پس از باران

موج بارندگیهای شدید که روز گذشته در استان شروع شد، باعث خسارت هایی به منازل مسکونی و راه های استان شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری در این ارتباط گفت: به ۲۳ واحد مسکونی در خراسان جنوبی بر اثر سیلاب خسارت وارد و دچار آبگرفتگی شدند که نیروهای امدادی، امدادرسانی کردند. میرجلیلی اظهار کرد: سیلاب، تردد در راهها را با مشکل مواجه کرده اما با تلاش راهداران راههای اصلی باز بوده ولی چند محور روستایی استان و محور سهقلعه سرایان به بیرجند مسدود است.وی افزود: این سامانه بارشی تا پایان هفته ادامه دارد؛ بنابراین شش تیم ارزیاب و نیروهای امدادی و عملیاتی تا چهارشنبه آماده باش خواهند بود. مدیرکل مدیریت بحران استانداری بیان کرد: طی شبانهروز گذشته(۲۶ دی ماه)، به ۱۶۳ نفر فرد گرفتار در سیلاب امدادرسانی شده و ۱۱ خودروی گرفتار در سیلاب رهاسازی شدند.میرجلیلی با بیان اینکه تاکنون خسارت جانی نداشتهایم، ادامه داد: ۳۲ نفر گرفتار در محورهای مواصلاتی که در راه ماندند، اسکان داده شدند؛ سیلاب به هشت واحد دامی و طیور نیز خسارت وارد کرد و چند راس دام و شترمرغ در سیلاب تلف شدند؛ لذا از دامداران تقاضا میشود نسبت به چرای دام اقدام نکنند.  میرجلیلی بیان کرد: با توجه به شدت بارشها مردم از سفرهای غیرضروری و تردد در مسیلها جدا خودداری کنند چراکه توان زیادی از امدادگران صرف بستن زنجیر چرخ در محورهای مواصلاتی میشود. وی با بیان اینکه قطعی برق در شمال شهر بیرجند نیز به سرعت رفع شد، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از سدها بهخصوص در شهرستانهای شمالی آبگیری شده و امید است با ادامه بارندگیها به حد مطلوب برسند. وی اضافه کرد: در برخی از مناطق به اندازه یک سال زراعی بارش داشتیم که خوشبختانه خسارت ها کاهش چشمگیری داشته است

امداد رسانی به ۱۲۹ حادثه دیده

محمدرضا رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر از امدادرسانی به ۱۲۹ نفر در ۶ شهرستان خبر داد و گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته امدادرسانی به حوادث سیلاب در شش شهرستان سرایان، قاین، فردوس، نهبندان، بیرجند و خوسف انجام شده است.وی با بیان اینکه طی این مدت به ۱۲۹ نفر حادثه دیده امداد رسانی شده است، افزود: بیشتر حوادث آبگرفتگی منازل و گیرافتادگی خودروها در مسیر سیلاب بوده است. مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه طی این مدت برای ۱۷ منزل مسکونی که دچار آبگرفتگی شده بود تخلیه آب انجام شده است، گفت: همچنین ۳۲ نفر سرنشینان ۱۰ دستگاه خودرو گرفتار در مسیر سیلاب توسط نیروهای امدادی و مردمی نجات یافتند.وی با اشاره به اینکه امدادرسانی ها همچنان ادامه دارد، گفت: تا کنون ۷۷ نیروی عملیاتی در قالب ۲۲ تیم با انواع تجهیزات امدادی به محل حوادث اعزام شده اند؛ حوادث خسارت جانی در بر نداشته است و طی این مدت نیروهای عملیاتی هلال احمر در ۱۸ نقطه استان امداد رسانی داشتهاند. وی با اشاره به شرایط نامساعد جوی از شهروندان خواست: در حاشیه رودخانهها و مسیل ها قرار نگیرند و از سفر های غیر ضرور بپرهیزند؛ با توجه به کاهش دید افقی و لغزندگی سطح جاده ها، رانندگان ضمن همراه داشتن وسایل ایمنی و تجهیزات زمستانی، از داشتن زنجیر چرخ و سوخت کافی به خصوص در نقاط کوهستانی اطمینان حاصل کنند.وی با بیان اینکه مرکز ۱۱۲ به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به حوادث احتمالی است، یادآور شد: هممیهنان در صورت بروز حادثه ضمن حفظ خونسردی با این مرکز تماس گرفته و یا به نزدیکترین پایگاه امدادی هلال احمر مراجعه کنند.

نجات کارگران معدن گرفتار  سیلاب در شهرستان خوسف

 معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم در ارتباط با کلیپ منتشر شده درباره گیر افتادن کارگران معدن قلعه زری در سیلاب اخیر گفت: ۱۵ نفر از کارگران معدن کودکان که مینیبوس حامل آنان در سیلاب گرفتار شده بود، با تلاش امدادگران نجات یافتند.اسعدزاده افزود: با اعلام وقوع این حادثه حوالی ساعت ۲۱ امروز سه تیم واکنش سریع و امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.وی گفت: پس از بازدید اولیه مشاهده شد مینیبوس این معدن که برای انتقال کارگران رفته بود در سیلاب گرفتار شده و کارگران روی سقف خودرو رفتهاند تا از غرق شدن جلوگیری کنند.معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار داشت: کارگران با امداد تخصصی و استفاده از خودروهای سنگین معدن به مکان امن هدایت شدند و نیروهای مردمی و کارکنان معدن در حال بیرون کشیدن مینیبوس از رودخانه هستند.رییس جمعیت هلال احمر شهرستان خوسف هم از نجات ۲ نفر از مهندسین معدن انار این شهرستان خبر داد

راه های ارتباطی ۶۴ روستا دچار سیلاب شد

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هم در ارتباط با سیل اخیر گفت: راههای ارتباطی بیش از ۶۴ روستا در استان در اثر نزولات جوی دچار سیلاب و رواناب شد. جلال زاده ادامه داد: با توجه به نزولات جوّی ایجادشده و سیلاب شب گذشته در استان، تعداد ۵۷ تیم عملیاتی با فعال سازی قرارگاه استانی حمل و نقل و راهداری زمستانی، برنامه ریزی و تعداد ۱۶۰ نفر راهدار با ۱۳۶ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری سبک و سنگین بصورت شبانه روزی جهت عملیات پاکسازی محورهای اصلی، فرعی و روستایی بکارگیری شدند. جلال زاده افزود راه های ارتباطی بیش از ۶۴ روستا در شهرستانهای بیرجند، سربیشه، سرایان، بشرویه، خوسف، قاین و فردوس در ۲۴ ساعت گذشته بعلت برف و سیلاب که منجر به انسداد ۱۳ مسیر بعلت رواناب ایجادشده در آبنماها گردید که با تلاش عوامل راهداری و پلیس راه  بازگشایی گردیده و در حال حاضر راهداران مشغول پاکسازی پل ها، آبنماها، تخلیه قنوها و ریزش برداری کامل محورهای خاکی و کوهستانی مذکور هستند. همچنین راهداران مستقر در محور بیرجندسه قلعه با فعالیت ماشین آلات راهداری، در حال پاکسازی آبنماها و بازگشایی این محور هستند.وی در ادامه عنوان کرد: به علت سیلاب شدید و خطر خسارت زیاد به شهر سه قلعه همکاران اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سرایان با تمامی امکانات موجود به کمک مدیریت بحران شهرستان شتافتند.

بارش شدید باران مدارس سربیشه را تعطیل کرد

به علت بارش شدید باران و آب گرفتگی معابرشهری تمامی مدارس شهرستان سربیشه، روز گذشته تعطیل بود. مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: به علت بارش شدید باران و آب گرفتگی معابرشهری و تخریب برخی از راه های روستایی در شهرستان سربیشه، تمامی مدارس این شهرستان، دوشنبه، بیست و هفتم دی ماه، تعطیل است.واقعی افزود: کلیه خدمات آموزشی، پرورشی و تربیتی در این شهرستان به صورت مجازی ارائه می شود.

آغاز لایروبی و پاکسازی  رودخانههای خراسان جنوبی

روز گذشته نیز عملیات لایروبی و پاکسازی نقاط بحرانی رودخانههای خراسان جنوبی نیز خبر ساز شد. مدیر رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در این ارتباط  گفت: عملیات لایروبی و پاکسازی رودخانههای استان با هدف عبور ایمن سیلابهای احتمالی و کاهش خطرات ناشی از سیل آغاز شد.شهابی گفت: لایروبی رودخانهها یکی از مهمترین مسایلی است که هنگام بارش باران میتواند خطر جاری شدن سیلاب را کاهش داده و مانع از آبگرفتگی معابر و منازل شود.وی افزود: اکثر نقاط بحرانی در مسیر رودخانههای استان شناسایی شده و عملیات لایروبی و پاکسازی آنها با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان انجام خواهد شد. مدیر رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: در مرحله اول لایروبی ۳ کیلومتر از رودخانه شاهرود محدوده امیرآباد شهر بیرجند در حال انجام است.

بازدید معاون عمرانی استاندار از مناطق سیل زده شهر سه قلعه

روز گذشته سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز از مناطق سیل زده شهر سه قلعه بازدید کرد.این بازدید میدانی با هدف بررسی شرایط موجود، تخمین میزان خسارت وارده به زیرساخت ها، منازل مسکونی و مزارع و باغات وانجام شد. اطلاع از روند خدمات دهی دستگاه ها که از چند روز قبل به حالت آماده باش درآمده اند نیز از دیگر دلایل این حضور و بازدید بود. عباس زاده در این بازدید، دستورات لازم را به دستگاه های متولی صادر نمود. مدیرکل مدیریت بحران استانداری به همراه جمعی از مدیران کل دستگاههای متولی، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان سرایان و بخش سه قلعه نیز در این بازدید حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نسرین کاری – دکتر نگین ناصح، اولین بانوی دریافت کننده بالاترین جایزۀ علمی بنیاد ملّی

بیشتر

بهروزی فر- نهم اردیبهشت ماه در تقویم مناسبت ها، “روز ملی شوراها” نام گرفته، ۲۵

بیشتر

سلام. بارندگی های اخیر در استان و مخصوصا در شهر زیرکوه نشان داد که با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت