اخبار استانی

بارندگی در خراسان جنوبی ۱۶.۶ درصد کاهش یافت

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت:بارندگی در خراسان‌جنوبی طی پاییز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶.۶ درصد کاهش یافت. خندان رو اظهارکرد: در پاییز سال جاری میزان بارندگی‌ها در خراسان‌جنوبی ۸.۲ میلی متر بوده است که نسبت به بلند مدت ۴.۱ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۶.۶ درصد کاهش داشته است. وی با بیان اینکه برای زمستان سال جاری بارندگی با میزان نرمال پیش بینی می‌شود، بیان‌کرد: علت کاهش بارندگی‌ها در خراسان‌جنوبی به تبع تمام کشور و دنیا تغییر اقلیم است که شرایط منطقه ما را نیز تغییر داده است.

کارخانه چدن خوسف سرپا شد

بازار- نقش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد و تأثیر آن بر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله تولید و اشتغال بر کسی پوشیده نیست، همچنین کمبود سرمایه در هر منطقه عامل اصلی گرفتاری مردم و افتادن آنها در فقر و تنگدستی است. خراسان جنوبی نیز علی‌رغم اینکه از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است هنوز نتوانسته جایگاه خود را به خوبی در صنعت و اقتصاد کشور پیدا کند و این به دلیل کمبود سرمایه‌‎گذاری به ویژه سرمایه‌گذار خارجی است که دغدغه اصلی آنها زیرساخت است و در خراسان جنوبی ضعف شدیدی در این موضوع وجود دارد. در همین راستا با سیدحسن جعفری، مشاور کارخانه چدن خوسف که سرمایه‌گذار آن چینی است گفت‌وگو کردیم تا این مسائل را از دید بخش خصوصی بررسی کنیم.

صادرات ۸۰ درصد تولیدات شمش چدن خوسف

سیدحسن جعفری، مشاور کارخانه چدن خوسف در ابتدا دلیل تعطیلی این واحد را که سرمایه‌گذار آن چینی است شیوع کرونا دانست و گفت: با شیوع کرونا و نگرانی‌هایی که وجود داشت سرمایه‌گذار و کارکنان آن توسط سفارت چین به چین برای تزریق واکسن و موارد دیگر بازگشتند. وی اظهار کرد: حدود ۶ تا ۸ ماه این واحد تعطیل بود و دوباره به صورت آزمایشی راه‌اندازی، که به دلیل افت قیمت در بازار جهانی با مشکلات زیادی روبرو شد تا نهایت در مرداد ماه سال جاری به طور رسمی بازگشایی شد. به گفته وی اکنون ۳۶۵ نفر نیروی ایرانی در این کارخانه مشغول به کار هستند و ۱۰۰ نفر نیز چینی به عنوان مهندسین فعالیت می‌کنند و روزانه ۲۵۰ تن شمش چدن تولید می‌شود. جعفری تصریح کرد: از چدن تولید شده در کارخانه ۸۰ درصد آن به کشورهای دیگری مانند چین، پاکستان و برخی مواقع به استرالیا صادر می‌شود.

راه‌اندازی کارخانه فولاد با تولید سالانه ۲۹۵ هزار تن

مشاور کارخانه چدن در شهرک صنعتی خوسف در زمینه طرح توسعه این واحد تولیدی نیز عنوان کرد: راه‌اندازی تولید فولاد را در دست اقدام داریم که در مرحله صدور مجوز و تأیید از محیط زیست است که به صورت سالانه ۲۹۵ هزار تن تولید خواهد داشت. جعفری افزود: البته در گام اول این پروژه به صورت آزمایشی راه‌اندازی می شود و مانند کارخانه چدن سالانه فقط ۱۰۰ هزار تن تولید خواهد کرد تا به مرحله رسمی برسد، همچنین با راه‌اندازی این بخش نیز میزان اشتغال به ۶۹۵ نفر می‌رسد.وی با بیان اینکه واحد تولیدی کک را هم در خوسف فعال کرده ایم، گفت: در این واحد کک که ماده اولیه چدن است تولید می‌شود و میزان تولیدی آن یک پنجم نیاز است که مابقی را از کارخانه طبس تأمین می‌کنیم. به گفته وی حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای کارخانه چدن ۲۷ میلیون دلار بود که اکنون به ۷۵ میلیون دلار رسیده است و برای فولاد نیز ۶۰ تا ۶۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده که تاکنون ماشین‌آلات خریداری شده و ۹۷ درصد آماده راه‌اندازی است. جعفری اضافه کرد: همچنین سرمایه‌گذار در نظر دارد برای فرآوری فولاد، شرکت دیگری راه‌اندازی کند که ورق نورد است و آن هم در صورت راه‌اندازی ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر اشتغال‌زایی دارد و ماشین‌آلات خریداری شده و اکنون مشکل فقط آب است.

زیرساختی که وجود ندارد

مشاور کارخانه چدن در شهرک صنعتی خوسف بیان کرد: یکی از مشکلاتی که برای طرح توسعه وجود دارد تأمین آب است که سی و یک و نیم (۳۱.۵) لیتر آب در ثانیه مورد نیاز است و مصوبه حمایتی هم داده شده که شهرک صنعتی این موضوع را رفع کند، ولی به طور کلی برای تولید چدن ۶ لیتر آب در ثانیه داریم که مناسب است.جعفری با بیان اینکه بعد از استقرار در شهرک‌های صنعتی پولی که برای زمین داده می‌شود لازم است که صرف زیرساخت‌ها شود، اظهار کرد: جاده دسترسی هنوز خاکی است و گفته شده که اعتبار برای آن نداریم.وی از دیگر مشکلات موجود را نبود پست ۱۳۲، مخابرات، اینترنت و برق دانست و گفت: برای تمام این موارد قول‌هایی داده شده است که به دلیل نبود اعتبار در سال جاری، وعده سال ۱۴۰۱ داده‌‎اند که با تخصیص اعتبار رفع شود، چرا که گویا فقط پست ۱۳۲ حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

با رفع مشکلات به شهرک صنعتی خارجی تبدیل می‌شویم

مشاور کارخانه چدن در شهرک صنعتی خوسف گفت: از آنجایی که سرمایه‌گذار چینی کارخانه چدن را به عنوان سفیر ایران در چین می‌دانیم، همواره در جذب سرمایه‌گذار کمک کرده‌اند ولی به دلیل نبود برخی از زیرساخت‌ها با وجود سرمایه‌گذار این اتفاق نیفتاده است. جعفری تصریح کرد: در صورت تأمین زیرساخت‌ها از قیبل آب، برق و موارد دیگر، آینده شهرک صنعتی خوسف روشن است و به عنوان شهرک صنعتی خارجی که سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری دارد، شناخته خواهد شد.

سرمایه‌گذارانی که رفتند

مشاور کارخانه چدن در شهرک صنعتی خوسف عنوان کرد: تاکنون چندین سرمایه‌ گذار آمده‌اند که به دلیل نبود زیرساخت‌ها به صورت کلی رفته‌اند و برخی نیز سرمایه خود را به استان‌های همجوار انتقال داده‌اند. وی تأکید کرد: خراسان جنوبی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی مانند معادن دارد که می‌توان چرخه تولید با جذب سرمایه‌گذار ایجاد کرد و این موضوع فقط نیاز به تأمین زیرساخت‌های لازم دارد. به گفته وی با رفع این دغدغه برای سرمایه‌گذار، به خصوص سرمایه‌گذار خارجی شاهد اشتغال و اقتصاد مولد در استان خواهیم بود.

روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی

خوشبختانه در شبانه روز گذشته موردی از فوت کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۲۵۶ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۴۴ بیمار و از ۴۲۲ تست سریع ۴۵ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۶۷۸ تست ملکولی و سریع ۸۹ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

جرایم خشن در استان کم است

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: خراسان‌جنوبی از نظر میزان جرایم خشن وضعیت خوبی دارد به این معنا که سرقت توأم با آزار و یا سرقت مسلحانه نداریم و بیشتر سرقت خرد از منازل و خودروها وجود دارد. حمیدی در سومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری افزود: در این زمینه مردم نیز باید احساس وظیفه داشته باشند و اگر منزل خود را برای چند روز ترک می‌کنند، پیشگیری‌های لازم را برای مراقبت از منزل مثل قفل مناسب و داشتن دوربین انجام دهند.

سن ارتکاب جرم پایین آمده است

حمیدی گفت: متأسفانه آمار و ارقام نشان می‌دهد که سن ارتکاب جرم در کشور و خراسان جنوبی پایین آمده و حتی برخی از کودکان ما را درگیر کرده است. وی با بیان اینکه راه حل مشکل، اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان است، ادامه‌داد: البته بخشی از موضوع بسته به این دارد که والدین نقش تربیتی خود را در قبال فرزندان به ویژه کودکان به درستی انجام دهند. رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در مورد موضوع سرقت نیز آمار در خراسان‌جنوبی به تبع کشور بالا رفته که نگران کننده است. حمیدی با تأکید بر اینکه در آسیب‌شناسی چرایی افزایش سرقت موضوع معیشتی مطرح است، گفت از این جهت دولت باید نسبت به بهبود وضعیت معیشتی مردم توجه کند چرا که بخشی از سرقت‌ها به خاطر تأمین معیشت است.

رها بودن هشت هزار خودرو بدون ایمنی در شهر

وی با اشاره به اینکه بر اساس برخی از آمارها در شهر بیرجند بیش از هشت هزار و ۵۰۰ خودرو بدون ایمنی مناسب شبانه در خیابان رها است، بیان‌کرد: این موضوع نیز مورد طمع سارقان است که موجب افزایش آمارها است.رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی در زمینه انتقال صنوف آلاینده در بیرجند، افزود: دستگاه‌های مربوطه باید زیرساخت‌های سایت در نظر گرفته شده برای انتقال صنوف آلاینده را فراهم کنند تا بالاخره این پرونده پس از سال‌ها بسته شود. حمیدی افزود: اگر زیر ساخت‌ها آماده باشند ولی صنوف تمایل برای انتقال نداشته باشند از دستورهای قضائی استفاده خواهیم کرد.

حرکت لاکپشتی توسعه خراسان جنوبی

ایرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به کم و قطره‌چکانی بودن منابع دولتی که سرعت حرکت ما در رسیدن به توسعه را لاک‌پشتی می‌کند، چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران در بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان نداریم. قناعت روز چهارشنبه در دیدار بازرس کل، سربازرسان و روسای ادارات ستادی اداره کل بازرسی استان گفت: در شرایط فعلی موضوعی کلیدی‌تر از جذب سرمایه‌گذار در استان نداریم لذا کوتاهی دستگاه‌ها در این زمینه، تخلف محسوب می‌شود. وی ادامه داد: سرمایه‌گذار با اقدامی که انجام می‌دهد، اشتغالزایی، تولید ثروت، خلق منابع و کمک به توسعه استان را رقم می‌زند، بنابریان برای ما محترم است و دستش را هم می‌بوسیم. وی تصریح کرد: در زمینه کوتاهی دستگاه‌ها در تسهیل شرایط برای فعالیت سرمایه‌گذاران، به هیچ وجه نباید کوتاه بیایید. وی با اشاره به اینکه فضای معیشتی نامطلوب متاثر از تحریم‌های فلج‌کننده نظام سلطه و ضعف مدیریت در برخی حوزه‌ها، شرایط را برای مردم سخت کرده است گفت: با وجود همه این دشواری‌ها، مردم متدین، مومن و علاقه‌مند به کشور، همچنان پای آرمان‌های نظام ایستاده‌اند و سختی‌ها را تحمل می‌کنند. قناعت افزود: مهمترین وظیفه ما در شرایط فعلی، اعتمادسازی است و این اقدام بزرگ، نیاز به اقدامات و برنامه‌هایی دارد که باید به‌طور جدی دنبال شود. وی با تاکید بر فضای تعاملی حاکم بر استان گفت: این فضا باید در راستای توسعه استان و رفع مشکلات تقویت شود. قناعت اظهار داشت: انتظار ما از بازرس کل و سربازرسان اداره کل بازرسی استان این است که با مشاوره به‌موقع، مانع از بروز هرگونه خطا و آسیب در بدنه دستگاه‌ها شوند.

فعالان عرصه ارتباطات، مجاهدان خاموش دوران شیوع کرونا

استاندار خراسان جنوبی گفت: فعالان عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مجاهدان خاموش در دوران شیوع کرونا شناخته می شوند. قناعت در دیدار اعضای شورای مدیران تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: بخش های ارتباطی در ایام کرونا تلاش های زیادی کردند و سختی های فراوانی را متحمل شدند که به چشم نمی آمد. وی افزود: اگر کادر درمان در خاکریز اول مقابله با کرونا قرار دارند، کارکنان مخابرات و فناوری اطلاعات در خاکریز دوم، مجاهدت کردند. قناعت با اشاره به استفاده حداکثری مردم از زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنت در ایام کرونا، گفت: مردم در این ایام، ضرورت توسعه زیرساخت های ارتباطی را بیشتر درک کردند.

سیمان باقران صادرکننده نمونه ملی شد

شرکت سیمان باقران به عنوان صادرکننده نمونه ملی در سال ۱۴۰۰ انتخاب و توسط وزیر صمت تجلیل شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: شرکت سیمان باقران در آئین بیست و پنجمین سالروز ملی صادرات که با حضور معاونین رئیس جمهور و وزیر صمت در سالن همایش‌های خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد از میان ۵۰۰ صادرکننده به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب شد. جرجانی افزود: این واحد صنعتی با توجه به صادرات ۱۵ میلیون دلاری سیمان و کلینکر به کشورهای افغانستان و پاکستان به عنوان صادرکننده نمونه ملی در سال جاری انتخاب شده است.

خراسان جنوبی رتبه دوم کشور در اجرای روش های نوین آبیاری

سه هزار و ۷۴۴ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی،امسال به شبکه های آبیاری نوین مجهز شدند. مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: از ابتدای سال جاری بر اساس اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، خراسان جنوبی رتبه دوم کشوری را تا پایان آبان جاری کسب کرد. محمدی افزود: از این رقم سه هزار و ۱۵۰ هکتار کم فشار و ۵۹۴ هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی اجرا شد. وی اعتبار هزینه شده برای اجرای این سطح را حدود ۴۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به ازای اجرای هر هکتار آبیاری کم فشار ۱۵ میلیون تومان و به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۴۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

امام جمعه موقت بیرجند منصوب شد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در حکمی حجت الاسلام “مهدی رحیم‌آبادی” را به عنوان امام جمعه موقت بیرجند منصوب کرد. در این حکم حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی آمده است: با عنایت به نقش بی‌بدیل نماز جمعه و امامت جمعه در هدایت جامعه، بصیرت‌افزایی، ارتقاء فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و انسانی، دشمن‌شناسی، بیدار نگه داشتن مخاطبین و با توجه به شایستگی، توانمندی و جامعیت حضرتعالی در انجام این مهم؛ جنابعالی را به امامت جمعه‌ موقت بیرجند منصوب و از پروردگار متعال توفیقات روزافزون شما را درخواست دارم.

بهره برداری۱۰ کیلومتر دیگر از باند دوم محور سربیشه- درح- ماهیرود

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۱۰ کیلومتر دیگر از پروژه احداث باند دوم محور سربیشه – درح – ماهیرود حدفاصل کیلومتر ۷۰ تا ۸۰ این محور ورودی شهر درح زیربارترافیک رفت. وحید داعی افزود:این قطعه با اعتبار هزینه شده ۶۰ میلیارد تومان احداث و با همکاری پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان بازگشایی شد. وی گفت: طول کل محور ۱۲۵ کیلومتر است که بابازگشایی این ۱۰ کیلومتر در مجموع ۲۰ کیلومتر از محور ‏‏‏‏‏‏‏‎‎‎‎‎‏‏‏ دوبانده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نسرین کاری – دکتر نگین ناصح، اولین بانوی دریافت کننده بالاترین جایزۀ علمی بنیاد ملّی

بیشتر

بهروزی فر- نهم اردیبهشت ماه در تقویم مناسبت ها، “روز ملی شوراها” نام گرفته، ۲۵

بیشتر

سلام. بارندگی های اخیر در استان و مخصوصا در شهر زیرکوه نشان داد که با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت