پیشتازی هیئت های بزرگ سمت برنامه های ضد کرونایی

مهدی آبادی- با اینکه تا آغاز محرم فاصله ای نداریم تردید ها در بین مسئولان هئیت های مذهبی برای برگزاری عزاداری امام حسین ( ع) شدت گرفته است. برخی از هئیت های بیرجند اعلام کرده اند ، مراسم حضوری نخواهند داشت و برخی دیگر تصمیم نهایی را به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار کردند. امسال عزاداری امام حسین (ع) چگونه برگزار می‌شود؟ و هیات ها با وجود ویروس کرونا چطور به عزاداری می پردازند؟ این ها نمونه ای از دغدغه های شهروندان در آستانه رسیدن به ماه محرم است. شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی بسیاری از مناسک های مذهبی و اجتماعی نظیر فریضه حج و نماز جمعه شد و بسیاری مساجد به خاطر حفظ سلامت شهروندان مراسم احیا را برگزار نکردند، حرم های مقدس زمان بسیاری روی زائران بسته بود اما با این وجود بسیاری معتقدند با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم عزاداری امام حسین (ع) را برگزار کرد. دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا نیز دستورالعمل و ضوابط برگزاری مراسم ماه محرم و صفر را ابلاغ و مسئولیت اجرای دستورالعمل مراسم عزاداری ماه محرم و صفر را سازمان تبلیغات اسلامی دانست. اما با این وجود بسیاری از هیئت ها در کشور به دلیل نگرانی از تبعات کرونا از برگزاری مراسم عزاداری محرم خودداری کردند.
عزاداری برای امام حسین (ع) به طرق دیگر هئیت جانثاران ابا اباعبدا… الحسین (ع) بیرجند در اطلاعیه ای از برگزار نشدن مراسم عزاداری حضوری خبر داد. متولیان این هیئت با نگرانی از گسترش ویروس کرونا اعلام کردند از طریق فضای مجازی و کمک های مومنانه قدم های لازم را در مسیر عزاداری واقعی بردارد. عضو هیئت امنای این هئیت در گفتگو با آوا گفت: علی رقم میل قلبی برای تامین سلامتی مردم و عزاداران حسینی این هئیت عزاداری حضوری نخواهد داشت. حجت الاسلام شهاب افزود: به دلیل شیوع کرونا هیات جانثاران به دلیل آنکه فضای بازی در اختیار ندارد و امکان گسترش این بیماری وجود دارد، عزاداری را به طرق دیگر دنبال می کند.

با جان مردم بازی نمی کنیم
عضو هئیت امنای هیئت حسینی نیز در پاسخ به خبرنگار آوا گفت: این هیئت از فضای بازی برخوردار نیست و به خاطر رعایت حال شهروندان امسال مراسم حضوری برگزار نخواهد شد و توزیع غذایی نیز نخواهیم داشت. حسین پور افزود: ما نمی توانیم با جان مردم بازی کنیم و اگر بنا به برگزاری مراسم است باید از رعایت پروتکل های بهداشتی مطمئن باشیم که در حال حاضر اینگونه نیست. وی با طرح این پرسش اضافه کرد: آیا مراسم عزاداری تمام می شود از وجود فاصله گذاری اجتماعی می توان اطمینان داشت؟
حسین پور با اشاره به برنامه های یکی از
هیئت های شهر تصریح کرد: در هیات آقایان در حسینیه و بانوان در خیابان عزاداری
می کنند که خیابان را بستند حق الناس نیست؟ وی ادامه داد: وقتی بسیاری از
هیئت ها فضای بازی در اختیار ندارند باید در مصلی المهدی (عج) با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم محرم برگزار شود که این موضوع نیز حساسیت ویژه دارد. حسین پور به برگزاری جلسه در سازمان تبلیغات اشاره و افزود: شنبه آینده جلسه ای نیز دوباره برگزار خواهد شد تا این موضوع تعیین و تکلیف شود اما تاکنون هیئت حسینی برنامه ای برای مراسم محرم ندارد.
مسئول هیئت ابولفضلی بیرجند نیز در این باره گفت: دیروز جلسه ای در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد که سیاست های کلی درباره مراسم محرم ابلاغ شده که باید به طور ویژه جزییات طرح بررسی شود. کریم پور به جلسه هیئت های بزرگ بیرجند اشاره و ادامه داد: هرکدام از هیئت ها برنامه های خاص خودشان را دارند و تعدادی از هیات ها اعلام کردند در این ایام مراسمی نخواهند داشت. وی با بیان اینکه طبخ غذا در این شرایط انجام نخواهد شد، عنوان کرد: در سطح معابر و خیابان های بیرجند نیز دسته های عزاداری شکل نخواهد گرفت و در فضای باز هیئت ها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد. کریم پور با بیان اینکه اکنون در شرایط بحرانی هستم، گفت: اگر در چند روز آینده شرایط استان بدتر شود، شاید کل مراسمات لغو شود و در این شرایط باید تصمیمات روزانه اخذ شود. وی اضافه کرد: در شب های قدر این هیئت در صحن مصلی مراسم برگزار کرده که پروتکل های بهداشتی رعایت شده است اما در باره عزاداری امام حسین(ع) برنامه ریزی بر اساس نظر سازمان تبلیغات انجام خواهد گرفت.
شرایط کشور بحرانی است
شهروندان نیز درباره مراسم محرم دغدغه های دارند. یکی از شهروندان بیرجندی می گوید: عزاداری محرم نباید تعطیل شود اما برگزاری جلسات چند هزار نفر نیز به مصلحت نیست. وی با بیان اینکه پروتکل های بهداشتی باید رعایت شود، افزود: مراسم شب های قدر با کیفیت خوبی برگزار شد و درباره محرم نیز باید همان سیاست را دنبال کرد. وی به نقش مردم اشاره و عنوان کرد: در استان مردم با رعایت اصول بهداشتی و ماسک زدن باعث شدند خراسان جنوبی از وضعیت هشدار خارج شود. علیپور یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه شرایط کشور بحرانی است، گفت: برخی از مبتلایان از بیماری خود اطلاع ندارند و اگر در مکانی با حضور جمعیت زیاد قرار بگیرند فاجعه رخ خواهد داد. وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و کمک های مومنانه جایگزین مراسمات حضوری شود تا نگرانی بسیاری از مردم رفع شود.

الزامات هیئت های عزاداری
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان هم بااشاره به برگزاری مراسم محرم، عنوان کرد: مردم مومن و حزب اللهی استان خود را بیش از دیگران ملزم به رعایت اصول بهداشتی می کنند و قطعا در این زمینه همکاری مناسبی خواهند داشت. وی اضافه کرد: عزاداری محرم در فضای باز همراه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود و عزاداران در طول مراسم از ماسک استفاده خواهند کرد. مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه بسیاری از هیات ها از فضای باز برخوردار هستند، ادامه داد: برخی
هیئت های استان از این فضا بی بهره هستند که در نزدیک ترین محل مناسب به هیئت اقدام به برگزاری عزاداری سید الشهدا خواهند کرد. رضایی اضافه کرد: آموزش و پرورش، دانشگاه ها و مراکز ورزشی فضای باز خود را در اختیار هیئت ها قرار خواهند داد. وی زمان برگزاری مراسمات محرم را دو ساعت دانست و افزود: جابه جایی هیئت ها به دلیل احتمال سرایت ویروس کرونا ممنوع و مراسمات به طور متمرکز برگزار خواهد شد. به گفته رضایی استفاده از طبل و سنج در مراسم محرم امسال ممنوع خواهد بود.

اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی
حجت الاسلام رضایی با تاکید بر اجرای دقیق پروتکل بهداشتی در زمینه توزیع نذورات، خاطرنشان کرد: نذورات به طور کمک های مومنانه در اختیار مردم قرار گرفته و سرو غذا در محل هیئت ها ممنوع بوده و به به طور بیرون بر در اختیار عاشقان اهل بیت قرار خواهد گرفت. رضایی به تشکیل ۱۵ کارگروه در استان اشاره و تصریح کرد: تاکنون ۳۴ جلسه برگزار شده که ۴۱ مصوبه به تصویب رسیده است. مدیرکل تبیلغات اسلامی استان گفت: قطعا مردم با فرهنگ، اصیل و انقلابی خراسان جنوبی همکاری لازم را خواهند داشت تا مراسم محرم با شکوه بیشتر برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت