شهری که فرو می نشیند

نارضایتی مردم از آسفالت بی کیفیت خیابان های بیرجند

چه گواهینامه داشته باشید و چه نداشته باشید، با هر وسیله‌ای که در خیابان‌ها یا جاده‌ها تردد کنید، صابون آسفالت بی کیفیت خیابان‌ها و جاده‌ها به تنتان خورده. بارها دیده اید که آسفالت خیابان ها دچار فرورفتگی یا شکستگی شده است، موج دارد، پر از چاله است یا حتی تکه ای آسفالت از سطح زمین کنده شده و در راه تردد خودروها دست انداز ایجاد کرده است. مسئولان شهرداری بیرجند علت ار بی توجهی به کیفیت قیر دردوره های قبل مدیریت شهری عنوان می کنند.

حادثه ساز بودن آسفالت های بی کیفیت

بی کیفیتی آسفالت معابر شهر بیرجند برای بسیاری از شهروندان مشکل ساز شده است، حتما برایتان پیش آمده هنگام عبور از خیابانی که تازه آسفالت شده، می بینید دانه های آسفالت به لاستیک خودرویتان چسبیده و براحتی از سطح زمین جدا می شود. برهم خوردن نظم و یکپارچگی آسفالت خیابان یا جاده بلافاصله پس از انجام عملیات روکش نیز به صحنه ای طبیعی و آشنا برای بسیاری از ما تبدیل شده است. تحقیقات متعدد در خصوص سطح کیفی آسفالت ها در وضعیت مشابه نشان می دهد که عمر مفید آسفالت در کشورهای پیشرفته دنیا بین ۱۳ تا ۱۵ سال است در حالی که می توانیم عمر مفید آسفالت در ایران را یک چهارم این عدد یعنی ۳ تا ۴ سال در نظر بگیریم و این عدد در شهری مانند بیرجند شاید به ۲ سال هم نرسد و گاه بلافاصله بعداز ترمیم آسفالت یک مکان به عنوان مثال حفاری شده ، شاهد نشست آسفالن ایجاد فرورفتگگی در معبر هستیم. یکی از شهروندان بیرجندی در این باره گفت: معابر غیر استاندارد و دارای برجستگی و فرورفتگی که به دلیل حفاری ها ایجاده شده و باعث عدم تعادل وسایل نقلیه می شود، معمولا حادثه ساز بوده است. به گفتۀ وی همچنین به دلیل بی کیفیت بودن آسفالت ها مانند خیابان ابن حسام حفره هایی ایجاد شده است که فقط در بلایای طبیعی انتظار چنین حفره هایی را داریم و کسی از شهردای و شواری شهر پاسخ گو نیست. وی خاطر نشان کرد: حتی معابری از قبیل حد فاصل شهید آوینی و میدان سفیرامید نیاز به نصب علائم خطر دارند ولی کسی توجهی به این موارد ندارد. همچنین محمدی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که راننده تاکسی می باشد، عنوان کرد: رانندگی در برخی از خیابان ها مانند سجادشهر و پاسداران و خیلی دیگر از خیابان ها به دلیل موج دار بودن و لکه گیری های خیلی بی کیفیتی که انجام شده است مانند رانندگی در جاده های خاکی می باشد و اصطحلاک بالایی برای ماشین های ما دارد و برای همین آسفالت های بی کیفیت از ما هزینه هایی هم دریافت می کنند. رضایی نیز بیان کرد: بارها دیده ایم که آسفالت خیابان ها دچار فرورفتگی یا شکستگی شده است. موج دارد، چاله در آن ایجاد شده است و یا تکه ای از آن از سطح زمین کنده شده و موجب به وجود آوردن دست اندازها شده است. وی ادامه داد: حتی بارها شاهد کیفیت ضعیف و عمر کوتاه آسفالت در محدوده زندگی خودمان بوده ایم و برهم خوردن یکپارچگی و پوسته شدن سطح آسفالت را بلافاصله پس از انجام عملیات روکش نظاره کرده ایم.

مهلت ۴۸ ساعته به شهرداران

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در این زمینه در گفت و گو با آوا گفت: طی جلسه ای که درباره آسفالت های شهری داشتیم به شهرداران دستور دادیم که ظرف ۴۸ ساعت آینده تمام برنامه های عملیاتی و اجرایی که قرار است در سطح شهر انجام دهند را به دستگاه های اجرایی و خدمات رسان ارائه کنند. میرجعفریان افزود: ارائه این اطلاعات به این دلیل است تا دستگاه های خدمات رسان مانند آب و فاضلاب و گاز اگر برنامه حفاری و عمرانی دارند قبل از آسفالت معابر انجام دهند چرا که بعد از آن تا ۴ سال اجازه انجام هیج عملیاتی را نخواهند داشت. وی بیان کرد: اگر هر دستگاه خدمات رسانی بعد از روکش و آسفالت معابر، عملیاتی انجام دهد ملزم می شود که تمام هزینه های حفاری و روکش و ترمیم کامل آن بخش را پرداخت کند. به گفتۀ وی اولویت اصلی با معابر خاکی است و بعد از آن باید معابری که کیفیت نامناسبی دارند روکش و آسفالت در آنجا اجرایی شود و ناظرین فنی بر روند کیفیت روکش و آسفالت ها باید نظارت لازم وکافی را داشته باشند و در آینده در صورت هر گونه تخلف باید جوابگو باشند.

آزمایش کیفیت آسفالت

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری بیرجند نیز در این باره عنوان کرد: کارخانه آسفالت ما در سال گذشته از نظر کیفیت گواهینامه استاندارد را دریافت کرده است و به زودی پروانه کیفیت را دریافت می کند. حدیدی نژاد ادامه داد: کیفیت آسفالت ها در آزمایشگاه اداره راه و شهرسازی مورد آزمایش قرار می گیرد و در برخی از معابر و جاده هایی که کار به پیمانکار سپرده می شود نیز نظارت و آزمایش بر عهده حوزه نظارت می باشد. وی تصریح کرد: شاید عمده مشکل ما در گذشته در زمینه کیفیت قیر بود که آزمایش ها برای سنجش کیفیت ان جدی گرفته نمی شد و به همین دلیل شاهد کیفیت پایین آسفالت در گذشته بوده ایم. به گفتۀ وی اکنون روند نظارت و آزمایش را به صورت جدی دنبال می کنیم و در تمام طول کار از نمونه آسفالت کار شده و قیر خریداری شده و پخت و پخش آن آزمایش و نظارت داریم تا بهترین کیفیت را اجرایی کنیم.

برنامه زمان بندی برای روکش و آسفالت

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری بیرجند با بیان اینکه معابر خاکی در اولویت کاری برای انجام آسفالت قرار دارند، گفت: برنامه زمان بندی کارها را به دستگاه های خدمات رسان خواهیم داد تا بعد از آن مشکلی ایجاد نشود. حدیدی نژاد افزود: بعد از معابر خاکی روکش آسفالت برای خیابان هایی که دچار مشکل هستند را خواهیم داشت و در ابتدا معابری که کم تردد تر هستند را لکه گیری و روکش مناسب خواهیم کرد و بعد از آن معابر اصلی را سازمان دهی خواهیم کرد. وی با بیان اینکه در برنامه زمان بندی درست تا آخر سال تمام مشکلات آسفالت ها و معابر رفع خواهد شد، عنوان کرد: تا کنون میدان طالقانی و ۱۵ خرداد و بلوار غدیر که وضع نامناسبی داشتند را روکش کرده ایم و در آینده میدان ولایت، میدان آزادی و مطهری و مهرشهر را نیز در دستور کار داریم تا هر چه سریعتر مشکل برطرف شود.

خریداری ۱.۵ میلیارد قیر

معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند نیز اعلام کرد: بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیر خریداری شده است و میدان عبادی و غفاری را آسفالت می کنیم. عدل افزود: همچنین ۸۰۰ میلیون تومان دیگر نیز قیر خریداری شده است که تا ۲۴ ساعت دیگر به بیرجند می آید. وی در زمینه اعتراض مردم به کیفیت آسفالت ها نیز گفت: در حال رسیدگی به این موضوع هسیتم ولی مردم هم باید بدانند که با این متراژ معابر شهری و هزینه هنگفت، آسفالت کردن برنامه ای زمان بر می باشد تا تمام شهر از آسفالتی یکدست و با کیفیت بهره مند شوند و دستگاه های خدمات رسان باید در این بخش همکاری لازم را با شهرداری داشته باشند تا بعد از روکش و آسفالت دوباره شاهد حفاری ها نباشیم که باعث اصلی دست انداز شدن معابر می شود – قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت