اخبار استانی

نیاز ناوگان حمل و نقل شهری بیرجند به ۴۰ دستگاه اتوبوس

ناوگان حمل و نقل شهری بیرجند به ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد. معاون سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهری بیرجند با بیان اینکه از سال ۹۸ تاکنون هیچ اتوبوس جدیدی به شهر بیرجند اضافه نشده است گفت: شهرداری بیرجند برای ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید تقاضا داده است تا درصورت تامین اعتبار، به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه شود. نینوایی افزود: خرید هر دستگاه اتوبوس ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد در حالیکه بودجه سازمان در سال ۱۴۰۰ برای این موضوع تنها ۱۰ میلیارد تومان است.

بیرجند دومین مرکز استان سرد کشور

ایستگاه هواشناسی بیرجند با ثبت کمینه دمای ۱۱ درجه سلسیوس پس از اردبیل، سردترین مرکز استان در کشور بود. کارشناس هواشناسی گفت: در شبانه روز گذشته نوسانات دمایی در مرکز استان بین ۳۱ و ۱۱ درجه سلسیوس ثبت شده است.

ثبت ۲۷ وقف جدید در استان

معاون فرهنگی و اجتماعی اداراه کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از ثبت ۲۷ وقف جدید از ابتدای امسال تاکنون خبر داد. حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد وقف جدید امسال متعلق به شهرستانهای بیرجند و زیرکوه هر کدام ۶ موقوفه است گفت: همچنین ۳ موقوفه در طبس، ۳ موقوفه در فردوس، ۳ موقوفه در قاین، ۲ موقوفه در خوسف، ۲ موقوفه در سربیشه ، ۱ موقوفه در سرایان و ۱ موقوفه در بشرویه است. وی گفت : ارزش وقف‌های جدید را ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

اعتبارات متمم سفر رییس جمهور
به خراسان جنوبی تخصیص می‌یابد

ایرنا- استاندار در دیدار با مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور از تخصیص اعتبارات متمم سفر رئیس جمهور به استان در آینده نزدیک خبر داد. در دیدار جواد قناعت با “سعید جغتایی” مشاور سازمان برنامه و بودجه گزارشی از آخرین وضعیت اعتبارات مصوبات سفر در سال گذشته و در بخش‌های مختلف ارائه کرد. جغتایی درخصوص ابلاغ تخصیص جدید مصوبات سفر در شهریور ماه سال جاری نیز قول مساعد داد. در این دیدار فرآیند تصویب متمم سفر نهایی شد و بنا به قول مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبارات متمم به زودی ابلاغ می‌شود و تخصیص مرتبط با آن هم در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار خواهد گرفت.

پیش بینی تولید ۷ هزار تن
ذرت علوفه‌ای در سربیشه

ایسنا- مدیر جهاد کشاورزی سربیشه از پیش بینی تولید بیش از هفت هزار تن ذرت علوفه‌ای در شهرستان طی سال جاری خبر داد. محمدرضا زرگری گفت: در سال جاری و به همت کشاورزان شهرستان کشت ذرت علوفه ای در سطح ۲۰۰ هکتار انجام شده جهت حمایت از است. میزان ۹ تن بذر رقم ۷۰۴ به شهرستان حمل و بین کشاورزان توزیع شده است. وی افزود: کشت این محصول با دو روش کف کار در سطح ۱۵۰ هکتار و پشته کار در سطح ۵۰ هکتار بوده و ۱۲ هکتار به روش کشت مستقیم انجام شده؛ همچنین ۱۰ هکتار از مزارع به روش آبیاری تیپ انجام شده است.

آغاز برداشت بادام در استان

برداشت بادام از سطح ۹ هزار و ۱۶۲ هکتار از باغ‌های این محصول در خراسان جنوبی آغاز شد. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: از این سطح ۶ هزار و ۶۲۳ هکتار مربوط به باغ‌های دیم و ۲ هزار و ۵۳۹ هکتار باغ بادام آبی است. شایسته افزود: پیش بینی می‌شود از این سطح ۳ هزار و ۷۱۱ تن بادام برداشت شود. وی گفت: برداشت محصول بادام استان از اواخر مرداد شروع و تا پایان شهریور ادامه دارد.

۲ مدال خوشرنگ المپیاد ورزشی
به دانشگاه بیرجند رسید

دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند در پنجمین دوره المپیاد ورزشی موسسات آموزش عالی کشور ۲ مدال رنگی را به ارمغان آوردند. در این رقابتها، تیم آمادگی جسمانی دانشجویان دانشگاه بیرجند با ترکیب سحر مهدی پور، حنانه نخعی، مطهره مرتضوی و با مربیگری ملیکا مودی، مدال طلای این رویداد ورزش ملی را از آن خود کرد. تیم دارت دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند نیز با ترکیب آتنا بیگمی، مائده عطایی، حمیده عزیزی با مربیگری خانم عرفانیان، از بین ۴۵ دانشگاه شرکت کننده، با گردن آویز طلا بر سکوی نخست رقابت‌ها ایستاد و در بخش انفرادی حنانه نخعی مقام سوم مسابقات را بدست آورد.

یک فوتی در حادثه رانندگی
محور ماژان – سرچاه عماری

رئیس هلال احمر شهرستان خوسف از واژگونی خودرو پراید در محور ماژان – سرچاه عماری (دوراهی همچ) خبرداد. ولی زاده گفت: در این حادثه یک کودک ۵ ساله جان خود را از دست داد و کودک دیگر به همراه مادر مصدوم می شوند.

۲۹ هزار نفر از خراسان‌جنوبی
در سامانه سماح ثبت نام کردند

مهر- مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: ۲۹ هزار نفر از خراسان‌جنوبی برای سفر اربعین در سامانه سماح ثبت نام کردند. ابوالفضل نوفرستی با اشاره به اینکه حدود ۶۲ درصد از زائران از مرز مهران به زیارت عتبات خواهند رفت، بیان کرد: از مهمترین توصیه‌های ما به زائران اربعین این است که در صورت گذشت ۶ ماه از تزریق واکسن کرونا حتماً دوز یادآور را تزریق کنند. نوفرستی ادامه داد: توصیه دیگر ما این است که زائران حتماً در سامانه سماح ثبت نام کرده و ۱۸ هزار تومان پول بیمه را واریز کنند.

بارگذاری اسناد طبقه‌بندی شده
در پیام رسان‌ها ممنوع است

مهر- معاون استاندار گفت: مدیران در بارگذاری اسناد دارای طبقه بندی در واتساپ و سایر پیام رسان‌ها ممنوعیت دارند. محمد رضا طالبی در جلسه کارگروه پیشگیری و مقابله با جعل مدارک و اسناد رسمی بر ممنوعیت بارگذاری اسناد دارای طبقه بندی در پیام رسان های مختلف تأکید و اظهار کرد: در صورت عدم توجه به این مسئله، مسئولیت هرگونه اتفاقی متوجه مدیر مربوطه خواهد بود. وی ادامه داد: به جهت اهمیت موضوع اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع حذف اپلیکیشن «رسید سازهای جعلی» در بستر فضای مجازی را پیگیری نماید. وی بیان کرد: در راستای پیشگیری و جلوگیری از وقوع کلاهبرداری احتمالی، نظارت‌ها بر عملکرد مشاورین املاک و خودرو توسط اداره کل اسناد و املاک استان تشدید شود.

احیای واحد صنعتی پس از ۱۱ سال در شهرستان طبس

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان جنوبی گفت: کارآفرین طبسی، یک واحد صنعتی راکد در شهرستان طبس را پس از ۱۱ سال به کارخانه سبزیجات، صیفی جات، و گل‌های خوراکی خشک شده تبدیل و موجب تولید و اشتغال در این واحد صنعتی را فراهم کرد. پارسا گفت: این کارخانه برای ۲۵ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است. وی با اشاره به اینکه ظرفیت سالیانه این کارخانه ۶۰۰ تن محصول در سال است، گفت: این ششمین کارخانه سبزی خشک کنی است که در طبس راه اندازی شده است.

کسب مدال طلا و در مسابقات
مچ اندازی قهرمانی کشور

پنجمین دوره مسابقات مچ اندازی قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی به میزبانی استان اردبیل شهر سرعین با حضور ۳۰۴ ورزشکار از تاریخ ۳۰ مرداد ماه لغایت ۱ شهریورماه در حال برگزاری است. در این دوره از مسابقات آرزو حسینی ورزشکار مدال آور خراسان جنوبی، در دسته وزنی ۶۰ کیلوگرم در دست راست عنوان قهرمانی و مدال را از آن خود کرد.

بازدید گردشگران خارجی
از شهرستان خوسف

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف گفت: گردشگرانی از جنوب شرق آسیا از بخش‌های مختلف میراث فرهنگی وصنایع دستی شهرستان خوسف بازدید کردند. علی صالحی افزود : ۳ نفر از کشور برونئی به مدت یک روز مهمان شهر خوسف بودند که از کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمی قیمتی، کارگاه مله بافی، اقامتگاه بومگردی، بافت تاریخی و مقبره ابن حسام خوسفی دیدن کردند.

حضور هنرمندان قالیباف
در نمایشگاه بین المللی تهران

کامیابی مسک، رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه هنرمندان قالیباف در پنج غرفه در نمایشگاه فرش دستباف تهران حضور یافتند، گفت: علاقه‌مندان تا ۶ شهریورماه از ۱۰ صبح تا ساعت ۱۹ عصر از نمایشگاه فرش دستباف بازدید کنند.

برپایی نمایشگاه تخصصی نوشت افزار ایرانی اسلامی؛ از ۶ شهریور

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه تخصصی نوشت افزار ایرانی اسلامی از ۶ تا ۱۱ شهریور در حسینیه جماران بیرجند برگزار می شود. علی فرخنده افزود: علاقه مندان می‌توانند صبح‌ها ۹ الی ۱۲ و عصر‌ها ۱۷ الی ۲۱ از این نمایشگاه بازدید داشته باشند.

روز بدون فوتی کرونایی در خراسان جنوبی

تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۴۷۸ نفر است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۷۵ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۸۷ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۳۷ مورد از بیرجند، ۸ مورد از زیرکوه، ۶ مورد از سرایان، ۲ مورد از سربیشه، ۱۶ مورد از طبس، ۹ مورد از فردوس، ۶ مورد از قائنات و ۳ مورد از نهبندان شناسایی شد.

استمرار پیگیری‌های جدی برای تکمیل زیرساخت‌ها در خراسان جنوبی

ایسنا- استاندار از پیگیری‌های جدی با همکاری نهاد ریاست جمهوری برای تکمیل زیرساخت‌های استان در حوزه‌های مختلف خبر داد. جواد قناعت، دیدار جمعی از فعالان فرهنگی و سیاسی استان اظهار کرد: در حوزه زیرساخت‌ها کمبودهای بسیاری وجود دارد و در ۹ ماه گذشته هم پیگیری‌های جدی برای جبران این کاستی‌ها با همکاری نهاد ریاست جمهوری انجام شده است. وی افزود: به دلیل عقب ماندگی‌های دو تا سه دهه گذشته، در حالی که استان‌های دیگر دنبال توسعه‌اند ما درصددیم تا ضعف در زیرساخت‌های استان را جبران کنیم. قناعت با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در این زمینه اظهار کرد: بر اساس قولی که داده شده، کار احداث خط انتقال آب خلیج فارس در آینده در ورودی و خروجی استان آغاز می‌شود.

کلنگ آغاز عملیات اجرایی
راه آهن بیرجند به زمین می‌خورد

استاندار با اشاره به اینکه اگر بتوانیم مصوبه‌ای از هیئت دولت بگیریم موضوع انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی هم اجرایی خواهد شد، افزود: کلنگ آغاز عملیات اجرایی راه آهن بیرجند-قاین-یونسی، هفته دولت به زمین زده می‌شود. وی اظهار کرد: با توجه به این که مشکل ما در زمینه راه‌های استان بیشتر در کریدورهای اصلی است، یک سوم اعتبارات سفر رئیس جمهور به جاده‌های خراسان جنوبی اختصاص یافته است. وی با بیان اینکه ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان در حال احداث است، ادامه داد: ۱۰۰ کیلومتر از این پروژه ها تا پایان سال زیربار ترافیک می‌رود؛ مشکل بخش بهداشت روستاها و شهرهای استان، بیشتر نبود پزشک عمومی است که اصلاً مناسب استان نیست. استاندار با بیان اینکه ظرفیت‌های بی نظیر میراث فرهنگی و گردشگری استان مغفول مانده است، گفت: از این فرصت‌های طلایی مغفول مانده باید به خوبی استفاده کنیم. قناعت، از انتصاب مدیران به عنوان کاری سخت یاد کرد و گفت: براساس ارزیابی انجام شده، از این لحاظ در کشور در رتبه دوم قرار داریم؛ برای انجام تغییرات باقی مانده نیز مکاتباتی انجام شده و همه مدیران انتخاب شده بومی خراسان جنوبی هستند و تنها دو نفر از خارج استان منصوب شده‌اند.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۵۷ پروژه راهداری خراسان جنوبی طی هفته دولت

قاسمی- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از آمادگی این اداره کل برای افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه ها در هفته دولت در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر داد و گفت: امسال همزمان با هفته دولت ۵۷ پروژه در نقاط مختلف استان با اعتباری بالغ بر ۲۵۶۸ میلیارد ریال افتتاح و آغاز عملیات اجرایی خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی، وی ادامه داد: از این تعداد ۵۳ پروژه افتتاح و بهره برداری و ۴ پروژه نیز عملیات اجرایی آن در هفته دولت آغاز می شود که ۴۷ پروژه مربوط به حوزه راهداری و ۱۰ پروژه در حوزه راه روستایی خواهد بود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی افزود: این پروژه ها در حوزه های نوسازی و بهسازی، لکه گیری و روکش راه، تعمیر پل ها و ابنیه راه، روشنایی، اصلاح و ایمن سازی راه، احداث راه روستایی و… به بهره‌برداری خواهد رسید. جلال زاده تصریح کرد: از مهم ترین پروژه های مورد بهره برداری در این هفته می توان به ساخت و آسفالت راه های روستایی به طول ۵۰ کیلومتر اشاره کرد که با افتتاح این پروژه ها ۱۶۱۲ نفر جمعیت روستایی استان از نعمت راه آسفالته بهره مند می‌شوند. وی یادآور شد: لکه گیری، و روکش آسفالت محور سربیشه – نهبندان به طول ۱۰ کیلومتر ، رفع ۲ آبنما و تبدیل آن به پل و اجرای عملیات روشنایی در دو شهرستان نیز از جمله دیگر پروژه های آماده افتتاح در هفته دولت است.

دستاورد شرکت آب و فاضلاب استان در هفته دولت ؛ بهره مندی ۵۰ هزار خانوار از مزایای ۲۲ پروژه
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از بهره برداری از ۲۲ پروژه شرکت آب و فاضلاب استان همزمان با هفته دولت خبر داد و گفت: با افتتاح این پروژه ها ۱۶۰ هزار نفر از مزایای آن بهره مند می شوند که در مناطق روستایی شامل ۱۱۲روستا می شود. حسین امامی افزود: پروژه های آبرسانی به روستاهای رزگ، کم چاه، کوشک آباد، گزیک، چشمه موسی، چهکند روشناوند، حمبل، حج نج ، پایدارسازی آب روستای بجد و مجتمع پسوچ شهرستان بیرجند نیز با جمعیت برخوردار ۱۵۳۴۳ نفر آماده بهره برداری است که در این راستا ۱۱ مخزن با ظرفیت ۲۱۱۰ مترمکعب ، ۶ ایستگاه پمپاژ، ۶۲ کیلومتر خط انتقال و ۱۹ کیلومتر شبکه توزیع احداث شده است همچنین در هفته دولت پروژه آبرسانی به صنوف آلاینده بیرجند با اجرای ۲۷ کیلومتر خط انتقال به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی همچنین از ایجاد ۸ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در مرکز استان خبر داد. امامی از آبرسانی به روستاهای افضل آباد و تل عارف، نهبندان خبر داد و گفت: در مجموع برای آبرسانی به پروژه های مذکور با احداث ۵ باب مخزن با ظرفیت ۴۶۰ مترمکعب ، ۲ باب ایستگاه پمپاژ، ۱۵ کیلومتر خط انتقال، ۳ کیلومتر شبکه توزیع احداث شده است. ضمنا طبق برنامه پیش بینی شده در شهرستان فوق عملیات آبرسانی به روستاهای حسین آباد ابله، حسین آباد سرکل از مجتمع افضل آباد و روستاهای حسنعلی، شیور و حسن آباد از مجتمع طارق ، با حجم عملیات ساخت یک باب مخزن ۲۰۰ مترمکعبی، ۲۳ کیلومتر خط انتقال و ۳ کیلومتر شبکه توزیع تا پایان شهریور ماه تکمیل خواهد شد. وی ادامه داد: در شهرستان مرزی درمیان نیز این مجموعه موفق به اجرای پروژه آبرسانی به روستای خیرآباد شده است تا ۱۴۰ خانوار با جمعیت ۶۰۸ نفر از نعمت آب شرب سالم، بهره مند شوند که در این راستا یک مخزن ۲۰۰ مترمکعبی، ۱۵ کیومتر خط انتقال و ۳ کیلومتر شبکه توزیع اجرا شده است و همچنین در راستای رفع مشکلات کمبود آب مجتمع فخرود، عملیات حفر و تجهیز چاه درمیان عملیاتی شده است، که از مزایای آن ۲۱ روستا با جمعیت ۳۴۲۱ نفر برخوردار خواهند شد. امامی یادآور شد: در هفته دولت شاهد افتتاح پروژه آبرسانی به مجتمع کویر شهر طبس با حجم عملیات ۳ باب مخزن با حجم ۱۵۰ مترمکعب مخزن ذخیره و ۳۳ کیومتر خط انتقال خواهیم بود که ۳۷۶۹ نفر از مزایای آن برخوردار خواهند شد. وی همچنین افزود: شاهد آبرسانی به شهرک ولیعصر شهر سربیشه با حجم عملیات ۵۰ مترمکعب مخزن و ۳.۵ کیلومتر شبکه توزیع با جمعیت ۱۶۰ نفر و آبرسانی به روستای کلاته محمد لاله با ۴/۲ کیلومتر شبکه توزیع با جمعیت ۶۸ نفر نیز خواهیم بود.

۴ شهریور؛ آخرین مهلت ثبت‌نام برای پذیرش دوره‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی

ایسنا- سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی اظهار کرد: ۴ شهریور، آخرین مهلت ثبت‌نام برای پذیرش دوره‌های کاردانی و کارشناسی دانشگاه جامع علمی کاربردی است. حبیب آتش روز، گفت: بازگشایی ثبت نام دوره های کاردانی فنی، کاردانی حرفه‌ای، مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته برای پذیرش مهرماه سال ۱۴۰۱ از روز سه شنبه اول شهریورآغاز و تا جمعه چهارم شهریور ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
وی افزود: با توجه به پیگیری های صورت پذیرفته امکان ثبت‌نام برای آن دسته از متقاضیانی ‌که تاکنون موفق به ثبت‌نام در دوره‌های کاردانی فنی، کاردانی حرفه‌ای، مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته نظام آموزش مهارتی مهرماه ۱۴۰۱ دانشگاه جامع علمی کاربردی نشده اند، فراهم شد. سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی تصریح کرد: علاقمندان برای آشنایی بیشتر و مطالعه دفترچه راهنما و اطلاع از رشته های تحصیلی دوره‌های مذکور و ثبت نام می توانند به سایت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org و یا سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان به آدرس www.uast.ac.ir مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه متقاضیانی که قبلاً ثبت نام خود را تکمیل و کدرهگیری دریافت کرده اند در صورت تمایل می توانند در مهلت فوق نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود اقدام کنند، یادآور شد: در این پذیرش تعداد ۱۱۶ کد رشته محل در ۹ مرکز آموزش علمی کاربردی استان وجود دارد که از این تعداد ۳۶ کدرشته جدید است.

برداشت اولین پسته‌های کشور در قاین

برداشت اولین پسته‌های کشور از ۴ هزار سطح زیرکشت پسته در شهرستان قاینات آغاز شد. نظری کارشناس جهاد کشاورزی قاینات گفت: به جهت برخورداری شرایط گرم و خشک منطقه و همچنین رقم زودرس کشت شده در منطقه، ۲۰ روز زودتر از سایر نقاط کشور برداشت را انجام می‌دهیم. کشاورز قاینی گفت: امسال شرایط آب وهوایی خاصی داشتیم، اما با توجه به مدیریتی که انجام دادیم پیش بینی می‌کنیم ۸۰ تا ۹۰ تن پسته درجه برداشت کنیم. او افزود: خداروشکر امسال محصول باکیفیتی داریم و مقدار خوبی محصول هم برداشت خواهیم کرد. علی آباد قریشی، بادامی سفید و کله قوچی از انواع پسته خراسان جنوبی است که در شهرستان قائنات استان به عمل می‌آید و زودتر از دیگر نقاط کشور آماده چیدن و ورود به بازار می‌شود. ۲۰ درصد این محصول جهت تازه خوری و مصرف داخلی استفاده می‌شود و مابقی در ۴ ترمینال ضبط پسته این شهرستان فرآوری و روانه بازار‌های خارجی می‌ شود. امین زاده مدیرعامل ترمینال ضبط پسته قائنات گفت: بیشترین صادرات ما به کشور‌های جنوب شرق آسیاست که عمده‌ی آن به چین صادر می‌شود. ۲۵ هزار هکتار از باغات استان زیر کاشت محصول پسته است که گرمای تابستان، بارندگی‌های اول فصل و سرما، برداشت این میوه را امسال ۱۰ درصد کاهش داده است. در حالیکه سایر کشاورزان از محصول پسته خود راضی اند کشاورزان برخی از مناطق بخصوص اسفدن از کاهش تولید و سرمازدگی می‌گویند. حسینی کشاورز اسفدنی گفت: سرما کل محصول منطقه ما را نابود کرد. موسوی مدیر جهاد کشاورزی قاینات گفت: سرمای امسال در شهرستان قاین باعث شده که محصول پسته شهرستان خسارت ببیند.

مدیرعامل زغال سنگ پروده طبس خبر داد؛ افزایش ۶۱ درصدی تولید زغال سنگ در طبس

بازار- مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس از افزایش ۶۱ درصدی تولید و سود خالص ۵۲ درصدی زغال سنگ طی سه ماه اول سال جاری خبر داد. رمضان کریتی ثانی اظهارکرد: طی سه ماه اول امسال «کزغال» موفق به انجام ۹۱۵ متر حفر تونل های زیرزمینی معدن و استخراج ۴۵۱ هزار تن زغال سنگ خام و تولید ۱۶۳ هزار تن کنسانتره شده است. وی افزود: این میزان تولید و استخراج کنسانتره و زغال سنگ خام در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از ۶۱ درصدی تولید محصول و به تبع آن رشد ۵۲ درصدی سود خالص شرکت است. وی ادامه داد: با توجه به فعالیت ۲۰ ساله تجهیزات موجود و همچنین بر اساس گزارش طراحی پایه معدن، نیاز به سرمایه گذاری برای تأمین ماشین آلات جدید است تا راندمان این حوزه بهبود یافته و اهداف برنامه به موقع قابل تحقق باشد. وی با بیان اینکه با انجام اقدامات مؤثری از قبیل راه اندازی اسپیرال و بهینه سازی سیستمهای تهویه و روشنایی، مصرف انرژی های آب و برق دوره سه ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به ترتیب ۳۴ درصد و ۱۸ درصد کاهش یافته است خاطر نشان کرد: در خصوص صادرات و با توجه به تقاضای بازار، پیگیری های لازم برای اخذ مجوز صادرات به نتیجه رسیده و ارسال محموله صادراتی در دستور کار قرار گرفته است. مدیرعامل شرکت زغال سنگ پرورده طبس در مورد افزایش سرمایه در جریان، موضوع پروژه ست دوم لانگوال هم گفت: سرمایه فعلی شرکت با ۷۵ درصد افزایش، از دو هزار میلیارد ریال به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، خواهد رسید که مراحل ثبت سرمایه در حال انجام است.
به گفته وی شرکت زغال سنگ پروده طبس با هدف افزایش تولید این ماده معدنی، هشت مورد برنامه در چهار حوزه اهداف استراتژیک با محورهای سرمایه گذاری برای تولید، توسعه بازارهای فروش داخلی و خارجی، تنوع بخشی به محصول و تکمیل زنجیره ارزش، توسعه قابلیت ها و ظرفیت های نیروی انسانی را در دست پیگیری و اجرا دارد. وی ادامه داد: تأمین سری دوم تجهیزات تمامی مکانیزه استخراج لانگوال برای پوشش دوره های توقف تولید ناشی از اجرای اورهال نیز به عنوان یکی از طرح های توسعه این شرکت، در مرحله نهایی کردن قرارداد جهت ابلاغ به برنده مناقصه قرار دارد.

وزش باد پدیده غالب در خراسان جنوبی است

ایرنا- کارشناس هواشناسی گفت: تنها پدیده غالب در ۲۴ ساعت آینده وزش باد و در نواحی شرقی و بیایانی باد شدید لحظه‌ای گاهی با گرد و خاک قابل پیش‌بینی است. فاطمه زارعی افزود: به‌تدریج از روز چهارشنبه تا جمعه گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک و در برخی نقاط کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

خراسان جنوبی به ۲۶۰ پزشک متخصص نیاز دارد

استاندار در دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس آخرین برآوردهای صورت گرفته، این استان به ۲۶۰ پزشک متخصص نیاز دارد. جواد قناعت در دیدار “بهرام عین‌اللهی” که با هدف بررسی آخرین وضعیت بهداشت و درمان استان در محل این وزارتخانه انجام شد، کمبود شدید پزشک را از مهمترین دغدغه‌های حوزه درمان در خراسان جنوبی عنوان کرد. وی بر ضرورت توجه وزارت بهداشت به موضوع “کمبود پزشک متخصص” در استان خراسان جنوبی تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه شاهد توسعه فضاهای بیمارستانی و راه‌اندازی بیمارستان‌های جدید در استان هستیم، موضوع کمبود پزشک متخصص به‌ویژه در برخی تخصص‌ها از جمله بیهوشی و زنان و زایمان، محرز است.
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۵ پزشک متخصص سهمیه استان بود، تصریح کرد: این تعداد پزشک در مناطق مختلف استان مستقر شدند و به خدمات‌رسانی مشغول شده‌اند اما نیاز استان را کفایت نمی‌کند. وی با بیان این نکته که محروم بودن از پزشک متخصص، نشان‌دهنده محرومیت استان است گفت: انتظار ما این است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این موضوع نگاه ویژه‌ داشته باشد و در این زمینه مساعدت کند.
قناعت افزود: علاوه بر پزشک متخصص، خراسان جنوبی در زمینه پزشک عمومی هم با کمبود مواجه است که جبران این کاستی هم مساعدت ویژه وزارت بهداشت را می‌طلبد. وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام استان بیان کرد: تسریع در روند اجرای پروژه‌های بیمارستانی در شهرستان‌های زیرکوه، نهبندان، قاینات، طبس و بخش توسعه‌ای بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند نیاز به تامین اعتبار دارد.
استاندار از دیگر درخواستهای استان را صدور مجوز و تامین اعتبار ساخت بیمارستان‌های محلی یا مراکز “درمان بستر” در هفت شهر خراسان جنوبی برشمرد و گفت: بنا به ضرورت، احداث مراکز درمان بستر در شهرهای شوسف، دیهوک، درح، عشق‌آباد، آرین‌شهر، قهستان و خضری دشت بیاض از اولویت‌ها و مطالبات است. وی نوسازی ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی را نیز ضروری خواند و افزود: با توجه به عمر بالای ناوگان اورژانس استان، تامین آمبولانس برای پایگاه‌های تازه ساخت و جاده‌ای و نیز نوسازی ناوگان موجود ضرورت دارد.

۳ مصوبه پزشکی برای استان

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی هم درخصوص این دیدار گفت: مقرر شد سهمیه‌ای تحت عنوان سهمیه‌ی بومی به داوطلبان کنکور خراسان جنوبی اختصاص یابد تا تأمین پزشک بومی در سنوات آینده، ضمانتی باشد برای حضور پزشکان در شهرستان‌های مختلف خراسان جنوبی و این موضوع به شکل علمی‌تر و دقیق‌تر در آینده با حضور پزشکان بومی استان، مدیریت شود. نخعی افزود: برای اختصاص پزشک متخصص در سال جاری نیز، مقرر شد سهمیه خراسان جنوبی به صورت ویژه‌تر دیده شود.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی همچنین از طرح احیای امتیاز منطقه‌ی ویژه‌ی محروم برای تعدادی از شهرستان‌های کم توسعه یافته‌تر و یا محروم‌تر استان خبر داد و گفت: با احیای این امتیاز و حذف سقف کارانه برای شهرستان‌های محروم که در سال‌های قبل انجام شده، حضور پزشکان متخصص در شهرستان‌های خراسان جنوبی پررنگ‌تر می‌شود. وی افزود: وزیر بهداشت، برای افزایش تجهیزات بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت خراسان جنوبی نیز قول مساعد داد.

همزمان با هفته دولت؛ بهره برداری از ۲ کارخانه فولاد قاین و طلای نهبندان

شبستان- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته دولت ۲ کارخانه فولاد قاین و طلای نهبندان با اشتغال ۵۰۰ نفر به بهره برداری می رسد. عباس جرجانی اظهار کرد: همزمان با هفته دولت کارخانه فولاد شهرستان قاینات با سرمایه گذاری چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان افتتاح می‌شود. وی با بیان اینکه با راه اندازی این کارخانه برای ۳۹۰ نفر شغل ایجاد می شود، افزود: ظرفیت تولید این کارخانه سالانه ۸۰۰ هزار تن است. جرجانی در ادامه از افتتاح کارخانه فرآوری طلای هیرد در شهرستان نهبندان همزمان با هفته دولت خبر داد و گفت: این کارخانه با سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد تومان آماده بهره برداری است. وی با اشاره به اشتغال ۱۵۰ نفر در کارخانه فرآوری طلای هیرد گفت: ظرفیت سالانه تولید شمش طلای این کارخانه سالانه ۱۸۰ کیلوگرم است. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در مجموع اعتبار هزینه شده در دو پروژه افتتاحی هفته دولت(کارخانه فولاد قاین و طلای نهبندان) را حدود پنج هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در مجموع در این دو کارخانه برای ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می شود.

کرایه‌های خودسرانه‌، زائران اربعین را نقره داغ کرد

باشگاه خبرنگاران- افزایش خودسرانه کرایه‌های اتوبوس در ایام منتهی به اربعین موجب سرگردانی و آشفتگی خیلی از کاروان‌های زیارتی خراسان جنوبی شده است. پیش بینی شده از خراسان جنوبی نیز ۴۰ هزار زائر میهمان بهشت حسینی شوند، با افزایش تقاضای سفر به کشور عراق در ایام اربعین زمزمه‌هایی از بالا بودن کرایه اتوبوس‌ها از نرخ مصوب به گوش می‌رسد؛ زمزمه‌هایی که مدیران کاروان‌های زیارتی و مردم را نگران کرده است. ۳۰ شهریور مدیر حج و زیارت اعلام کرده بود که امسال هزینه هر دستگاه اتوبوس برای رفت و برگشت به مرز عراق ۷۰ میلیون تومان است و اگر بیشتر از این مبلغ از زائران گرفته شود افراد می‌توانند به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مراجعه کنند.
صلاحی مدیر یکی از کاروان‌های زیارتی گفت: یک ماه پیش بود که با یک اتوبوس قراردادی به مبلغ ۵۵ میلیون تومان منعقد کردم، اما دو هفته بعد از آن با من تماس گرفتند و گفتند بهای اجاره اتوبوس ۶۵ میلیون تومان است و من به خاطر بالا بودن مبلغ، قرداد را لغو کردم. او افزود: ۳ روز پیش بود که به ناچار برای انعقاد دوباره قرارداد رفتم آن هم با مبلغ ۸۰ میلیون تومان، اما پای امضای قرار داد که رسید صاحب اتوبوس گفت کرایه اتوبوس ۹۵ میلیون است و کمتر از این مبلغ اتوبوسی اجاره نمی‌دهیم. صلاحی ادامه داد: برای طرح گلایه ام با مجمع نظارتی پایانه مسافربری بیرجند تماس گرفتم که گفتند کرایه اتوبوس بالای ۷۰ میلیون تومان غیر قانونی است و افراد متخلف در کمیته مربوطه جریمه می‌شوند.
مدیر یکی دیگر از کاروان‌های زیارتی نیز می‌گوید: تأمین اتوبوس، خواب و خوراک را از ما گرفته است؛ زائران ثبت نام شده اند و تا یک هفته دیگر باید به سمت عراق حرکت کنیم و اگر نتوانیم اتوبوسی با کرایه مناسب‌تر پیدا کنیم مجبوریم با مبلغ ۹۵ میلیون تومان قرارداد ببندیم. او گفت: عاجزانه از مسئولان مربوطه به ویژه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌خواهیم که پیگیر این موضوع مهم باشند و بر قرارداد‌هایی که بسته می‌شود نظارت داشته باشند تا این قرارداد‌ها عادلانه و مطابق با قیمت مصوب منعقد شوند.

اتوبوس به اندازه کافی نیست!

بررسی‌های نشان می‌دهد تنها ۱۱۰ دستگاه اتوبوس در خراسان جنوبی وجود دارد در حالی که پیش بینی شده ۴۰ هزار نفر در راهپیمایی اربعین شرکت کنند. به گفته مدیر حج و زیارت استان پیش بینی می‌شود ۶۰ درصد افراد با وسیله نقلیه شخصی خود را به مرز عراق برسانند، اما باز ۱۶ هزار نفر مجبورند با ناوگان عمومی جابجا شوند که چیزی حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس می‌خواهد؛ این را هم در نظر بگیرید که همه اتوبوس‌ها ظرفیتشان ۴۰ نفر نیستند و بیشترشان VIP هستند و ۲۵ تا ۳۰ نفر ظرفیت دارند.
نوری دبیر انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل مسافری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: بیش از ۲۷۰ دستگاه اتوبوس در سامانه ثبت شده و کارت هوشمند دارند که این آمار شامل اتوبوس‌های روستایی، اتوبوس‌های خوابیده و سایر اتوبوس‌ها می‌شود. او افزود: از این تعداد اتوبوس نهایتاً بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دستگاه اتوبوس هستند که می‌توانند مسافت ۲ هزار کیلومتری را برای جابجایی مسافرین اربعین طی کنند. نوری ادامه داد: آماری از میزان قرارداد‌های منعقده برای سفر اربعین نداریم، زیرا هر کاروان به صورت مستقل با مالک اتوبوس قرارداد می‌بندد و تا کاروانی اعزام نشود آماری در این مورد نداریم. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل مسافری خراسان جنوبی تأکید کرد: قیمتی که ما برای کرایه اتوبوس در مرکز استان اعلام کرده ایم ۷۰ میلیون تومان است همچنین کرایه اتوبوس‌هایی که در داخل همان شهرستان هستند نیز همین میزان است، اما اتوبوس‌هایی که مسافتی را از مرکز استان تا شهرستان طی کنند و آن جا زائرین را سوار کنند متناسب با مسافت طی شده بیشتر است.

تاکنون مدرکی از تخلف به ما ارائه نشده است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل مسافری خراسان جنوبی در خصوص گلایه مدیر کاروان‌ها از بالا بودن کرایه اتوبوس‌ها می‌گوید: تاکنون کسی مدرکی در این زمینه به ما ارائه نکرده است در صورتی که مدرکی به ما ارائه شود متخلف را شناسایی و با او برخورد می‌کنیم. نوری ادامه داد: مدیران کاروان‌ها می‌بایست مستقیما با شرکت‌ها قرارداد امضا کنند نه با مالکان اتوبوس‌ها و در صورتی که تخلفی صورت گرفته حتماَ اطلاع دهند تا بتوانیم با تخلف برخورد کنیم.
زائران حسینی و مدیران کاروان‌ها نباید دغدغه‌ای برای سفر اربعین داشته باشند، در صورتی که مدیران کاروان‌ها نتوانند اتوبوس مورد نیازشان را با قیمت عادلانه تهیه کنند و مجبور شوند با هر قیمتی اتوبوس کرایه کنند، هزینه‌های سفر زائرین نیز با افزایش روبرو خواهد شد. عده‌ای پیشنهاد داده اند در صورت کمبود اتوبوس و برای شکستن قیمت‌های بالا از ظرفیت اتوبوس‌های سپاه انصار الرضا و یا حتی از ظرفیت اتوبوس‌های بلا استفاده برخی از ادارات استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


کاری – مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای

بیشتر

نسرین کاری- خراسان جنوبی بیش از ۲۰ هزار معلول ثبت شده در سامانه بهزیستی دارد

بیشتر

بهروزی فر – اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۲ هجری شمسی- ۹۱ سال قبل- طی قراردادی با شرکت

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت