هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق

۳۰ اردیبهشت سالروز درگذشت رادمردی دلسوز و عاشق خدمت است. عاشقی که تمامی داشته هایش را صادقانه وخالصانه در طبق اخلاص گذاشت و چه با قدم و چه با قلم تلاش کرد تا به هر طریق ممکن برای این منطقه محروم یعنی دیار و زادگاهش کاری انجام دهد.
مرحوم دکتر سید عبدا… علوی ۲۷ خرداد ۱۳۲۰ هجری شمسی در روستای نوزاد از توابع شهرستان درمیان خراسان جنوبی متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در بیرجند سپری نمود و پس از اتمام خدمت نظام وظیفه در سال ۱۳۴۴ برای ادامه تحصیل عازم کشور آلمان گردید. مرحوم علوی در آلمان تحصیلات خود را در رشته علوم انسانی آغازکرد و با طی مراحل مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد سرانجام در سال ۱۳۵۷ در رشته علوم سیاسی و جامعه‌شناسی گرایش تاریخ نوین اروپا با درجه دکتری از دانشگاه گوته فرانکفورت فارغ التحصیل شد.

موسس و بانی دانشگاه ها در بیرجند

آن مرحوم مجموعا به مدت ۲۳ سال همکار آموزشی و پژوهشی دانشگاه های شهرهای کسل و ویتسن هاوزن آلمان و دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی بیرجند، گرمسار، شهرکرد و تهران بود. وی همچنین بنیانگذار و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند و یکی از بانیان و طراحان تاسیس دانشکده علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه پیام نور بیرجند، دانشکده های فنی و علوم انسانی دانشگاه بیرجند، پژوهشکده کاربردی در بیرجند است.

دکتر علوی مرد خدمت بود

نوخنجی دبیر انجمن بیرجندی های مقیم تهران درباره او گفت: دکتر علوی با تمام وجود کمبودها را فریاد می زد و همیشه احساس دین می کرد، سکوت و سکون و بی تفاوتی برایش معنی نداشت نه قابل خرید بود و نه عضو حزب باد. دکتر علوی دردش خدمت بود و بس. وی با بیان اینکه انجمن بیرجندی های مقیم تهران صدا و آواز دلنشینش را در جمع های خودمانی خیلی از دوستان به یاد دارد، ادامه داد: همیشه با این بیت شروع می کرد: «مجنون نبودم، مجنونم کردی، از شهر خودم بیرونم کردی». نوخنجی تاکید کرد: این نگاه و این همت و این آگاهی به ما یادآور می شود که قدردان نیروهای خدوم و دلسوز و متخصص و صادق و توانمند دیار خود و حامی و پشتیبان آنها باشیم و در مواقع ضروری و با تکیه به روحیه مطالبه گری به خاطر حق و حقوق خودمان هم که شده نگذاریم به راحتی فراموش شوند.

رونمایی از تندیس دکتر علوی

در سال ۹۵ به همت دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند از تندیس مرحوم دکتر سید عبدا… علوی بنیانگذار این دانشگاه رونمایی شد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضایی امام جمعه وقت بیرجند با ابراز مسرت از نصب و رونمایی تندیس مرحوم دکتر علوی گفت: قدرشناسی از خدمات بزرگان موجب تشویق نسل جوان می شود. قدرشناسی از خادمان علم و فرهنگ یک وظیفه مهم است. وی با بیان اینکه دکتر علوی به عنوان شخصیتی که توانست در میان هجوم برخی تنگ نظری ها با عزم راسخ به توسعه و اعتلای دانشگاه همت بگمارد، افزود: آن مرحوم علاوه بر دانشگاه آزاد نقش و سهم زیادی در دانشگاه علوم پزشکی هم داشته است. رضائی با ابراز تأسف از اینکه بزرگان در زمان خودشان بعضاً مورد تقدیر شایسته قرار نمی گیرند ادامه داد: دانشگاه باید جلودار باشد و فکرها را رشد دهد زیرا فکر انسان را ثروتمند می کند. وی ادامه داد: جامعه را باید اندیشمندان و فرهیختگان به جلو برند و نگذارند جامعه به دست عوام به جلو رود.

سمبل همت و کار مضاعف بود

سهراب بی خویش از کارکنان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند هم که از آغاز تأسیس دانشگاه در همه مراحل سخت و دشوار تأسیس دانشگاه یار همراه مرحوم دکتر علوی بوده است نیز گفت: از همان اوایل بازگشت مرحوم علوی از آلمان به ایران مجذوب مرام و منش آن مرد سختکوش شدم. وی ادامه داد: دکتر از اوایل سال ۶۳ شبانه روزی تمام تلاش خود را صرف اعتلا و بالندگی بیرجند کرد. بی خویش با اشاره به اینکه هر روز از زندگی او حاوی درس عبرت آموزی بود، افزود: هر چند رنج ها برد و سختی ها به جان خرید اما ثمرات و خاطرات شیرینی از خود به جای گذاشت. او بهترین خاطره خودش را تأسیس دانشگاه در سال ۶۴ و تلخ ترین خاطره را درگذشت مرحوم دکتر علوی در سال ۸۶ می داند – کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


باران رحمت است و همه مردم استان دلخوش از این سخاوت آسمان اند اما غم

بیشتر

مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت