اخبار استانی

بررسی مشکلات صنعت چاپ استان با حضور مسوول کشوری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت: مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، سه شنبه، سوم آبان با هدف حضور در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ و بررسی مشکلات این حوزه به خراسان جنوبی سفر می‌کند. جواد اشرفی گفت: نشست صمیمی با فعالان چاپ خراسان جنوبی و حضور در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ از برنامه‌های این سفر یک روزه است. وی افزود: در حال حاضر ۶۱ چاپخانه در خراسان جنوبی دارای مجوز از فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوده که از این تعداد ۴۹ چاپخانه در حال فعالیت هستند.

دبیرخانه “جایزه ملی پدرعلم ارتباطات” در خراسان جنوبی ایجاد شود

تسنیم- دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی، زادگاه پدر علم ارتباطات و روابط عمومی است، می طلبد برای ایجاد دبیرخانه” جایزه ملی معتمدنژاد” در این استان اقدام شود. سید مجید امامی در دیدار با استاندار گفت: با استفاده از ظرفیت هنرمندان می توان از این فرصت ها، بهره برداری اقتصادی نمود. استاندار هم در این دیدار تأکید کرد: با اقداماتی که طی یک سال اخیر در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رقم خورده، تغییرات مثبتی را در حوزه های فرهنگی انتظار داریم. جواد قناعت پیشنهاد دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، مبنی بر پیگیری برای گنجاندن ظرفیت های استان در تقویم مناسبت ها را معقول و منطقی خواند و بر ضرورت تحقق این موارد تأکید کرد.

کیوکوشین خراسان‌جنوبی بر سکوی سوم جام مهاجران ۸ سال دفاع مقدس

فارس- رئیس هیئت کاراته خراسان جنوبی گفت: در مسابقات قهرمانی کاراته آزاد کشور جام مهاجران ۸ سال دفاع مقدس تیم کیوکوشین‌ استان بر سکوی سوم رقابت‌ها ایستاد. محمدعلی بخشی اظهار داشت: تیم منتخب کیوکوشین آریانا خراسان جنوبی به خوش مربیگری رحمان عبداللهی خوش درخشید و با کسب ۴ مدال طلا، ۲ نشان نقره و ۹ گردن آویز برنز بر سکوی سوم مسابقات قهرمانی کاراته آزاد کشور ایستاد. وی افزود: در این ماراتن ملی قریب بر ۲۲۰ کاراته‌کای برتر ۲۴ استان کشور به رقابت پرداختند.

کمک ۲۹۰ میلیاردی مردم استان
در طرح اکرام ایتام و محسنین

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی گفت: خیران و حامیان طرح اکرام استان بیش از ۲۹۰ میلیارد ریال به حساب ایتام و محسنین تحت حمایت واریز کردند. عبدالرحیم لطفی اظهار داشت: در حال حاضر ۲ هزار و ۲۸۰ فرزند یتیم تحت حمایت کمیته امداد استان هستند. وی افزود: کمیته امداد امام خمینی(ع) خراسان‌جنوبی همچنین از ۶ هزار و ۷۷۵ فرزند محسنین حمایت می‌کند‌. معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ع) خراسان جنوبی تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۴ هزار و ۶۱۰ حامی جدید به نیکوکاران طرح اکرام ایتام و محسنین استان افزوده شده‌اند.لطفی یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۳۶ هزار نفر در قالب حامی در طرح اکرام ایتام و محسنین با این اداره کل همکاری می‌کنند.

تمدید مهلت سنجش سلامت نوآموزان تا پایان آبان

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی از تمدید مهلت سنجش سلامت نوآموزان و کلاس اولی‌ها در استان تا پایان آبان خبر داد. ماندگار گفت: سنجش سلامت نوآموزان در بدو ورود به مقطع ابتدایی و سنجش پیش دبستانی‌ها در خراسان جنوبی تا پایان آبان ادامه دارد و والدین می‌توانند نسبت به سنجش فرزند خود اقدام کنند. او افزود: والدین می‌بایست از طریق نوبت گیری که از طریق مدیر مدرسه انجام می‌شود، به پایگاه‌های سنجش سلامت در استان برای سنجش فرزندان خود مراجعه کنند. ماندگار بیان کرد: تاکنون ۱۸ هزار و ۶۰۰ کلاس اولی و هزار و ۴۵۰ نوآموز پیش دبستانی در استان سنجش سلامت شده اند.

با توزیع تنور و فر گازی؛ جلوگیری از تخریب ۶۳ هکتار مرتع در خراسان جنوبی

رئیس اداره‌ی حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از سال گذشته ۲۱۰ تنور و فرگاز بین جوامع محلی و عمدتا دامدار توزیع شده که ۴۲۰ میلیون تومان ارزش دارد. دهقانی افزود: با توجه به استفاده اشتراکی بهره بردارن از این اقلام از قطع و تخریب ۶۳ هکتار مرتع جلوگیری شده است. وی گفت:اگر این ۶۳ هکتار بر اثر بوته کنی تخریب می‌شد باید رقمی معادل یک میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان برای احیا و بازسازی هزینه می شد.

۴۹ زندانی جرائم غیرعمد
چشم انتظار کمک خیران

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۴۹ نفر در زندان‌های استان به دلیل بدهی مالی زندانی هستند. حسین پور گفت: بدهی این افراد ۹ میلیارد تومان برآورد شده است. او با اشاره به اینکه از ۴۹ زندانی تنها ۱۳ نفر آن‌ها به دلیل بدهی مالی زندانی هستند، افزود: مابقی زندانیان به دلیل بدهی نفقه و مهریه در زندان هستند. حسین پور با بیان اینکه هم اکنون پیگیر آزادی ۱۰ زندانی جرائم غیرعمد استان هستیم، اظهار کرد: امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته هفته‌ی آینده شاهد آزادی این تعداد از زندانیان باشیم. او گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۷ زندانی جرائم مالی با بدهی ۲۸ میلیارد تومان آزاد شده اند.

حمله وحوش به ۱۵ راس بز
در سه قلعه سرایان

معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی گفت: حمله وحوش در سه قلعه سرایان باعث شد تا ۱۵ راس بز تلف شوند. بخشی افزود: تمامی ۱۵ راس بز بیمه بودند. وی گفت : برای این دامها حدود ۶ میلیون تومان غرامت در نظر گرفته شده است.

افراد فاقد بیمه در خراسان جنوبی
به صورت رایگان بیمه می‌شوند

تسنیم- مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه ۴۵۰ هزار نفر در استان به برکت انقلاب اسلامی رایگان بیمه شدند، گفت: افراد فاید بیمه می‌توانند به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند. علی اربابی در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی به طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده شهری اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای این طرح بیمه شدگان رایگان دارای پزشک خانواده هستند و در خراسان جنوبی این طرح محقق شده و بیش از ۸۰ درصد جمعیت بیمه همگانی شهری و ۱۰۰ درصد جمعیت بیمه همگانی روستایی در خراسان جنوبی دارای پزشک خانواده هستند. وی عنوان کرد: ۸۷ هزار نفر در استان تحت پوشش صندوق بیمه همگانی قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۱۵ هزار نفر از ابتدای سال جاری تاکنون به صورت رایگان بیمه شده‌اند.

خراسان جنوبی رتبه سوم کشوری
در اجرای آبیاری نوین

خراسان جنوبی به لحاظ طرح‌های در حال اجرا و عملکرد کل سامانه‌های نوین آبیاری از ابتدا رتبه اول را تا پایان شهریور امسال در سطح کشور کسب کرده است. مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در نیمه نخست امسال ، ۲ هزار و ۲۸۵ هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی با اعتبار بیش از ۴۲ میلیارد تومان در خراسان جنوبی اجرا شده است. محمدی افزود: به ازای اجرای هر هکتار آبیاری کم‌فشار حداکثر ۱۵ میلیون تومان و به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار حداکثر ۴۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود. وی گفت: تاکنون ۳۷ هزار و ۳۰۵ هکتار از اراضی کشاورزی این استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است. مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: همچنین در حال حاضر ۱۱ هزار هکتار طرح سامانه‌های نوین آبیاری در استان در حال اجراست.

کیفیت و استفاده از پارچه مطلوب در تولید چادر مدنظر قرار گیرد

ایسنا- دبیر شورای فرهنگ عمومی و مسئول کارگروه مد و لباس کشور گفت: کیفیت تولید و استفاده از پارچه مطلوب بسیار مهم است که می‌طلبد در تولید پوشاک به‌ویژه چادر مورد توجه قرار گیرد. سید مجید امامی، در نشست برنامه‌ریزی برای تاسیس کارخانه چادر مشکی در خراسان جنوبی که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار برگزار شد، اظهار کرد: روند اخذ مجوز برای تاسیس کارخانه چادر مشکلی در خراسان جنوبی را تسهیل می‌کنیم و کیفیت تولید در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی گفت: بدون شک تولیدات با کیفیت، توجه بازارهای داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند و تولیدکنندگان نه تنها دغدغه فروش ندارند بلکه می‌توانند تولید مازاد بر نیاز داخل هم داشته باشند. مسئول کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: می‌توان با تامین تسهیلات برای موسس و مالک خصوصی، در زمینه حمایت از این قشر گام برداشت.
علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: اگر قرار است در حوزه حجاب و عفاف اقدام موثری انجام شود باید به سرچشمه‌ها بپردازیم و اگر پوشاک، محصولات خوب و متناسب با هویت ایرانی، اسلامی در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم، کار زیربنایی انجام داده‌ایم. وی افزود: خراسان جنوبی با بسترسازی دولت و بخش خصوصی ظرفیت ایجاد کارخانه چادر مشکی را دارد و در صورت راه‌اندازی این کارخانه، قطب دوم تولید چادر مشکی در سطح کشور خواهد بود.
فرخنده بیان کرد: علیرغم اینکه خراسان جنوبی دارای ظرفیت غنی در حوزه میراث فرهنگی است ولی از ساختمان‌ها و فضاها به‌طور بهینه استفاده نمی‌شود که نیاز است با همکاری جمعی از نخبگان اهل ایده و آگاه به تاریخچه استان، ظرفیت‌هایی که هویت ما را تثبیت می‌کند با استفاده از زبان و ادبیات روز فعال کنیم. دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی از ایجاد خانه خلاق فرهنگ، هنر و رسانه در این استان خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این مکان به دنبال این هستیم که ظرفیتی ایجاد کنیم تا اتصال بین بستر مربوط به میراث فرهنگی یعنی فضا و جوانان خلاق برقرار شود. وی ادامه داد: بازارچه زندگی بهشتی نیز که بستر ارائه محصولات فرهنگی و پوشاک متناسب با هویت اسلامی، ایرانی است در شهرستان‌های بیرجند، فردوس، طبس، قاینات و نهبندان راه‌اندازی می‌شود.
جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست برای حمایت از ایجاد بازارچه‌های زندگی بهشتی، خانه خلاق و تاسیس کارخانه چادر مشکی در استان اعلام آمادگی کرد. وی بر ضرورت بهره‌گیری از تاریخ و فرهنگ غنی این دیار در تولید محصولات فرهنگی تاکید کرد و گفت: همچنین باید زمینه دسترسی آسان مردم به این محصولات فراهم شود.

روش های بدیع برای تولید محصولات فرهنگی به کار گیریم

دییر شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین در نشست فعالین حوزه مد و لباس در خراسان جنوبی گفت: نیاز است فعالان حوزه حجاب در تولید کالاهای فرهنگ و هنری مرتبط با این موضوع به دنبال روش های بدیع باشند. سید مجید امامی بیان کرد: باید در نوع لباس چه اجتماعی و چه محلی با کار جمعی نوآوری داشته باشیم. دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: برای تبدیل عرصه‌های فرهنگ مادی از جمله لباس به اقتصاد و منفعت اقتصادی نیازمند همکاری و هم افزایی متولیان امر هستیم. وی با اشاره به اینکه کارگروه ملی مد و لباس تلاش دارد از همه ظرفیت‌های کشور برای هویت‌یابی در حوزه پوشش و حجاب استفاده کند، افزود: انتقال ارزش‌ها و فرهنگ در حوزه آراستگی و حجاب باید به روز شود.

نجات جان بیمار از مرگ، توسط مأموران فداکار پلیس راه طبس

امتحانی- با اقدام سریع و به موقع ماموران فداکار پلیس راه شهرستان “طبس” فرد بیمار، از مرگ نجات یافت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “علیرضا رضایی” رئیس پلیس راه استان خراسان جنوبی اظهار داشت: تیم گشت پلیس راه طبس گروهبان یکم “محمد جواد مقداری” و ستوان سوم وظیفه “مرتضی ضرابی” در پارکینگ روستای “ازمیغان” ۳۰ کیلومتری شهرستان طبس”مستقر بودند که مشاهده کردند یک دستگاه خودرو کنار جاده توقف نموده و راننده آن خیلی سراسیمه و نگران و مضطرب می باشد. رئیس پلیس راه استان خراسان جنوبی بیان داشت: ماموران با مراجعه به خودرو مشاهده کردند فرزند راننده به علت ناراحتی قلبی در صندلی عقب خودرو دراز کشیده و به سختی نفس می کشد و راننده با توجه به اینکه غیر بومی بود از شدت نگرانی نمی دانست چه کاری انجام دهد.
سرهنگ رضایی افزود: بلافاصله ماموران پلیس راه به جهت احساس مسئولیت اجتماعی سریعا فرد بیمار را به بیمارستان داخل شهر طبس رسانده و تحویل عوامل اورژانس دادند که این اقدام به موقع اکیپ گشت پلیس راه طبس باعث نجات جان فرزند این شهروند شد. وی تصریح کرد: پدر فرد بیمار عنوان داشت اگر همراهی و کمک ماموران نبود معلوم نیست چه بلایی به سر فرزندم می آمد. لازم می دانم تا از احساس مسئولیت ماموران تشکر کنم.

نوزدهمین همایش بین المللی تلسی در دانشگاه بیرجند برگزار می شود

کاری- دبیر علمی نوزدهمین همایش بین المللی تلسی گفت: نوزدهمین همایش بین المللی تلسی از ۱۸ تا ۲۰ آبان ماه جاری به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار می شود. حسین نویدی نیا، روز گذشته در نشست خبری اظهار کرد: گروه زبان انگلیسی دانشگاه بیرجند به عنوان یکی از گروه‌های قدیمی دارای دو رشته در گرایش لیسانس و سه گرایش کارشناسی ارشد شامل؛ زبان شناسی، مترجمی زبان و آموزش زبان است.
وی افزود: برگزاری نوزدهمین همایش بین المللی انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران(تلسی) و تاسیس مجله از جمله این اقدامات است. نویدی نیا با بیان اینکه مسائل نوظهور در آموزش زبان انگلیسی با تاکید بر آموزش مجازی حیطه اصلی همایش خواهد بود، تصریح کرد: توجه به آموزش مجازی در دوران کرونا و سپس گذار از این نوع به آموزش حضوری از تاکیدات است.

پذیرش ۳۶۵ مقاله برای همایش بین المللی تلسی

وی با بیان اینکه تاکنون به دبیرخانه این همایش ۵۱۲ مقاله از شرکت کنندگان داخلی و خارجی ارسال شده که پس از داوری، ۳۶۵ مقاله پذیرش شده است، اظهار کرد: در کمیته علمی این همایش بین المللی ۱۵۷ استاد مطرح کشوری و بین المللی به صورت حضوری و غیرحضوری مشارکت دارند.
دبیر علمی این همایش با بیان اینکه مهمانان خارجی از دانشگاههای کشورهایی همچون آمریکا، کانادا، اسپانیا، رومانی ترکیه و چین حضور خواهند داشت، افزود: چهار سخنران کلیدی از کشورهای کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و سه سخنران ویژه از ژاپن و هنگ کنگ خواهیم داشت. نویدی نیا تصریح کرد: برگزاری پنج کارگاه آموزشی و ارائه سخنرانی‌های اساتید کشوری و بین المللی از بخش‌های همایش خواهد بود. وی با بیان اینکه مقالات همایش در مجلات تخصصی زبان چاپ می‌شود، ادامه داد: از اساتید برتر و همچنین یک نفر با تحصیلات تکمیلی و پژوهشی تقدیر به عمل خواهد آمد؛

پیگیری افتتاح شعبه انجمن آموزش زبان وادبیات انگلیسی ایران

وی یادآور شد: همچنین در این همایش بحث افتتاح شعبه انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران در دانشگاه بیرجند پیگیری خواهد شد. دبیر علمی همایش با بیان اینکه دکتر حسین نساجی؛ استاد مطرح جهان از دانشگاه ویکتوریا مهمان ویژه این همایش خواهد بود، افزود: هجدهمین همایش با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی سال گذشته به صورت مشترک برگزار شد. وی با بیان اینکه معمولا همایش تلسی به صورت سالانه با همکاری دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، بیان کرد: مهم ترین کنفرانس آموزش زبان از نظر تعداد شرکت کننده و اعتبار در کشور است که موجبات ارتباط دانشگاه‌ها با انجمن زبان و ادبیات انگلیسی را فراهم می‌آورد. نویدی نیا بیان کرد: این همایش زمینه‌ای برای ارتباط اساتید و جامعه دانشگاهی برای تعامل و اشتراک گذاری روش‌های تدریس زبان و آَشنایی معلمان و دانشجویان با نتایج جدیدترین پژوهش‌ها خواهد بود.

معرفی ظرفیت‌های استانی

فاطمه چهکندی، دبیر اجرایی این همایش نیز گفت: تلسی؛ همایش معتبر و مطرحی در دنیا است که امسال میزبانی آن به دانشگاه بیرجند سپرده شد. وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مختلفی همچون میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و پارک علم و فناوری در این همایش با ما همکاری خواهند داشت، ادامه داد: هدف از برگزاری این همایش علاوه بر آموزش زبان انگلیسی به صورت اصولی و اساسی شناسایی شهر بیرجند و دانشگاه بیرجند در سطح بین المللی است. چهکندی با اشاره به برگزاری تور بیرجندگردی با همکاری میراث فرهنگی و برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی در حاشیه همایش، بیان کرد: با مساعدت جهاد کشاورزی عکس‌های جشنواره ملی زرشک نیز برای مهمانان به نمایش گذاشته می‌شود. وی با بیان اینکه معرفی جاذبه‌های گردشکری استان به زبان انگلیسی از دیگر برنامه‌های جانبی همایش است، تصریح کرد: معرفی استارتاپ‌ها و واحدهای فناور در حوزه زبان انگلیسی، معرفی فرصت‌های شغلی در این زمینه، استفاده از معلمان و دانش آموزان برای ارتقای دانش حرفه‌ای و بهره گیری از ایده‌های برتر دانشجویان از دیگر بخش‌های همایش است.

سهم استان از اعتبارات ملی افزایش یابد ؛ ضرورت تشکیل شهرک فرآوری طلا در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی گفت: باید با پیگیری و رایزنی، سهم استان را از محل اعتبارات ملی افزایش دهیم و تنها به جذب اعتبارات استانی اکتفا نکنیم. جواد قناعت در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان جنوبی اظهار داشت: ۸۰ درصد اعتبارات کشور به صورت ملی و تنها ۲۰ درصد به صورت استانی توزیع می‌شود. وی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خواست که علاوه بر اینکه برای جذب اعتبارات بیشتر استانی چانه‌زنی می‌کنند، با توجه به حجم بالای اعتبارات ملی تلاش خود را برای جذب حداکثری آن نیز بکار گیرند. استاندار جلوگیری از خام فروشی ماده‌های معدنی به مدت سه سال در راستای جلوگیری از خام فروشی را تصمیم درستی و منطقی دانست و گفت: می‌توان با فرآوری و افزایش ارزش افزوده مواد معدنی زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی استان را فراهم کنیم.

سهم ۰.۴۸ درصدی خراسان جنوبی از ارزش افزوده کشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی هم گفت: بر اساس گزارش حساب تولید شهرستان‌ها، سهم خراسان جنوبی از ارزش افزوده کشور در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، ۰.۴۸ درصد بوده است. حمید جهانشاهی اظهار کرد: بر اساس گزارش حساب تولید شهرستان‌های استان، سهم خراسان جنوبی از ارزش افزوده کشور در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، تنها ۴۸ صدم درصد بوده است که کمترین سهم در این خصوص است. وی با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت معادن خراسان جنوبی، نگاه ویژه‌ای در استان به این بخش وجود دارد، گفت: بر اساس ضوابط بودجه سال ۱۴۰۱ باید ۱۰ درصد اعتبار تملک دارایی برای شرکت‌های مولد دانش بنیان اختصاص یابد. وی افزود: در اعتبار اختصاص یافته برای پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، اولویت با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز پارک علم و فناوری است.
جهانشاهی ادامه داد: پیشنهاد کرده‌ایم از اعتبارات سفر اول رئیس جمهور به استان، ۱۰ میلیارد تومان به پارک علم و فناوری استان اختصاص یابد. وی بیان داشت: برای توزیع اعتبارات تملک دارایی (۲)، (اعتبار نماینده‌ها) هم پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، این اعتبار در اختیار فرمانداران قرار گیرد تا با نظر نمایندگان و تصویب در شورای برنامه برنامه‌ریزی هر شهرستان برای پروژه‌های از نوع پروژه‌های توازن هزینه شوند.

ضرورت تشکیل شهرک فرآوری طلا در خراسان جنوبی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این شورا گفت: با هدف جلوگیری از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده طلا، باید شهرک فرآوری طلا در استان ایجاد شود. عباس جرجانی بیان داشت: هر چند ظرفیت فراوانی در بخش معادن خراسان جنوبی داریم اما به دلیل خام فروشی، ارزش افزوده آن نصیب استان‌های دیگر می‌شود.
وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده است تا سه سال آینده در زمینه آهن و بنتونیت شاهد افزایش ۵۰ درصد ارزش افزوده در این بخش با راه اندازی کارخانه فولاد قاین خواهیم بود. وی گفت: با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان جنوبی باید با توجه به ظرفیت معادن طلای استان و با هدف جلوگیری از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده، شهرک فرآوری طلا ایجاد شود. جرجانی بیان داشت: با انجام این کار به جای این که استان‌های دیگر از ارزش افزوده طلای استان بهره مند شوند، خراسان جنوبی از ارزش افزوده تولیدات معادن طلای خود برخوردار خواهد شد.

۹ مرکز خرید توافقی زرشک در خراسان جنوبی فعال است

مهر- مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: ۹ مرکز خرید توافقی زرشک در پنج شهرستان استان فعال است. سید حسن رضوی اظهار کرد: تاکنون ۵۰۰ تن زرشک تازه از کشاورزان خراسان جنوبی خریداری شده است. وی افزود: امسال استقبال کشاورزان از خرید توافقی زرشک مطلوب بوده است.

سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی ۲۳ درصد افزایش یافت

ایرنا – مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: از شهریور سال گذشته تا پایان شهریور امسال یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در این استان بوده که ۲۳ درصد رشد داشته است. مرتضی ذاکرایان در پنجمین نشست شورای هماهنگی مدیران واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی در محل این اداره کل برگزار شد، افزود: در یک سال فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۴.۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی به‌صورت نقدی و غیرنقدی در استان جذب شده است. وی گفت: در این مدت تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی استان خراسان جنوبی از ۱۶ به ۲۳ طرح رسیده که ۴۰ درصد افزایش یافته است. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی عنوان کرد: مجموع درآمدهایی که در قانون بودجه امسال برای خراسان جنوبی مصوب شده، هزار و ۷۲۶ میلیارد تومان است که ۹۴.۵ درصد تحقق آن را امور مالیاتی استان برعهده دارد. وی با بیان اینکه در چند سال گذشته روند رشد درآمدهای مالیاتی خراسان جنوبی نسبت به میانگین کشور بالاتر بوده است افزود: این درآمدها تابعی از درآمد و توسعه‌یافتگی است که میانگین رشد درآمد مالیاتی کشور ۷۱ درصد اما در خراسان جنوبی ۱۱۲ درصد است و برای استانی که نیازمند توجه و نگاه ویژه است، چالش بزرگی است. ذاکریان گفت: در زمینه مولدسازی اموال مازاد دولت در چند سال گذشته ۱۷ ملک به ارزش ۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را به فروش رساندیم اما در سال جاری فروش ۲۰۰ میلیارد تومان اموال مازاد را برای استان مصوب کردند که تحقق آن غیرممکن است. وی بیان کرد: این در حالی است که خراسان جنوبی استانی کمتر توسعه‌یافته است از طرفی مراجعات زیادی از سوی دستگاه‌های اجرایی برای واگذاری مکان ارائه خدمت به مردم داریم که نیاز است با پیگیری‌های استانداری رقم مصوب فروش اموال تملیکی برای استان ما کاهش یابد.
استاندار هم با اشاره به اهمیت جذب منابع ملی گفت: درصورت جذب منابع ملی و جذب سرمایه گذار می‌توان در راستای پیشرفت استان گام برداشت. قناعت افزود: درصورتی که گمرک استان فعال باشد و مجوز‌های مختلف سرمایه گذاری اخذ شود، می‌توان به آینده استان امیدوار بود. وی با اشاره به املاک تملیکی نیز گفت: باید میزان هزینه‌ها برآورد شود تا بتوانیم با پی گیری مشکلات املاک تملیکی را حل کنیم و در این راه می‌توان از ظرفیت سوله‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی استفاده کرد. استاندار با بیان اینکه سرمایه گذاری اهمیت بسزایی در اقتصاد دارد گفت: توسعه در گرو تغییر نگاه هاست و باید در استان باید مدیران با پیگیری‌های مداوم به دنبال جذب سرمایه گذار و اخذ مجوز باشند.
قناعت افزود: بانک‌ها نیز در مقوله سرمایه گذاری نقش تعیین کننده‌ای دارند و بعضی از بانک‌ها همکاری‌های خوبی در این راستا داشته اند‌. وی در خصوص بورس نیز گفت: اهداف اصلی همه کشور‌ها رسیدن به توسعه اقتصادی بزرگ و رشد صنایع بزرگ درآمدهاست لذا باید افراد فعال در بورس آگاه و با اطلاعات باشند و یا زیرمجموعه افراد آگاه قرار بگیرند. قناعت با اشاره به درآمد‌های مالیاتی گفت: پرداخت به موقع مالیات از موضوعات اصلی است و باید برای مردم اهمیت پرداخت مالیات تشریح و فرهنگ سازی شود و در مقابل نیز در تعیین مالیات و تخفیف‌ها نیز باید دقت و توجه شود تا موجب رضایتمندی مردم شود. وی در خصوص تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد نیز گفت: در سال ۱۴۰۱ باید به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم که نقش اداره کل اقتصاد و دارایی و دستگاه‌های تابعه آن بسیار مهم است.

برگشت اعتبارات خراسان جنوبی پذیرفتنی نیست

ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: نقد همیشگی ما از مدیران قبل این بود که چرا اعتبارات استان برگشت می‌کند لذا تکرار این موضوع پذیرفتنی نیست. جواد اشرفی در نشست کمیته استانی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه افزود: برگشت پول و اعتبار نوعی خیانت محسوب می‌شود. وی گفت: براساس گزارش وزارت کشور، خراسان جنوبی در حالی تا پایان شهریور امسال رتبه بیستم جذب اعتبارات تسهیلات تبصره ۱۸ را کسب کرد که استان‌های قزوین، فارس، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان بهترین عملکرد را در این حوزه داشته‌اند.
معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه براساس اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی، برخی بانک‌ها مانع توسعه هستند و باید رویه‌های خود را عوض کنند افزود: دلایل نبود جذب حداکثری اعتبارات توسط دبیرخانه شناسایی و در جلسات آتی ارائه شود تا در صورت کوتاهی احتمالی گزارش آن به رئیس جمهور ارسال شود. وی تصریح کرد: خط قرمز دولت جذب تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه است لذا در این رابطه هم عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی و هم نظام بانکی استان رصد می‌شود.
اشرفی گفت: در جلسه‌ای که با حضور استاندار و رؤسای بانک‌های عضو کمسیون کشور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، مقام عالی دولت در استان از تلاش‌های شبکه بانکی استان تقدیر کرد و برخی گلایه‌ها نیز توسط اینجانب مطرح شد. وی با بیان اینکه مصوبات کمیته استانی تبصره ۱۸ برای بانک‌ها لازم الاجراست اظهار داشت: نگاه ما در جذب اعتبارات باید فراتر از وظیفه اداری و در راستای رشد اقتصادی استان و منطقه خراسان جنوبی باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ۲۸ شهریور ماه از جذب ۸۲ درصد تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه در استان خبر داد و گفت: تلاش ما این است که تا پایان شهریور ماه جذب حداکثری را داشته باشیم. وی افزود: ۲ هزار و ۸۸۶ طرح به مبلغ ۲ هزار و ۲۲۷ میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۹ هزار و ۸۰۰ نفر به دبیرخانه و کمیته استانی ارسال شده و مورد بررسی قرار گرفته است.
اشرفی گفت: تاکنون از این مقدار، تسهیلات مربوط به هزار و ۱۰۴ طرح به مبلغ ۶۰۲ میلیارد تومان پرداخت شده و کل تسهیلات اختصاص یافته به استان مبلغ ۷۴۴ میلیارد تومان بوده است. تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور که از سال ۱۴۰۰ برقرار شده، جزو اقداماتی محسوب می‌شود که با هدف ایجاد رونق تولید برای طرح‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری اشغال‌آفرین در نظر گرفته شده و از جمله مهمترین ابزار ایجاد و حفظ اشتغال در استان‌ها است.

دستگاه «MRI» تا اسفند امسال
در طبس مستقر می شود

شبستان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طبق پیگیری های صورت گرفته، مقرر شده است که دستگاه MRI تا اسفند ماه ۱۴۰۱ در شهرستان طبس جهت کمک به رفع اندکی از مشکلات بهداشت و درمان این شهرستان مستقر شود. محمد موسوی میرزایی در دیدار با معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس گفت:‌ برابر پیگیری های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، استانداری خراسان جنوبی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در حوزه بهداشت و درمان اقدامات خوبی صورت گرفته که مردم از برکات آن بهره مند شده یا خواهند شد.
علی اکبر رحیمی فرماندار ویژه طبس در این دیدار عنوان کرد: تسریع در روند اجرای توسعه ساختمان بیمارستان و تامین پزشک متخصص و عمومی و سایر تخصص های مورد نیاز شهرستان از خواسته های به حق مردم و مسئولین در شهرستان طبس است و انتظار داریم تا دانشگاه علوم پزشکی با وسعت دید بیشتر نسبت به حوزه وسیع و پراکنده شهرستان در صدد رفع نیازمندی های بهداشت و درمان شهرستان باشد.

اتمام عملیات آسفالت گرم
محور فردوس گناباد

جم- سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فردوس، از اتمام عملیات آسفالت گرم محور فردوس گناباد خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمد اعتمادی مقدم افزود: در راستای افزایش ارتقاء ایمنی و نگهداری محورهای مواصلاتی فردوس و به منظور رفاه حال کاربران جاده‌ای، عملیات آسفالت گرم محور فردوس – گناباد اجرایی شده است. وی، تصریح کرد: این پروژه به طول ۴ کیلومتر و بصورت پیمانی و در مهر ماه سال جاری اجرائی گردید. وی اظهار داشت: از اولویت‌های مهم این اداره، روکش آسفالت در محورهای اصلی و روستایی است که نیاز به روکش و ماسه آسفالت دارد و با اجرای این گونه عملیات افزایش طول عمر جاده را خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت