زنگ ها برای عشایر به صدا درآمدند

محمودآبادی-خشکسالی ها از عشایر خراسان جنوبی پهلوانانی قوی ساخته است،پهلوانانی که از سال گذشته تاکنون با مساعدت های استاندار سهم اعتباری بیشتری از منابع استان را به خود اختصاص دهند. مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی در گفت و گو با آوا گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر (۴۰ درصد) در استان وجود دارد که برای ۶۵۷ محله عشایری آبرسانی با تانکر سیار انجام می‌شود. ۶۵۷ محله عشایری خراسان جنوبی با تانکر سیار آبرسانی می شودمهدی عصمتی پور افزود: سال گذشته حدود سه میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان برای آبرسانی، تامین آب شرب و آب مورد نیاز دام مصوب شد که ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تخصیص و منجر به حمل ۱۴۰ هزار مترمکعب برای ۶ هزار و ۵۵۰ خانوار شده است. وی بیان کرد: امسال با توجه به اینکه وضعیت بارندگی‌های مناسب و مطلوب بود، وضعیت علوفه نیز بهتر شد از طرفی پراکنش جمعیت عشایر و دام نیز بیشتر و سبب نیاز به آب شرب بیشتر شده است.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی تصریح کرد: وضعیت ترسالی سبب شد عشایر نسبت به خریداری و پرورش دام بیشتر، اقدام کنند لذا برای آبرسانی به عشایر و دام نیاز به اقدامات و اعتبار بیشتر داریم. وی عنوان کرد: امسال چهار میلیارد و ۵۲۶ میلیون تومان برای آبرسانی به ۶ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر با حجم ۱۵۸ هزار متر مکعب درخواست داده شد تا آب شرب سالم و بهداشتی در اختیار عشایر قرار بگیرد. عصمتی پور متوسط میزان آبرسانی به مناطق عشایری را روزانه ۷۰۰ مترمکعب آب اعلام کرد و افزود: با توجه به لزوم آبرسانی به عشایر، استاندار نیز برای حمایت از این قشر سنگ تمام گذاشته است. وی یادآور شد: امسال ۳۷۵ میلیون تومان برای انجام طرح‌های مطالعاتی آبرسانی به مناطق عشایری استان اختصاص یافت و کار مطالعات ۲ شهرستان نیز به اتمام رسیده است.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: طرح مطالعاتی آبرسانی به مناطق عشایری در شهرستانهای قاینات، زیرکوه، طبس، درمیان، سربیشه و نهبندان تا اواخر شهریور انجام خواهد شد. وی با اشاره به اجرای ۲ طرح مهم آبرسانی در مناطق عشایری استان افزود: در منطقه بمرود زیرکوه آبرسانی به طول ۸۰ کیلومتر و اعتبار ۱۵ میلیارد تومان در ۳۹ محله عشایری اجرا شد که ۶۲۰ خانوار در قالب سه هزار و ۵۰۰ نفر از آن بهره‌مند شدند.
عصمتی پور اظهار کرد: با بهره‌برداری از این پروژه شاخص برخورداری عشایر شهرستان زیرکوه از آب شرب سالم و پایدار از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافت. وی تصریح کرد: همچنین طرح آبرسانی به منطقه چاه زرد و خواجه منجیکو در حال اجرا است که برای فاز نخست ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به استان اختصاص یافته است و با بهره‌برداری از آن ۲۵۰ خانوار برخوردار خواهند شد.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین برای آبرسانی به منطقه چاه زرد ۱۳ میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص یافت. وی بیان کرد: سال قبل هشت هزار و ۱۹۶ تن آرد و ۲۷ هزار و ۲۰۰ نهاده دامی بین عشایر توزیع شده است. عصمتی پور تصریح کرد: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ۹ پروژه در حوزه امور عشایری با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان در ۶ شهرستان استان به بهره‌برداری رسید. وی با بیان اینکه اکثر این پروژه‌ها در حوزه تامین آب شرب است ادامه داد: با بهره‌براری از این پروژه‌ها ۸۸ خانوار عشایر بهره‌مند و تثبیت شغل می‌شود. مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه ماندگاری عشایر و تثبیت شغل از اهمیت زیادی برخوردار است اظهار کرد: اکثر پروژه‌های استان در زمینه تثبیت اشتغال و ماندگاری آنها در مناطق عشایری انجام یا اجرا می‌شود. وی با اشاره به آموزش هفت هزار و ۱۵۰ نفر روز عشایر بیان کرد: این آموزش‌ها بیشتر در حوزه‌های پرورش دام، گیاهان دارویی و تشکل‌های عشایری بوده است. عصمتی پور تصریح کرد: امسال تفاهم نامه‌ای با هلال احمر برای آموزش جوانان عشایر منعقد شد چراکه همه ساله هنگام کوچ عشایری اتفاقاتی از جمله مارگزیدگی و عقرب گزیدگی رخ می‌داد، اکنون جوانان با فراگیری امداد و نجات و نکات بهداشتی خود این مساله را مدیریت می‌کنند.
وی ادامه داد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل دامپزشکی برای واکسیناسیون رایگان دام عشایر و آموزش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و رعایت نکات بهداشتی منعقد شده است. مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به برنامه های شاخص اداره کل عشایری استان در سال جاری گفت: پرداخت تسهیلات برای کشت و توسعه کشت گیاهان دارویی، فراوری گیاهان دارویی و جمع آوری گیاهان مرتعی از طریق تشکل‌های عشایری ما خریداری می شود. وی با بیان اینکه نقشه راه گیاهان دارویی در حوزه عشایری استان طراحی خواهد شد عنوان کرد: سال گذشته نقشه راه گیاهان دارویی در جهاد کشاورزی استان تهیه شد. عصمتی پور یادآور شد: برنامه دیگر امور عشایری استان بازاریابی محصولات تولیدی عشایری از طریق تشکل‌ها است چراکه ۲۵ درصد تولید صنایع دستی استان توسط عشایر تولید می‌شود که با حمایت استاندار در این خصوص تسهیلات بسیار خوبی پیش بینی شده است. وی گفت: توسعه انرژی‌های نو و پاک انرژی خورشیدی و نصب پنل با تاکید بر توجه به محیط زیست و ایجاد درامد برای خانواده‌های عشایری در مناطق ییلاقی از دیگر برنامه‌ها است.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی حمایت از طرح‌های بوم گردی در مناطق عشایری را از دیگر برنامه‌های استان دانست و گفت: سال گذشته در این زمینه ۱۴ بوم گردی در بشرویه آغاز شد و در سایر مناطق نیز توسعه خواهد یافت. وی بیان کرد: در قالب طرح زنجیره گوشت قرمز پارسال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای پرواربندی دام سبک در استان تامین شد. عصمتی پور عنوان کرد: پارسال ۳۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش با کارمزد ۱۰ درصد برای زنجیره گوشت قرمز پرداخت شد که یکهزار و ۶۰ متقاضی از این تسهیلات بهره‌مند و ۷۵ هزار راس دام سبک پروا بندی شد. وی یادآور شد: سرانه پرداخت تسهیلات برای هر راس دام سبک ۴۰۰ هزار تومان است و هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات به عشایر وجود ندارد.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی افزود: همچنین پارسال هشت میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه برای تامین نهاده‌های دامی به عشایر پرداخت شد که همه این اقدامات منجر به افزایش ۷۰۰ تن گوشت دام سبک در استان شد. وی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال به دلیل بارندگی‌های خوب دو مرحله پشم چینی بهاره و پاییزه در استان داشته باشیم، سال گذشته نیز ۶۰۰ تن پشم، کرک و موی توسط عشایر تولید شد که امسال به ۸۰۰ تن افزایش خواهد یافت. عصمتی پور عمده ترین مشکل عشایر استان را کمبود آب به ویژه تامین آب برای دام دانست و تاکید کرد: امسال به دلیل بارندگی‌های مناسب، پراکنش عشایر بیشتر شده است لذا برای تامین آب دام باید تمهیدات ویژهای اندیشیده شود. وی فروش دام مازاد عشایر را از دیگر مشکلات این قشر اعلام کرد و گفت: با توجه به شیوع کرونا و تعطیل شدن فعالیتها و تعطیلی اماکن عمومی، بخشی از دام عشایر به فروش نرفت اما اکنون بازار گوشت خوبی ایجاده شده و تصمیم داریم دام زنده مازاد را به خارج از استان ارسال کنیم.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی افزود: از جمعیت ۸۲ هزار خانواری عشایری استان خوشبختانه هیچ موردی از ابتلا به کرونا در استان گزارش نشد به این دلیل که عشایر نکات بهداشی و فاصله گذاری را رعایت و کوچ عشایر نیز دوماه با تاخیر انجام شد.
وی با بیان اینکه ۶۵ درصد عشایر خراسان جنوبی کوچ رو هستند اظهار کرد: عشایر استان عمدتا به شهرستان‌های بردسکن و سبزوار کوچ می‌کنند هچنین ۳۲۰ خانوار عشایر از استان سیستان و بلوچستان به مناطق عشایری نهبندان، خوسف و سربیشه کوچ کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت