مهره ی هزینه ها، شطرنج بازان استان را کیش کرد

اگر بخشی از هزینه های اجرای بازی های استانی و فرا استانی و نیز تمرین با اساتید خوب کشوری تامین شود،شطرنج استان از این حالت کیش خارج می شود. کافی است استعدادهای خوب شطرنج بازمان را جدی تر بگیریم و برای رشدشان امکانات بیشتری فراهم کنیم.این بار در نشست های تخصصی حوزه ی ورزش استان میزبان اعضای هیئت شطرنج استان بودیم، که با حضور مسئولان هیئت، قهرمانان، پیشکسوتان و مربیان برگزار شد. شطرنج از جمله رشته های ورزشی است که با هوش و ذکاوت ورزشکار کار دارد در همین راستا از جمله رشته های ورزشی محبوب برای افزایش سطح توانایی دانش آموزان در تحصیلات به شمار می رود هر چند که گویا در خراسان جنوبی به اندازه کافی در این زمینه فرهنگ سازی نشده است. در این نشست مشکلات اصلی مطرح شده کوچک بودن تالار شطرنج برای برگزاری مسابقات و نبود سالن عمومی در اختیار اداره کل ورزش برای برگزاری رویدادها، همچنین نبود خوابگاه ورزشی بود و مسئولان باید برای رفع این مشکلات که گریبانگیر بیشتر هیئت های ورزشی می باشد گامی بردارند. در ادامه نقطه نظرات مسئولان هیئت، قهرمانان، پیشکسوتان و مربیان را می خوانیم.

میزبانی بیشتر مسابقات کشوری

مشرقی مقدم که بالاترین رنکینگ شطرنج استان را دارد در این نشست عنوان کرد: برای شرکت در مسابقات شطرنج باید هزینه های بالایی پرداخت کنیم که شامل ایاب و ذهاب ،خوابگاه و خورد و خوراک است. به گفته وی جام خاوران که در بیرجند برگزار می شود فرصت مناسبی برای ورزشکاران استان ایجاد کرده است ، اگر خراسان جنوبی سالانه دو مسابقه کشوری برگزار کند، برای شطرنج بازان استان فرصت بهتری به همراه دارد. ولی باید هزینه های آن را نیز در نظر بگیریم .وی با اشاره به اینکه شطرنج بازان استان بیشتر در یک سطح قرار دارند، معتقد است: برای پیشرفت می توان مربی های مجرب کشوری را به استان آورد تا با آموزش های روز و علمی باعث رشد ورزشکاران شوند. مشرقی مقدم ادامه داد: همچنین تقاضا داریم که اداره کل ورزش در هزینه های آموزش و اعزام به مسابقات کشوری با هیئت همکاری داشته باشند.

هزینه های دوبرابری اعزام به مسابقات کشوری

مهرنوش آرمند یکی دیگر از قهرمانان رشته شطرنج و اولین بانوی کشور که به صورت رسمی مسابقه سرعتی شطرنج را برگزار کرد و ۲۵ برد، ۲ باخت و ۲ مساوی داشت هم گفت: بانوان برای رفتن به مسابقات دیگر استان ها محدویت های بیشتری دارند و از آنجایی که مسافت خراسان جنوبی به دیگر استان ها زیاد است، هزینه ها نیز چندین برابر می شود. به گفته وی حضور مربیان متعدد در استان می تواند به پیشرفت شطرنج بازان کمک کند.

مشکل کوچکی تالار شطرنج

متین خسروی، نایب رئیس بانوان هیئت شطرنج استان نیز بیان کرد: در بخش بانوان محدودیت ها و مشکلات، بیشتر به چشم می آید. وی تصریح کرد: مسابقات مناسبتی زیادی برگزار می کنیم ولی استقبال نمی شود ، گویا برای خانواده ها فرهنگ سازی خوبی انجام نشده است. به گفته وی این در حالی است که بیشتر هزینه این مسابقات توسط هیئت پرداخت می شود. خسروی در زمینه تالار شطرنج بیرجند نیز گفت: این تالار خیلی کوچک است و برای برگزاری مسابقات مناسب نیست ،هرچه پیگیری کرده ایم اداره کل ورزش فقط قول هایی داده ولی عملی نشده است. نایب رئیس بانوان هیئت شطرنج در زمینه اعزام به مسابقات عنوان کرد: هزینه ها خیلی بالاست و از سوی اداره کل ورزش کمکی در این بخش نداشته ایم تا دلگرم شویم. به گفته وی تمام مشکلات با پول حل می شود ولی نبود حمایت مالی از سمت اداره کل باعث شده است آنچنان که باید نتوان در راه پیشرفت گام برداشت.

سالن عمومی برای برگزاری مسابقات هیئت ها

بصیری، پیشکسوت رشته شطرنج هم در این نشست عنوان کرد: شطرنج نتایج مهمی در تقویت ذهن و هوش افراد داشته است. به گونه ای که بهترین نتایج کنکور را شطرنج بازان گرفته اند. وی با بیان اینکه سالن کنونی شطرنج با بهترین امکانات و رایگان در اختیار ورزشکاران قرار دارد، گفت: مشکل برای برگزاری مسابقات داریم که نیاز به سالن بزرگ است. به گفته وی اداره کل ورزش و جوانان سالن عمومی در اختیار ندارد تا برای برگزاری مسابقاتی مانند جام خاوران سالن را در اختیار هیئت قرار دهند و هزینه های هنگفتی پرداخت نکنیم. هم اکنون برای سالن به ارگان های مختلف مراجعه می کنیم.بصیری در زمینه مشکل مربی گفت: برای آوردن مربی هزینه های بالایی باید پرداخت کنیم هرچند فدراسیون باید با توجه به موقعیت هر استان و مشکلات آن مربی اعزام و هزینه ها را هم پرداخت کند تا باعث پیشرفت این رشته ورزشی در کشور شود. این پیکشسوت درخواست کرد که مسابقات هر هفته برگزار شود تا ورزشکاران علاقه مند، تجربه کسب کنند.

هزینه بالای آوردن مربی کشوری به استان

میزانی، مربی درجه یک و داور بین المللی نیز بیان کرد: برای اعزام مربی، فدراسیون باید بیشتر حمایت کند. سال گذشته یک مربی داشته ایم بابت  هزینه های رفت و آمد و اسکان از ۳ تا ۸ میلیون تومان برای هیئت استان هزینه داشته است. وی ادامه داد: برای فرهنگ سازی و حضور ورزشکارن نیز هزینه بالایی نمی توانیم در نظر بگیریم چرا که حاضر به شرکت نمی شوند. به گفته وی هر مربی نیز در یک نوع از شطرنج فعالیت دارد بنابراین باید برای پیشرفت تمام رشته های شطرنج، مربی های مختلفی آورد. این مربی درجه یک شطرنج استان در زمینه سالن شطرنج گفت: می خواهیم فضا را ارتقاء دهیم اما هزینه های آن زیاد است، سازمان مدیریت  برنامه ریزی بازدید داشته اند ولی هنوز تأمین بودجه نشده است. میزانی خاطر نشان کرد: برای جام خاوران حدود ۲ هزار نفر شطرنج باز از قبیل استاد بزرگ و پیشکسوت و نامداران کشوری شرکت می کنند و برای برگزاری این مسابقه هر سال با مشکل فضا و اجاره سالن مواجه می شویم. به گفته وی در سال ۹۹ مجوز برگزاری جام خاوران به صورت بین المللی را دریافت کردیم و اداره کل ورزش و جوانان استان نیز قول تأمین بودجه آن را داد ولی به دلیل کرونا این رویداد تعطیل شد ، امیدواریم در سال آینده این اتفاق دوباره اجرایی شود.

مشکل اصلی نبود خوابگاه

داور بین المللی شطرنج مشکل اصلی خراسان جنوبی در تمام رشته های ورزشی را نبود خوابگاه دانست و افزود: برای میزبانی مسابقات استانی و کشوری و حضور مربیان مجرب کشوری خوابگاهی برای اسکان نداریم که بهتر است هر چه سریعتر در این زمینه فکری اندیشیده شود. میزانی خاطر نشان کرد: شطرنج در بُعد همگانی هزینه زیادی ندارد و با یک صفحه عادی شطرنج می توان کار انجام داد ولی برای شطرنج بازان در بعد حرفه ای، ورزشی پر هزینه است. به گفته وی برای اعزام به مسابقات و کسب تجربه و حضور و شرکت در کلاس مربیان مجرب هزنیه های زیادی در بردارد. چراکه یک صفحه شطرنج دیجیتال اکنون ۱۸ میلیون تومان شده است.

مطالبه گری برای ایجاد هتل ورزشی

رئیس هیئت شطرنج استان نیز در این نشست رویکرد هیئت را در دو بخش تقسیم بندی کرد و گفت: شناسایی و استعدادیابی و ارتقاء شطرنج از اهداف اصلی هیئت هستند. خسروی تصریح کرد: برای استعدادیابی با آموزش و پرورش رایزنی کرده ایم و برای ارتقاء از مدارس شروع می کنیم چرا که هر کس در شطرنج خوب باشد ریاضی او هم خوب است و پیشرفت های درسی آنها را شاهد هستیم. وی با بیان اینکه شطرنج در بُعد حرفه ای گران است، عنوان کرد: آنچنان که باید خانواده ها در این بخش هزینه نمی کنند. وی با توجه به بودجه اندکی که اداره کل ورزش و فدراسیون در اختیار دارد ادامه داد :این هزینه ها  تا زیر ۵ میلیون تومان پرداخت می شود، اما از عهده پرداخت همه آن بر نمی آییم با این شرایط نمی توان هیئت داری کرد تا باعث پیشرفت این رشته ورزشی در تمام سطوح شویم. خسروی پیشنهاد داد که اداره کل ورزش و جوانان برای تأمین هتل ورزشی مطالبه گری از مرکز داشته باشد که در هزینه هیئت ها کمک کننده اصلی است.

تأمین بودجه برای ارتقاء تالار شطرنج

رئیس هیئت شطرنج استان با اشاره به نبود لیگ در استان عنوان کرد: در شهرهای دیگر لیگ در پیشرفت ورزش آنها کمک کننده بوده و اسپانسر بخش خصوصی دارند ولی در استان ما اینگونه نیست. خسروی در زمینه فرهنگ سازی نیز گفت: اگر خانواده ها بدانند که شطرنج در تحصیلات فرزندان آنها نقش مهمی خواهد داشت حتما هزینه می کنند. وی از اداره کل ورزش و جوانان درخواست کرد که برای ساخت طبقه دوم تالار شطرنج و تغییر فضای تالار تأمین بودجه انجام دهند تا انگیزه ای برای حضور بیشتر ورزشکاران شود. به گفته وی مشکل دیگر که کشوری است نبود رئیس فدراسیون است که مدتی به صورت سرپرست اداره می شود و مشکلاتی را ایجاد کرده است امیدواریم سریع تر در کشور به این مسئله رسیدگی شود.

رؤسای شهرستان هایی که همکاری نمی کنند

رئیس هیئت شطرنج استان عنوان کرد: در سال ۹۸ حدود ۴۰ مسابقه در بخش آقایان و بانوان برگزار شد و در سال جاری نیز به دلیل شیوع کرونا چندین مسابقه آنلاین داشته ایم. خسروی در زمینه همکاری رؤسای اداره ورزش و جوانان شهرستان ها نیز گفت: برخی از شهرها مانند قاین همکاری عالی دارند ولی در برخی از شهرستان ها هیچ همکاری با ما ندارند و این در حالی است که  حقوق بیت المال را برای همین کار دریافت می کنند. وی افزود: هر چه درخواست جلسه برای بهبود و پیشرفت شطرنج در شهرستان را داریم قبول نمی کنند. این در حالی است که ادارات ورزش خود باید مطالبه گری از هیئت ها داشته باشند، نه هیئت دنبال آنها باشد. به گفته وی شهرستان های بیرجند، درمیان، قاین و سرایان فعال ، شهرستان های فردوس، بشرویه و طبس نیمه فعال و شهرستان های خوسف، سربیشه، زیرکوه و نهبندان غیرفعال هستند. خسروی خاطر نشان کرد: ورزشکاران سازمان یافته هیئت نیز ۲۵۶ نفر هستند که ۱۵۰ نفر آنان دارای رنکینگ می باشند. وی از صدا وسیما تقاضا کرد که در بخش فرهنگ سازی، ساعتی را برای آموزش شطرنج و دیگر ورزش ها در نظر بگیرند چرا که تاکنون این هماهنگی وجود نداشته است.

اولویت با پروژه های نیمه تمام

با معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان نیز برای پاسخ به مشکلات هیئت شطرنج گفت و گو کردیم که در زمینه مشکل نبود سالن و اجاره سالن از دیگر ارگان ها گفت: بر اساس قانون ماده ۵ به دلیل کاهش تصدی گری دولت تمام سالن ها به بخش خصوصی یا هیئت داده شده است که البته در خراسان جنوبی اکثر سالن ها در اجاره هیئت ها می باشد و می توانند با تعامل با دیگر هیئت ها سالن را اجاره کنند. قطبی ادامه داد: همچنین در سال جاری دو سالن شهیدین قاسمی و عفاف به اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند داده شده است که می توانند با درخواست از شهرستان برای برگزاری مسابقات رایزنی کنند. وی در بخش خوابگاه نیز عنوان کرد: در مسابقات کشوری خوابگاه بر عهده خود افراد شرکت کننده است ولی در کل برای ساخت خوابگاه بودجه ای نداریم و باید در بودجه سال آینده رایزنی شود. به گفته وی به دلیل تعداد زیاد پروژه های نیمه تمام در استان اولویت با این پروژه ها می باشد و اجازه تعریف پروژه جدید نداریم. این مقام مسئول در زمینه نبود همکاری برخی از رؤسای ادارات ورزش شهرستان ها نیز بیان کرد: همیشه همکاری داشته اند ولی اگر این مشکل وجود دارد هیئت ها اطلاع رسانی کنند ،حتما پیگیری می شود. قطبی برای برگزاری مسابقه بین المللی جام خاوران گفت: در سال های آتی نیز این همکاری و حمایت را خواهیم داشت ، مشکلی وجود ندارد. وی برای کوچک بودن سالن شطرنج هم عنوان کرد: اداره کل در برنامه خود دارد که تعمیراتی در ساختار آن داشته باشد بر این اساس جابه جایی هایی انجام خواهد شد. قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت