یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳

آسیب ناهنجاری ها در فرهنگ رانندگی ما

مهدی آبادی – رانندگی در بیرجند سخت است، مردم فرهنگ رانندگی خوبی ندارند، از رانندگی در غروب بیرجند بدم می‌آید و… . بارها چنین جملاتی را از زبان شهروندان بیرجندی شنیده‌ایم. اگر با دقت بنگریم گویی سرعت بالا، عبور از چراغ قرمز، سبقت های بیجا و خطرناک، مجادله با دیگر رانندگان، بی احترامی به حقوق عابر پیاده، رانندگی تهاجمی، قانون گریزی، دور زدن پلیس، حق به جانب بودن، سبقت نامناسب از خانم ها، پارک دوبل، تمسخر کردن و این رفتارهای ناشایست به یک ناهنجاری تبدیل شده است که هنوز هم عده بسیاری از رانندگان آن را ترک نکرده اند. تا به حال اقداماتی برای حل این معضل بزرگ انجام شده که البته شاید همه این اقدامات هم درست و ادامه دار نبوده است اما نتیجه ای که باید از آن دریافت می شد به دست نیامده است.برخی ها می گویند در مورد رانندگان خاطی باید نهایت سخت گیری را اعمال کرد، جریمه های سنگین تنها راه است. برخی های دیگر معتقدند فرهنگ سازی راه حل است و باید قوانین را آموزش داد و به هر کسی گواهینامه نداد. راه حل هرچه که هست و تا کنون انجام شده پاسخ مناسب نداده و نتیجه بخش نبوده است و رانندگی در مرکز استان همچنان با مشکلات خود کجدار و مریز پیش می‌رود و هر بار آسیبی به دیگر آسیب ها افزوده می شود. باید بپذیریم که رانندگی تنها یک مسئله شهری نیست بلکه بیشتر جنبه جامعه شناسی و اجتماعی دارد و برای حل مشکلات آن کارشناسان راهنمایی و رانندگی و جامعه شناسان باید در کنار هم قرار‌گیرند و راهی پیدا کنند تا پاسخی که انتظارش را داریم دریافت کنیم. یک مثال واضح بزنم. چند روز پیش هنوز چندثانیه به سبز شدن چراغ مانده بود که صدای بوق ماشین عقبی به جریان افتاد نمی دانم توقع دارند چراغ قرمز را رد کنیم یا دوست دارند صدای بوق خودرویشان را تست کنند یا نه هرچه هست انگار بدعتی شده در شهرما و عادی که روز به روز فراگیرتر می شود از برخیشان هم که می پرسی و می گویند عادت کرده ایم دیگر کاش فقط همین بوق زدن های الکی پشت چراغ قرمز بود و در موارد دیگر راننده های خوبی بودیم اما متاسفانه آمار نشان می دهد تصادفات درون شهری نیز بیشتر شده است. شاید بتوانیم واضح بگوییم که که بیش از 50 درصد تصادفات درون شهری استان ما برای بیرجند است. بد رانندگی کردن یا همان فرهنگ غلط رانندگی هر روز و هر لحظه در خیابانها به چشم میخورد. این فرهنگ غلط به اندازه ای نهادینه شده که آنها که قوانین را مراعات میکنند بیشتر در خطر تصادف هستند تا کسانی که براساس قانون نداشته میرانند .برای همگان مشخص است که رانندگی بد تا چه اندازه خطر جانی دارد و آمارهای غم انگیز تصادف ها هم مهر تاییدی بر این خطرها میزند حرکات نمایشی و مارپیچ به انگیزه خودنمایی ، احساس تبعیض نسبت به رانندگان پیر ، نادیده گرفتن حق تقدم دیگران احساس برتری به خاطر برخورداری از خودروی گرانقیمت یا رفتارهای خطرناک خودروهای ارزان قیمت در برابر خودروهای گرانقیمت به انگیزه دهن کجی به رانندگان آنها و انتقام جویی از رانندگان برخوردار از رفتارهای غیرعادی بخشی از انگیزه های اعمال رفتارهای خشونت آمیز است برخی از رانندگان نیز وقتی پشت فرمان خودروی خود می نشینند رعایت حق تقدم عبورشان از سوی دیگر رانندگان را بخشی از حریم خصوصی خود می دانند و اگر راننده ای این حق را زیر پا بگذارد. از خود رفتارهای تلافی جویانه و خشونت آمیز بروز دهند. قانون با تعیین جریمه تلاش می کند تا در برابر خشونت گرایان واکنش نشان دهد اما فقط تعداد اندکی از این افراد توسط پلیس راهنمایی و رانندگی شناسایی و جریمه می شوند در بسیاری از موارد به خاطر متعدد بودن این رفتارها و محدود بودن نیروهای پلیس امکان برخورد با همه مجرمان میسر نیست. به نظر میرسد بخش مهمی از تقصیرها به گردن فرهنگ بد رانندگی مردم است. تعداد ماشینهای شهر چندبرابر شده و خیابان ها همان است که بود. به اینها عجله شهروندان و رانندگی بد بخاطر سریعتر رسیدن را هم اضافه کنید. کاش کمپینی هم می زدیم تا درس خوب رانندگی کردن به خودمان و تذکر به کسانی که به هیچ قانونی پایبند نیستند بدهیم، بی توجهی به قوانین و راه های دور زدن آن در رانندگی یکی از مشکلات قدیمی و ریشه دار در میان رانندگان است اما با اینحال باز هم به نظر میرسد برخی از ما از تمام خلاقیت و توان خود برای نقض قوانین استفاده می کنیم. یک بار هم که شده خودمان را مقصر بدانیم همه از رانندگی بد دیگران گله مندیم اما هیچ وقت نمی گوییم شاید خودمان هم بد رانندگی میکنیم برای اصلاح رانندگی از خودمان باید شروع کنیم. ناگفته ها بسیار است و برای تحلیل معضل رانندگی در بیرجند کارشناسانی دلسوز و آگاه لازم است و مردمی که دل برای خود و فرزندان این آب و خاک بسوزانند و به فرهنگ سازی های انجام شده پاسخ مثبت دهند، قانونمدار باشند و حقوق دیگران را در نظر بگیرند. کار سختی نیست؛ فقط از خودمان شروع کنیم‌ تا شاهد تغییر در این حوزه باشیم‌.(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق 09155665782 اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دادرس مقدم – پیرمرد بشرویه ایی با بخشش فیش حج خود به جبهه مقاومت از

بیشتر

محمدی – رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: یک قلاده گربه شنی گرفتار در

بیشتر

نسرین کاری – براساس مطالعات انجام شده و تقسیم‏بندی ناشی از وضعیت گردوغبار استان‏ها، خراسان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت