* سمانه سالاری – مدیرعامل خانه مطبوعات استان
بدون شک در جهان امروز رسانه ها یکی از مهمترین ابزار هایی هستند که نقش بیبدیل آنها در ارتقای فرهنگ جامعه در تمام ابعاد زندگی بر هیچ کسی پوشیده نیست. یکی از عملکردهای مهم رسانهها، تولید عادتوارهها در میدانهای فرهنگی است و تداوم برنامههای آگاهیدهی و هشدار از بیماری همهگیر «کووید ۱۹» که در صورت دوام این تهدید بر جوامع بشری میتواند با تولید این عادتوارهها رفتارهای اجتماعی را تغییر دهد. از سویی هم، با آنکه در پی اطلاعرسانی و آموزش رسانهها در بسیاری از کشورهای جهان میزان آگاهی مردم نسبت به اقدامها و اهتمامات لازم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا بالا رفته است، اما نیاز است این آگاهیدهی ادامه یابد. زیرا ویروس کرونا هنوزهم به دلیل عدم رعایت بسیاری از رهنمودهای بهداشتی از سوی مردم در برخی از نقاط جهان در حال افزایش است و نیاز است که رسانهها برنامههای آموزشی خود را در این زمینه افزایش دهند. روشهای رعایت شرایط قرنطینه، فاصلهگذاری اجتماعی، رعایت بهداشت شخصی و محیطی، روشهای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و راههای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به دیگر اعضای خانواده از مهمترین موضوعهای برنامه آموزشی رسانهها به شمار میروند. با اینکه رسانهها در زمینه آموزش راهکارها و میکانیزمهای مبارزه با کرونا از عملیسازی رهنمودهای بهداشتی تا راهاندازی برنامههای آموزشی و سرگرمی در خط نخست مبارزه با کرونا قرار دارند اما هنوزهم در جهت ایجاد فضای اعتماد و روحیهدهی به مردم در کنار عملیسازی رهنمودهای بهداشتی به کارهای بیشتری نیاز است تا بحرانهای برخاسته از کرونا در زمینههای آموزشوپرورش، مناسبتهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تا حدی جبران شوند. یکی دیگر از کارکردهای رسانهها در امر مبارزه با کرونا امیدبخشی و روحیهدهی به مردم است، چون به دلیل گسترش روزافزون ویروس کرونا میزان نگرانی مردم نسبت به افزایش این ویروس بالا رفته و فضای وحشتناکی بر زندگی مردم حاکم شده است. از آن جایی که یافته های مراکزپژوهشی نشان می دهد نگرانی و اضطراب ،میزان خطر آلوده شدن به ویروس کرونا را افزایش و مقاومت بدن را در مقابله با این ویروس را کاهش میدهد بنابراین امیدبخشی و روحیهدهی در بالابردن میزان مقاومت بدن افراد برای مبارزه با کرونا از اهمیت ویژهای برخوردار است. پخش و نشر گزارشها از استمرار فعالیتهای اقتصادی، کمکرسانی نهادهای دولتی و غیردولتی به مردم، تلاشهای جهانی به هدف دریافت درمان، اطلاعرسانی دقیق از میزان پایین مرگومیر ناشی از ویروس کرونا، قدرت انتشار ویروس و توانایی بشر در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا افزون بر اینکه مردم را متناسب با شرایط موجود راهنمایی میکند، برای آنان نسبت به ادامه زندگی و تلاشهای جهانی برای مهار این ویروس نیز امید و روحیه میبخشد. نبرد رسانهها در مبارزه با کرونا در همه سطوح تا اینجای کار، کارساز بوده و توانسته با ایجاد یک گفتمان واحد و برتر نسبت به دیگر حوزهها در امر مبارزه با کرونا شاهد دستاوردهای چشمگیری باشد. رسانهها همانگونه که مردم را در امر مبارزه با کرونا بسیج ساخته اند
برای ادامه زندگی نیز به آنها روحیه میبخشند و خلاهای به میان آمده در بسیاری از بده و بستانهای اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و سیاسی را پر میسازند. همچنین با توجه به کاهش میزان ابتلا به ویروس کرونا در بخشهایی از جهان که امیدواریهای زیادی را نسبت به پیروزی بشر در برابر این بیماری همهگیر به وجود آورده است، ادامه پیکار رسانهها با بسیج عمومی و معرفی کارشیوههای اثرگذار، میتواند زیانهای به جا مانده و بحرانهای برخاسته از شیوع و گسترش ویروس کرونا را نیز جبران کند.