تنها دو دستگاه ام ار آی در مرکز سومین استان پهناور کشور

بیمار که باشی درد داری و این را همه می دانند، درد مضاعف و پنهانی این است که از دردهای پنهانت بی‌خبر باشند، دردهای بی‌صدایی که هیچوقت شنیده نمی‌شود. درد پنهان این است که علاوه بر تحمل درد بیماری، در به در دنبال بیمارستان دولتی برای تصویربرداری مغناطیسی یا همان ام آر آی باشی اما با نوبت های طولانی مدت مواجه شوی و مجبور باشی برای اینکار رنج سفر به استان دیگر و هزینه های آن را به جان بخری تا مشکل خود را پید کنی.

یک ماه در نوبت

حسن زاده از شهروندان بیرجندی در این باره عنوان کرد: مادرم به علت درد شدید به فوق تخصص مراجعه کرد و او برای تشخیص درست و نوبت عمل، ام آر آی نوشت اما بیش از یک ماه در بیمارستان امام رضا (ع) در صف نوبت قرار گرفتیم. به گفته وی وقتی در این باره پرس و جو کردیم در پاسخ به ما گفتند در استان فقط دو مرکز ام آر آی در بیمارستان امام رضا (ع) و بیمارستان ولیعصر(عج) وجود دارد و به همین دلیل نوبت ها پر است و اگر کنسلی وجود داشته باشد، زودتر نوبت شما خواهد شد. رضایی از روستاهای درمیان به بیرجند آمده است تا به تشخیص پزشک ام آر آی بگیرد. او در این زمینه به خبرنگار آوا گفت: من ۴۵ روز پیش آمدم و به من گفتند در این تاریخ نوبت من می شود و الان هم که آمده ام مشخص نیست امروز نوبت من می شود. وی اضافه کرد: برای افرادی مانند ما که از شهرستان های دور می آییم  باید تدابیر دیگری بیندیشند چرا که هزینه های رفت و آمد و ماندن در این جا برای منی که کشاورز هستم خیلی زیاد است. محمدی از دیگر شهروندان خراسان جنوبی در این باره به آوا گفت: من برای عکس برداری به بیمارستان ولیعصر رفتم ولی زمانی که نوبت ها را دیدم پشیمان شدم و برای عکس برداری به تهران رفتم که در همان روز کار من انجام شد. به گفته وی در استان های دیگر علاوه بر اینکه در تمام بیمارستان های دولتی دستگاه ام آر آی وجود دارد، بخش خصوصی نیز فعال است و در این زمینه خدمات ارائه می کنند که در استان ما اینگونه نیست.

طولانی بودن زمان انجام ام آر آی و صف های طولانی

یکی از افراد مطلع و مشغول به کار در این بیمارستان ها هم عنوان کرد: در خراسان جنوبی فقط در دو بیمارستان امام رضا (ع) و ولیعصر (عج ) ام آر آی دارند و این خود یک حجم زیادی از افراد در نوبت برای کل استان ایجاد می کند. به گفته وی این نکته نیز وجود دارد که در هر بیمارستان روزانه حداقل ۸ تا ۱۰ نفر بستری هستند و باید از آنها ام آر آی گرفته شود و چون زمان ام آر آی طولانی است صف هایی ایجاد می شود و پذیرش خارج از بیمارستان محدود می شود.

تشکیل صف برای افرادی که نیاز ندارند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پاسخ به این مشکلات گفت: در کل استان دو دستگاه ام آر آی داریم و حداقل دو شیفت کار می کنند و درخواست ها زیاد است. احمدی تصریح کرد: در برخی مواقع درخواست ام آر آی برای مواردی داریم که اصلا لازم نیست و به همین دلیل صف تشکیل می شود. به گفته وی برای نوبت دهی به بیماران اولیت بندی هایی وجود دارد که در ابتدا موارد اورژانسی قرار دارند و بعد افرادی که نیاز به انجام آن دارند و بعد افرادی که ام آر آی برای آنها نیاز نیست ولی به درخواست پزشک باید انجام شود. وی از مردم درخواست کرد که اصرار به انجام ام آر آی نداشته باشند و اگر لازم است اینکار را انجام دهند تا حق بیماران واقعی ضایع نشود.

هزینه بالای خرید دستگاه ام آر آی و تحریم ها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام کرد: با توجه به جمعیت دستگاه ام آر آی داده می شود و با توجه به جمیعت بیرجند مجوز یک دستگاه دیگر را داریم که پیگیر اجرایی شدن آن هستیم. احمدی ادامه داد: همچنین برای سه شهرستان قاین، فردوس و طبس پیگیری هایی انجام شده است، اما اینکه چه زمانی اجرایی شود مشخص نیست و به شرایط بستگی دارد.

وی در زمینه شرایط توضیح داد که وزارت بهداشت این دستگاه ها را تأمین می کند و با توجه به تحریم هایی که شده ایم مشکلاتی وجود دارد، همچنین خرید یک دستگاه ام آر آی ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد که فقط برای استان ما نیست و دیگر استان ها نیز با این مشکل مواجه هستند و هر زمان که وارد شود حتما پیگیری می کنیم که خراسان جنوبی در اولویت باشد. به گفته وی برای حضور بخش خصوصی نیز مشکلی نداریم ولی در این سه سالی که بنده در این سمت حضور دارم استقبالی در این مورد نداشته ایم چرا که این مشکلات برای بخش خصوصی نیز وجود دارد. قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت