اخبار استانی

اختتامیه هشتمین جشنواره شعر فجر در خوسف

اختتامیه هشتمین جشنواره شعر فجر خراسان جنوبی امروز در خوسف برگزار می‌ شود. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این که ۴۲۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود ، گفت: از بین این آثار ۹ نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند. مراسم اختتامیه با رعایت تمام شیوه نامه‌های بهداشتی و حداکثر با ۳۰ نفر ظرفیت ، برگزار می‌شود.

همه تلاش ها برای مشارکت مردم در طرح های توسعه ای

استاندار خراسان جنوبی گفت: همه تلاش های ما برای ترغیب مردم به مشارکت در طرح های توسعه ای است. به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان  جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در جلسه دیدار با فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) که در دفتر کار سردار محمد انجام شد،خاطرنشان کرد: ما در راستای بهره وری هر چه بیشتر از پتانسیل های بی نظیر استان، برای استفاده از توان و ظرفیت همه حوزه ها برنامه ریزی کرده ایم.وی تأکید نمود: مهمترین اصل برای ما استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران دارای اهلیت و صلاحیت است که بتوانند منابع موجود استان را با ارزش واقعی عرضه کنند.استاندار با اشاره به جایگاه مردم در برنامه ریزی های استان متذکر شد: برای ما بسیار جذاب تر است که مردم به میدان بیایند و در پروژه ها مشارکت کنند تا خود از درآمد حاصل از طرح ها منتفع گردند. ملانوری به ظرفیت های منحصربفرد استان در زمینه محصولات کشاورزی، ذخایر معدنی، گردشگری و … اشاره کرد و گفت: این که ۷۵ درصد ذغالسنگ کشور در خراسان جنوبی قرار دارد، این استان پایتخت بنتونیت کشور نام گرفته و ۴ اثر جهانی دارد و … نشان دهنده توانمندی این خطه زرخیز است .وی خاطرنشان کرد: علیرغم این فرصت های بی نظیر اما متأسفانه از مجموع ۲۲ هزار تن زرشک تولیدی استان، تنها ۸ درصد فرآوری می شود یا ۲۲ میلیون شاخه گل نرگس خوش عطر ما هیچ جایگاهی در تولید عطر و اسانس ندارد و کمتر از ۴۰ درصد ذخایر معدنی موجود، فرآوری می شوند و تعداد اندکی صنایع بزرگ و شاخص در استان داریم. استاندار در تشریح عدم توفیق استان در بهره برداری از مزیت های موجود گفت: علاوه بر این که قدرت ریسک پذیری و جرأت مردم کم است، مدیرانی که باید به طور تخصصی برنامه ریزی کرده و موضوع بهره برداری از ظرفیت ها را جهت دهی نمایند نیز ضعیف عمل کرده اند. ملانوری تصریح نمود: ما معتقدیم اگر قرار است توسعه ای در استان رقم بخورد، کارها باید بر محور بخش خصوصی و با استفاده از ظرفیت های موجود باشد. وی گفت: سرمایه گذارانی که بتوانند با توانمندی خود، اعتماد مردم را جلب نموده و این باور را در آنها تقویت کنند که خودشان به عنوان سرمایه گذار وارد میدان شوند، در زمینه بهره برداری از منابع موجود، بهترین کمک را به استان می کنند. به گفته وی؛ مهمترین هدف استان از راه اندازی ستاد توسعه خاوران، رسیدن به همین دو هدف بزرگ است.استاندار، مردم خراسان جنوبی را شریف، متعهد، توانمند و همیشه در صحنه خواند و گفت: با وجود درآمدهای اندک، مردم این استان در همین یک ساله شیوع کرونا، ۲۶۰ میلیارد تومان به موضوع کمک های مؤمنانه و تأمین اقلام اقشار آسیب دیده از کرونا کمک کرده اند. ملانوری تصریح نمود: ما مطمئنیم برنامه ریزی ها به درستی صورت گیرد و جهت دهی ها به خوبی انجام شود، مردم در تحقق برنامه های توسعه ای استان نیز مشارکت و همراهی خواهند داشت . شایان ذکر است: در این نشست تخصصی که با حضور سردار قاسمی، فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) و جرجانی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همراه بود، چند طرح مختلف در زمینه های صنعتی، معدنی، کشاورزی و اقتصادی ارائه شد و در خصوص نحوه مشارکت و سرمایه گذاری قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در این طرح ها، بحث و رایزنی لازم صورت گرفت.

ساخت مدرسه قرآنی در بیرجند آغاز شد

عملیات اجرایی مدرسه قرآنی بیرجند به مساحت یک هزار و ۲۸۲ متر مربع روز سه‌شنبه با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش آغاز شد. این مدرسه قرآنی در ۶۰۰ متر مربع زیربنا و با اعتبار پیش‌بینی شده سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ساخته می‌شود.معاون وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این آیین به خبرنگاران گفت: امیدواریم با توجه به اهمیت وجود یک مدرسه قرآنی استاندارد در مرکز استان بتوانیم با هم‌افزایی دستگاه‌های استانی و همراهی ملی این پروژه را در موعد مقرر به بهره‌برداری برسانیم. علیرضا کاظمی افزود: اعتبارات اولیه آغاز پروژه و تجهیز کامل آن را تامین خواهیم کرد.

هشدار مدیریت بحران در پی وقوع سرما و یخبندان شدید

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی درباره احتمال وقوع سرما و یخبندان شدید در استان هشدار داد. میرجلیلی گفت: با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع دو پدیده وزش باد شدید و یخبندان سراسری در سطح استان در روز‌های بعدازظهر چهارشنبه هفته جاری تا پایان وقت یکشنبه هفته آینده و از آنجایی که طبق پیش بینی‌ها علاوه بر یخبندان شدید و کاهش محسوس دمای هوا (کاهش ۸ تا ۱۲ درجه‌ای) بارش برف و باران در مناطق کوهستانی باعث لغزندگی جاده‌ها و محور‌های مواصلاتی استان خواهد شد پیش بینی‌های لازم از سوی هم استانی‌ها و مسئولان اندیشیده شود.

اعضای هیئت نظارت بر انتخابات در استان تعیین شدند

طی حکمی از سوی آیت ا… جنتی اعضای هیئت استانی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خراسان جنوبی منصوب شدند.با تصویب هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات و حکم دبیر شورای نگهبان، حجت الاسلام علی محمدی به عنوان رئیس هیئت نظارت برانتخابات استان، حجت الاسلام مهدی یعقوبی به عنوان قائم مقام و آقایان محمدعلی اسماعیلی، محمد مهدی دیانی و حسن صلاحی به عنوان اعضای این هیئت تعیین و معرفی شدند. سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستاو میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود.در این انتخابات ، هشتمین رئیس‌جمهور ایران با آرای مردم انتخاب خواهد شد که براساس قانون وظیفه صیانت از آراء مردم و نظارت بر روند انتخابات، برعهده هیات‌های نظارت بر انتخابات شورای نگهبان است.

طراحی جدید در به کارگیری مربی تربیتی مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از جذب و به کار گیری ۸ هزار نیروی جدید تربیتی برای سال تحصیلی آینده خبر داد.کاظمی در گردهمایی معاونین اداره کل مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق در بیرجند از طراحی جدید برای تربیت مربی امور تربیتی با رویکرد مهندسی فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای و آگاه به متد‌های روز تربیتی از اول مهر سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: لازمه تسریع در دست یابی به اهداف سند تحول، گذر از نظام مبتنی بر آموزش صرف به سوی موقعیت‌های تربیتی رشد مدار است. معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، تربیت را ایجاد رفتار مطلوب پایدار به صورت تدریجی و تکاملی دانست و افزود: مدیران و مربیان تربیتی فرماندهان خط مقدم جبهه‌ی تعلیم و تربیت در این شرایط سخت کرونایی هستند. وی از مربیان تربیتی به عنوان الگو‌های ملموس نظام تعلیم و تربیت اسلامی، ایرانی یاد کرد و افزود: لازمه اثر گذاری فرایند‌های تربیتی در مربیان، ایمان، اخلاص و بروز و ظهور این فرایند‌ها در گفتار و سیره عملی مربی است.

خراسان جنوبی پایلوت طرح گردشگری عشایر

خراسان جنوبی به همراه ۳ استان دیگر به عنوان پایلوت طرح گردشگری عشایر انتخاب شد.مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران در نشست هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های دامداران متحرک ایران در بیرجند گفت: خراسان جنوبی به لیست سه استان کرمانشاه، اردبیل و فارس به عنوان نمونه‌های طرح پایلوت گردشگری عشایر افزوده می‌شود. خرم افزود: در این طرح محلات عشایری استان به مکان‌هایی برای گردشگری تبدیل خواهند شد. وی گفت: عشایر برای تامین زندگی خود نباید تنها متکی به گوشت دام باشند و اکنون که تعداد دام‌های عشایر با کاهش روبرو شده، باید سایر فرآورده‌های دامی نیزمورد استفاده اقتصادی عشایر قرار گیرند. مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران  گفت: حلاجی، کاردینگ، ریسندگی، بافندگی و رنگرزی خدماتی هستند که می‌شود برای عشایر ایجاد درآمدزایی شود، ولی بیشتر باید در زمینه روش‌های فروش کالا‌های عشایری اتفاقاتی انجام شود.خرم در ادامه بررسی توانمندی‌های اقتصادی عشایر استان خراسان جنوبی افزود: در مبحث گیاهان دارویی باید با برند سازی و اعطای تسهیلات شرایط را برای عشایر جهت ورود به این عرصه مهیا کرد.وی در خصوص روغن گیری از پشم دام عشایر که موضوع اصلی این نشست بود گفت: ما آمادگی داریم با بررسی دقیق و کارشناسانه و اینکه آیا این طرح برای استان و سرمایه گذار توجیه اقتصادی دارد یا خیر، آن را در استان خراسان جنوبی اجرا کنیم و به همین دلیل نیز امروز با اعضاء هیات مدیره اتحادیه مرکزی به اینجا آمده ایم.

شناسایی ۲۰ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۲۰ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدند.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز سه شنبه با بیان اینکه در شبانه روز گذشته۱۴۷ آزمایش کرونا در استان انجام که ۲۰ آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از این تعداد، ۲ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۱۸ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.دکتر مهدی زاده افزود: خوشبختانه در شبانه روز گذشته هیچ مورد فوت در اثر کرونا، در خراسان جنوبی نداشیم و تعداد فوتی‌ها در اثر بیماری کرونا همچنان ۷۵۴ مورد است.

بیرجند کمترین سرانه فضای آموزشی کشور را دارد

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند گفت: بیرجند با نسبت ۴.۳ کمترین میزان سرانه فضای آموزشی کشور را دارا است که با توجه به اهمیت ارتقای کیفیت آموزشی می‌طلبد نگاه ویژه‌ای به این بخش شود.محمدحسین یکه‌خوانی روز سه‌شنبه در بازدید «علیرضا کاظمی» معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از دبیرستان فاطمه الزهرا (س) بیرجند افزود: جمعیت برخی کلاس‌ها در مرکز استان به ۴۰ نفر می‌رسد و بیرجند تنها شهری در خراسان جنوبی است که مدارس دو نوبت دارد.وی اظهار داشت: جمعیت بیرجند در سال‌های گذشته به چهار برابر افزایش یافته که یکی از دلایل کمبود فضای آموزشی است و باید فکر اساسی برای بهبود فضای آموزشی داشته باشیم. مدیر آموزش و پرورش بیرجند گفت: اگر این میزان از تراکم حفظ شود، ممکن است نتوانیم نیروی انسانی فرهیخته را تربیت کنیم.وی افزود: کمبود دارالقرآن داریم و ۶۵ هزار دانش‌آموز با ۲ دارالقرآن مدیریت می‌شوند.یکه‌خوانی اظهار داشت: بهبود وضعیت تنها اردوگاه شهرستان بیرجند نیز از مهمترین نیازمندی‌ها است. وی گفت: یکی از مهمترین صادرات بیرجند در ادوار مختلف نیروی انسانی فرهیخته بوده است و آموزش و پرورش بیرجند با ۶۵ هزار دانش‌آموز و چهار هزار و ۲۰۰ فرهنگی شاغل مسیر تعالی خود را در راستای خدمت طی می‌کند.وی افزود: پس از شیوع کرونا به همت معلمان، دانش‌آموزان و اولیا موفق به کسب رتبه‌های فراوان بخصوص در حوزه پرورشی شدیم.مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند با بیان اینکه در جشنواره‌های مختلف رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردیم گفت: ۱۴۲ یادواره شهید در ۱۴۲ آموزشگاه استان از ابتدای امسال برگزار شد.وی بیان کرد: در حوزه آموزش دهم اسفند ۹۸ برای وحدت رویه پیام‌رسان ایتا معرفی و بعد از آن که شبکه شاد معرفی شد به یکی از قطب‌های تولید محتوای آموزشی کشور تبدیل شدیم.یکه‌خوانی گفت: کسب بالاترین معدل امتحانات نهایی و رکورد زنی در رتبه‌های زیر هزار کشور با ۱۱۰ ‌رتبه و قبولی ۸۴ نفر در رشته‌های پزشکی از مهمترین افتخارات آموزش و پرورش شهرستان بیرجند بوده است.

مهار آتش سوزی در بازارچه ماهیرود

مدیر گمرک ماهیرود گفت : حادثه آتش سوزی حوالی ظهر امروز  در مرز ماهیرود رخ داد. کیانی افزود : در این حادثه دو کامیون ایرانی و افغانستانی که در حال تخلیه گازوئل بودند به علل نامعلوم دچار حریق شدند که بلافاصله محدوده اطراف حریق توسط عوامل حفاظت و نیروهای ایمنی منطقه ویژه تخلیه گردید.خوشبختانه این حادثه خسارت جانی نداشته و علت این اتفاق در دست بررسی است.لازم به ذکر است مدیریت به هنگام بحران توسط منطقه ویژه اقتصادی از عوامل اصلی مهار آتش سوزی با کمترین خسارت بود.

ابطال پروانه در انتظار املاکهای متخلف

مشاوران املاک، اجازه پیش فروش ساختمان را ندارند. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در کارگاه آموزشی ابطال پروانه در انتظار املاک‌های متخلف-توجیهی ویژه ۱۰۰نفر از مشاوران املاک استان گفت: پیش فروش ساختمان تنها باید از طریق دفاتر ثبت اسناد و املاک صورت گیرد و عقد قرداد از سوی مشاور املاک‌ها تخلف محسوب می‌شود. حجت الاسلام وحدانی نیا افزود: این قانون از سال۸۹ به تصویب رسیده است وخریداران بایستی به این موضوع در هنگام خرید ملک مورد نظرشان توجه کنند.

امسال اعتکاف برگزار نمی شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال مراسم اعتکاف برگزار نمی‌شود، گفت: هیئت‌های شهر بیرجند به موضوع آزادی زندانیان غیر عمد در این ایام ورود پیدا خواهند کرد.
حجت‌الاسلام احمد رضایی افزود: همه ساله مردم مؤمن در راستای بهره‌مندی از ایام باشکوه ماه رجب و شعبان برنامه‌های متعدد فردی و گروهی را اجرا می‌کنند. مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه قرائت ادعیه و روزه از جمله برنامه‌های فردی در ماه رجب و شعبان است، بیان‌کرد: از محوری‌ترین و شاخص‌ترین برنامه‌های ماه رجب، اعتکاف و برنامه‌های خاص و ویژه آن است. رضایی یادآور شد: متأسفانه در سال جاری به واسطه شیوع بیماری کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم اعتکاف در خراسان‌جنوبی برگزار نمی‌شود و ما از فیض این برنامه معنوی محروم هستیم.وی گفت: مردم مؤمن و علاقمند به برنامه‌های معنوی می‌توانند در روزهای ایام ابیض (۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه رجب) را روزه گرفته و در روز آخر در منزل اعمال ام داوود را که سال‌های قبل در مسجد انجام می‌دادند، در منزل انجام دهند. مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کرونا نباید برنامه‌های معنوی ما را تعطیل بلکه تنها سبک انجام آن تغییر دهد، بیان‌کرد: از طرف دیگر ما میلاد امام علی (ع)، عید مبعث و اعیاد شعبانیه را در پیش رو داریم و امیدواریم در این ایام متولیان مساجد و هیئت‌های مذهبی نسبت به فضاسازی شهر اقدام کنند.

طرح هر هیئت متولی آزادی یک زندانی اجرا میشود

رضایی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا هیئت‌های مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حد یک ساعت اجازه اجرای برنامه را دارند و در شهرهایی که هوا مطلوب است آن را در فضای باز برگزار کنند.وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که در ایام ماه مبارک رجب و شعبان با همکاری هیئت‌های مذهبی پیگیری خواهیم کرد بحث آزادی زندانیان غیرعمد است، گفت: این برنامه با شعار «هر هیئت متولی آزادی یک زندانی» برگزار می‌شود.مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در این برنامه هزینه‌هایی که هیئت‌های مذهبی سال‌های قبل صرف برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های مختلف در این ایام می‌کردند برای آزادی زندانیان غیر عمد صرف خواهند کرد.

لزوم مدیریت حضور دانش آموزان در فضای مجازی

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: دشمن برای ضربه زدن به کشور، امروز از گزینه فرهنگی و فضای مجازی بهره می برد.نماینده ولی فقیه در استان در دیدار معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورشگفت: دشمن اگرچه از هر ترفندی برای ضربه زدن به کشور دریغ نمی کند ولی در این مقطع حساس آنها از گزینه فرهنگی که سر منشأ تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی است بهره می برند .حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه فضای مجازی گزینه دیگر دشمن برای آسیب زدن به نسل جوان و نوجوان است افزود: باید نحوه استفاده دانش آموزان از این فضا مدیریت شود.وی با بیان اینکه بالاتر از تعلیم و تربیت چیزی نیست خطاب به مسئولان آموزش و پرورش گفت : شما باغبانید و نهال را تربیت میکنید لذا مسئولیت خطیری دارید.

درآمد ۲۲ میلیارد ریالی بانوان قالیباف مددجوی خراسان جنوبی

بانوان قالیباف زیرپوشش کمیته امداد خراسان جنوبی، در ۱۱ ماه گذشته ۲۲ میلیارد ریال از بافت فرش درآمد کسب کردند. معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: بانوان مددجوی زیرپوشش این نهاد در این مدت ۱۱۱ تخته فرش به متراژ هزار و ۴۴۶ مترمربع تولید کردند. سیدرضا حسینی نائین، خشتی، ریزه ماهی، لچک ترنج و بته جقه را از نقوش بافت فرش در استان عنوان کرد و افزود: ۳هزار و ۱۰۰ مددجوی زیرپوشش این نهاد در زمینه بافت فرش فعالیت دارند.

۸۰۹ واحد پلاسما از ابتدای سال جاری در خراسانجنوبی اهدا شد

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی گفت: ۸۰۹ واحد پلاسما از ابتدای سال جاری تا انتهای بهمن ماه در خراسان‌جنوبی اهدا شد.ابراهیم میری مقدم اظهارکرد: از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه ۲۴ هزار و ۲۵۴ نفر به پایگاه‌های انتقال خون خراسان‌جنوبی مراجعه کرده‌اند که این آمار در مدت مشابه سال ۹۸ تعدد ۲۶ هزار و ۱۴ نفر بوده است.مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: در مدت زمان ذکر شده مراجعه برای اهداء خون در سال جاری ۲۳ هزار و ۴۲ نفر و در همین مدت در سال ۹۸ تعداد ۲۵ هزار و ۷۹۶ نفر بوده است.

۱۰۰۰ بیرجندی تحت پوشش خدمات خانههای هلال قرار گرفتند

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: هزار نفر در شهرستان بیرجند تحت پوشش خدمات ۱۱ خانه هلال قرار گرفتند. احمد بخشی صبح سه شنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه خانه هلال روستای رزگ بیان کرد: با افتتاح هشت خانه هلال در بیرجند، تعداد خانه‌های هلال این شهرستان به ۱۱ مورد رسیده است. وی با اشاره به استقبال بالای مردم از خانه‌های هلال ادامه داد: علی رغم تازه تاسیس بودن این خانه‌ها، تاکنون هزار نفر تحت پوشش خدمات مربوطه قرار گرفته‌اند. بخشی با اشاره به افتتاح خانه هلال در روستای ۲۵ خانواری رزگ بیان کرد: با توجه به سیاحتی و زیارتی بودن این روستا، احداث خانه هلال ارائه خدمات امدادی به زائرین و گردشگران را آسان‌تر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


استاندار خراسان جنوبی با توجه به اینکه خراسان جنوبی در مسیر دو کریدور اصلی شمال

بیشتر

یعقوبی – ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک با تلاش دانشجویان پاکسازی شد.

بیشتر

غلامی – رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت