مراقب افکار خود باشید
«افکار خود را تغییر دهید تا دنیایتان تغییر کند». به طور خلاصه، افکار ما انسان ها به احساس منجر می شوند. احساس به عمل، و عمل به نتیجه. هیچ فکری مجانی میهمان ذهن شما نیست. تک تک افکار شما را می توان یا دارایی محسوب کرد و یا بدهی. این افکار، هم می توانند شما را به سمت موفقیت سوق دهند و هم می توانند شما را از آن دور کنند. آنها هم می توانند به شما قدرت ببخشند و هم شما را تضعیف کنند. به همین دلیل است که انتخاب آگاهانه ی این افکار در زندگی شخصی و شغلی بسیار اهمیت دارد. رفتار و زندگی ما نشان می دهد انسان ها همانی می شوند که بیشتر مواقع به آن می اندیشند.
امید را انتخاب کن!
انتخاب امید راهحلی آسان و ساده برای حل مشکلات جدی زندگی است. روزهایی هست که زندگی سخت و طاقتفرسا میشود. روزهایی هست که احساس میکنی دیگر توان پیشروی نداری و باید تسلیم شوی.در این روزهای سخت فقط یک چیز میتواند تو را به آیندهای روشن برساند و آن چیزی نیست جز ذخیره امیدی که برای خود نگاه داشتهای! آیا میدانی انسانها چه وقت تسلیم شرایط میشوند و خود را میبازند!؟ جواب بسیار ساده است! وقتی ذخیره امیدشان به پایان برسد و دیگر نتوانند در تاریکی زندگی خود روزنهای روشن را پیدا کنند. هر چه خزانه امید شما به زندگی پرتر و غنیتر باشد، موفقیت شما برای غلبه بر مشکلات زندگی حتمیتر است.
زندگی فراز و نشیبهای فراوانی دارد و هر انسانی فراخور سرنوشتی که دارد باید با مشکلات و سختیهای بسیاری دست و پنجه نرم کند. میزان مقاومت و ایستادگی هر انسانی بستگی مستقیم به میزان امیدی دارد که برایش باقی مانده است. به همین خاطر انسان باید بهطور دایم و لحظه به لحظه به ذخیره امید خودش سرکشی کند و هر وقت فرصتی به دست آورد مخزن امید خود را پر کند.اما سوال این است که چگونه میتوان ذخیره امید را زیاد کرد و جای خالی امیدهای مصرف شده را پر کرد!؟ و پاسخ این سوال یک جمله است: ”امید را انتخاب کن!“ما انسانها، همگی حق انتخاب داریم. در هر لحظه زندگی میتوانیم ناامیدی و بیتفاوتی و افسردگی را برگزینیم یا اینکه امید را انتخاب کنیم.
استراتژی برای مقابله با افراد منفی
با نشستن و گوش دادن به حرفهای یک شخص منفی به خودتان فشار نیاورید. انرژی منفی آنها به زندگی شماهم نفوذ کرده و رفتارتان را تحت تاثیر قرار میدهد. بین خودتان و این افراد محدودیت بگذارید و فاصله را رعایت کنید. اگر مجبورید نزدیک چنین فردی باشید، تعاملاتتان را کم کنید. شما نمیتوانید رفتار منفی را کنترل کنید، اما میتوانید مشارکت خود را کنترل نمایید. افرادی که از همه چیز شکایت میکنند هیچوقت زندگیتان را بهبود نمیدهند. راه حلی پیشنهاد نمیدهند و تنها مشکلات را گوشزد میکنند. آنها ایدههایتان را کوچک میشمارند و شما را به غم و افسوس خود راه میدهند. اگر یکی از اعضای خانواده ، یک دوست یا همکار چنین علائمی را از خود نشان داد، از ارتباط زیاد با او پرهیز کنید. فقط درصورت اجبار، با او سر و کار داشته باشید. فرهنگ سازمان شما بخش اصلی برند شماست. یک کارمند ناکارآمد ممکن است کل سازمان را تحت تاثیر قرار دهد، کارکنانی که قبلا مثبت بودند علائمی از نارضایتی نشان دهند و یا حتی بدتر، ممکن است عادات رفتاری همکار منفیشان فرابگیرند. هرچه زودتر با کارمندان منفی مقابله کنید، سریعتر میتوانید موقعیت را حل و فصل نمایید. با فرد مورد نظر جلسه بگذارید، نگرانیتان را ابراز کرده و فرصتی برای تغییر به او بدهید. اگر رفتار ناخوشایند وی ادامه داشت، احتمالا وقت رفتن اوست. هرزمان که کسی شما را خشمگین کرد خود را درگیر نکنید. نه تنها اهل بحث و جدل جلوه خواهید کرد، بلکه انرژی منفی او را به زندگی خود راه خواهید داد. بجای بحث، سعی کنید نظرات منفی را نادیده بگیرید. احساسات خود را کنترل کنید و اجازه ندهید موقعیت تشدید گردد. از نزاع غیرضروری بپرهیزید.