آن سوی پرچین تخیلات «علی فرسادی»

کاری- همیشه از خودم می پرسم با بهای تابلویی که فروش می رود چه چیزی می توان بهتر از خود آن تابلو تهیه کرد؟
مسئله به زمان دبستان بر می گردد. او پیش از درس خواندن جذب نقاشی شد و بر روی دفتر و کتاب، نقاشی می کشید و این شد که پدر و مادر نیز او را تشویق کردند گاهی این نقوش موجب رنجش پدر و مادر می شد و گاهی با لبخندی تشویق آمیز مواجه می شد. همین استقبال و تشویق ها تا دبیرستان ادامه پیدا کرد و او را به این باور رساند که می تواند در زمینه نقاشی فرد موفقی باشد.
استاد علی فرسادی یکی از اساتید برجسته طراحی، نقاشی و تکنیک های پاستل آبرنگ و اکرولیک فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۴ شروع کرده است او از همان کودکی حس و علاقه به نقاشی را در دوران مدرسه و طراحی های دوران کودکی اش حس کرد. و اکنون به عنوان پیشکسوت نقاشی و مینیاتور خراسان جنوبی جزوه اولین هاست.

کارنامه ۲۰ ساله معلمی در آموزش و پرورش

او می گوید: در دانشسرا تحصیل کردم ۲۰ سال افتخار کار در آموزش و پرورش را در پرونده کاری ام دارم. و ده سال هم بواسطه داشتن لیسانس کشاورزی به جهاد کشاورزی منتقل شده و معاون آموزشی مرکز کشاورزی محمدیه شدم. وی که مدیر مرکز آموزش آزاد هنرهای تجسمی «آموزشگاه علی فرسادی» را نیز برعهده دارد خاطر نشان می کند: این آموزشگاه با مجوز از فرهنگ و ارشاد و میراث فرهنگی در حوزه های نقاشی و نگارگری فعالیت داشته و علاقمندان به هنر نقاشی در آن آموزش می بینند. وی ادامه می دهد: البته در یکسال اخیر بواسطه ویروس کرونا فعالیت آموزشگاه کمرنگ شده و در قرنطینه و در فضای مجازی بیشتر فعالیت دارم.
فرسادی با اشاره به فراز و نشیب های کار هنری اش یادآور می شود: بین سالهای ۵۴ تا ۶۰ ابزار نقاشی مخصوصا در بیرجند کمیاب بود و یا گاهی با مشکلاتی روبرو می شدم که البته خوشبختانه اکنون از این لحاظ وضع مطلوب تری داریم، وی ادامه می دهد: اما کمبود امکانات در این منطقه نسبت به کشور قابل لمس است. هنرمند بیرجندی با اشاره به اینکه ابتدا کارم را به صورت تجربی شروع کردم، عنوان می کند: پس از آن دوره ای در نزد استاد ارباب، رنگ روغن و در کنار آقایان هادی و علیرضا آقامیری نگارگری آموزش دیدم.

تخصص در رشته حرفه ای نگارگری

وی یادآور می شود: علاوه بر رشته دانشگاهی، لیسانس در رشته حرفه ای نگارگری (درجه ۳ نگارگری) از شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور را گرفتم و در خراسان جنوبی تنها فردی هستم که تخصص حرفه ای در این زمینه را دارد. وی با بیان اینکه در دوران معلمی ام، شاگردان با استعدادی داشته ام، بیان می کند: از شاگردان بی نظیرم می توان از استاد علیرضا بهدانی یاد کرد که از هنرمندان بی نظیر رشته نگارگری کشور شده است. این استاد هنرمند با اشاره به اینکه در رشته نقاشی ابتدا باید مقداری به صورت تجربی و کپی برداری کار کرد تا مشق علمی و نظری با دیدن کسب شود، می افزاید: پس از آن دیدن گالری ها و نمایشگاه ها و استفاده از اساتید رشته تکمیل کننده کار هنری شما می شود.

نقش تخیل در شکل‌گیری اثر هنری

وی با بیان اینکه تخیل در هنر درونمایه اثر هنری است که مساله ای مهم که تنها مختص هنرمندان نیست، تاکید می کند: نگارگری به صورت اورژنیال سوار شدن بر عوامل تخیل و تصور است. وی با بیان اینکه حاصل ۴۰ سال فعالیت هنری من در رشته رنگ روغن (منظره، گل و میوه و پرندگان ) و ر رشته نگارگری (گل و مد و نقاشی های مذهبی) است، ادامه می دهد: علاوه بر آثاری که به فروش رفته یا هدیه داده شده هم اکنون یک نمایشگاه کامل موجود دارم.
وی با بیان اینکه سوژه در ذهن وجود دارد و قرار است، درانتهای کار به شکل کامل و ایده آل به آن برسم، ادامه می دهد: البته شیوه دیگری هم وجود دارد که در آن نقاشی شروع به کارمی کند، بدون اینکه موضوع مشخصی را دنبال کند وقدم به قدم بانقاشی جلو می رود واجازه می دهد که کار توسط بداهه سازی کامل شود .

حضور در جشنواره مسکو

هنرمند هم استانی اظهار می کند: در جشنواره نگارگران معاصر ایران به عنوان هنرمند برگزیده برگزیده شدم. وی یادآور می شود: از دیگر جشنواره های که در آن شرکت داشتم نمایشگاهی در کشور روسیه و شهر مسکو با حضور هنرمندان از ۲۰ کشور جهان بود که من هم به نمایندگی از استان به آن دعوت شدم . وی با اشاره به کسب مقام اول در نقاشی و طراحی منطقه ۹ مشهد، ادامه می دهد: در هشتمین مسابقه نقاشی فرهنگی نماز تربت حیدریه هم مقام دوم را کسب کردم. او عنوان می کند: اولین موسس اتحادیه تابلونویسان و نقاشان بیرجند و دو دوره هم رئیس اتحادیه بودم.
او با بیان اینکه در رشته نقاشی، طراحی با تکنیک آبرنگ، گواش و اکرولیک کار می کنم، می افزاید: فرزندانم نیز در عرصه هنر فعالیت دارند و دخترم فوق لیسانس گرافیک دارد و دبیرگرافیک است و پسرم نیز در رشته نگارگری دانشجویان کشور نفر اول شد.

آثار مذهبی ام را بیشتر دوست دارم

فرسادی با تاکید براینکه آثار و کارهای مذهبی خود را بیشتر دوست دارم، می افزاید: دو تا اثر من به نام های «شهادت حضرت علی» که به موزه کربلا اهدا شده و «فریاد حضرت زینب (س)» که به جشنواره بین المللی فجر ایران راه یافته است را از کارهای فاخر خود می دانم. وی یادآور می شود: همچنین اثر طواف ضریح امام هشتم به جشنواره دوسالانه نگارگری ایران راه یافت.
او با اشاره به اینکه به تمام البته کارهایم علاقه مند هستم و به آنها وابستگی دارم، خاطر نشان می کند، بعضی اوقات نقاش، چه من و چه دیگران فکر می کنیم با بهای تابلویی که فروش می رود چه چیزی می توان بهتر از خود آن تابلو تهیه کرد. وی خاطر نشان می کند: از طرفی وقتی کارشما درسایر منازل، ادارات، موزه ها ،وغیره باشد، لذت خاص خودش را دارد. وقتی وارد جایی می شوید که کارتان روی دیوار آن محل است با آن فضا احساس قرابت وخودمانی بودن دارید. وی ضمن تشکر از شهردار بیرجند، یادآور می شود: جاوید همواره در راستای اعتلای فرهنگ و هنر جامعه هنری استان تلاش کرده است و راه اندازی فرهنگسرا از کارهای درخشان شهرداری است چرا که این مکان جزو۴ فرهنگسرای بزرگ کشور است. فرسادی افتتاح مرکز بیرجند شناسی را از دیگر کارهای فاخر در بیرجند عنوان می کند و می گوید: این مرکز با نام پرفسور گنجی در محل درشکه خانه بیرجند اهمیت هنر را در جامعه پررنگ تر می کند. استاد نگارگری با اشاره به اینکه مردم فرهنگ دوست بیرجند به هنر بسیار علاقمند است، خاطر نشان می کند: فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و میراث فرهنگی و حوزه هنری و کانون هنرمندان خراسان جنوبی در زمینه اعتلا و پیشرفت هنر و جامعه هنری استان فعالیت های شایسته ای دارند.
وی معتقد است: هنر در خراسان جنوبی جایگاه خوبی برخوردار است و خاطر نشان می کند: همه ساله تولیدات صدا و سیمای استان در کشور مقام می آورد و آثار هنرمندان به جشنواره های مختلف راه پیدا می کند. وی عنوان می کند: امیدوارم بعد از کرونا فضای هنری استان باز تر شده و حمایت ها مضاعف شود و شاهد اتفاقات خوب باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یعقوبی – ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک با تلاش دانشجویان پاکسازی شد.

بیشتر

غلامی – رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

بیشتر

عماد – رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: سند توسعه دانش‌بنیان که در

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت