خیز هنرمندانه برای تقویت گردشگری استان

کاری – جواد انصافی متولد سال ۱۲ آذر ۱۳۳۰، در تهران، بازیگر، کارگردان، نویسنده ایرانی و به پدر سیاه بازی ایران مشهور است. وی را بیشتر با نام عَبدُلی می‌شناسند. عبدلی نام شخصیتی است که وی از اواخر دهه شصت، در نمایش‌های تلویزیونی بازی کرده‌است. این بازیگر مشهور به دعوت انجمن حرفه ای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان جنوبی و همراهی شهرداری این روزها مهمان استان ماست تا با طرح ها و برنامه های ویژه قدم های تازه ای برای معرفی ظرفیت های استان در قالب هنر بردارند.

معرفی استان با شعرخوانی و موسیقی و نمایش

انصافی با بیان اینکه گردشگری بسیار مهم و یک راهکار ارزشمند برای توسعه است، می افزاید: با همت انجمن حرفه ای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان جنوبی مقرر شده است تا تئاتری برای معرفی این منطقه که با هنر شعر خوانی و موسیقی عجین شده برای علاقمندان به نمایش بگذاریم. وی با بیان اینکه یک کارگاه بازیگری با بازیگران جوان و پیشکسوتان راه اندازی کرده ایم، ادامه می دهد: بارها در جشنواره های مختلف نامی از هنرمندان سرشناس برده شده که زادگاه آنها بیرجند بوده اما چون استان مغفول مانده آنطور که باید و شاید معرفی نشده است. وی یادآور می شود: این استان پتانسیل و ظرفیت های قوی دارد که می تواند آن را جهانی و قطب گردشگری کند.

دو نوروز در خراسان جنوبی گل می روید

عبدلی با بیان اینکه شما در خراسان جنوبی دو تا نوروز دارید یکی همان نوروز در فصل بهار است و دیگری در آبان و آبانگاه که در آن گل زعفران و گل نرگس می روید و این ظرفیت منحصر به فردی است که کمتر در جاهای دیگر کشور دیده می شود. کارگردان و بازیگر مطرح کشوری با اشاره به این ظرفیت بزرگ خراسان جنوبی تاکید می کند: در خراسان جنوبی در واقع باید جشن آبانگاه با نام جشن زعفران، گل نرگس و زرشک گرفته شود و یک موقعیت عالی است که می تواند گردشگران زیادی را به این استان هدایت کند.

ثبت ملی جشنواره آبانگاه

وی ادامه می دهد: بیرجند با همکاری شهرداری باید این جشن را به ثبت ملی برساند همانطور که اصفهان جشنواره فیلم کودک را به نام خود ثبت کرده است.این هنرمند خاطر نشان می کند: با همکاری انجمن موفق شدیم موافقت شهرداری را برای انجام تئاترهای همراه با موسیقی در خصوص زعفران بگیریم که برای اولین بار این برنامه در استان انجام می شود. انصافی با اشاره به اینکه این جشنواره در کنار بحث گردشگری می تواند به صنایع استان هم رونق دهد، می افزاید: صنایع دستی استان مثل گلیم بافی جاجیم بافی، تو بافی و مله بافی بسیار زیبا هستند که از کارگاههای جذاب آن بازدید داشتم. عبدلی با تاکید بر حفظ آیین های سنتی ایرانی با بیان اینکه در طول سال ها فعالیت در حوزه هنرهای نمایشی، سنت های ایرانی را در قالب نمایش آیینی و سیاه بازی حفظ کرده ام، می گوید: من ایران و سنت های ایرانی را دوست دارم و سعی کرده ام در طول سال ها فعالیت در حوزه هنرهای نمایشی این آیین ها را در قالب نمایش اجرا و حفظ کنم.

چهارشنبه سوری جشن اتحاد و همبستگی

نویسنده کتاب «چهارشنبه سوری» با بیان اینکه چهارشنبه سوری جشن اتحاد و همبستگی است، خاطر نشان می کند: من برای شناخت آیین های سنتی ایران همچون چهارشنبه سوری پژوهش های بسیاری انجام داده و سعی کردم آنها را در قالب کتابی معرفی کنم.وی با بیان اینکه اولین کتاب من با عنوان «سیاه بازی از یک نگاه یک سیاه باز»، سال‌ها قبل چاپ شد، ادامه می دهد کتاب دیگر من بنام نمایش های زنانه محتوایی منحصر به فرد دارد و صرفا درباره ۷۲ نمایش است که با موضوع زنان و برای آنان اجرا رفته است.
عبدلی خاطر نشان می کند: با نمایش و شعر خوانی به معرفی بیرجند و محصولات زرشک، زعفران و گل نرگس می توان بیرجند و استان را جهانی کرد.

ماندگاری ظرفیت های استان نزد مخاطب با نمایش

وی با بیان اینکه با شعر و آهنگ و تصویرگردی آن نمایش نزد مخاطب ماندگار می شود و بازخورد می گیرد، می افزاید: خراسان جنوبی مردم اهل فرهنگ و هنر هستند و می دانم که اولین آب لوله کشی و سومین مدرسه همزمان با دارالفنون در این شهر بوده است و من تاسف می خوردم وقتی می بینم اینقدر مظلوم واقع شده و این ظرفیت ها مغفول مانده است.
وی در خصوص موضوع نمایش هنرمندان استان با اشاره به اینکه قصه اینطور است که پادشاه خواب می بیند که ۷ جام خون و ۷ جام ارغوان برای مریضی دخترش لازم است تا شفا پیدا کند، یادآور می شود:‌زمانی که خواب پادشاه تعبیر می شود مشخص می شود که جام ارغوان همان آب زرشک و آب زعفران است که بصورت ۷ روز باید دخترش بنوشد تا خوب شود و در قصه به فواید این موارد در قالب شعر اشاره می شود.

توجه به مسایل هنری در کنار گردشگری

رئیس انجمن حرفه ای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان جنوبی نیز می گوید: این انجمن به مسایل هنری و میراث معنوی در کنار مسایل گردشگری توجه دارد و ما به جاذبه های استان در سطح بین المللی فکر می کنیم. بهمنش با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر همراه با فیلم کوتاه همراه است، عنوان می کند: دبیرخانه این جشنواره ملی ، شهرداری بیرجند است و مقرر است تئاتر همراه با شعر خوانی در کنار معرفی محصولات استراتژیک استان باشد.

معرفی شایسته استان با هنر نمایش

وی با اشاره به اینکه به عنوان نماینده جامعه گردشگری استان در صدد هستیم که با هنر و تجربه استاد انصافی و همکارانشان در عرصه نمایشی ، طور دیگری خودمان را معرفی کنیم ادامه می دهد: آنچه شایسته و بایسته شهر و ظرفیت های گردشگری بیرجند است با این هنر به نمایش گذاشته خواهد شد. وی با اشاره به اینکه استاندار تاکید کرده است که نباید جزیره ای فکر کنیم می افزاید: انجمن حرفه ای دفاتر گردشگری استان ارتباط راسخ در شکل گیری میراث فرهنگی استان است و در کنار فعالان این حوزه میراث فرهنگی ، فرودگاه ، رسانه ها و شهرداری بیرجند برای زیر ساخت جهت نوسازی بهینه تلاش می کند تا شهروندان شاهد نمای جدید از گردشگری استان باشند.
وی با بیان اینکه جشنواره آبانگاه معرفی استان به روش تئاتر و شعرخوانی با همکاری استاد انصافی و شهرداری کلید خورده است، یادآور می شود: دبیرخانه این جشنواره شهرداری است و بنا داریم جلسات تخصصی برای برنامه ریزی و تحقیقات را با همکاری افراد مستعد راه اندازی کنیم.

رویداد زعفران در نوروز ۱۴۰۰

بهمنش با اشاره به شرایط کرونا و محدودیت های کرونایی خاطر نشان می کند: تیم خوب و کوشا با تمامی پرتکل های بهداشتی فعال شده و خبر خوش برای هم استانی ها این است که محتواهای لازم برای یلدا ۱۳۹۹ و نوروز ۱۴۰۰ با رویداد زعفران با نویسندگی و شعرخوانی و آهنگسازی پس از تدوین منتشر خواهد شد.
وی یادآور می شود: در این زمینه از همکاران حرفه ای حوزه هنر های نمایشی در طبیعت و فضای طبیعی باغ های زرشک و مزارع زعفران استفاده شده که در فضای مجازی منتشر می شود. وی با اشاره به اینکه در آبانگان چندین محصول خاص گل زرشک ، گل زعفران، گل نرگس را در استان داریم، عنوان می کند: طبیعت زیبا و آب هوای خاص آبان و مهمتر از آن مهمترین کویر جهان یعنی کویر لوت که آسمان شب و روز آن منحصر بفرد می باشد و ثبت جهانی شده می تواند پذیرای گردشگران از سراسر دنیا باشد. این فعال گردشگری با اشاره به مراسم آیینی خاص در محرم و صفر یادآور می شود، برپایی سفره غذاهای خاص خراسان جنوبی در جشنواره با همکاری شهرداری و هنرمندان و این انجمن نمایش با همکاری تمامی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری از برنامه های جشنواره است.

ثبت ملی دو نماد عمو زعفران و بی بی زعفران بنام استان

نایب رئیس انجمن حرفه ای گردشگری خراسان جنوبی نیز می گوید: قرار است از دو نماد خاص که مختص خراسان جنوبی است رو نمایی شود.ذوالفقاری با اشاره به نماد عمو زعفران و بی بی زعفران خاطر نشان می کند: این دو نماد مثل حاجی فیروز به عنوان شخصیت های خاص استان نهادینه می شوند و در مراسم خاص از آنها استفاده شده و ثبت ملی برای خراسان جنوبی خواهد شد. وی با اشاره به عروسک های دوتوک خراسان جنوبی یادآور می شود: این عروسک ها حاوی قصه های مختص خود هستند و برای این دو نماد هم در توسط زنان هنرمند استان در حال طراحی و درست شدن می باشند و در جشنواره می تواند به عنوان نمادی از استان استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت