افزایش چراغ خاموش کرایه ها در استان

ر حالی که سال ۹۸ در یک صبح جمعه نرخ بنزین ناگهان تغییر کرد، دولت اعلام کرد که فعلا کرایه تاکسی ها و اتوبوس های بین شهری گران نشود. این موضوع هر چند صدای اعتراض تاکسی داران را بلند کرد، اما عده ای به دلیل افزایش نرخ لوازم یدکی و … سر خود قیمت ها را بالا بردند و سر و کار مردم و اتحادیه و ناظران را به هم انداختند. اما به هر حال امسال براساس مصوبه کمیسیون حمل و نقل شورای شهر بیرجند برای سال ۹۹ افزایش قیمت ۲۰ تا ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰ درصدی برای نرخ انواع وسایل حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی، تاکسی تلفنی ها و اتوبوس اعمال شد.

درصد واقعی افزایش قیمت

این افزایش قیمت در سایه تاریکی که بر اساس شیوع کرونا در کشور و استان به وجود آمده بود در رسانه ها بازتاب چندانی نداشت. در سال گذشته نیز نرخ حمل و نقل عمومی حدود ۲۰ درصد افزایش یافته بود و با توجه به افزایش ۲۵ درصدی برای سال ۹۹ می توان گفت در مجموع شاهد افزایش قیمت ۴۵ درصدی نرخ حمل و نقل عمومی در دو سال گذشته هستیم. این در حالیست که نرخ تورم رسمی کشور در سال ۹۷ حدود ۴۰ درصد برآورد شده است. هر چند این مساله در کنار افزایش نرخ بنزین و افزایش بسیار شدید قیمت قطعات یدکی، فشار زیادی را به رانندگان تاکسی و اتوبوس وارد کرده است و منجر به بروز مشکلاتی برای سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری شده است، اما با این وجود به نظر می رسد که شرایط اقتصادی افراد متقاضی استفاده از حمل و نقل عمومی نیز اجازه افزایش قیمت بیش از رقم یاد شده را نمی دهد و ماحصل این شرایط وضعیت نامساعد سیستم حمل و نقل عمومی کشور و ناراضایتی شهروندان است.

غافلگیری شهروندان

شهروندان بیرجندی طی چند روز گذشته که رفت و آمد در شهر کمی از حالت خاص فاصله گذاری اجتماعی خارج شده متوجه این افزایش قیمت شده اند.
یکی از این شهروندان به آوا می گوید: بابت مسیری که همیشه با ۳ هزار تومان می رفتم ۷ هزار تومان پرداخت کردم و وقتی علت را از راننده پرسیدم بدون اینکه درباره افزایش قیمت ها چیزی بگوید گفت الان ۸ شب است و قیمت در شب تغییر می کند. امینی ادامه داد: با توجه به حقوق دریافتی و نداشتن خودرو باید یک فکر اساسی برای سر کار رفتن داشته باشم در غیر این صورت نیمی از حقوقم بابت کرایه راه هزینه می شود. شهروند دیگری هم گفت: مسافت امیرآباد تا معصومیه را که قبلا با ۳ هزار تومان می رفته حالا با ۵ هزار تومان طی کرده است به علاوه راننده تاکسی تلفنی از او برای رساندنش از مرکز شهر به امیر آباد ۱۰ هزار تومان دریافت کرده است، در حالی که پیش از این این رقم حدود ۶ هزار تومان بود و منظور از قبل همین یک ماه گذشته است. اسدی از افزایش نرخ اتوبوس های حومه نیز دلگیر است چرا که به گفته خودش او زن سرپرست خانوار است که از راه خیاطی زندگی اش را سپری می کند.

برچسب افزایش قیمت، به زودی

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با تایید افزایش قیمت کرایه تاکسی و اتوبوس های درون شهری به آوا گفت: از فروردین ماه امسال بر اساس مصوبه شورای شهر بیرجند قیمت کرایه اتوبوس و تاکسی و آژانس ها تغییر کرده است.یدا… غلامپور افزود: بر اساس این مصوبه ورودی تاکسی بی سیم و آژانس ها از دو هزار و ۵۰۰ تومان به سه هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. وی ادامه داد: علاوه بر این به ازای هر کیلومتر ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان بسته به اینکه تاکسی بی سیم یا آژانس است قیمت تعیین می شود. غلامپور درباره ورودی تاکسی های شهری گفت: برای این تاکسی ها نیز ورودی از هزار به هزار و ۲۰۰ افزایش یافته و به ازای هر ۱۰۰ متر، ۱۳ تومان تعرفه افزایش می یابد. رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با اشاره به افزایش قیمت اتوبوس های شهری از ۶۰۰ تومان به ۷۵۰ تومان گفت: این مبلغ برای اتوبوس های حومه شهر ۹۰۰ تومان شده است. غلامپور افزایش قیمت بنزین را یکی از دلایل این افزایش قیمت ها به علاوه افزایشی که هر سال داشته ایم دانست و افزود: افزایش قیمت برای اتوبوس ها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد و برای تاکسی ها بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است. به گفته وی تا آخر همین هفته همه تاکسی ها ملزم به نصب برچسب قیمت خواهند بود که بر اساس آن خود مسافران می توانند با توجه به تاکسی متر هزینه مسافت طی شده را حساب کنند. وی قیمت میانگین جابه جایی در شهر بیرجند با تاکسی را حدود ۵ هزار تومان ارزیابی کرد و ادامه داد: اگر راننده ای بیشتر از این نرخ افزایش، مبلغی دریافت کند مردم می توانند اعتراض خود را به سازمان حمل و نقل شهرداری اعلام کنند – محمودآبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت