یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

تخم مرغ ها را نبرید

رجب زاده
باورتان می شود دیشب با پارتی بازی توانستیم نصف شانه تخم مرغ پیدا کنیم ؟این تخم مرغ برای خود ماجراها دارد . سررشته این ماجرا را که بگیرید به حوادث تلخی میرسید که درآن دوران جبران ناپذیر بود. زمان زیادی نگذاشته که از یاد برده باشیم. . تخم مرغ ، این کالای مصرفی ، این قوت غالب خیلی ها ، می تواند دردسرها بسازد، فضا را به جایی ببرد که نباید. تخم مرغ حکایت ها دارد. پس برادر مسلمان تخم مرغ ها نبرید. سفرها را هالی نکنید برای سود بیشتر طبقه ای پرجمعیت از مردم را از خوردن غذایی که نیروی کار سخت به آن ها می دهد محروم نکنید. طبقه ای که نمی تواند گوشت بخرد ، نمی تواند حبوبات تامین کند ، نیروی بازوانش را از همین نان و تخم مرغ به دست می آورد. شرم کنید وقتی شانه شانه تخم مرغ ها را در پراید وانت و هر چه بتوانید بار می زنید وبرای چند هزار تومان بیشتر، سفره ای را خالی و پدری را شرمنده تر می کنید. مسئولی که برای کنترل بازار استان با تکیه بر توان تولید مرغ و تخم مرغ قیمت این کالا را بالا می برد سعی ش حل مشکلات این صنف است و از طرفی جیب مردم را می بیند ، حال توی شهروند نما ، از کجای ماجرا پیدایت می شود و با فرصت طلبی از تقاوت قیمت این کالا با استان های دیگر ، غذای مردم را از سفره هایشان می ربایی و برای پول بیشتر زندگیرا برایشان سخت تر می کنی ؟ چه طور دلتان می آید. براستی درک بعضی ادم ها چقدر سخت است. نمی توانم بفهمم چه طور می تواننداین کار را انجام دهند؟ چطور پول همه زندگیو انسانیت برخی را تسخیر کرده است؟ آیا بقدری در مضیغه اقتصادی هستند که به خود اجازه می دهند برای کیلیویی ده یا حالا بیست هزار تومان بیشتر فشار بیشتر در این شرایط به دیگران وارد کنند. واقعا کنترل این اوضاع ممکن نیست ؟آیا نمی شود از مبادی توزیع با توجه به سابقه فروشندگان ، در تحویل این کالا محدودیت قائل شد؟ ایا نمی توان نظارت و کنترل را در جاده ها برای خارج نشدن تخم مرغ ها افزایش داد؟ کار نشد ندارد تا حدی هم ان قدر که اطلاع دارم شروع شده است. اما مشکل باید ریشه ای حل شود . باید واقعیت ها را بپذیریم.
اگرکرونا هست برای همه هست. همه روزهای سختی را تحمل می کنیم. پس وقتی ناظران بازار و تصمیم گیرندگان برای کنترل شرایط چند قدم به سمت کسبه تولید کننده می آیند و قیمت کالا را برای جبران بخشی از مشکلات آن ها بالا می برند ، آیا نباید تولید کننده هم انتظارش را کم کند و او هم در تحمل این سختی با مردم شریک شود ؟ یا اینکه اصرار دارد به وضع سابقش برگردد و همان درآمد بالای قبل را بدست آورد؟ اخر یکی نیست بپرسد مگر اوضاع بقیه مثل قبل است ؟ بعضی انگار تافته جدا بافته هستند. طعم گرانی را که فقط نباید مردم تحمل کنند. افزایش قیمت ها باید در حدی تعیین شود که با درآمد مردم سازگار باشد درغیر این صورت التهاب و فشار ، زندگی های بسیاری را به تلخی و از هم پاشیدگی نزدیک می کند. چه بسا که همین حالا و حتی قبل از این روزها ، بنیاد خانواده های بسیاری در تنگنای اقتصادی متزلزل و حتی ویرران شده است. جنایت که فقط قتل و دزدی نیست . روزی کارنامه اعمالمان را به دستمان می دهند ومی بینیم چه خطاها که در آن ثبت شده و ما از ان بی خبریم. دنیا را باید عمیق ببینیم .براستی باید تاسف خورد برای آن ها که خطر جاده و زحمت سفر را به جان می خرند تا با فروش چند شانه تخم مرغ با قیمت بیشتر در استان ها ی همجوار پول بیشتری به جیب بزنند و مرد کارگر که سفارش تخم مرغ از اهل خانه دارد ، از این مغازه به آن مغازه با چرخ دستی سنگینش برود و با همان قیمت بیشتر هم نتواند غذایی به خانه ببرد. دیدن این صحنه ها سخت نیست . بسایر است . باید چشم ها را باز کرد.
این روزها ، با دیدین و شنیدن چنین اتفاقاتی ته دل آدم بدجوری خالی می شود.مردمی که پشت هم را خالی کنند و خودخواهی بر وجودشان مسلط شود، محضر خداوند را نادیده گرفته اند اما اوست که براعمال ما آگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت