اخبار استانی

شناسایی و ثبت ۵۵ گونه پرنده جدید در خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ۵۵ گونه پرنده جدید در یک سال اخیر در خراسان جنوبی ثبت شد و تعداد گونه‌های پرنده در این استان به ۲۲۸ گونه رسید. اکبری اضافه کرد: براساس طرح مذکور تعداد ۱۷۳ گونه پرنده (آبزی، کنارآبزی و خشکزی) در استان شناسایی و مستند شد.

اجرایی شدن طرح پرداخت صدقه از طریق کد QR در خراسان‌جنوبی

صباغی- مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح پرداخت صدقه از طریق کد QR در خراسان جنوبی اجرا می شود، گفت: در راستای توسعه روش های نوین دریافت کمک های مردمی در بستر الکترونیکی کد QR بزودی بر روی صندوق های صدقات سطح استان نصب و اجرا می شود.  رضا سلم آبادی روز گذشته در نشست خبری یادآور شد:در ۶ ماهه سال جاری بالغ بر ۸۴ میلیارد و ۴۵۲ میلیون تومان کمک های مردمی در استان جمع آوری شده است. وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری در استان باید ۸۱ هزار و ۵۱۲ مشترک الکترونیکی صدفات جذب شود، افزود: این موضوع با هدف افزایش جذب کمک های مردمی در بستر روش های نوین الکترونیکی و همچنین حفظ و افزایش ضریب نفوذ مشترکین خواهد بود. به گفته وی در این طرح خیرین قابل شناسایی برای تخلیه الکترونیکی صندوق های صدقات مشترکین و خیرین به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد.

صدقه یا کد اختصاصی بر روی گوشی

وی خاطر نشان کرد: تمامی مشترکان صندوق صدقات و نیکوکاران می‌توانند با داشتن کد QR اختصاصی خود و با استفاده از گوشی تلفن همراه به‌ آسانی اقدام به پرداخت صدقه کنند. مدیرکل کمیته امداد خراسان‌ جنوبی با اشاره به عملکرد ۶ ماهه کمیته امداد استان در حوزه توسعه و جذب مشارکت های مردمی، ادامه داد: در این مدت ۸۴ میلیارد و 452 میلیون تومان کمک از خیرین، مردم، موسسات خیریه و مراکز نیکوکاری جمع آوری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد افزایش داشته است. سلم آبادی بیان کرد: از این میزان ۳۷ میلیارد و ۵۴ میلیون تومان معادل ۴۴ درصد کمک‌ها به صورت نقدی و 47 میلیارد و 398 میلیون تومان معادل ۵۶ درصد کمک‌هانیز به صورت غیر نقدی بوده است، مدیرکل کمیته امداد خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه از مجموع کمک خیرین سه میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان مربوط به صدقات مردمی بوده است خاطر نشان کرد: همچنین چهار میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان زکات بوده است. وی با بیان اینکه ۱۷ میلیارد و ۱۸۹ میلیون تومان نیز کمک‌های مبتنی بر نیاز به محرومان و نیازمندان خراسان‌ جنوبی بوده است، افزود: همچنین از محل مراکز نیکوکاری نیز ۳۷ میلیارد و ۵۴ میلیون تومان به محرومان کمک شده است.

 افزایش ۷۵ درصدی کمک به ایتام و محسنین

سلم آبادی با اشاره به اینکه سهم کمک‌های مردمی به نیازمندان در طرح اکرام ایتام و محسنین از مجموع کمک‌ها ۲۱ میلیارد و ۵۶۳ میلیون تومان است، گفت: نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان کمک‌های مردمی در طرح اکرام ایتام و محسنین حدود ۷۵ درصد، صدقات ۴۱ درصد، پرداخت زکات ۵۶ درصد و کمک‌های مبتنی بر نیاز نیز ۲۸ درصد افزایش داشته است. مدیرکل کمیته امداد خراسان‌ جنوبی در ادامه تعداد فرزندان ایتام و محسنین استان را ۹ هزار و ۱۹ نفر و تعداد حامیان را ۳۲ هزار و ۶۶۱ نفر اعلام کرد و افزود: سرانه کمک به هر فرزند یتیم و محسنین ۳۹۶ هزار تومان است.   وی با اشاره به طرح مدرسه همدل گفت: در این طرح ۶۹ مدرسه خراسان‌جنوبی از ۱۷۰ دانش‌آموز نیازمند نه تنها شهریه‌ای دریافت نکرده بلکه مورد حمایت قرار گرفتند.

هوشیاری نهادهای نظارتی حافظ حقوق عامه مردم است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه هوشیاری نهادهای نظارتی حافظ حقوق و عقیده مردم است، گفت: اگر نهادهای نظارتی و قضایی در انجام وظایف خود درست و دقیق عمل کنند کار آن ها نقش پیشگیری دارد. حجت الاسلام عبادی در دیدار با بازرس کل و معاونین سازمان بازرسی استان اظهار کرد: مسئولیت شما بسیار پراهمیت و سنگین است و ملاحظه می فرماید که وقتی تخلفاتی در اجرای قانون انجام می شود به لازمه آن عوارضی به وجود می آید و حقوقی ضایع می شود، یکی از این حقوق حق مردم است، حق مردم غیر از حقوق مالی است که از مردم ضایع می شود، بلکه بالاتر از آن است. وی با تاکید به اینکه کار و مسئولیت مهم شما مانند سکه دو رو دارد، گفت: اگر شما با حفظ همه شئون مانع انجام خلاف شوید و آن سازمان یا نهاد پاک بماند خیرات زیادی به بار می آید، روی دیگر سکه هم این است که اگر شما در انجام وظیفه خود بنا به دلایلی تسامح و تساهل کردید و به مسائل مربوطه توجه نکردید این گناه خطرناکی است و در همه عوارض و گناه هایی که بار بیاید انسان شریک است، وقتی که یک مدیر فاسد شد و من فساد او را من توجیه کردم در همه آن چیزی که او انجام می دهد و من حتی از آن خبر ندارم شریک هستم.

رسیدگی به تخلفات، اصلی ترین وظیفه بازرسی

بازرس کل خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: نظارت بر اجرای صحیح ضوابط قانونی از سمت دستگاه‌های اجرایی و دولتی یکی از وظایف قانونی بازرسی کل است. رحیمی افزود: در طول سال بازرسی‌های موردی و یا خاصی که از سمت مقام‌های کشوری ابلاغ می‌شود، در برنامه‌های بازرسی قرار می‌گیرد. وی بیان کرد: وضعیت اقتصادی در کشور و استان، نظارت‌های مستمر بر بازار‌ها برای کاهش التهابات را می‌طلبد تا از سوء استفاده‌ها جلوگیری شده و تحلف‌ها کاهش پیدا کند. بازرس کل خراسان جنوبی رسیدگی به تخلفات را اصلی‌ترین وظیفه این اداره دانست. رحیمی عنوان کرد: حمایت از بحث تولید و سرمایه گذاری سالم یکی دیگر از سیاست‌های کلی نظام است که در جهت آن باید بتوانیم با مانع زدایی ها، رونق تولید در استان و کشور را شاهد باشیم.

آغاز عملیات بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان با اشاره به آغاز سال زراعی جدید و همچنین آغاز فصل سرما در استان گفت: عملیات بیمه کردن محصولات کشاورزی در استان آغاز شده و از کشاورزان در خواست می‌کنیم برای بیمه محصولات خود هر چه زودتر اقدام کنند.بخشی افزود: کشاورزان تا پایان آذر ماه برای بیمه کردن محصولات خود مهلت دارند، اما هر چه زودتر اقدام کنند تا خسارت‌های احتمالی سرمازدگی تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

تخم مرغ در شانه گرانی

بازار- گویی پروازشان در آسمان قیمت‌ها تمامی ندارد، اقلامی که هر از گاهی در باند افزایش قیمت‌ها فرود می‌آیند. آن طور که یک روز در بازار میوه، روز دیگر در بازار گوشت و در چند روز اخیر هم بازار تخم مرغ در نوسان است.بی تدبیری‌ها در این زمینه کمر مردم را زیر بار گرانی خم کرده است و قشر متوسط جامعه هر روز به زیر خط فقر نزدیک تر می‌شود. کمبود نظارت‌ها باعث شده است پس از قیمت نجومی مسکن و اجاره بها این بار نوک پیکان تورم و گرانی به سمت کالاهای اساسی همچون گوشت، تخم مرغ و حبوبات برود و به عقیده شهروندان صبح تا عصر قیمت کالاها در حال نوسان است. در این میان آنچه این روزها مردم را در شوک فرو برده است افزایش مجدد قیمت تخم مرغ است هم اکنون هر شانه از این ماده پروتئینی در خراسان جنوبی به ۴۴ تا ۴۶ هزار تومان رسیده است. روز چهارشنبه هفته گذشته تخم مرغ در بازار بیرجند با قیمت ۱۷ هزار تومان عرضه می‌شد و از روز پنج شنبه تا کنون چند مرحله افزایش قیمت تخم مرغ را شاهد هستیم تا جایی که اکنون به کیلویی ۲۲ هزار تومان رسیده است.این وضعیت در حالی رقم خورده است که خراسان جنوبی یکی از قطب‌های تولید پرورش و تولید مرغ و تخم مرغ است و تا چندی پیش مازاد تولید استان به دیگر نقاط کشور نیز ارسال می‌شد.حال آنچه حکایت دارد این است که تخم مرغی که در ابتدای سال گذشته با قیمت ۹ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسید اکنون با قیمت ۲۲ هزار تومان عرضه شود و گویی قیمت کالاهای اساسی با یکدیگر در حال رقابت‌اند و مردم هم از این وضعیت آشفته بازار گلایه دارند.

گلایه مردم از عدم نظارت ها

در اولین مرکز عرضه تخم مرغ در حالی که چند نفر از همشهریان بیرجندی برای خرید مراجعه کرده‌اند با دیدن تابلوی قیمت تخم مرغ از خرید منصرف شده و راه خانه را در پیش گرفتند. یکی از خریداران تخم مرغ گفت: روز پنج شنبه برای خرید تخم مرغ به چند مرکز مراجعه کردم متأسفانه تخم مرغ پیدا نکردم حال امروز که برای خرید آمده‌ام قیمت تخم مرغ ۲۲ هزار تومان درج شده است. روز چهارشنبه هفته گذشته هر کیلو تخم مرغ ۱۷ هزار تومان بود مگر افزایش قیمت‌ها در مدت چند روز چقدر باید باشد که هر کیلو ۵ هزار تومان گران شود?محمدی با بیان اینکه روز چهارشنبه هفته گذشته هر کیلو تخم مرغ ۱۷ هزار تومان بود، عنوان کرد: مگر افزایش قیمت‌ها در مدت دو روز چقدر باید باشد که هر کیلو ۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.زهرا محمودی دیگر شهروند بیرجندی هم که از این وضعیت گرانی‌ها گلایه دارد گفت: کنار آمدن با کرونا و گرانی دیگر برایمان تحملش سخت شده است چرا که گرانی‌ها کار یک روز و دو روز نیست همین چند وقت اخیر بود که شاهد گرانی گوشت قرمز و میوه بودیم حال امروز باز شاهد پرواز قیمت تخم مرغ هستیم پس نظارت‌هایی که می‌گویند کجاست؟ ما که نظارتی در بازار نمی‌بینیم. یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم ضمن گلایه از عدم نظارت بر بازار کالاهای اساسی گفت: از یک سو کرونا زندگی مردم را فلج کرده است و بانک‌ها با وصول چک‌ها مردم را عاصی کرده‌اند و از سوی دیگر این گرانی‌ها با درآمد مردم همخوانی ندارد. ملایی با بیان اینکه خراسان جنوبی یکی از قطب‌های تولید مرغ و تخم مرغ است اما چرا قیمت تخم مرغ در چند روز گذشته افزایش دارد؟ بیان داشت: گرانی تنها مربوط به تخم مرغ هم نیست چرا که در چند وقت اخیر شاهد افزایش قیمت در گوشت قرمز هم بودیم و این افزایش قیمت‌های پلکانی سفره مردم را کوچک کرده است و همه اینها در حالی است که رسانه ملی به نقل از معاون وزیر جهاد کشاورزی قیمت هر شانه تخم مرغ را ۴۵ هزار تومان اعلام می‌کند که در خراسان جنوبی روز شنبه ۱۷ مهرماه قیمت‌ها بیشتر از این رقم بود و در برخی واحدهای عرضه ۴۶ و در برخی دیگر ۴۸ هزار تومان عرضه می شد.

۲۲ هزار تومان قیمت هر کیلو تخم مرغ در استان

رئیس اتحادیه مواد پروتئینی و قصابان بیرجند گفت: قیمت تخم مرغ از روز چهارشنبه هفته گذشته روند افزایشی به خود گرفته و در روز شنبه ۱۷ مهر با قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان در مراکز عرضه مستقیم و ۲۲ هزار تومان در مراکز خرده فروشی عرضه شده است. غلامرضا زجاجی افزود: در روز شنبه هفته جاری جلسه‌ای پیرامون قیمت تخم مرغ برگزار شد که عنوان شد شانه تخم مرغ باید ۴۳ هزار تومان باشد اما برای جزئیات بیشتر باید صبر کرد تا ببینیم قیمت مصوب از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای کل کشور چه رقمی اعلام می‌شود. در حال حاضر کمبود تخم مرغ در استان نداریم و افزایش قیمت ها کشوری است و تنها مختص به خراسان جنوبی نیست .

تولید روزانه ۶۵ تن تخم مرغ در استان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم از تولید روزانه ۶۵ تن تخم مرغ در استان خبر داد و گفت: نیاز استان نهایت بین ۲۵ تا ۳۰ تن است و مابقی تخم مرغ تولیدی استان به نقاط دیگر ارسال می‌شود. احمد بیکس با بیان اینکه در حال حاضر کمبود تخم مرغ نداریم افزود: افزایش قیمت جدید تخم مرغ کشوری است و تنها مختص به خراسان جنوبی نیست. وی قیمت تخم مرغ را در خراسان جنوبی به نسبت برخی نقاط کشور مناسب‌تر دانست و افزود: در حال حاضر کمبود تخم مرغ نداشته و حتی مازاد هم داریم. بیکس در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه قیمت تخم مرغ به یک باره در خراسان جنوبی افزایش یافت تا جایی که یک شانه تخم مرغ را به ۴۶ هزار تومان رسانده است افزود: شانه تخم مرغ ۴۶ هزار تومان در استان ما نیست قیمت ۴۳ هزار تومان است. اما سوال‌هایی پیرامون بازار و نظارت ها نیز وجود داشت که مسئولان مربوطه اعلام کردند در حال حاضر نمی توانند پاسخ بدهند. به گفته مدیران مربوطه مردم اگر گلایه‌ای از قیمت‌ها دارند به سامانه ۱۲۴ سازمان صمت منعکس کنند. سیاست‌گذاری‌های اشتباه و عدم نظارت ها باعث شده تا این روزها شاهد افزایش قیمت اقلام مختلف در بازار باشیم و با گرانی گوشت افزایش تقاضا به سمت تخم مرغ برود و مردم از دولت جدید انتظار دارند هرچه سریعتر با سر و سامان دادن به مدیریت سازمان های دخیل در امر نظارت و قیمت گذاری در زمینه کنترل بازار اقدام اساسی انجام دهد.

حکایت تکراری کمبود ناوگان اتوبوس درون‌شهری در بیرجند

تسنیم- از زمان شیوع کرونا استقبال مردم در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش یافته و دستگاه‌های مربوطه نیز برای اینکه از کم‌شدن مسافر خسارت زیادی متحمل نشوند تعداد ناوگان را کاهش داده‌اند. یکی از همشهریان که اهل شعبانیه است از فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی گلایه می‌کند و اینکه بیشتر اتوبوس‌های شهری سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسبی ندارند یا اگر هم دارند از آن‌ها استفاده نمی‌شود. احمدی با گلایه از معابر و خیابان های پرتردد اما کم عرض شهر مرکز استان از جمله خیابان‌های طالقانی، جمهوری گفت: این مشکل زمان رسیدن به مقصد را برای مسافران طولانی می‌کند و از مسئولان می‌خواهیم تمهیداتی برای تردد سریع‌تر ناوگان حمل و نقل عمومی بیندیشند. شهروند دیگری هم از نامنظم‌بودن ساعت حرکت اتوبوس‌ها انتقاد کرده و افزود: میانگین فاصله زمانی که شرکت اتوبوسرانی برای رانندگان مشخص کرده از طرف آن‌ها به دلایل مختلف رعایت نمی‌شود که معطلی مردم را به دنبال دارد و خواستار نظارت جدی در این زمینه به ویژه در بحث اتوبوس‌های شمال شهر هستیم.

اتوبوس‌هایی که جوابگوی حجم مسافر نیست

یکی از ساکنان شهرک چهکند بیرجند گفت: سرویس‌های این خط و بعضی خط‌ های دیگر حوزه شهر کم است. به دلیل نبود ایستگاه در بعضی از خیابان‌ها مردم مجبورند مسافت زیادی را پیاده روی کنند تا به ایستگاه اتوبوس برسند. این شهروند بیرجندی ضمن گلایه از تاخیر اتوبوس ها در برخی از مسیرها افزود: بارها در اتوبوس سوار شده و به سبب تاخیر در کارت زدن یا هزینه شاهد بگو مگو بوده‌ام. برخی از اتوبوس‌ها نیز بسیار فرسوده بوده و برخی اوقات هرچه اتوبوس جا دارد مسافر سوار می‌شود و پروتکل‌های بهداشتی اصلاً رعایت نمی‌شود. برخی مسافران حاضر در ایستگاه الهیه نیز درباره وضعیت خدمات‌دهی گلایه دارند و معتقدند اتوبوس‌ها به موقع در ایستگاه حاضر نمی‌شوند و گاهی باید بیش از ۴۵ دقیقه در ایستگاه منتظر بمانیم.

کاهش ۶۸ درصدی مسافر در بیرجند

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند نیز گفت: با رانندگان خاطی و رانندگانی که تکریم مسافر نمی‌دانند در کمیته انضباطی برخورد می‌شود و شهروندان در صورت مشاهده هر نوع رفتار نادرست از سوی راننده با شماره ۳۲۲۲۲۶۵۴۵ تماس بگیرند. غلامپور بیان کرد: رانندگان حق بی‌احترامی به مسافر را ندارند و کلاس‌هایی برای برخورد مناسب راننده با مسافر برگزار می‌شود، اما در برخی موارد مسافران هم رفتار درستی با راننده ندارند. وی اظهار داشت: عمر مفید اتوبوس‌ها در گذشته ۱۰ سال بود که با توجه به شرایط کشور و تحویل نشدن اتوبوس نو به شهرداری‌ها هم اکنون عمر مفید ناوگان به ۱۵ سال افزایش یافته و علت تاخیر در حضور اتوبوس‌ها در ایستگاه، کاهش شدید مسافر است.رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: در شش ماهه اول سال گذشته میزان جابه جایی مسافر با ناوگان درون شهری بیرجند ۵ میلیون نفر و در شش ماهه اول امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جابه جا شدند که آمارها در این مدت بیانگر کاهش ۶۸ درصدی مسافر است. وی با بیان اینکه در زمان قبل از شیوع کرونا تعداد اتوبوس‌های فعال در بیرجند۸۳ دستگاه بود که در زمان کرونا به دلیل کاهش مسافر به ۴۲ دستگاه رسیده است افزود: با وجود کاهش ۷۰ درصدی مسافر اما ۵۰ درصد ناوگان را کاهش دادیم.

حال ۶ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی؛ نامساعد

هم اکنون ۱۵ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه استان بستری هستند که حال ۶ نفر نامساعد است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۲۳۶ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۷۲ بیمار جدید شامل ۹ مورد بستری و ۶۳ مورد سرپایی، شناسایی شدند. مهدی زاده افزود: همزمان ۴۰۸ تست سریع انجام شد که ۶۷ مورد جدید کرونا شناسایی شد. وی ادامه داد: ۱ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۶۴ نفر رسید.

استاندار: با تخلفات کوچک هم باید برخورد شود

خبرنگاران جوان- استاندار در کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات استان، گفت: برای رعایت حقوق عامه باید با تخلفات کوچک هم در بازار برخورد شود. ملانوری افزود: به جهت اهمیت موضوع و در جهت رعایت حقوق مردم، نظارت ها باید مستمر و جدی باشد. وی با تأکید بر این که بازار استان نسبت به سایر مناطق کشور از وضعیت بهتر و مطلوب تری برخوردار است، عنوان کرد: بخش عمده این اتفاق، نشأت گرفته از فرهنگ بالای دینی مردم و کسبه است، چرا که جامعه ای که بر مدار قانون و رعایت انصاف و عدالت حرکت می کند، در موضوع بازار از وضع مناسب تری برخوردار است. استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این که آمار تخلفات در بازار استان ناچیز است، ادامه داد: افزایش آمار در برخی شاخص ها به دلیل تعدد تخلفات و جرائم نیست، بلکه نشانگر جدیت، تلاش و مراقبت بیشتر همکاران دستگاه های مرتبط است. عالی ترین مقام دولت در استان بیان کرد: اداره کل صنعت، معدن و تجارت باید دقت کند تا در توسعه بازار واحدهای کوچک لطمه نبینند؛ به عنوان مثال در کنار راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای که بسیار هم مفید است نباید واحدهای کوچک ضربه بخورند. ملانوری عنوان کرد: تعزیرات به عنوان آخرین حلقه زنجیره نظارت و تنظیم بازار، باید به گونه ای عمل کند که رعایت انصاف و اجرای عدالت را در بازار و فضای کسب و کار توسعه دهد، به گونه ای که منافع تولید کننده و مصرف کننده را تأمین کند.

سوخت و دام بیشترین پرونده‌های تعزیرات

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی هم در این کمیسیون بیان کرد: قاچاق سوخت بیشترین پرونده‌های تخلف را به خود اختصاص داده و دام زنده رتبه دوم تشکیل پرونده‌های قاچاق در این استان را داراست. حسین پور با بیان اینکه در شش ماهه امسال ۳ هزار و ۶۵۱ فقره پرونده ورودی به این اداره بوده است، گفت: از این تعداد ۳ هزار و ۴۰۷ پرونده مختومه اعلام شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۱ درصد افزایش مختومه داشته ایم. وی با بیان اینکه امسال بیش از ۳۹ میلیارد تومان درحق دولت پرونده محکوم شده وجود دارد، افزود: این محکومیت نسبت به مدت مشابه ۲۱۹ درصد افزایش داشته است. رئیس صنعت، معدن و تجارت استان هم در این جلسه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۹ انبار فعال در سطح استان داریم، گفت: ۱۱ هزار و ۲۳۸ مورد هم در حال بررسی در سامانه انبار‌های کشوری است. جرجانی با بیان اینکه در زمینه سیمان در حال حاضر در بازار هیچ مشکلی وجود ندارد و سیمان به میزان لازم در حال عرضه است افزود: قیمت هر پاکت سیمان ۳۵ هزار تومان است و کمبودی وجود ندارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در حال حاضر به صورت ماهانه هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ در سطح استان تولید می‌شود، گفت: مصرف روزانه استان بین ۲۵ تا ۳۰ تن است که مابقی تولید به سایر استان‌های همجوار حمل می‌شود. قوسی با بیان اینکه قیمت تخم مرغ بنابر تصمیمات کشوری ۲۶ درصد افزایش داشته است، افزود: شانه‌ای ۴۲ هزار تومان که همان کیلویی ۲۳ هزار تومان است در حال عرضه است.

خطر آنفلوانزای پرندگان بیخ گوش خراسان جنوبی

مهر- مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به خطر ورود پرندگان مهاجر و شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گفت: هرگونه تلفات غیر عادی پرندگان و واحدهای مرغداری گزارش شود. اصغرزاده با اشاره به اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای شمالی همسایه ایران چون قزاقستان دیده شده است، اظهار کرد: از آنجایی که خراسان‌جنوبی در مسیر کریدور حرکت پرندگان مهاجر از این مناطق است احتمال خطر برای ما وجود دارد. مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خوشبختانه هنوز گزارشی مبنی بر ورود این پرندگان گزارش نشده است، بیان‌کرد: البته ما باید اقدامات پیشگیرانه را انجام داده و در حقیقت جلوتر از ویروس حرکت کنیم تا آسیب سال قبل را شاهد نباشیم. اصغرزاده گفت: به دستگاه‌هایی چون آب منطقه‌ای هشدار داده‌ایم که از هر گونه اقدامی که موجب تجمع آب، ایجاد آب بند و شبیه آن می‌شود به ویژه در اطراف مرغداری‌های صنعتی خودداری شود چرا که زمینه حضور پرندگان مهاجر آبی را فراهم می‌آورد. وی اظهار کرد: از سال گذشته تمامی واحدهای مرغ تخم‌گذار ما موظف به واکسیناسیون طیور و همچنین بیمه شده‌اند که تنها چهار واحد از این اقدام خودداری کردند که به دستگاه قضائی معرفی شدند و اکنون آن واحدها نیز این امر را پذیرفته‌اند. اصغرزاده بیان کرد: به هیچ وجه اجازه فعالیت به واحدهای پرخطر را نخواهیم داد.

واکسن ایرانی آزاد شد

ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام کرد که با توجه به استقبال مردم از واکسن ایرانی “کوو برکت” محدودیت تزریق دوز اول این واکسن برای افراد بالای ۱۸ سال در استان خراسان جنوبی برداشته می‌شود. دهقانی از حذف محدودیت تزریق واکسن برکت در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: کسانی که تاکنون دوز اول واکسن را تزریق نکردند، می‌توانند به مراکز تجمیعی برای تزریق مراجعه کنند. وی افزود: واکسن کوو پارس هم به سبد واکسیناسیون ما اضافه خواهد شد و افراد متقاضی می‌توانند از این نوع واکسن به عنوان واکسن ایرانی استفاده کنند تا بتوانیم پوشش واکسیناسیون را هرچه سریع‌تر در استان خراسان جنوبی کامل کنیم.رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: همچنین بزودی تزریق دوز سوم یا بوستر برای کادر حوزه سلامت که مستقیم درگیر کرونا هستند، شروع خواهد شد تا از نیروهای تخصصی‌مان در این حوزه بتوانیم محافظت و مراقبت بیشتری را انجام دهیم. بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکنون ۴۳۲ هزار و ۴۰۲ نفر در خراسان جنوبی دوز اول واکسن کرونا و ۲۰۶ هزار و ۸۷۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کردند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در این استان به ۶۳۹ هزار و۲۷۷ هزار دوز رسید. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.

تزریق دوز اول واکسن کرونا به ۴۷ درصد از دانش آموزان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هم اکنون مجموع دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال استان ۸۳ هزار و ۴۵۰ نفر هستند که از این میزان ۳۹ هزار و ۵۰۸ نفر دوز اول واکسن را دریافت کرده اند که ۴۷/۳درصد مجموع دانش آموزان استان را شامل می‌شود. مهدی زاده افزود: مجموع دانش آموزان ۱۲-۱۵ سال استان ۴۳ هزار و ۸۱۷ نفر هستند که ۱۸ هزار و ۳۶۳ نفر دوز اول واکسن را دریافت کرده اند که ۴۱/۹ درصد این رده سنی را شامل می‌شود. وی گفت: مجموع دانش آموزان ۱۵ تا ۱۸ سال نیز ۳۹ هزار و ۶۳۳ نفر هستند که ۲۱ هزار و ۱۴۵ نفر دوز اول واکسن را دریافت کرده اند که ۵۳/۳ درصد این دره سنی را شامل می‌شود.

ایجاد ۶۳۶۶ فرصت شغلی تا پایان سال ۱۴۰۰

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد خراسان‌جنوبی از ایجاد ۶ هزار ۳۶۶ فرصت شغلی در استان طبق برنامه پیش‌بینی شده تا پایان سال خبر داد و گفت: سرانه وام پرداختی به مددجویان ۱۰۰ میلیون تومان با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۷ ساله است. حسینی افزود: تسهیلات اشتغال این نهاد را ۲۷۸ میلیارد تومان اعلام و مطرح کرد: از این مبلغ ۲۵۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از محل منابع بانکی و ۲۰ میلیارد تومان از محل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت است.

مرمت ۳۰ بنای تاریخی در استان

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از مرمت ۳۰ بنای تاریخی در ۶ ماهه نخست امسال خبر داد. شریعتی منش گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۳۰ بنای تاریخی با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان که شامل باغ اکبریه، باغ رحیم‌آباد، بافت‌های تاریخی بیرجند، خوسف، بشرویه، شهر تون، قنات بلده فردوس، خانه‌های مشارکتی و کاروانسرای چهل پایه هستند مرمت شده اند.

بازار گرم تجارت با افغانستان

مدیر پایانه مرزی ماهیرود گفت: تجارت با افغانستان از طریق مرز ماهیرود به طور عادی انجام می شود و مشکلی در حوزه ارائه خدمات رفاهی به رانندگان وجود ندارد. مزیدی به دلیل شرایط امنیتی کشور افغانستان، هیچ یک از رانندگان ایرانی نمی توانند از ایران خارج شوند و به افغانستان بروند که این امر جهت تضمین امنیت رانندگان انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نسرین کاری – دکتر نگین ناصح، اولین بانوی دریافت کننده بالاترین جایزۀ علمی بنیاد ملّی

بیشتر

بهروزی فر- نهم اردیبهشت ماه در تقویم مناسبت ها، “روز ملی شوراها” نام گرفته، ۲۵

بیشتر

سلام. بارندگی های اخیر در استان و مخصوصا در شهر زیرکوه نشان داد که با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت