آموزش همگانی اولین اقدام برای پیشگیری از اعتیاد و سلامت روان جامعه!

کاری- سلامت روان برای هر کس معنی متفاوتی دارد. شاید شما به آن به عنوان داشتن کنترل، شادی، نظم یا شیوه مثبت زندگی کردن نگاه کنید. بیماری روانی برعکس این است، باعث مشکل می شود و مانع داشتن زندگی شاد است.زندگی با وجود اعتیاد به مواد مخدر و الکل هیچ وقت ساده نیست. سلامت روان و سوءمصرف مواد مخدر دو امری هستند که هرگز در کنار هم اتفاق نمی افتند. تاثیر مواد مخدر بر سلامت روان به دو دسته بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم می شود. مواد مخدر مانند الکل، روانگردان ها و هروئین می توانند بر خلق و خوی مصرف کننده تاثیر بگذارند. مصرف آنها با تحریک برخی احساسات و خنثی کردن برخی دیگر همراه است. شاید به همین دلیل است که برخی از افراد به آنها رو می آورند.

اعتیاد یک مساله چند بعدی است
کارشناس ارشد روانشناسی و روانشناس مرکز صدای مشاور ۱۴۸۰ در بیرجند در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: براساس شواهد این روزها در نوجوان ها و دانشچویان مصرف گل بسیار شایع شده است و همچنین مصرف تریاک، شیره و کریستال و شیشه نیز مشاهده شده است.جواد بهشتی پور با بیان اینکه اعتیاد یک پدیده چند علتی بوده و تک بعدی نمی باشد، اضافه کرد: مسائل بیولوژیک، روانی، اجتماعی، معنوی و فرهنگی برای گرایش به سمت اعتیاد دخیل هستند.به گفته وی باتوجه به اینکه نوجوان از گروه همسالان بیشترین تاثیر پذیری دارند این موضوع می تواند در نوجوانان و جوانان پر رنگ تر شود.

لزوم شناساندن انواع مواد مخدر به خانواده و جوانان
وی با بیان اینکه در مورد پیشگیری از اعتیاد در بسیاری از مواقع باید عواملی در نظر گرفته شود که اولین عامل مفید و مهم آموزش‌های همگانی در مورد آسیب‌های استفاده از مواد مخدر صنعتی و سنتی است، خاطر نشان کرد: آموزش دادن و شناساندن انواع مواد مخدر به خانواده و افراد به‌خصوص نوجوانانی که در سن حساسی هستند، در پیشگیری از اعتیاد بسیار کمک کننده خواهد بود. بهشتی پور با بیان اینکه استفاده از رسانه‌های عمومی مانند تلویزیون، رادیو سلامت، روزنامه‌ها، سایت‌ها و فضای مجازی بسیار مفید است، اضافه کرد: با توجه به این موضوع که هم اکنون سن اعتیاد به زیر ۲۰ سال رسیده، شبکه‌های مختلف رسانه ای باید نسبت به خطرات مواد مخدر مردم را آگاه کنند. مستندسازی در حوزه اعتیاد در مورد آموزش و آگاهی به مردم بسیار مفید است.

برپایی کلاس های آمو.زشی و مهارت دوست یابی در استان
این کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره ۱۴۸۰ بیرجند با اشاره به اینکه کلاس های آموزشی در خصوص پیشگیری از اعتیاد ویژه دانش آموزان، آگاهی والدین مبنی بر شناخت مواد و علائم مصرف، حضور مشاور در مدرسه، مدیریت تنظیم هیجان، مهارتهای دوست یابی، از جمله فعالیت های مرکز مشاوره استان می باشد، ادامه داد: چون نوجوان تمایل به متفاوت بودن دارد تشویق به سمت گرایش های مثبت مثل نقاشی، ورزش استفاده از دانش آموزان و دادن مسئولیت و استفاده از ظرفیت همیار مشاور نیز مد نظر قرار می گیرد.بهشتی پور خاطر نشان کرد: مهمترین آسیب اجتماعی جوانان بر اثر اعتیاد، افت تحصیلی شدید و سپس ترک تحصیل می باشد، در اعتیاد های شدید همچنین منجر به بزهکاری و خرید و فروش مواد می شوند. . این مشاور بیرجندی تاکید کرد: درگیر شدن اعضای خانواده با چالش اعتیاد یکی از فرزندان و تلاش‌هایی که آنها برای بهبودی فرد انجام می‌دهند و همچنین آسیب‌های روحی شرایط خانواده ها را بسیار سخت می کند. کارشناس ارشد مشاوره در بیرجند با بیان اینکه بیشترین اقشار مبتلا به اعتیاد ، فرزندان طلاق، فرزندانی دارای والدین مشکل دارد و سبک تربیتی با چالش هستند، اضافه کرد: نگرش مثبت به مواد، در دسترس بودن مواد، دوستان مصرف، کسانیکه دچار افسردگی و اضطراب در گرایش به سمت مواد اهمیت دارد.وی با بیان اینکه توجه به امنیت و آسایش خانواده مخصوصا ۶ سال اول زندگی بسیار پر اهمیت می باشد، ادامه داد: در دوران نوجوان گذاشتن قانون رفت و آمد و نظارت بر دوستان برای نوجوان اهمیت پیدا می کند.

سبک تربیتی غلط خانواده و گرایش جوانان به اعتیاد
وی با بیان اینکه معمولا بر اساس تجربه خانواده هایی که مادر اعتیاد دارد فرزندان به سمت اعتیاد می روند، یادآور شد: والدینی که سبک تربیتی غلط دارند و نمی توانند به این سه سوال که فرزند من اکنون کجاست؟ با چه کسی است؟ و چکار می‌کند احتمال گرایش را بیشتر می‌کند.بهشتی پور ادامه داد: در مورد محیط با توجه به اینکه نمی‌توانیم همه محیط ها را کنترل کنیم بهتر است نوجوان ما خودکنترل، مهارتهای نه گفتن را بیاموزد.روانشناس مرکز صدای مشاور ۱۴۸۰ در بیرجند تاکید کرد: باتوجه به اینکه افراد معتاد خلق و خوی ثابتی ندارند و مواد به جای مغز برای آنها تصمیم می‌گیرد می تواند این مهم خسارات جسمی مانند نقص عضو به وجود آورد، غالب بزهکاران، تصادفات، طلاق ها به مصرف مواد مربوط می شود.
وی با بیان اینکه تغییر خلق و خو و رفتاری که در اثر مصرف مواد مخدر به وجود می آید، در نتیجه تغییر مغز است، ادامه داد: فراموش نکنید که مغز سلامت روان شما را کنترل می کند. مواد مخدر بر هورمون های مغز و در پی آن بر پیام های صادره از مغز تاثیر می گذارد.بهشتی پور با بیان اینکه افراد مبتلا به اغتیاد تحت نظر علوم پزشکی، می توانند دارو مصرف کرده و یا در بیمارستان بستری شوند ادامه داد: شادی باید از خانواده شروع شود و طرح مدرسه شاد رو راه اندازی کنیم که یک کار ریشه ای بوده و نیاز به فرهنگ سازی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پارسی – مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خراسان جنوبی از پرداخت بیش از

بیشتر

بهروزی فر – سرمقاله امروز را اختصاص می دهم به همه آنها که دِین بزرگی به

بیشتر

حدود دو دهه پیش ماده قانونی به منظور واگذاری اماکن ورزشی دولتی به بخش خصوصی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت