یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳

زنگ خطر اختلافات خانوادگی در استان

گروه خبر- رییس‌ کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: اختلافات خانوادگی در استان موجب نگرانی و زنگ خطری است که مسئولین کشوری و استانی باید آن را بشوند حجت الاسلام حمیدی در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضاییه افزود: گواهی حصر وراثت با سه هزار و ۳۴۹ پرونده، احصار با سه هزار و ۳۰۰ پرونده و الزام به تنظیم سند رسمی با دو هزار و ۳۱ پرونده بیشترین فراوانی را در پرونده‌های حقوقی داشته است. گفت: متأسفانه یک هزار و ۸۰۴ پرونده طلاق در استان تشکیل شده که طلاق توافقی با یک هزار و ۲۴ پرونده بیشترین پرونده ها را شامل می‌شود. وی افزود: مشکلات حقوقی خانواده‌ها رو به افزایش بوده و این روند زنگ خطری برای مسئولان فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و علما است.
وی تصریح کرد: سال گذشته هزار و ۸۰۴ پرونده مربوط به طلاق در محاکم قضایی استان رسیدگی شد که علت ۳۳۰ پرونده مربوط به اعتیاد بوده است. وی گفت: ۶۲۳ پرونده طلاق به درخواست زوجه و ۱۶۴ پرونده با درخواست زوج بوده است. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به مراجعه 800 هزار نفر به دادگستری خراسان جنوبی در سال گذشته گفت: این آمار از جمعیت کل استان هم بیشتر است. وی از افزایش ۱۷ درصدی پرونده‌های مربوط به مطالبه مهریه خبر داد و افزود: در این مدت ۹۱۵ پرونده مطالبه مهریه به ثبت رسید.
به گفته وی بعد از اعتیاد به عنوان علت اصلی پرونده‌های خانوادگی، ۱۸۷ پرونده مربوط به خیانت زوجین، طلاق عاطفی ۹۴ و دخالت اطرافیان ۱۱۸ مورد بوده است. وی بیان کرد: سال گذشته ۸۵ هزار و ۳۲ پرونده به محاکم قضایی استان وارد شد که نسبت به سال ۹۷ یک درصد کاهش داشته و از این تعداد ۸۳ هزار و ۹۵۰ پرونده رسیدگی و مختومه شده است.

57 درصد اتهامات استان
وی با بیان اینکه مواد مخدر بیشترین پرونده را در سال گذشته داشته است گفت: ۹ هزار و ۶۱۳ پرونده با عنوان مواد مخدر در استان رسیدگی شده است. وی ادامه داد: سرقت در اولویت بعدی جرایم استان است که ۶ هزار و ۹۸ پرونده را به ثبت رسانده اما عمده سرقت‌ها از نوع خرد بوده و سرقت سازمان‌یافته و مسلحانه به ندرت در استان اتفاق افتاده است.حجت الاسلام حمیدی تصادفات و حوادث ناشی از کار را ردیف سوم جرایم استان ذکر کرد و گفت: ۶ هزار و ۱۲ پرونده برای این مورد به ثبت رسیده و در بحث توهین و ضرب و جرح عمدی به ترتیب پنج هزار و ۹۱۰ و چهار هزار و ۶۱۱ پرونده به ثبت رسیده است.وی با بیان اینکه این پنج عنوان ۵۷ درصد از اتهامات استان را شامل می‌شود افزود: اگر در این ارتباط بتوانیم سیاست‌های پیشگیرانه را دنبال کنیم بسیاری از جرایم کاهش خواهد یافت.وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳ درصد از جمعیت استان در سامانه سنا ثبت‌نام کردند ادامه داد: : با استفاده از این فناوری ۹۴ درصد ابلاغیه‌های قضایی استان به صورت الکترونیکی صادر و ۸۰ درصد ابلاغ‌ها توسط افراد مشاهده شده است.وی از برگزاری هزار و ۵۱۵ دادگاه آنلاین با توجه به اهمیت کاهش انتشار ویروس کرونا خبر داد و افزود: ۳۲۶ پرونده زندانیان به صورت آنلاین و چهار هزار پرونده به صورت الکترونیکی و بدون استفاده از کاغذ رسیدگی شده است.

جلوگیری از تعطیلی20 واحد تولیدی
وی حمایت از تولید و اشتغال را از اولویت‌های دادگستری خراسان جنوبی در سال جاری اعلام کرد و گفت: اجازه تعطیلی هیچ گونه واحد تولیدی در استان صادر نخواهد شد. سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته مانع از تعطیلی ۲۰ واحد تولیدی در خراسان جنوبی شدیم.وی در ارتباط با پرونده طبری و فسادهای اقتصادی هم توضیح داد: با توجه به اینکه برخی استان‌ها درگیر با پرونده فساد طبری هستند خوشبختانه در خراسان جنوبی ردی از فساد در این زمینه نیست و پرونده فساد سازمان‌یافته در استان نداریم.حمیدی با گرامیداشت هفته قوه قضاییه (یکم تا هفتم تیرماه) دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، تجدید بیعت با آرمان‌های شهدا، دیدار مردمی، بررسی مشکلات زندانیان، ارایه مشاوره قضایی، حضور در نمازجمعه، تجلیل از خانواده شهدا و تقدیر از کارمندان نمونه دستگاه قضا را از مهمترین برنامه‌های دادگستری استان در این هفته عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهروزی فر – پرده اول؛ با مهر تأیید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تمامی وزرای

بیشتر

چند روز پیش از خیابان حکیم نزاری رد می شدم از ابتدای خیابان درگیر یک

بیشتر

محمدی – مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از آغاز طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت