اخبار استانی

جمع آوری پنج میلیارد تومان زکات در خراسان جنوبی

در ۸ ماه گذشته پنج میلیارد و ۷۱۴ میلیون تومان زکات در خراسان جنوبی جمع آوری شد. مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گفت : این مقدار زکات شامل زکات واجب، مستحبی ، فطریه و کفاره در استان برای کمک به نیازمندان و اجرای طرح های عام المنفعه جمع آوری شد.

تمایل دولت جدید افغانستان برای فعال شدن بازارچه‌های مرزی

فارس- مدیرکل گمرکات خراسا‌ن‌جنوبی گفت: در چند جلسه‌ای که با دولت جدید افغانستان داشته‌ایم تمایل آنها برای فعال شدن بازارچه‌ها وجود دارد. رحیمی‌زاده بیان داشت: طی دو و سه ماه اخیر بازارچه یزدان بازگشایی شده و بالغ‌بر ۲ هزار تن کالا از آنجا صادر شده و در حال حاضر نیز بالغ‌بر ۲ هزار تن کالا وجود داشته و امیدواریم از این بازارچه خارج شود. وی افزود: مسئولان افغانی قول احداث گمرک را در بازارچه طرف مقابل خودشان داده‌اند که بدون شک این امر سبب توسعه تجارت خواهد شد. رحیمی‌زاده با بیان اینکه از زمان تغییر حکومت افغانستان و روی کار آمدن طالبان آنچنان که آمار نشان می‌دهد مشکل و وقفه‌ای در بحث تجارت با افغانستان ایجاد نشده است، تصریح کرد: ارزش صادارت استان در هشت ماهه امسال به افغانستان بالغ‌بر ۵۱۲ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است. مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی به بحث واردات اشاره کرد و یادآور شد: در چند سال اخیر با توجه به شرایط کشور تصمیمات دولت بر این بوده که واردات بسیاری از کالاها را ممنوع کند به طوری که بیش‌از ۳ هزار قلم کالا در این چند سال واردات آن وجود نداشته و ثبت سفارش انجام نشده که افغانستان نیز از این امر مستثنی نبوده است. رحیمی‌زاده گفت: همچنین کشور افغانستان کالاهای صنعتی و متنوع نداشته تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم. وی با اشاره به اینکه عمده تولیدات کشور افغانستان محصولات کشاورزی بوده که دولت اجازه ورود آن را نمی‌دهد، بیان کرد: باید روی این بخش کار شود ضمن اینکه واردات چند قلم کالا از مرز ماهیرود استان وجود داشته است. رحیمی‌زاده با بیان اینکه باید تراز تجارت مثبت پایدار شود، گفت: اگر نمی‌توانیم واردات قطعی انجام دهیم باید به سمت واردات موقت برویم. مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کشور افغانستان از نظر مواد معدنی مانند خراسان‌جنوبی بسیار غنی است، خاطرنشان کرد: می‌توانیم در بحث معدنی تجارت با این کشور را گسترش داده و مواد معدنی را وارد و در کشور فرآوری و بعد به سایر کشورها صادر کنیم.

یلدای سرد بازار میوه و تره بار

خبرنگاران جوان- رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند از راکد بودن بازار میوه تره بار این شهرستان در یلدای امسال خبر داد. حیدری رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند گفت: میوه و تره بار مورد نیاز برای شب یلدا وارد میادین شده است، اما رونق بازار مانند سال‌های گذشته نیست. وی گفت: میزان خرید مردم پایین آمده است و در حال حاضر بازار در وضعیت رکود خود به سر می‌برد.حیدری گفت: برای نتیجه گیری نهایی در مورد میزان فروش یلدا باید تا پایان آذر ماه صبر کنیم اما به نظر می‌رسد امسال فروش میوه نسبت به پارسال کاهش یابد. رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند گفت: هندوانه یلدایی مورد نیاز استان از بندر عباس تأمین می‌شود که به دلیل اقلیم این منطقه در این فصل سال هندوانه ها مستقیم از سر زمین برداشت می‌شوند و سردخانه ای نیستند. وی گفت: امسال قیمت میوه های بازار شب یلدا افزایش چشم گیری نداشته است.

هرگونه اهانت به خاندان پیامبر(ص) حرام است

علمای اهل سنت خراسان جنوبی در بیانیه ای اعلام کردند که اهل سنت به اهل بیت پیامبر(ص) احترام و محبت ویژه ای دارند و محبت به اهل بیت را جزء ایمان خود می دانند.در این بیانیه آمده است: بی تردید محبت ، عشق و ارادت به اهل بیت و خاندان پیامبر خدا(ص) دستور اکید اسلام، قرآن و جزء مقدسات اهل سنت و تمام فرق و مذاهب اسلامی می باشد و تمام مذاهب اهل سنت بالاتفاق به اهل بیت پیامبر(ص) عشق و محبت ویژه ای داشته ومنابع روایی اهل سنت مملو از مناقب وفضایل خاندان رسول گرامی اسلام(ص) می باشد. تا جایی که اهل سنت و جماعت، محبت به اهل بیت راجزء ایمان قلبی خود دانسته و هر گونه اهانت به خاندان پیامبر(ص) را حرام می دانند‌. بنابراین اهانت و توهین به اهل بیت پیامبر(ص) و همچنین مقدسات دیگر مذاهب اسلامی بر خلاف دستورات دین مبین اسلام، قرآن‌، سنت و سیره پیامبر اسلام(ص) حرام می باشد و به فرموده مقام معظم رهبری، توهین به مقدسات مذاهب اسلامی، از هر مذهب و جناحی که صورت بگیرد جائز نبوده و آب در آسیاب دشمن ریختن است.

اولویت ارائه راهکار علمی برای حل مشکل آب و محیط زیست استان

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی و فناوری کشور با اشاره به اینکه ارائه راهکار علمی برای حل مشکل آب و محیط زیست از اولویت های نخست خراسان جنوبی است، گفت: پس از ۹ سال که رهبر معظم انقلاب بحث مرجعیت علمی را مطرح فرمودند متاسفانه هنوز این مهم در کشور تعریف نشده است. رحیمی در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: پرورش پدران علم، مدرسه شوکتیه سومین مدرسه ایران و … حاکی از توجه برنامه‌ریزان این استان در حوزه علم و فناوری است. رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی و فناوری کشور با اشاره به فعالیت ۴۹ مرکز آموزش عالی و ۲ هزار و ۶۰۰ مدرسه در سطح استان، افزود: وظیفه مراکز آموزش عالی در درجه نخست ارائه راهکار علمی برای حل مسائل و مشکلات مردم استان در حوزه صنعتی، فرهنگی، اقتصادی است. وی بیان کرد: اگر مشکلاتی در استان وجود دارد نشأت گرفته از این است که مسیر علمی را به خوبی در استان طی نکرده‌ایم. رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی و فناوری کشور به لزوم ایجاد ارزش افزوده از صنایع دستی و معادن غنی استان اشاره کرد و افزود: همچنین محصولات استراتژیک کشاورزی و گیاهان دارویی خراسان جنوبی زبانزد است که می تواند بسترساز تهیه مواد دارویی کل کشور شود. نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند هم در این دیدار گفت: پژوهش منحصر به مسائل خاصی نیست بلکه یک بحث گسترده در جهت انسان‌شناسی و معادشناسی است.

۵۲ دهیاری در خراسان جنوبی تاسیس می‌شود

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی از موافقت وزیر کشور با تأسیس ۵۲ دهیاری جدید در روستاهای استان خراسان جنوبی و ابلاغ آن به استانداری خبر داد. خواجوی بیان کرد: این دهیاری‌ها در روستاهای تابعه شهرستان‌های بیرجند، بشرویه، خوسف، درمیان، زیرکوه، سربیشه، طبس، فردوس، قائنات و نهبندان تأسیس می‌شوند.

پیشرفت ۲۰ درصدی زائرسرای خراسان جنوبی در مشهد

شبستان- مدیرعامل بنیاد زائر خراسان جنوبی از پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه زائرسرای خراسان جنوبی در مشهد مقدس خبر داد و خواستار ورود خیرین، مردم و رسانه ها برای تکمیل این پروژه شد. جوینده با اشار‌ه به پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه زائرسرای ارزان قیمت خراسان جنوبی در مشهد مقدس، اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه را با در نظرگرفتن تورم بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: احداث زائرسرا با پنج هزار و ۲۰۰ متر زیربنا در ۹ طبقه پیش بینی شده است که در فاز اول کار اجرایی منهای دو طبقه و طبقه همکف در دستور کار قرار دارد. مدیرعامل بنیاد زائر خراسان جنوبی افزود: پس از دریافت پروانه در ابتدای سال، اجرای فونداسیون پروژه در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر فاز اول از پیشرفت ۲۰ درصدی برخوردار است و این فاز(سفت کاری) تا دو ماه آینده به اتمام می رسد. وی با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبار و ورود مردم و خیران این پروژه طی دو سال آینده به بهره برداری می رسد، یادآور شد: برای این پروژه تاکنون بالغ بر هفت میلیارد تومان اختصاص یافته است. به گفته وی از هفت میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته چهار میلیارد تومان توسط مردم و سه میلیارد تومان دولت (۲ میلیارد تومان توسط استاندار هفتم و یک میلیارد تومان توسط استاندار هشتم) کمک شده است و با توجه به مردمی بودن پروژه، باید مردم و خیران بیش از پیش ورود کنند. جوینده با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ تن قیر نیز توسط استاندار قبل به این پروژه اختصاص یافته است، گفت: مردم و خیران می توانند با خرید هر متر ۸ میلیون تومان، سوئیت ۲ تخت ۸۸ میلیون تومان تا ۶ تخته ۲۵۶ میلیون تومان یا افرادی که تمکن مالی پایینی دارند تختی ۴۲ میلیون تومان، خشت های آسمانی ۸۸ هزار تومان و… برای احداث این پروژه ورود کنند.مدیرعامل بنیاد زائر خراسان جنوبی با اشاره به شعار امسال واریز هشت هزار تومان به ازای هر نفر در خراسان جنوبی به نام امام رضا(ع) افزود: با اجرای این شعار و ورود همه مردم هر سال بالغ بر پنج میلیارد تومان جمع آوری خواهد شد. وی ضمن اعلام شماره کارت کمک های مردمی ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۵۳۴۴۲۸ بنیاد، ابراز امیدواری کرد مردم خراسان جنوبی و خیران در این امر خداپسندانه شرکت کنند. به گفته جوینده افراد معرفی شده از سوی خیرین و یا واقفان این پروژه می توانند به مدت ۱۵ روز از امکانات زائرسرا بهره مند شوند و اسامی واقفان و خیران در کنار هر سوئیت درج می شود.

عملیات اجرایی موزه ملی زعفران در قاینات آغاز شد

ایرنا- عملیات اجرایی موزه ملی زعفران ایران به مناسبت روز قاینات و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهرستان آغاز شد. آئین کلنگ‌زنی موزه ملی زعفران ایران در زمینی به مساحت ۹۷۰ مترمربع با زیربنای ۴۰۰ مترمربع روز سه‌شنبه با حضور جمعی از مسئولان در شهر قاین برگزار شد. مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران در این آئین با اشاره به ۲۲ آذر روز شهرستان قاینات گفت: سفر در چنین ایامی به شهرستان تاریخی و زرخیز قاینات باعت افتخار است. علی همتی افزود: توسعه بیش از پیش منطقه با حضور بخش خصوصی و تسهیل‌گری و ایجاد بسترسازی توسط دولت انجام می‌شود. وی اظهار داشت: زعفران موضوع ملی است و نگاه به آن در سطوح مختلف اعم از جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: در سازمان توسعه گردشگری نگاه به مناطق کمتر توسعه یافته و مرزی که ظرفیت‌های بالقوه دارند و تاکنون مورد توجه قرار نگرفته‌اند، ویژه است.

قائن پرچمدار زعفران با کیفیت

رئیس شورای ملی زعفران هم در این مراسم گفت: قاینات بیش از ۱۲ قرن است که پرچمدار با کیفیت‌ترین زعفران جهان است.محسن احتشام اظهار داشت: زعفران ایران که با نام قاینات عجین شده حاصل تلاش کشاورزان سخت‌کوش منطقه است از این رو باید این دستاوردها برای انتقال به نسل آینده در مجموعه‌ای حفظ و در تاریخ زعفران نگهداری شود. نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت ۲۲ آذر روز شهرستان قاینات گفت: یکی از اراده‌های دولت سیزدهم حضور میدانی مدیران در منطقه است که ارزشمندترین کار دولت برای بررسی و اعلام حمایت از پروژه‌های اجرایی است. سلمان اسحاقی اظهار داشت: با کیفیت‌ترین زعفران دنیا در قاینات تولید می‌شود و دلیل آن هم نام قاینات است که با زعفران عجین شده است و این افتخار مدیون پدران و گذشتگان است لذا برای تثبیت موضوع، موزه ملی زعفران با اراده بخش خصوصی در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود. وی از احتشام به عنوان رئیس شورای ملی زعفران خواست اقداماتی انجام شود تا زعفرانکاران و کشاورزان سود بیشتری ببرند و دست دلالان کوتاه شود.

شناسایی ۷۶ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت : روز گذشته ۲۶۶ تست ملکولی و ۴۰۹ تست سریع در استان انجام شد که در مجموع ۷۶ بیمار جدید کرونایی شناسایی شد. شریف زاده افزود : در شبانه روز گذشته یک مورد جدید فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد.

قبض‌های نجومی در انتظار مشترکین پر مصرف

خبرنگاران جوان- مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی از افزایش گاز بهای مشترکین پر مصرف بخش خانگی خبر داد. هاشمی گفت: از نیمه دوم آذر ماه با هدف تشویق مشترکین کم مصرف و بازدارندگی مصرف نامتعارف برخی از مشترکین پرمصرف در سطح کشور، هیئت وزیران آئین نامه ای را مصوب کرده است. وی گفت: طبق این آئین نامه، برای فصول سرد سال که هر سال از نیمه دوم آذر ماه شروع می‌شود و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد، مشترکین خانگی که مصرف متعارف دارند و در پلکان اول تا سوم مصرف گاز قرار گرفته اند هیچ گونه افزایش گاز بها نسبت به سنوات گذشته نخواهند داشت. هاشمی گفت:، اما مشترکین خانگی پر مصرفی که در پلکان چهارم تا دوازدهم قرار می‌گیرند به ازای هر پلکان ۴۰ درصد نسبت به پلکان قبلی افزایش تعرفه گاز بها خواهند داشت. مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: با افزایش مصرف گاز مشترکین بخش خانگی به پلکان‌های بعدی وارد می‌شوند؛ در پلکان دوازدهم قیمت هر متر مکعب گاز به ۲ هزار تومان که معادل ۴ برابر نرخ پارسال است افزایش می‌یابد. مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: با کاهش دما مصرف گاز نیز افزایش می‌یابد بر اساس آمار‌ها مصرف گاز در این هفته نسبت به هفته گذشته ۸ درصد در بخش خانگی افزایش داشته است.

گلایه مخترعان استان خراسان جنوبی از عدم حمایت مسئولان

مسئول بسیج علمی پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی از مخترعان و مبتکران استان از عدم حمایت مسئولان گلایه دارند گفت: برخی از مسئولان علمی استان به ظرفیت‌های نخبگان استان کمتر بها می‌دهند. فرخنده افزود: نگاه جهادی و تفکر انقلابی می‌تواند ما را به استقلال کامل برساند که برخی از مسئولین به این امر باور ندارند.

فرسودگی ۵۰ تا ۶۰ درصدی زیرساخت‌های ورزشی

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: زیرساخت‌های مجموعه‌های ورزشی استان بسیار فرسوده و قدیمی است و نیاز به بهسازی و ترمیم دارند. عزیزی اضافه کرد: برای تعویض زیرساخت‌ها، منابع مالی زیادی نیاز داریم و همین فرسوده بودن تجهیزات باعث هدر رفت بسیار زیاد آب می‌شود و هزینه‌های هنگفتی به وجود می‌آورد. وی با بیان اینکه حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد زیرساخت‌های مجموعه‌های ورزشی استان فرسوده هستند، اظهار کرد: ما در زمان استانداران معتمدیان و ملانوری درخواست اختصاص بودجه از محل مدیریت بحران را داشتیم که انجام نشد. به گفته وی دلیل آن این است که در گذشته اعتبارات مدیریت بحران به خود استان‌ها تخصیص داده می‌شد اما اکنون این اعتبارات متمرکز شده است.

کشف جسد مرد ۳۰ ساله در بیرجند

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند گفت: جسد مرد ۳۰ ساله در حوالی پل شاهرود بیرجند کشف شد. حسینی اظهار کرد: رو گذشته بعد از تماس عوامل پلیس ۱۱۰ با مرکز فرماندهی سازمان آتش نشانی دو تیم عملیاتی از ایستگاه های میدان امام و معصومیه به محل حادثه اعزام شدند. به گفته وی آتش نشانان بعد از حضور در محل حادثه جسد مرد ۳۰ ساله ای را در گودالی به عمق سه متر مشاهده کردند. وی ادامه داد: با استفاده از ابزارهای امدادی جسد مورد نظر به سطح معبر انتقال داده شد که پس از بررسی های لازم توسط پلیس آگاهی و پزشکی قانونی، جسد تحویل بهشت متقین شد.علت مرگ مرد ۳۰ ساله تا زمان انتشار این خبر مشخص نشده بود.

سد نهرین از مدار تأمین آب شرب خارج شد

کمبود بارندگی در خراسان جنوبی و خالی شدن سد نهرین طبس سبب شد تا این سد از مدار تأمین آب شرب شهر خارج شود. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: تأمین آب شرب شهرستان طبس از طریق سد نهرین انجام می‌شود. سروری گفت: به دلیل کمبود بارندگی و کاهش آب در سد نهرین، این سد از مدار تأمین آب شرب طبس خارج شد. وی ادامه داد: تنها مقدار کمی از آب این سد باقی مانده که در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.

یادواره لاله‌های روشن برگزار شد

روز گذشته یادواره استانی لاله‌های روشن در دبیرستان دخترانه شاهد شهدای فرهنگی شهرستان بیرجند برگزار شد. مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در این مراسم گفت: انتقال فرهنگ ایثار و صیانت از ارزش‌ها ی انقلاب مهم‌ترین رسالت جامعه‌ی فرهنگیان استان است. واقعی گفت: یادواره لاله‌های روشن به یاد دانش آموزان شهید به ویژه شهید والامقام مهدی ابراهیمی گیو و شهید میر عباسی برگزار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نسرین کاری – دکتر نگین ناصح، اولین بانوی دریافت کننده بالاترین جایزۀ علمی بنیاد ملّی

بیشتر

بهروزی فر- نهم اردیبهشت ماه در تقویم مناسبت ها، “روز ملی شوراها” نام گرفته، ۲۵

بیشتر

سلام. بارندگی های اخیر در استان و مخصوصا در شهر زیرکوه نشان داد که با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت