جمعیت چهکند و دستگرد در حاشیه شهر بیرجند ۵ برابر شد

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: روستاهای «دستگرد» و« چهکند» با نرخ رشد پنج برابری جمعیت نسبت به شهر، بیشترین رشد را در چند سال گذشته در حریم شهر بیرجند داشته است. به گزارش ایرنا، قاسم تنها روز چهارشنبه در نشست کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافتهای ناکارآمد ذیل ستاد استانی بازآفرینی شهری که در دادگستری استان برگزار شد افزود: کانونهای ساخت و ساز در روستای دستگرد به علت حریمها محدود شده و در ارتباط با چهکند ساخت و سازها را در ضلع غربی داشتیم که ساماندهی شده است.وی گفت: در بحث تثبیت مالکیت در روستاها که بنیاد مسکن تاکنون اقدام کرده اسناد زیادی در روستاها ثبت و یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برای طرح هادی در چهکند هزینه شده است. معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اظهار کرد: تاکنون ۵۱۶ واحد مسکونی در چهکند ساخته و واگذار شده و در زمینه تملک زمین تاکنون ۶۴ هزار قطعه زمین تامین و ۹۷۲ قطعه واگذار کردیم.وی تصریح کرد: در روستای دستگرد هم بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه و ۵۳۰ واحد مسکونی ساخته شده است. تنها گفت: در محدوده چهکند روند ساخت و سازها به سمت دانشگاه کشاورزی است که باید از قرارگیری این اراضی در بطن روستا ممانعت شود.

اجرای قانون کاداستر مطالبه جدی است
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی گفت: در دوره جدید مدیریت قوه قضاییه یکی از مطالبات جدی اجرای قانون کاداستر است در بازه زمانی سه ساله تعریف شده که دولت همراهی خوبی در تخصیص اعتبارات داشته است. غلامرضا شهریاری اظهار کرد: جذب این اعتبارات موضوعی نیست که فقط سازمان ثبت در استانها به تنهایی بتواند انجام دهند بلکه این مهم باید با همکاری و همافزایی به طور کامل انجام شود. وی بیان کرد: همکاری خوبی در خراسان جنوبی در این زمینه آغاز شده و نقشههای قابل توجهی از روستاها توسط بنیاد مسکن ارایه شد.
شهریاری ادامه داد: در همین مدت سه میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی جانمایی شد و تثبیت این نقشهها زیربنایی برای اجرای کاداستر است که انتظار داریم دستگاههایی هم که املاک دارند به جهت تثبیت نقشهها اقدام لازم را انجام دهند. وی گفت: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم اعتباراتی برای به روزرسانی نقشهها تخصیص داده شده است که امیدواریم از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

عشایر و اهمیت تثبیت جمعیت در مرز
معاون توسعه و عمران اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۸۷ جمعیت عشایر استان ۱۵ هزار و ۷۷۶ خانوار در قالب ۵۸ طایفه با ۱۳ درصد جمعیت استان است.محمدعلی توسلی افزود: هفت درصد جمعیت عشایر کشور در خراسان جنوبی قرار دارد که چهارمین استان کشور در زمینه جمعیت عشایر هستیم.وی ادامه داد: حدود ۳۰ درصد محصولات دامی و ۳۵ درصد صنایع دستی را عشایر تولید میکنند و در زمینه مرزبانی فعال هستند.وی اظهار کرد: ۸۰ درصد جمعیت عشایر در مناطق مرزی حضور فعال دارند که در کنار همراهی با نیروهای امنیتی با خشکسالی و مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم میکنند.معاون توسعه و عمران اداره کل امور عشایر بیان کرد: توانمندسازی عشایر و آشنایی آنها با تولید و تلفیق آن با هنر بومی باید هدف ایجاد بهرهوری تولید و اشتغال در خانوارهای عشایر باشد تا زمینه بهبود معیشتی برقرار شود. وی اظهار کرد: پس از سربیشه دومین شهرستان عشایری استان نهبندان است که ۳۲۷ محدوده عشایری دارد. وی ادامه داد: در بحث توانمندسازی عشایر در منطقه نه، میغان و بندان از ابتدای سال آبرسانی به ۱۴ منطقه عشایری مورد توجه قرار گرفته که بیش از ۲۸۰ خانوار و هزار و ۴۵ نفر از این خدمات بهره مند و ۱۶ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است. توسلی گفت: پرداخت تسهیلات قرضالحسنه به شرکتهای تعاونی و تسهیلات ارزان قیمت یکساله به ۳۱ خانوار عشایری، آبرسانی آب شرب به خانوادههای عشایری و ساخت هزار کیلومتر آزادراه عشایری از مهمترین اقدامات است. وی تصریح کرد: به جهت توانمندسازی عشایر پنل خورشیدی به سرپرستان خانوار تعلق میگیرد و علاوه بر این عشایر متقاضی طرح پرورش شتر با اعتبار مورد نیاز سه میلیارد تومان، طرح دام سبک با ۵۰ طرح و مشاغل خانگی با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان هستند که امیدواریم محقق شود

اماکن جرمخیز در خراسان جنوبی تخریب میشود
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز گفت: با توجه به اهمیت ساماندهی بافتهای فرسوده و رها شده در استان اماکن جرمخیز پس از اخطار توسط دستگاه مربوطه تخریب خواهد شد.
حجت الاسلام یدا…وحدانی نیا افزود: برخی از بافتهای فرسوده محیطی برای ورود معتادان و افراد معلومالحال شده که بعضا اعتراض مردم را در پی داشته است. وی گفت: بناهای تاریخی میراث فرهنگی نشان از هویت است و میتواند از بعد اقتصادی، نقدینگی ایجاد کند اما اگر برخی اماکن مخروبه باشد و باعث مزاحمت شود باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اظهار کرد: بافتهای فرسوده که تبدیل به پاتوق معتادان شده باید تعیین تکلیف شود اگر رها شده است شهرداری اقدام و اخطاریه لازم را برای مالکین ابلاغ کند. وی با بیان اینکه مناطق جرمخیز باید در دستور کار و اولویت قرار گیرد گفت: فرمانداریها در قالب تیم هماهنگ کننده بافتهای فرسوده نقاط مورد هدف را شناسایی و اخطار به مالک انجام و اگر اقدام نشود نسبت به تخریب آن اقدام میشود. وی در ارتباط با جلوگیری از ایجاد بافتهای ناکارآمد در شهرکهای اقماری و حواشی شهرها تاکید کرد: دستگاههای نظارتی بنگاههای معاملاتی متخلف را شناسایی و به حوزه دادستانی معرفی کنند تا فروش اراضی غیر مجاز صورت نگیرد.وحدانی نیا با بیان اینکه دهیاران باید حضور جدیتری در این زمینه داشته باشند افزود: دهیاران به هیچوجه اجازه ندهند ساخت و ساز غیر مجاز صورت گیرد و حمایت دادستانی هم به جد وجود خواهد داشت. وی از توانمندسازی جامعه عشایر به عنوان یکی از اولویتها در تثبیت جمعیت یاد کرد و گفت: خراسان جنوبی استانی مرزی است و تثبیت جمعیت عشایر باعث ارتقای امنیت میشود.وی با بیان اینکه اقدامات در مناطق مرزی در کنار خدمات عمرانی پیوست فرهنگی داشته باشد اظهار داشت: خدماتدهی به مناطق مرزی از حاشیه نشینی و مهاجرت بیرویه جلوگیری خواهد کرد. وی گفت: خراسان جنوبی استان مرزی است و دستگاههای متولی فرهنگ باید وارد عمل شوند و دستگاهها هم در بخشهای فرهنگی نسبت به وظایف محوله اقدام کنند.وی اجرای قانون کاداستر را از مهمترین راهکارهای تثبیت جمعیت عنوان کرد و گفت: دستگاههای متولی امر اراضی و زمین نسبت به ثبت نقشهها ورود و اراضی را معرفی کنند تا تثبیت مالکیت انجام شود.معاون دادستان عمومی و انقلاب بیرجند هم با بیان اینکه خلا قانونی در ساماندهی بافتهای فرسوده و ناکارآمد وجود ندارد تصریح کرد: دادستانی از اقدام به موقع دستگاههای متولی در این زمینه حمایت خواهد کرد. همدم ادامه داد: قانون بافتهای فرسوده و سند ملی راهبردی احیا بافتهای فرسوده وظایف دستگاهها را به خوبی مشخص کرده و با خلأ قانون مواجه نیستیم. وی اظهار کرد: یکی از اهداف این برنامهها رفع معضلات و مشکلات روستاییان و جلوگیری از مهاجرت و توانمندسازی اشتغال پایدار است. همدم بیان کرد: مقوله دیگر پیشگیری از پدیده حاشیهنشینی است که در بسیاری از موارد با تغییر کاربری اراضی مواجه هست که پیامدهای منفی هم دارد.وی گفت: انتظار میرود از سوی ثبت اسناد و املاک و دیگر ادارات متولی مالکیت اینگونه اراضی مشخص و تعیین تکلیف شود.
این نشست با دستور کار بررسی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری بیرجند، پیگیری اجرای طرحهای توانمندسازی جامعه روستایی در روستاهای در معرض خطر تخریب و مهاجرتهای دسته جمعی از بخش مرکزی شهرستان نهبندان و اجرای طرح هادی و دیگر طرحهای اجرایی در روستاهای مجاور مرکز استان شامل دستگرد و چهکند با هدف جلوگیری از گسترش بیرویه روستاهای مورد هدف به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد.

افزایش پروازهای فرودگاه بین المللی شهید کاوه
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرودگاه های استان طی مراسمی همزمان با ورود اولین پرواز؛ هواپیمایی کارون مورد استقبال مسئولین فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند قرار گرفت. مدیر کل فرودگاه های استان گفت: طی رایزنی هایی و تلاش های صورت گرفته توسط این اداره کل جهت افزایش پروازهای فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند پرواز چهارشنبه صبح در مسیر تهران-بیرجند-تهران توسط هواپیمایی کارون برقرار گردید.وی افزود: طی مکاتباتی که با کلیه ایرلاین های فعال در کشور داشتیم چند ایرلاین همکاری خود را با این اداره کل اعلام نمودند که از بین شرکت های یاد شده هواپیمایی کارون که ناوگان پرواز آن غالبا هواپیماهای بدنه متوسط می باشد مورد موافقت قرار گرفت عظیم طهماسبی در جلسه ای که با حضور معاون بازرگانی و خدمات فرودگاهی هواپیمایی کارون برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه توسعه استان خراسان جنوبی در گرو اتصال این استان به مراکز اقتصادی،سیاسی و اجتماعی است گفت: استان خراسان جنوبی دارای ظرفیت مناسبی در حوزه های مختلف گردشگری،معدن،کشاورزی و… بوده و توسعه حمل و نقل هوایی کمک شایانی به پیشرفت این استان خواهد نمود.عظیم طهماسبی ضمن تاکید به انجام پروازها بدون تاخیر و جلب رضایت مردم و مسافرین افزود: این اداره کل آماده برقراری پرواز ها در دیگر مسیرهای مورد تقاضای مردم شریف همچون زاهدان، کیش، قشم و… همچنین افزایش پرواز در مسیر تهران، مشهد در روزهای هفته که نیاز به افزایش پرواز می باشد را دارد.بنی هاشم معاون بازرگانی و خدمات فرودگاهی هواپیمایی کارون ضمن قدردانی از زحمات مدیر کل فرودگاه های استان خراسان جنوبی جهت هماهنگی پرواز چهارشنبه ها به مرکز استان گفت: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا مسیرهای مورد تقاضای مردم شریف استان را پوشش داده و رضایت مسافرین را جلب نماییم.در پایان جلسه مسیرهای مختلف پروازی جهت برقراری و یا افزایش در اختیار مسئولین هواپیمایی یاد شده قرار گرفت تا هماهنگی های لازم صورت پذیرد.شایان ذکر است پرواز فوکر ۱۰۰ هواپیمایی کارون روزهای چهارشنبه ساعت ۰۶:۳۰ از تهران به سمت بیرجند پرواز کرده ساعت ۰۸:۰۰ وارد فرودگاه بیرجند شده و ساعت ۰۸:۴۵ بیرجند را به مقصد تهران ترک خواهد نمود با برقراری این پرواز های تعداد پروازهای استان از هفته ای ۲۶ پرواز به هفته ای ۲۸ پرواز افزایش یافت .

گسترش محدوده شهری بشرویه و طبس

صداوسیما- در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که روز گذشته به ریاست استاندار برگزار شد مصوب شد، محدوده شهری شهرهای بشرویه و طبس افزایش یابد. استاندار در این نشست تاکید کرد نباید مشکل کمبود زمین برای مسکن در روستاها داشته باشیم و باید زمین مورد نیاز در روستاها به افراد واجد شرایط اختصاص یابد. معتمدیان همچنین افزود: یکی از مهمترین برنامههای ما تکمیل طرحهای عمرانی با پیشرفت زیاد است. وی همچنین با بیان اینکه دستگاههای اجرایی تا ۳۱شهریور فرصت دارند اعتبارات امسال خود را جذب کنند افزود: اگر مدیر دستگاهی اقدام به جذب اعتبار خود نکند به مردم اعلام میشود. استاندار با اشاره به اختصاص ۷هزار و ۵۰۰پنل خورشیدی به استان تا پایان سال گفت: برای توسعه روستاها از خیران باید کمک گرفت. در این نشست ۳مصوبه در حوزه طرحهای پژوهشی، الحاق و افزایش محدودههای شهری و جذب کامل منابع اعتباری سال۹۸ به تصویب اعضای شورا رسید.

۸۸ پرونده تخلف نانوایان در خراسان جنوبی رسیدگی شد

ایسنا- مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: با بازرسیهای انجام شده توسط تعزیرات حکومتی ۸۸ پرونده تخلف نانوایان به علت رعایت نکردن دستورالعملهای بهداشتی محکوم به پرداخت ۹۳ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۵۹۶ تومان جزای نقدی شد. محمدحسین اشرفی، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعزیرات حکومتی در بخش کالا و خدمات به ۹۶۸ پرونده و در بخش بهداشت و درمان به ۲۱۸ پرونده رسیدگی کرده است.

برگزاری جلسه پیگیری مصوبات مربوط به اراضی و املاک بنیاد مستضعفان در شهرستان درمیان

پیرو سفر اسفند ماه ۱۳۹۷ استاندار خراسان جنوبی به شهرستان درمیان و اجرایی کردن مصوبات امروز با حضور طالقانی مدیر کل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان و به ریاست فرماندار درمیان جلسه پیگیری این مصوبات در محل سالن جلسات فرمانداری با شرکت دیگر اعضا برگزار شد. حسینعلی بخشی در این جلسه بر همکاری اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان در خصوص تأمین زمین برای متقاضیان احداث مسکن اقشار کم درآمد در همه شهرها بخصوص شهر اسدیه تأکید کرد.

سیاه چادر عشایر ، بیشترین سهم صادرات صنایع دستی

صداوسیما- سیاه چادر عشایری شهرستان نهبندان بیشترین سهم صادرات صنایع دستی خراسان جنوبی را به خود اختصاص داد. مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: از ابتدای امسال علیرغم شرایط ویژه کشورها و شیوع ویروس کرونا ۳۶۲ میلیون تومان از صنایع دستی خراسان جنوبی صادر شده است. حسن رمضانی با بیان اینکه از این رقم ۲۸۰ میلیون تومان به صادرات سیاه چادر عشایری نهبندان اختصاص دارد، افزود : قلم زنی طبس ، تراش چوب، صادرات پارچه و رودوزیهای سنتی از دیگر اقلام صادراتی بوده است.

تاکنون موردی از ابتلاء درون مدرسه ای به کرونا نداشتیم

صداوسیما- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون موردی از ابتلاء دانش آموزان در مدرسه به بیماری کرونا گزارش نشده است. دکتر دهقانی گفت: در هفته گذشته ۸ نفر در رنج سنی دانش آموز، تست کرونایشان مثبت شد که همگی آنها علت ابتلایشان درون خانوادگی و مسافرت بود که البته قبل از بازگشایی مدارس هم مواردی از ابتلاء در این محدوده سنی داشتیم.

۶ هزار و ۲۰۰ زن سرپرست خانوار در کشور توانمند میشوند

ایرنا – مهناز امامدادی، رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست بررسی روند اجرای طرح ملی مشاغل خانگی در جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در قالب اجرای طرح ملی مشاغل خانگی ۶ هزار و ۲۰۰ زن سرپرست خانوار در ۲۴ استان، توانمند میشوند. وی اظهار کرد: خراسان جنوبی یکی از استانهایی است که در هر سه مرحله این طرح حضور داشته و حدود ۷۰۰ نفر در طرح پایلوت اشتغال شرکت کردند. جلال الدین صادقی ، رییس جهاد دانشگاهی استان هم گفت: در مرحله نخست اجرای طرح ملی مشاغل خانگی استان به عنوان یکی از ۹ استان پایلوت کشور انتخاب و از سال ۹۶ اجرای این طرح در استان آغاز شد. مدیر تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی استان هم گفت: در اجرای این طرح ۴۳ شغل احصا شد که ۲۹ شغل مربوط به شهرستان بیرجند است. وی مجموع متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را ۹۶۶ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد اشتغال ایجاد شده در این طرح ۵۷۱ شغل بوده است.وی از ایجاد سه شبکه پوشاک، عسل و حوله در استان خبر داد و افزود: در این طرح ۳۴ مزیت شناسایی شد که پوشاک، حوله بافی، تکثیر و پرورش زالوی طبی، پارچه بافی، تولیدعسل، گلیم بافی، جاحیم، قالی بافی، قلمزنی از جمله این مزیتها است.

تدوین ۵۳ برنامه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی برای ۴ شهرستان مرزی

ایسنا-رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی از طراحی و تدوین ۵۳ برنامه فرهنگی و پیشگیری با رویکرد محتوای الکترونیک برای چهار شهرستان مرزی استان خبر داد. محمدرضا حسنی مقدم، در نشست کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر،با بیان اینکه همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است، بیان کرد: همه اعضای کمیته فرهنگی پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر موظف هستند با پیشنهاد طرح های علمی، کاربردی و در عین حال فرهنگی در زمینه کاهش آسیبهای اجتماعی مشارکت داشته باشند.

افزایش جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی به ۱۴۹نفر

صدا و سیما -تعداد فوتیهای بیماری کرونا در خراسان جنوبی با ثبت یک مورد جدید به ۱۴۹نفر رسید. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجندا، با بیان اینکه هم اکنون ۱۶۲بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستانهای استان بستری هستند گفت: از این تعداد ۶۱نفر مبتلا قطعی بیماری کرونا و ۸نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند. دهقانی با بیان اینکه حال عمومی ۲نفر از بیماران کرونایی بستر در بخش مراقبتهای ویژه وخیم است.

تغییر اساسی در آزمون استخدامی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی

مدیر کل بهزیستی استان اعلام کرد : از آن جایی که در بدو ثبت نام، جنسیت در اکثر رشته ها فقط زن اعلام گردیده بود، با پیگیری های اداره کل بهزیستی استان، جنسیتِ مرد نیز در کلیه رشته شغلی ها اضافه گردید. لذا داوطلبان مرد به منظور استفاده از فرصت باقی مانده، می با مراجعه به سایت سازمان سنجش، نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. متقاضیان گرامی در صورت داشتن شرایط ثبت نام جهت هرگونه سوال با شماره ۳۲۴۰۰۰۷۰ الی ۹داخلی ۲۰۲ و ۲۰۳ واحد نیروی انسانی بهزیستی تماس حاصل فرمایند.

پیش بینی برداشت ۹۰۰ تن آلوبخارا از باغات خراسان جنوبی

پیش بینی می شود امسال ۹۰۰ تن آلوبخارا از باغات خراسان جنوبی برداشت شود. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سطح زیرکاشت این محصول در استان را ۱۷۴ هکتار اعلام کرد. عبدالرضا رضایی افزود: قائنات بیشترین میزان تولید این محصول را در استان به خود اختصاص داده است. وی گفت: برداشت آلوبخارا در استان همه ساله از نیمه دوم شهریور آغاز و نیمه دوم مهر پایان مییابد. پارسال حدود ۸۹۹ تن آلوبخارا از ۱۶۹ هکتار سطح زیر کشت این محصول برداشت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت