اتفاقات خوبی برای معلولان استان رقم می‌خورد؟!

نسرین کاری- خراسان جنوبی بیش از ۲۰ هزار معلول ثبت شده در سامانه بهزیستی دارد و بخشی از معلولان استان هم به دلایل مختلف از جمله عدم مراجعه! در سامانه ثبت نشده اند، متاسفانه شاخص معلولیت در خراسان جنوبی بیشتر از سایر استان هاست که این خود نشان از لزوم اهمیت دادن به این قشر آسیب پذیردارد. علت اصلی معلولیت در استان بیماری‌های مادرزادی، ژنتیک و تصادفات است که نقش مهمی در افزایش آمار معلولان دارد. به دلیل اهمیت موضوع “حقوق معلولان” تعدادی از مسئولان این حوزه مهمان روزنامه آوای خراسان جنوبی شدند تا چالش ها و موانع تحقق حقوق معلولان و مشکلات آنها در استان را بازگو کنند.

شاخص معلولین تحت حمایت در استان بیش از میانگین کشوری
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اضافه کرد: این خدمات شامل مناسب سازی و دسترس پذیری، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، امور ورزشی، فرهنگی و آموزش، اشتغال و مسکن می شود. شهرام شیخانی با تأکید بر فرهنگ و باور عمومی جامعه برای حمایت از جامعه معلولان، ادامه داد: حمایت های معیشتی و استخدامی برای این افراد در قانون لحاظ شده که امیدواریم در همه سازمان ها و نهادها لحاظ شود. وی با یادآوری اینکه در سامانه بهزیستی خراسان جنوبی بیش از ۲۰ هزار معلول ساماندهی شده اند، خاطر نشان کرد: شاخص معلولین تحت حمایت در استان ۴/۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است. شیخانی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد معلولان استان مستمری ماهانه دریافت می کنند، ادامه داد: بیش از ۶۷ درصد معلولان استان که معلولیت آن ها شدید و غیر شدید می باشد از خدمات توانبخشی برخوردار می شوند.

ساماندهی تمامی افراد
پشت نوبتی در دو سال اخیر
وی با بیان اینکه بیشترین معلولیت در خراسان جنوبی معلولیت جسمی حرکتی و ذهنی است، اضافه کرد: کمترین معلولیت مربوط به اختلالات گفتاری می باشد. معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اظهار کرد: نگاه سازمان بهزیستی حمایت همه جانبه از معلولان می باشد. شیخانی با اشاره به اینکه خوشبختانه در دو سال اخیر ساماندهی تمامی افراد پشت نوبتی برای دریافت خدمت مستمری بهزیستی محقق شده، ‌ادامه داد: تمامی معلولان ضایعه نخاعی از حق پرستاری دو میلیون و صد هزار تومانی برخوردار شدند.
وی اضافه کرد: خوشبختانه ۶۰ درصد پشت نوبتی های شدید و خیلی شدید ما در فروردین امسال براساس ماده ۷ قانون مشمول حق پرستاری خانواده محور قرار گرفتند.معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان خاطر نشان کرد: آغاز نهضت تأمین و توزیع وسائل کمک توانبخشی اولویت دار بویژه ویلچر، تشک مواج و سمعک از سال قبل آغاز و کماکان تا رفع کامل نیاز پشت نوبت وسائل ادامه خواهد داشت.

فرزند آوری سالم از موضوعات مورد تأکید بهزیستی است
وی با اشاره به ضرورت فرزند آوری در جامعه، خاطر نشان کرد: فرزند آوری سالم از موضوعات مورد تأکید بهزیستی است و اولویت اول باید تولد فرزند سالم باشد. به گفته وی؛ توصیه می شود خانواده ها در صورت تمایل به ازدواج فامیلی و خانواده های دارای فرزند معلول و یا با سابقه معلولیت در خانواده حتماً مشاوره و آزمایشات ژنتیک را مدنظر داشته باشند.وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۳ مرکز روزانه و شبانه برای جامعه هدف بهزیستی در خراسان جنوبی فعال است، اضافه کرد: خدمات رسانی در این مراکز به بخش غیر دولتی واگذار شده است. معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان خاطر نشان کرد: دو مسئله و چالش در حوزه معلولیت شامل پذیرش معلولیت افراد دارای معلولیت و دیگر احترام و حقوق آن ها در جامعه می باشد. شیخانی با اشاره به اینکه رسانه ها و جامعه برای حمایت از حقوق معلولان فرهنگسازی کنند، ادامه داد: از افراد دارای معلولیت خواهش می کنیم به سمت جزیره ای شدن نروند و به بطن جامعه بیایند و با حضور مؤثرشان در جامعه در عرصه های مختلف علمی، ذهنی، هنری، ورزشی و… ضمن کمک به توانمند سازی و احقاق حقوق خود، در تحقق شعار تلفیق اجتماعی ، برابری فرصت ها نقش آفرینی کنند.

وام بلاعوض برای مسکن ۱۰۰ میلیون تومانی خانواده های تک معلول
رئیس اداره هماهنگی مؤسسات غیر دولتی، مشارکت های مردمی و توانمند سازی بهزیستی استان با بیان اینکه کمک بلاعوض مسکن بهزیستی برای فرد تک معلول و سایر مددجویان عادی در شهر و روستا ۱۰۰ میلیون تومان است، ادامه داد: برای خانوارهای دو معلول شهری۲۰۰ میلیون تومان پرداخت می شود که این رقم برای افراد دو معلول روستایی۱۵۰ میلیون تومان است. خسروی در خصوص شرایط دریافت کمک بلا عوض گفت: شرایط دریافت این وام رسیدن به سن قانونی برای آقایان و سرپرست خانوار بودن برای خانم هاست که بند ‹‹ج›› آنها قرمز نشده باشد.وی اظهار کرد: بهزیستی با همکاری شهرداری و دهیاری ها معافیت صدور پروانه ساختمانی و عوارض شهرداری و دهیاری را برای یک نوبت و شرکت های خدمت رسان نیز هزینه حق انشعاب آب و برق و گاز جامعه هدف را تقبل می کنند که در همین راستا سال گذشته هزار و ۵۹۷ نفر برای برخورداری از خدمات به دستگاه ها معرفی شدند. وی با بیان اینکه شرایط پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ۱۰ ساله است، یاد آور شد: در سال گذشته ۲۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون به ۳۶۶ نفر تسهیلات بلند مدت ۱۰ ساله قرض الحسنه پرداخت شد.

گاز کشی منزل ۱۸۶ معلول
وی در خصوص گازکشی منازل جامعه هدف بهزیستی با اشاره به اینکه سال گذشته طبق تفاهم نامه با شرکت گاز منزل ۱۸۶ نفر مددجو گازکشی شد، ادامه داد: در این زمینه مبلغ ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت شد و ۹۲۸ قطعه زمین نیز در شهرستان ها بجز بیرجند به معلولان تحویل داده شد. رئیس اداره هماهنگی مؤسسات غیر دولتی، مشارکت های مردمی و توانمند سازی بهزیستی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: حق بیمه معلولان در گذشته تا ۵ سال پرداخت می شد اما در دولت سیزدهم مصوب شد که حق بیمه معلولان تا پایان بازنشستگی آنها توسط بهزیستی پرداخت شود.

جدا سازی آزمون استخدامی معلولان اتفاق خوب دولت سیزدهم
خسروی اظهار کرد: پرداخت حق بیمه شامل ۳۰ درصد حق بیمه بهزیستی ، ۵۰ درصد حق کارفرما و ۲۰ درصد حق مددجو می باشد.
وی با بیان اینکه بحث جداسازی آزمون استخدامی معلولین از اتفاقات خوب دولت سیزدهم است، ادامه داد: اتفاق مثبت دیگر ساخت منازل ویلایی در حومه شهر بیرجند و روستا هاست که در این راستا زمین هایی در قالب نهضت ملی در شکراب، دستگرد و به زودی در دیگر روستاها به افراد متقاضی واگذار می شود.رئیس اداره هماهنگی مؤسسات غیر دولتی، مشارکت های مردمی و توانمند سازی بهزیستی خراسان جنوبی در خصوص مصوبه ستاد مناسب سازی اماکن برای معلولان گفت: طبق ابلاغیه اداره راه و شهرسازی پیگیر شدیم تا منزل معلولان در طبقه همکف باشد یا اینکه آپارتمان ها شرایط استفاده از ویلچر در آسانسور را داشته باشند .

مناسب سازی فضای داخلی
منازل تا سقف ۲۰ میلیون تومان
کارشناس دبیرخانه مناسب سازی بهزیستی استان هم با بیان اینکه اواخر سال گذشته جلسات کارشناسی برای سطح بندی فضاها انجام شد، یادآور شد: در این زمینه منازل و خودرو مددجویان بهزستی در اولویت قرار گرفت. جواد واحدی گفت: در زمینه مناسب سازی و دسترسی مناسب فضای داخلی منازل در سال ۱۴۰۲ کمک هزینه بلاعوض تا سقف ۲۰ میلیون تومانی پرداخت شده است. وی با بیان اینکه اولویت دوم مناسب سازی، معابر عمومی و حمل و نقل عمومی است، ادامه داد: این مورد بر عهده شهرداری هاست که در سال گذشته اتفاقات خوبی در این خصوص انجام شده و اتوبوس های شهرداری برای جامعه هدف مناسب سازی شده اند. وی با بیان اینکه طبق ارزیابی سالانه ۶۴ دستگاه مناسب سازی شدند، ادامه داد: این رقم در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ درصد ارتقاء پیدا کرده و برای سال ۱۴۰۲ در حال ارزیابی می باشیم.

رشد ۴ درصدی ارزیابی مناسب سازی اماکن نسبت به سال گذشته
وی با اشاره به انتصاب مشاور امور معلولین فرمانداران و شهرداران در همه شهرستان های استان، یادآور شد: در هرشهر یک پارک ویژه معلولان مناسب سازی شده است.به گفته وی؛ بهزیستی استان در زمینه مناسب سازی اماکن در جشنواره شهیدرجایی رشد ۴ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.
کارشناس دبیرخانه مناسب سازی بهزیستی استان با بیان اینکه سال گذشته وضعیت مدارس استثنایی را در دبیرخانه رصد کردیم، اظهار امیدواری کرد؛ تا پایان شهریورماه امسال تمام ۲۸ مدرسه استثنایی مناسب سازی شده باشد. واحدی با اشاره به فعالیت مراکز مثبت زندگی هم یادآور شد: ۳۸ مرکز فعال در سال گذشته داشتیم که مناسب سازی شدند.وی با اشاره به خاکی بودن معابر سایت اداری بیرجند، خاطر نشان کرد: در سایت اداری امکان استفاده از ویلچر نیست و متأسفانه اکثر اداره ها در این مکان حضور دارند و امکان تردد برای افراد دارای معلولیت مشکل است .کارشناس دبیرخانه مناسب سازی بهزیستی استان عنوان کرد: شهروندان می‌توانند با ارسال پیامک به شماره ۳۰۱۲۳۲۲ مشکلات و موانع در حوزه مناسب‌سازی را اطلاع‌رسانی کنند. این سامانه در اختیار سازمان بهزیستی و در واقع دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی است و به پیامک‌های ارسال‌شده در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد.

در راه و شهرسازی امسال برای ۱۴ پروژه اعتبار ملی گرفتیم
رئیس اداره معماری بافت های واجد ارزش راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: طرح جامع و تفضیلی مناسب سازی مسکن تهیه شده و لازم الاجراست. محمد محسن فروزان با بیان اینکه در این خصوص در دو بخش خصوصی و دولتی کارهایی انجام می دهیم، ادامه داد: طرح جامع در حال تهیه و لازم الاجراست که توسط شهرداری ها باید انجام شود. وی با اشاره به اینکه در اداره راه و شهرسازی امسال برای ۱۴ پروژه اعتبار ملی گرفتیم؛ اظهار کرد: امیدواریم در قالب تفاهم نامه با بهزیستی برای مسیر شهدا تا میدان امام مناسب سازی ساختمانها انجام شود. رئیس اداره معماری بافت های واجد ارزش راه و شهرسازی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: برای محور حکیم نزاری با توجه به بافت تاریخی بودن مقداری مداخلات مشکل دارد که با همکاری شهرداری بهینه سازی می شود. فروزان با انتقاد از اینکه برخی اماکن و ساختمان ها کاربری شان تغییر می کند، اضافه کرد: مثلاً یک ساختمان مسکونی تبدیل به ساختمان پزشکی می شود و در نتیجه یک فرد معلول برای استفاده از آسانسور و رفت و آمد دچار مشکل می شود. وی تأکید کرد: ساختمان ها باید براساس کاربری، مناسب سازی شوند مثلاً یک ساختمان تجاری و پزشکی باید سرویس بهداشتی مناسب و آسانسور بزرگ برای ورود ویلچر داشته باشد.

احداث دو پارک
ویژه معلولان در بیرجند
معاون عمرانی شهرداری بیرجند هم در این نشست گفت: شهرداری بیرجند با وسواس و حساسیت خاص برای بهسازی معابر و رفاه حال معلولان کار می کند.مشتاق مالکی با بیان اینکه شهردار به منظور رفاه شهروندان و استفاده از خدمات شهری برای عموم شهروندان تأکید دارد، اضافه کرد: در سال گذشته در خیابان های ۱۷ شهریور، کارگران، رجایی، شمال شهر و مدرس برای مناسب سازی معابر کار کرده ایم. وی با بیان اینکه دو پارک تخصصی ویژه معلولان “ شهید احمدی روشن” و “ پرفسور معتمدنژاد” را احداث کردیم ، اضافه کرد: پارک های توحید، وحدت و چند پارک دیگر در حال بهسازی هستند.به گفته وی؛ در خصوص وسایل بازی مختص معلولان مشکل داریم که هنوز در ایران وسایل بازی استاندارد برای این قشر تأیید نشده است .معاون عمرانی شهرداری بیرجند با بیان اینکه در خصوص حمل و نقل عمومی هم در شهرداری کارهای خوبی برای معلولان انجام شده، یادآور شد: اتوبوس های شهرداری که خصوصی نیستند خدمات رایگان مثل بالابر ویلچر برای معلولان دارند و دیگر اینکه برای جامعه معلولان برای استفاده از این اتوبوس ها هزینه ای دریافت نمی شود و حمل و نقل رایگان است.

۶۰ دستگاه اتوبوس مختص معلولان مناسب سازی شده است
مالکی یادآور شد: ۶۰ دستگاه اتوبوس مختص معلولان با بالا بر مناسب سازی شده است .
وی در خصوص مناسب سازی معابر بانک ها و مغازه ها هم عنوان کرد: این معابر شخصی هستند و خود صاحبان ملک موظف به مناسب سازی معابر و اماکن می باشند. وی با اشاره به اینکه بازسازی و مناسب سازی معابر در دستور کار شهرداری است، خاطر نشان کرد: قطعاً بخش هایی از شهر مشکلاتی دارد که کم کم بهسازی خواهد شد. مالکی به عملیات ساماندهی و بهسازی معابر سطح شهر در سال جاری اشاره کرد و گفت: احداث رمپ و سطوح شیب‌دار استاندارد در ورودی ساختمان‌های شهرداری و احداث رمپ در ورودی و خروجی پارک‌ها از جمله پارک کاجستان، مشاهیر، پدران آسمانی و خانواده، اجرای موزائیک فرش و ساماندهی پیاده‌روهای سطح شهر از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش است.

ایحاد امیدآفرینی با انجام
کارهای هدفمند و هوشمندانه
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: اگر در موضوعات مختلف مطالبه گری داشته باشیم نتایج فوق العاده ای بدست می آوریم.حسین‌رضا نخعی با بیان اینکه اگر همه کارها را هدفمند، نظامند و هوشمندانه انجام دهیم امیدآفرینی خواهد بود، اضافه کرد: خوشبختانه در استان کارهای خوبی شده و براساس مصوبات سفر رئیس جمهور برای تأمین تجهیزات کمک توانبخشی ، مسکن و تهیه جهزیه و لوازم ضروری حمایت شده است .مدیرکل اجتماعی استانداری با بیان اینکه خوشبختانه براساس پیگیری های انجام شده در استان مستمری بگیر پشت نوبتی نداریم، یادآور شد: در سال گذشته با پیگیری های مدیرکل بهزیستی سمعک با همان قیمت ۴۰۰ تومان در اختیار مددجویان قرار گرفت.

انعقاد تفاهم نامه بهزیستی و بیمه سلامت برای هزینه درمان معلولان
نخعی با بیان اینکه براساس انعقاد تفاهم نامه فی مابین بهزیستی و بیمه سلامت ۷۰ درصد هزینه درمان معلولان پرداخت می شود، ادامه داد: افتتاح و راه اندازی خانه های کوچک برای بیماران اعصاب و روان از دیگر کارهای مثبت در حوزه مددجویان بهزیستی بوده است.
وی خاطر نشان کرد: حمایت و بهبود دسترسی معلولان از خدمات مختص مرکز استان نیست و تا دورترین نقاط روستایی و مرزی و حتی مناطق صعب العبور روستایی خدمات ویژه داده می شود.وی با اشاره به رتبه دوم کشوری بهزیستی در خصوص علکرد مثبت مناسب سازی ، ادامه داد: برای حل مشکلات باید یک کارگروه تخصصی تشکیل شود و مشکلات کارشناسی و چکش کاری شوند تا زمینه هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از معلولان نظارت شود. مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی ضمن تأکید بر ضرورت تردد راحت معلولان در سطح شهر یادآور شد: شهرداری سبب خیر شد و تاکنون ۳۰ دستگاه اتوبوس مختص این قشر بهسازی شده است.

پرداخت ۱۱۰ میلیارد تومان
تسهیلات قرض الحسنه ویژه معلولان
نخعی با بیان اینکه در سال گذشته برای توانمند سازی معلولان و جامعه هدف بهزیستی مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده، خاطر نشان کرد: برای تکمیل و ساخت واحد های مسکونی جامعه هدف ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه واگذار شده است. وی با بیان اینکه دفتر فنی استانداری پای کار مناسب سازی معابر و امور روستایی است، ادامه داد: در خصوص سرمایه گذاری و اشتغال و مسکن، با همکاری دستگاه های اجرایی آموزش و پرورش، شهرداری و بانک ها پیگیری شده و اعتبارات لازم و همکاری لازم انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یعقوبی – رئیس پلیس راهور استان خراسان جنوبی از اجرای طرح کنترل و برخورد با

بیشتر

غلامی – رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی از شناسایی و دستگیری ۳۲ سارق با اجرای

بیشتر

بصیرت – مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از ابلاغ مصوبه وزیر نیرو در

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت