بهروزی فر – جامعه شناسان، عصر حاضر را “عصر ارتباطات” می نامند، چرا که امروزه رسانهها با گسترش مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی، برای انسان معاصر، هویتی رسانهای شکل داده اند و همگان را به خود وابسته نموده اند. رسانههای جمعی با کارکردهای متنوع آگاهی بخشی، اطلاع رسانی، ایجاد انسجام و تعلقات اجتماعی، نظارت بر عملکرد ساختارهای قدرت، فراهم آوردن زمینههای مشارکت عمومی و نیز نظارت همگانی در نظام اجتماعی، میتوانند جایگاه در خور توجهی در تکوین، تکامل و نهادینهسازی شاخصها و عناصر بنیادین ساختار سیاسی جامعه داشته باشند. رسانههای خبری نظیر روزنامه، مجله، کتاب، رادیو، تلویزیون، اینترنت و… به عنوان نهادهای مهم جامعه با تأثیری که بر کلیه ابعاد زندگی بشر، حتی عقاید و آرای او دارند، واقعیتهای سیاسی و اجتماعی خاصی را برای مردم خلق کرده و مُعَیِنِ چشمانداز ما از جامعه می باشند. مرور عملکرد و پیشینه رسانه های مختلف داخلی و خارجی طی همین چند سال اخیر، به خوبی بر این نقش تعیین کننده، صحه می گذارند و گواهی بر این مطلب می باشند. در این میان نقش بسیار تعیین کننده و تأثیر گذار رسانه های محلی در فرآیند نوسازی و توسعه یک جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست، کارشناسان مسایل اجتماعی هم بر این باورند که؛ امروزه جامعهای توسعه یافته محسوب می شود که با قدرت جادویی هنر و رسانه، آگاهی های متنوع و ضروری مردم را بالا ببرد و بتواند از ظرفیت رسانه ای در اختیار به نحو شایسته ای در راستای استفاده از پتانسیل های موجود، بهره برداری کند. خراسان جنوبی، این دیار زرخیز که از جمیع پیشران های توسعه(نیروی انسانی، گردشگری، معدن، کشاورزی و مرز ) همه را با ظرفیت های انبوه و قابل تأمل در اختیار دارد، به داشتن ظرفیت های رسانه ای بی نظیر هم مفتخر می باشد و وجود 3 روزنامه و ۲۳ خبرگزاری و پایگاه خبری فعال، تنها بخشی از این ظرفیت های رسانه ای است که در استان به نشر اخبار و اطلاعات مشغولند و حتی آمارهای مقایسه ای هم گواه بر این مطلب است که بسیاری از استانهای پرجمعیت کشور، ظرفیت های رسانهای بسیار کمتری از خراسان جنوبی دارند. نکته قابل توجه هم در این میان، تعلق خاطر مردمان فرهنگ دوست و اهل مطالعه استان به رسانه ها به ویژه روزنامه هایی است که سال ها با آنها اُخت شده و به مطالب شان دل داده اند. مرور پیشینه اتفاقات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و هنری استان، ردپای تأثیر رسانه ها را به خوبی نشان می دهد، نمونه موثق و غیرقابل انکار آن، کسب رتبه اول خراسان جنوبی با مشارکت ۷۴ درصدی مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ است که تحت تأثیر تبلیغات درست، روشنگری های بموقع، اطلاع رسانی های صحیح و فراخوان های عمومی رسانه ها رقم خورد و تبعات بسیار ارزشمندی هم برای استان به همراه داشته است.آقای استاندار! این ظرفیت گرانقدر، از همین امروز در اختیار شماست، رسانه هایی که تاکنون دغدغه ای جز توسعه خراسان جنوبی و رفاه مردم قدردان و قانعش را نداشته اند، پای کارند و برای هر تصمیمی که شما برای پیشرفت این دیار و خروجش از محرومیت بگیرید، ارزش قائل می باشند. آقای قناعت! رسانه ها را در اولویت امورات خود قرار دهید و بدانید تکیه بر این پشتوانه می تواند راه های رسیدن به توفیق را هموارتر سازد، کما این که تاکنون نیز چنین بوده است!!
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷ اعلام یا ارسال بفرمایید)
استاندار از هفت دستور ویژه وزیر جهاد کشاورزی برای رفع مشکلات و دغدغههای کشاورزان و