کرونا و گرانی زیرپای صنف پوشاک را خالی کرد

یکی از اصنافی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار متضرر شد صنف پوشاک است، فروشندگان پوشاک در بیرجند می‌گویند کاسبی آن‌ها رونق ندارد و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تعداد زیادی از صاحبان این صنف ورشکست خواهند شد.  گشت و گذاری در بازار بیرجند و هم صحبت شدن با فروشندگان و اندک خریداران در حالیکه فقط چند روز به شروع سال جدید باقی مانده نشان می دهد که در روزهای پایانی سال بازار پوشاک وضع خوبی را سپری نمی کند.

پوشاک از مد افتاده

شرح‌حال این روزهای بازار پوشاک را هیچ شخصی بهتر از کسبه نمی‌تواند تشریح کند. بهدانی که یک مغازه مانتو فروشی در بازار را اداره می‌کند،  وضع فروش را بسیار بد توصیف و می گوید: به خاطر کرونا خریدار زیادی به مغازه مراجعه نمی‌کند ونوروز امسال نیز تا اواخر بهار به دلیل ترس از کرونا فروش‌مان خیلی پایین بود. این روند برای بهار ۱۴۰۰ نیز انگار به همان نحو است.این فروشنده پوشاک به نقش محدودیت های کرونایی اشاره و می افزاید: با این کار نه تنها پروتکل های بهداشتی رعایت نشد بلکه حمایتی از فروشندگان متضرر توسط مسئولان نیز انجام نگرفت. بهدانی درباره رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی عنوان می کند: قبل از محدودیت ها مردم در ساعت های متفاوت برای خرید به فروشگاه می آمدند در حالی که اکنون بین ساعت ۶ تا ۹ به شلوغ می شود.

کاهش ۴۰ درصدی فروش

یکی دیگر از فروشندگان  از کاهش ۴۰ درصدی فروش خود خبر می دهد و می گوید: به طور مثال اگر دوسال پیش روزی ۵۰۰ هزار تومان می فروختیم، امسال به دلیل شرایط موجود کمتر از ۳۰۰ هزار تومان جنسی را می فروشیم. بنی اسدی ابتدای سال را فاجعه دانست و عنوان می کند: واقعا شرایط سختی برای کسبه به وجود آمد و بسیاری حتی اجاره ملک را نیز نمی توانستند پرداخت کنند اکنون نیز هرچند دخل مغازه ها افزایش یافته اما تعداد اقلام فروش خیلی کم است. وی به نوسان قیمتی اجناس اشاره و اضافه می کند: اول ماه برای تیشرتی ۵۰ هزار تومان پرداخت کردم اما الان باید ۸۳ هزار تومان برای خریدش بپردازم.  وی در پاسخ به اینکه امسال پوشاک چقدر گران شد، عنوان می کند: مواد اولیه کالاهای تولیدی با ارزهای متفاوت تعیین شد و بنابراین نمی‌توان تخمین دقیقی از میزان افزایش قیمت کالاها داشت. وی ادامه می دهد: قیمت مواد اولیه تابع نرخ ارز است، چرا که بیشتر آنها وارداتی است و قیمت مواد تولید داخلی نیز بر اساس قیمت جهانی تعیین می‌شود.

مردم قدرت خریدی ندارند

وضع فروش فروشندگان خارج از بازار نیز رونقی ندارد. یادگاری که در خیابان معلم پوشاک فروشی دارد به کاهش ۳۰ درصدی فروش اجناس اشاره و می گوید: قیمت اجناس بالاتر رفته اما قدرت خرید مردم کم تر شده و تولید کنندگان نیز با احتیاط تولید می کنند، وی با بیان اینکه کرونا باعث وحشت مردم شده، اضافه می کند: اتحادیه پوشاک از کسبه حمایتی نکرد و فقط دولت وام های ۶ و ۱۲ میلیون با بهره پایین در اختیار فروشگاه هایی که در این شرایط متضرر شدند داد که شاید ۲۰ درصد پوشاک فروشان از این طرح استقبال کردند.

حراج به مال

حال و روز تولید کنندگان پوشاک خوب نیست و حتی عده‌ای کالاهای خود را با سود پایین یا زیر قیمت به فروش می‌رسانند. بسیاری از فروشگاه های بیرجند  تابلوی حراج را نصب کردند که علت آن را  جذب مشتری بیشتر در این شرایط اعلام کردند. احمدی یکی از این فروشندگان بیان می کند: بسیاری از فروشندگان تمام دار و ندار خود را هزینه کرده بودند تا برای عید جنس بیاورند اما با بحران پیش رو داشته هایمان از دست رفت. وی اضافه می کند:  اما شرایط کرونایی و  تصمیمات استانی برای تعطیلی بازار و مغازه‌ها سبب شد بسیاری از اجناس روی دست مغازه‌داران بماند و چک‌های زیادی برگشت بخورد. احمدی همین علت را برای حراج زدن به اکثر اجناس خود اعلام می کند و منتظر است خریداری به سراغ مغازه اش بیاید.

خرید اولویتم نیست

اما مردم نیز قدرت آنچنانی برای خرید ندارند. حسنی که به همراه دوستش برای خرید به یک مغازه فروش لباس آمده است، می گوید: قبلا پول زیادی برای خرید مانتو و لباس هزینه می‌کردم اما الان به علت گرانی پوشاک نمی‌توانم مثل قبل خرج کنم.وی که در یک دفتر بیمه کار می کند، ادامه می دهد: حقوق من چندان اضافه نشده گرچه هنوز ازدواج نکردم و مخارج خورد و خوراکم به عهده پدرم است اما ترجیح می‌دهم برای آینده کمی پس‌انداز داشته باشم. این شهروند بیرجندی اضافه می کند: البته فقط لباس گران نشده همه چیز گران شده، اکنون بخش زیادی از حقوقم را باید برای کرایه تاکسی هزینه کنم و هزینه موبایل و .. هم زیاد شده در نتیجه پولی برای خرید لباس نمی‌ماند و در واقع اولویت اول من نیست.

با سیلی صورتمان را سرخ نگه داشتیم

رئیس اتحادیه پوشاک استان نیز با بیان اینکه فروشندگان پوشاک با کاهش ۵۰ درصدی فروش محصولات مواجه شدند، می گوید: درآمد مردم کاهش یافته و اولویت شهروندان فقط خوراک است. اسماعیل زاده به آسیب های کرونا اشاره و می افزاید: در سال چند بار با تعطیلی فروشگاه ها مواجه بودیم که باعث تعدیل نیرو و تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی در استان شد. وی با بیان اینکه فروشندگان با سیلی صورت خودشان را سرخ نگه می دارند، عنوان می کند: بسیاری از واحدهای تولیدی زندگی سختی را تجربه و موقات بانکی زیادی دارند. رئیس اتحادیه پوشاک اضافه می کند: وقتی نرخ دلار، محصولات اولیه تولیدی و حقوق کارگر نیز رشد چند برابری پیدا می کند، طبیعتا قیمت پوشاک نیز افزایش پیدا می کند.  اسماعیل زاده درباره حمایت ها از فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک در استان نیز عنوان می کند: این اتحادیه فقط قوانین صنفی را به واحدهای تولیدی ابلاغ می کند وی تصریح می کند: دولت ۱۰ میلیون تومان وام در اختیار واحدهای تولیدی قرارداد ولی آنقدر شرایط پیچیده ای داشت که ۹۰ درصد از واحدهای تولیدی این وام را نگرفتند. اسماعیل زاده اضافه می کند: این مبلغ فقط هزینه عیدی و پاداش یک نفر است و دولت و مجلس باید برای حمایت از این صنف اقدامات اساسی انجام دهند. مهدی آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت