اخبار استانی

بازگشت فعالیت کتابخانه‌ها به روال عادی

کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی همه روزه به جز ایام تعطیل باز هستند. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، گفت: در حال حاضر کتابخانه‌های عمومی استان در دو بخش تک شیفت و دو شیفت فعالیت می‌کنند.
حاجی افزود: کتابخانه‌های عمومی در بخش دو شیفت، روز‌های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ و ۳۰ صبح تا ساعت ۱۹ و ۳۰ باز هستند.

مصائب مرزنشینان در شرق کشور

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس در خصوص عدم پرداخت عایدات سوخت مرزنشینان شعاع ۲۰ کیلومتر به وزیر کشور تذکر داد و گفت: مرکزنشینان باید مرزنشینان را که قشر مهمی در برقراری امنیت دارند، دریابند. نخعی روز سه شنبه در نطق میان دستور جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر به وزیر کشور در خصوص عدم پرداخت عایدات سوخت مرزنشینان شعاع ۲۰ کیلومتر گفت: مرکزنشینان باید مرزنشینان را که قشر مهمی در برقراری امنیت دارند، دریابند. نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه افزود: متأسفانه در سال جاری عایدات سوخت مرز‌نشینان در این محدوده پرداخت نشده است در حالی که به علت شرایط کرونا، خشکسالی‌های بی‌سابقه، تورم و گرانی، آن‌ها در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و معیشتی قرار دارند. نخعی بیان کرد: آقایان مرکزنشین باید مرزنشینان را دریابند که بخش زیادی از امنیت را مدیون حضور آن‌ها هستند و درست نیست در شرایطی که به حمایت نیاز دارند از حداقل حق قانونی خود نیز بهره‌مند نشوند. وی در ادامه از رئیس جمهور خواست تا افزایش شعاع برخورداری ۲۰ کیلومتر به ۵۰ کیلومتر که در سفر به این استان مصوب شده بود را هر چه زودتر اجرایی و عملیاتی کند.

مشکل رانندگان در منطقه ویژه رفع شود

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس در تذکر به وزیر آموزش و پرورش هم گفت: نحوه بومی‌گزینی دانشگاه فرهنگیان برخلاف مصوبه سال گذشته مجلس و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بوم را استان تعریف کردند که این مشکلات زیادی را برای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور به وجود آورده است. نخعی افزود: با این تصمیم اشتباه تعداد زیادی از دانش‌آموزان شایسته این مناطق در رقابتی ناعادلانه و نابرابر امکان قبول شدن پیدا نکردند و این ظلم آشکار در حق این مناطق و دانش آموزان مستعد آن‌ها بود که قطعا استمرار آن باعث به مخاطره انداختن آینده مناطق محروم و کمتر توسعه یافته خواهد شد. همچنین نخعی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های استان درباره مشکلات خودروهای حمل سوخت نیز گفت: الزام رفتن رانندگان خودرو‌های حامل سوخت پیش از رفتن به مرز برای رفتن به منطقه ویژه اقتصادی جهت نوبت دهی برای تخلیه بار و سپس رفتن به مرز رانندگان را به شدت گلایه‌مند کرده است. وی افزود: پیش از این ، مشکل را پیگیری کرده بودیم و حل شده بود اما پس از گذشت ۲ یا ۳ هفته دوباره این تصمیم لغو شد و مشکلاتی برای رانندگان به وجود آمده است که خواستار رسیدگی به مسببان این وضع و درآمد‌هایی که تاکنون از این طریق کسب شده هستیم و باید هر چه زودتر این تصمیم لغو و مشکل رانندگان حل شود.

۲۰ درصد مخازن سد‌های خراسان جنوبی آب دارد

خبرنگاران جوان- مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: تنها ۲۰ درصد کل حجم مخازن سد‌های استان آب دارد. سروری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: حجم کل مخازن سد‌های استان ۵۸ و نیم میلیون متر مکعب است. وی افزود: با وجود حجم ۵۸ و نیم میلیون متر مکعبی سد‌های استان، تنها ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب آب در پشت سد‌های استان وجود دارد. سروری اظهار کرد: پارسال آب موجود در سد‌های استان در اواخر مهر ماه ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب بوده که امسال کاهش ۴۰ درصدی داشته است. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر تنها ۲۰ درصد حجم سد‌های استان آب دارد و مابقی خالی از منابع آبی است. وی در پایان بر استفاده بهینه مردم از منابع آبی تأکید کرد و گفت: با همکاری مردم می‌توان از بحران خشکسالی عبور کرد و منابع آبی را نیز مدیریت کرد.

افزایش ۸۰ متخصص به کادر درمان استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه امسال برای سهمیه نیروی متخصص استان بیش از ۸۰ نفر نیروی متخصص در نظر گرفته شده است، گفت: توزیع نیروهای متخصص از آبان ماه آغاز می شود. دهقانی افزود: در توزیع نیروها تخصصی هم به جایگزینی کسانی که قرار است از شهرستان بروند و هم افراد جدید را در توزیع امسال در نظر گرفتیم. سهمیه نسبتا خوبی (بالای ۸۰ نفر) برای کل استان تخصیص دادند ولی توزیع هنوز شروع نشده و پیگیریم هرچه سریع تر در آبان ماه توزیع متخصصین انجام شود تا کمبودهایی که وجود دارد را بتوان جبران کرد.

۶ مصدوم در تصادف شدید کاروان عروسی در بیرجند

تصادف شدید کاروان عروسی در بیرجند ۶ مصدوم برجای گذاشت. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بیرجند گفت: شب دوشنبه یک فقره تصادف در بلوار شهدای عبادی اعلام که بلافاصله پلیس و نیرو‌های امدادی در محل حاضر شدند. سرهنگ خسروی افزود: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد این خودرو‌ها در کاروان عروسی در حرکت بوده اند که یک سواری پژو به علت تغییر مسیر و حرکات نمایشی با سواری پژو دیگری برخورد می کند. وی با اشاره به اینکه در این تصادف ۶ نفر مصدوم شده اند از شهروندان خواست از راه اندازی کاروان خودرویی عروسی خودداری تا از حوادث مشابه جلوگیری شود.

نشست مشترک علما، بزرگان و متنفذین تشیع و تسنن استان

نشست مشترک علما، بزرگان و متنفذین تشیع و تسنن خراسان جنوبی در شهرستان درمیان برگزار شد. مشاور سازمان تبلیغات اسلامی کشور در این جلسه گفت: امروز ، مهم‌ترین نیاز دنیای اسلام ، وحدت و همدلی است و دولت‌های اسلامی و مسلمانان با حفظ وحدت می‌توانند نام اسلام را در جهان سرافراز نگه دارند.حسینی افزود: نامگذاری هفته وحدت از سوی امام خمینی(ره) هر فرصتی را از دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه در میان امت اسلامی گرفته است و هفته وحدت ، فرصت مغتنم و ارزشمندی برای گرامیداشت یاد پیشگامان اتحاد اسلامی از جمله معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) در جوامع اسلامی است. وی گفت: نامگذاری هفته وحدت و تاکید بر برگزاری جشن‌های مختلف در میان امت اسلام و ملت ایران ، خود گویای اهمیت این موضوع است که باید همواره به آن عنایت خاص داشت.

تشکیل ۶ میلیارد ریال پرونده تخلف در خراسان جنوبی

در طرح نظارتی آغاز سال تحصیلی خراسان جنوبی ۶ میلیارد و ۲۵ میلیون ریال پرونده برای واحد‌های متخلف در استان تشکیل شد.معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه پرونده واحد‌های متخلف جهت سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است گفت: در این طرح بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ مورد بازرسی از واحد‌های ارائه دهنده کالا و خدمات مرتبط صورت گرفته که منجر به تشکیل ۱۱۵ پرونده تخلف شده است.

افزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۱۱۸۰ نفر

با فوت یک بیمار دیگر در خراسان جنوبی ، شمار فوتی‌های ناشی از این بیماری در استان به هزار و ۱۸۰ نفر رسید. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۶۴ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۷۹ بیمار جدید شامل ۱۷ بستری و ۶۲ مورد سرپایی ، شناسایی شدند.

صدای پای پیک ششم کرونا در استان

تسنیم- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند از روند افزایشی بیماری کرونا در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: استان خراسان جنوبی جزو ۷ استان کشور در روند افزایشی بیماری کرونا مجدد معرفی شده است. دهقانی افزود: متاسفانه از هفته گذشته شاهد افزایش مراجعه بیماران سرپایی و همچنین بستری‌های ناشی از بیماری کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان هستیم. وی بیان کرد: با بیان اینکه امیدواریم این روند افزایشی تداوم نداشته باشد تصریح کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور وهمچنین استان خراسان جنوبی در حوزه‌های مختلف با کاهش چشمگیر به ۴۵ تا ۴۶ درصد رسیده است. دهقانی این روند را زنگ خطر و هشدار دانست و بیان کرد: در صورت ادامه این روند و عدم بهبود رعایت پروتکل‌ها قطعا روند افزایشی ادامه خواهد داشت و در هفته‌های آینده شاهد شکل‌گیری پیک مجدد بیماری کرونا در سطح استان خواهیم بود. وی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از دورهمی و شب‌نشینی‌ها، رعایت فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و تکمیل پوشش واکسیناسیون می‌تواند از روند افزایشی بیماری جلوگیری کند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند افزود: متاسفانه در روزهای اخیر علی‌رغم تامین واکسن کافی و تنوع انواع واکسن که در مراکز وجود دارد، میزان مراجعه کاهش یافته و از ظرفیت‌های مناسبی که ایجاد شده به خوبی استفاده نمی‌شود. دهقانی با بیان اینکه بزودی طرح مدیریت هوشمند با بازگشایی مدارس در کشور اتفاق خواهد افتاد و قطعا محدودیت‌هایی برای کسانی که واکسیناسیون را انجام ندادند ایجاد خواهد شد اظهار کرد: کسانی که واکسیناسیونشان را انجام نداده‌اند در اسرع وقت بدون نیاز به نوبت به مراکز واکسیناسیون مراجعه و واکسن خود را دریافت کنند تا هم خودشان ایمن شوند و هم ایمنی جمعی در استان اتفاق بیفتد تا شاهد پیک مجددی از بیماری کرونا در سطح استان نباشیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه عمده کسانی که متاسفانه به خاطر کرونا فوت می‌کنند حدود ۵۴ درصد کسانی بودند که هیچ نوع واکسنی را دریافت نکردند، اظهار داشت: سایرین هم افرادی بودند که یک دوز یا ۲ دوز را دریافت کردند اما عمدتاً بیماری‌های زمینه‌ای داشتند یا افراد با سن بالا بودند که منجر به بروز فوت در آنها شده است.

تخم مرغ خیال ارزانی ندارد

خبرنگاران جوان- در حالی که خراسان جنوبی قطب تولید تخم مرغ است اما افزایش قیمت شامل این استان نیز شده است. بیکس مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: قیمت تخم مرغ از دی ماه ۹۹ تغییری نداشته اما از یک هفته گذشته شاهد افزایش ۵ هزار تومانی بوده است. وی افزود: از خرداد ماه امسال به علت بالا رفتن قیمت ذرت، جو، سویا، حمل و نقل و کارگری با مدیر عامل جهاد کشاورزی دیگر استان‌های کشور در حال مکاتبه بودیم تا افزایش قیمتی در تخم مرغ هم داشته باشیم که بعد از گذشت چند ماه اکنون افزایش قیمت‌ها عملی شده است. بیکس ادامه داد: در جلسات ماهانه با اتحادیه مرغداران این اتحادیه آمادگی خود را اعلام کرده است تا مرغ و تخم مرغ را ۲ هزار تومان کمتر از قیمت آن در بازار کشوری به فروش برساند. مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر تخم مرغ در استان با قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود که ۲ هزار تومان با قیمت کشوری فاصله دارد.
قیمت مرغ سر از بازار گرانی در می‌آورد؟

بیکس مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: افزایش یا کاهش قیمت مرغ به عوامل موثر آن در تولید بستگی دارد یعنی اگر عوامل موثر در تولید گران شود مرغ هم دچار افزایش قیمت می‌شود. وی افزود: از دوهفته اول امسال که قیمت مرغ به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید، افزایش قیمت مجددی نداشتیم و تعیین مجدد قیمت به عوامل متععدی بستگی دارد. بیکس عنوان کرد: تنها مرغ نژاد لاین، به دلیل چربی کمتر، کیفیت بالاتر و سلامت بیشتر گوشت آن، ۱۲ درصد گران شده و به قیمت ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است.

سرما و یخبندان در خراسان جنوبی فراگیر می‌شود

ایرنا- رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی از روز پنجشنبه سرما و یخبندان شبانه در این استان به‌ویژه در مناطق شمالی و مستعد فراگیر می‌شود. نخعی افزود: سرما و یخبندان تا اوایل هفته آینده تداوم خواهد داشت لذا کشاورزان، باغداران و زنبورداران نسبت به ایمن‌سازی اماکن خود اقدام کنند . وی گفت: همچنین روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری شاهد افزایش ابر و وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک در استان خراسان جنوبی خواهیم بود. نخعی ادامه داد: طبق نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، برای فصل پاییز و دی ماه امسال، بارش‌ها در سطح استان نرمال و کمتر از نرمال خواهد بود. وی افزود: با بررسی نقشه‌ها و مدل‌های اقلیمی مشخص شده است که از ۱۰ مهر ماه تا ۱۰ آبان، بارش‌ها در تمام استان نرمال خواهد بود. نخعی با بیان اینکه از ۱۰ آبان ماه تا ۱۰ آذر میزان بارش‌ها در نواحی مرکزی و شمال شرقی استان کمتر از نرمال خواهد بود، اظهار کرد: شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، درمیان، قاین و زیرکوه بارش‌های کمتر از نرمال را در این مدت خواهند داشت.

قول مساعد استاندار برای رفع مشکلات واحد لنبی آنا

استاندار خراسان جنوبی و مدیر عامل کارخانه شیر آنا در دفتر تهران دیدار و گفتگو کردند. این دیدار و گفتگو در راستای پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به استان صورت گرفت. استاندار در این دیدار اقدامات حمایتی استان از تولید کنندگان را تشریح کرد. ملانوری گفت: در همین راستا علاوه بر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، ستاد توسعه خاوران را راه اندازی کرده ایم که مهمترین وظیفه اش، حمایت از تولید می باشد. وی سپس از وضعیت دام شیری استان و نیاز دامداران به مراکز جمع آوری شیر گفت و متذکر شد: طی نشست های متعددی که با اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی داشته ایم، به این موضوع ورود جدی داشته ایم و این جلسه مصوبات خوبی نیز به همراه داشت.

۴۰ سایت توسعه ارتباطات در خراسان‌ جنوبی راه‌اندازی شد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: نیمه نخست امسال ۴۰ سایت توسعه شبکه ملی اطلاعات شامل احداث ۲۴ سایت جدید و ارتقای ۱۶ سایت همراه موجود در این استان راه‌اندازی شد. بهی افزود: با راه‌اندازی این سایت‌ها، ۷۵ روستای استان خراسان جنوبی با جمعیت ۱۰ هزار خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل و از خدمات متنوع مبتنی بر این شبکه و اینترنت همراه بهره‌مند شدند. وی گفت: اعتبار هزینه شده برای این سایت‌ها از محل اعتبارات توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تامین شده است. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: هفته جاری نیز با ارتقای سایت همراه روستای نازدشت سربیشه، پوشش اینترنت همراه برای اهالی این روستا برقرار شد.

کاروان «نذر آب ۴» به شهرستان سربیشه رسید

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از اجرای طرح نذر آب ۴ برای کاهش آلام آسیب دیدگان از خشکسالی و بی آبی در شهرستان سربیشه خبر داد. رضایی در آیین رونمایی از هدایای خیرین خراسان رضوی، اظهار داشت: طرح «نذرآب ۴» مانند سال‌های گذشته در مناطق کمتر برخوردار و درگیر با تنش آبی اجرا شده و هلال‌احمر در این مناطق خدمات معیشت محور، سلامت‌محور و تأمین آب شرب سالم را در دستور کار خود قرار داده است. وی افزود: کاروان نذر آب برای چهارمین سال متوالی در شهرستان سربیشه به همت خیرین استان خراسان رضوی اجرا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فردا ۲۱ اردیبهشت ماه دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیرجند ،

بیشتر

امین جم – از پنجشنبه هفته پیش و با شروع تبلیغات نامزد های انتخابات مجلس

بیشتر

نسرین کاری- برای اولین بار در تاریخ اسکواش خراسان جنوبی ۴ بازیکن نوجوان به نام

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت