اگر المپیکی می خواهید اسکواش را حمایت کنید

نسرین کاری- برای اولین بار در تاریخ اسکواش خراسان جنوبی ۴ بازیکن نوجوان به نام های فرزاد حق خواه (کمتر از ۱۷ سال) ،سید امیر مهدی خراشادی زاده (کمتر از ۱۳ سال)، محمد رادین عبدالهی و مصطفی احراری (کمتر از ۱۱ سال) به همراه تیم ملی اسکواش جمهوری اسلامی ایران راهی قطر شدند. در تاریخ دودهه فعالیت اسکواش خراسان جنوبی اولین بار است که ورزشکاران اسکواش خراسان جنوبی به همراه تیم ملی اسکواش ایران به مسابقات بین المللی اعزام‌ می شوند. قطعا اگر این نوجوانان حمایت شوند می توان امید داشت موفقیت های جهانی در این رشته کسب کنیم. به این بهانه در روزنامه آوا با این نوجوانان و مربیانشان به گفتگو نشستیم.

بیش از ۱۲ سال است که اسکواش بازی می کنم
جوان ورزشکار هم استانی با بیان اینکه از چهار سالگی اسکواش را شروع کردم، گفت: اولین بار با دایی به سالن اسکواش رفته و به این ورزش علاقمند شدم و اکنون بیش از ۱۲ سال که این ورزش مشغولم. فرزاد حق خواه با بیان اینکه در مسابقات بین المللی اسکواش گرگان جونیور مدال نقره را کسب کردم، اضافه کرد: مقام سومی جام نوروز و تهران را هم در پرونده ورزشی خود دارم. وی یادآور شد: تاکنون بیش از ۷ تا مدال طلای استان را بدست آوردم و عضو تیم ملی اسکواش نیز هستم. این جوان ورزشکار بیرجندی در خصوص مسابقه قطر با اشاره به اینکه ۱۹ نفر از ایران برای این مسابقات اعزام شدند، ادامه داد: سهمیه خراسان جنوبی در این مسابقات ۴ نفر بوده باقی بازیکنان از شهرهای اصفهان، تهران، اراک، فارس و یزد و تبریز بودند.
.
تجربه عالی در مسابقه قطر
جوان ورزشکار بیرجندی با بیان اینکه این اولین باری بود که در یک مسابقه بین المللی حضور داشتم، ادامه داد: جو ارودی تیم ملی بسیار دوستانه بود و رفقای خوبی هم پیدا کردم.وی با بیان اینکه سطح مسابقات در قطر خیلی بالا بود، یادآور شد: از کشورهای مالزی، سنگاپور کویت، و چند کشور دیگر در این مسابقات حضور داشتند و یک تجربه عالی برای ادامه کار شد.وی در خصوص نتیجه این مسابقات با بیان اینکه نفر اول ۱۱ ساله از کویت و نفر دوم ۱۳ ساله از چین بود، خاطر نشان کرد همچنین نفر اول ۱۷ ساله از کویت و ۱۹ ساله از پاکستان انتخاب شدند.حق خواه با بیان اینکه متاسفانه برای حضور در این مسابقه هیچ حمایتی نشدم و با هزینه شخصی رفتم، ادامه داد: نمی دانم چرا هیچ شرکت و اسپانسری از ما حمایت نمی کند.وی تاکید کرد: این خیلی مهم است که از یک استان ۴ نفر به قطر اعزام شده اند و این مساله برای ورزش استان یک افتخار است.
هدف اصلی من المپیک ۲۰۲۸ پاریس است
وی با بیان اینکه هدف اصلی من در ورزش اسکواش برای المپیک ۲۰۲۸ پاریس است، ادامه داد: هدف کوتاه مدت من هم حضور در مسابقات آسیایی پاکستان می باشد.جوان ورزشکار بیرجندی خاطر نشان کرد: تمام تلاشم را می کنم تا در حد حرفه ای بازی کرده و بهترین مدال ها را برای استان و کشورم بدست بیاورم. وی با بیان اینکه تا هر سنی که بتوانم بازی حرفه ای داشته باشم به این ورزش ادامه می دهم، خاطر نشان کرد: پس از آن مربیگری را انتخاب می کنم تا همراه و مشاور جوانان علاقمند به این رشته ورزشی باشم. وی در خصوص هزینه های مسابقات با بیان اینکه فدارسیون برای نفر اول تمام هزینه و نفر دوم ۵۰ درصد هزینه ها را پرداخت می کند، ادامه داد: نفر سوم باید هزینه را خودش تقبل کند.حق خواه خاطر نشان کرد: پدر و مادرم همه تلاش خود را کردند تا بتوانم برای این مسابقات آماده شوم. وی یادآور شد: قیمت راکت های اسکواش و عینک خیلی بالاست اگر حمایت های آقای خراشادی زاده و کمک های خانواده نبود هیچوقت نمی توانستم به موفقیت برسم.وی با اشاره به کمبود امکانات گرمایی و سرمایشی در سالن اسکواش بیرجند عنوان کرد: در سالن قبلی ارتفاع سقف خیلی پایین بود هرچند در سالن جدید اوضاع بهتر شده اما هنوز مشکلاتی داریم. ‌وی ابراز تاسف کرد: برق و گاز و حتی آب سالن قرضی است و دیوارهای آن ترک خورده و کف زمین خاک چسبیده که اصلا مناسب برای ورزش نیست.

نیاز وجود یک اسپانسر قوی برای پیشرفت ورزش
این ورزشکار بیرجندی با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم برای ورزشکاران اسپانسری پیدا کنیم، اضافه کرد: برای حضور در تیم ملی و اینکه در کشور بدرخشیم قطعا نیازمند تجهیزات بهتر و با کیفیت می باشیم. وی به جوانان علاقمند به ورزش توصیه کرد: به همراه خانواده برای دیدن بازی های اسکواش به سالن بیایند چرا که این ورزش می تواند برای آنها هیجان انگیز و چه بسا یک سکوی پرش باشد. حق خواه با اشاره به اینکه مسئولان به ورزش های انفرادی توجه بیشتری داشته باشند، ادامه داد: مقام آوری در ورزش های تیمی سخت است اما می توانیم در ورزش های انفرادی مقام آور باشیم. وی با بیان اینکه مسابقات آسیایی خیلی برایم مهم است، ادامه داد: تمام تلاشم را می کتم در این مسابقات مقام آورده و افتخار برای استان و کشورم باشم.
تاکنون به ۴ اردوی تیم ملی
دعوت شدم
جوان دیگر مهمان روزنامه اوا سید علی مهدی خراشادی زاده است که حدود ۷ سال است ورزش اسکواش را به طور حرفه ای دنبال می کند.وی با بیان اینکه به چهار اردوی تیم ملی دعوت شدم ادامه داد: خداروشکر با حمایت از پدر و مادرم توانستم به مسابقات قطر بروم و یک تجربه عالی کسب کنم.
خراشادی زاده با بیان اینکه ششم دبستان هستم و همواره مورد حمایت خانواده بوده ام، یادآور شد: تا کنون ۶ مدال اسکواش در پرونده ورزشی ام ثبت کرده ام.
اسکواش ورزشی ناشناخته
و نیازمند حمایت مسئولان
وی با بیان اینکه از ورزش اسکواش حمایت کمی می شود، اضافه کرد: چون این رشته ناشناخته ای است که نیازمند حمایت مسئولان و شناساندن آن به قشر جوان می باشد.نوجوان ورزشکار بیرجندی خاطر نشان کرد: با نصب بنر در سطح شهر و معرفی ورزش اسکواش در رسانه ها می توان به شناخت این ورزش کمک کرد.خراشادی زاده هم نبود اسپانسر و یک حامی را از مشکلات ورزشی خود دانست و ادامه داد: تمام مسابقات را با هزینه شخصی و حمایت والدینم رفته ام و اگر حمایت های آقای خراشادی نبود هیچوقت نمی توانستیم به مسابقات قطر برویم.

بچه ها برای جنگیدن و مدال آوردن می روند
وی با اشاره به مشکلات موجود در سالن اسکواش بیرجند، خاطر نشان کرد: ورزشکاران با کمترین امکانات موفق شدند به مسابقات بروند و مدال آور شوند و این مکان در شان و منزلت خراسان جنوبی و ورزشکاران استان نیست. وی عنوان کرد: مسابقات گرگان جونیور در ۱۷ اردیبهشت برگزار می شود اگر حمایت بشویم بچه ها برای جنگیدن و مدال آوردن می روند رتبه های برتر و بالاتری را بدست خواهیم آورد. خراشادی زاده با بیان اینکه سعی می کنم ورزش بطور حرفه ای دنبال کنم، اضافه کرد: در کنار آن سعی می کنم به درسم ادامه بدهم و رشته پزشکی را دنبال کنم.

دو مدال استانی در پرونده ورزشی ام دارم
محمد رادین عبداللهی از ۶ سالگی اسکواش را شروع کرده و الان ۴ ساله که بازی می‌کند. وی با بیان اینکه اولین بار مادرم راکت را به دستم داد، اضافه کرد: الان کلاس چهارم هستم و ۱۰ سالمه و به این ورزش خیلی علاقمندم. وی با بیان اینکه دو مدال استانی هم دارم، یادآور شد: اولین مسابقه ای که خارج از استان رفتم قطر بود که برایم خیلی خاطر انگیز و عالی بود.
این نوجوان ورزشکار بیرجندی با بیان اینکه همیشه پدر و مادرم حمایتم کرده اند، ادامه داد: حمایت مربی و خانواده مهمترین دلیل موفقیت من در مسابقات بوده است.وی با بیان اینکه تا هر زمانی که بتوانم ورزش اسکواش را به طور حرفه ای ادامه می دهم، اضافه کرد: پس از آن دوست دارم در سمت مربیگری به دوستداران این ورزش خدمت کنم. عبداللهی ضمن تشویق نوجوانان و جوانان به ورزش، ادامه داد: بنظر من برای معرفی این ورزش باید از مسابقات فیلم بگیرند و تلوزیون نشان دهند و اخبار ویژه آن پخش شود.

برنامه آینده من برای این ورزش قهرمانی جهان است
مصطفی احراری جوان دیگر همشهری است که در سالهای گذشته درخشیده است و جزو ۴ نفر ورزشکار بیرجندی است که به مسابقات قطر اعزام شده است. وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ ورزش اسکواش را شروع کردم، ادامه داد: عموی من مربی و مشوق من در این ورزش بوده که همیشه در کنار من بوده اند و از وی تشکر می کنم. احراری با اشاره به اینکه عاشق این ورزش هستم، خاطر نشان کرد: برنامه آینده من برای این ورزش قهرمانی جهان است.این نوجوان ورزشکار بیرجندی با بیان اینکه اگر جوانان حمایت شوند می توانند افتخار آفرین باشند، ادامه داد: حضور در مسابقات قطر نشانگر این مساله بود که با کمترین امکانات ورزشکاران بیشترین افتخار آفرینی را داشته اند. دبیرهیئت استان ورئیس هیئت ورزش اسکواش شهرستان بیرجند هم در این نشست با بیان اینکه مربیگری را از سال ۸۹ شروع کرده ام، اضافه کرد: در گذشته زمین اسکواش استان شرایط بسیار نامطلوبی داشت و گرمایش و سرمایش و کف پوش بسیار نامناسب بود اما خداروشکر الان وضعیت خیلی بهتر شده است. محمدرضا خراشادی زاده با بیان اینکه با همان شرایط در سال ۹۷ دو عضو فیکس تیم ملی داشتیم، یادآور شد: ورزشکارانی همچون امیر مهدی خراشادی زاده و فرزاد حق خواه افتخار آفرین برای خراسان جنوبی شدند.وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ سالن اسکواش ساخته شد، ادامه داد: با پیگیری های آقای اصغری سرپرست هیئت بالاخره این سالن تحویل داده شد.وی با اشاره به مسابقات قطر جونیور قطر خاطر نشان کرد: برای اولین بار چهار بازیکن از بیرجند به مسابقات ملی فرستاده شدند که مایه افتخار و خرسندی است.وی با بیان اینکه امیدواریم با حمایت مسئولان دیوار های سالن اسکواش زودتر درست شود، یادآور شد: همچنین خواهش دارم هیئت اسکواش ویژه دیده شود و با جذب اسپانسر هزینه های که ورزشکاران متقبل می شوند کمتر شود.

بودجه چند برابری نسبت به سالهای قبل گرفتیم
دبیر هیئت اسکواش استان با بیان اینکه با حمایت مدیریت جدید اداره ورزش امسال بودجه چند برابری نسبت به سالهای قبل گرفتیم، ادامه داد: این نوید را می دهم که اگر ورزشگاران حمایت شوند انشاالله در مسابقات بین‌المللی حضور پیدا خواهم کرد
این مربی اسکواش تاکید کرد: از استاندار می خواهم برای این ورزش و جذب اسپانسر دستور ویژه بدهند مخصوصا الان که ۴ تا بازیکن ملی پوش داریم.خراشادی زاده خاطر نشان کرد: چقدر خوب است که استانداری این بچه ها را ویژه ببنید و از آنها دعوت به عمل آورده و تقدیر شوند. وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی سازمان ها و کارخانه های استان، یادآور شد: در قبال مسئولیت اجتماعی بر دوش صنایع و کارخانه ها با اسپانسر شدن می توانند در موفقیت ورزشکاران و افتخارات ورزش استان بسیار نقش آفرین باشند.وی خاطر نشان کرد: قطعا اگر ورزشکاران اسکواش و جوانان فعال ورزشی حمایت شوند امیدواریم برای المپیک ۳۰۲۸ سهمیه از استان داشته باشیم.وی با بیان اینکه در در تیرماه مسابقات آسیایی اسکواش برگزار می شود، ادامه داد: این قول را می دهیم اگر بچه ها انگیزه داشته باشند بتواند عضویت تیم لی برای مسابقات آسیایی را بدست بیاورند.

حدود ۱۳ سال است که در استان مربیگری می کنم
وحید احراری مربی رسمی اسکواش استان هم در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: حدود ۱۳ سال است که در استان مربیگری می کنم و با افتخار جوانان با استعدادی را در این رشته تربیت کرده ایم.وی با بیان اینکه در حال حاضر در ورزش استان از نظر فنی مقام بالای داریم، ادامه داد: در گروه سنی نوجوانان و جوانان به استان خراسان جنوبی به عنوان یک مدعی نگاه می کنند.مربی رسمی اسکواش استان خاطر نشان کرد: رمز موفقیت ورزشکاران در این رشته همدلی و همکاری تلاش و تلاش و تداوم است که به این نقطه رسیدیم. احراری با بیان اینکه با تلاش فراوان ۴ میلی پوش به مسابقات قطر جونیر که مسابقات بین المللی است اعزام کرده ایم، اضافه کرد: قول می دهیم با حمایت امسال و سالهای دیگر نتایج بهتری از اسکواش خواهید دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تامین زمین برای ۶۰ هزار و ۹۷۸ واحد

بیشتر

یعقوبی – رئیس پلیس راهور استان خراسان جنوبی از اجرای طرح کنترل و برخورد با

بیشتر

غلامی – رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی از شناسایی و دستگیری ۳۲ سارق با اجرای

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت