شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴

تحول بزرگ راه‌های خراسان جنوبی؛ کلید توسعه شرق ایران

یعقوبی – خراسان جنوبی با وسعت گسترده و موقعیت استراتژیک خود در شرق کشور، به عنوان یکی از استان‌های کلیدی در نقشه ترانزیتی ایران شناخته می‌شود. این استان نه تنها مسیر عبور دو کریدور مهم شمال-جنوب و شرق-غرب است، بلکه با داشتن طولانی‌ترین مرز مشترک با افغانستان، نقش مهمی در توسعه صادرات و ترانزیت کالا ایفا می‌کند. در این راستا، محمدمهدی مودی، مدیرکل راه و شهرسازی استان، گزارشی جامع از آخرین وضعیت پروژه‌های زیرساختی و راه‌سازی ارائه داد که نشان‌دهنده تحولی عظیم در حوزه حمل‌ونقل و توسعه اقتصادی خراسان جنوبی است.

2200 کیلومتر باند دوم؛
نیمی در مسیر بهره‌برداری

مودی با اشاره به تعریف حدود 2200 کیلومتر
باند دوم در محورهای مختلف استان گفت: «نیمی از این باندها به بهره‌برداری رسیده و حدود 450 کیلومتر دیگر در حال اجراست. هدف ما این است که با تخصیص کامل اعتبارات تا پایان دولت بخش عمده‌ای از کریدورهای اصلی شرق کشور دو بانده و استانداردسازی شود.» این پروژه‌ها نه تنها ایمنی سفر را افزایش می‌دهد بلکه زمان حرکت و هزینه‌های حمل‌ونقل را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.استان خراسان جنوبی به عنوان گلوگاه ترانزیتی شرق کشور، به واسطه قرارگیری در مسیر زائران مشهد و همسایگی با افغانستان، اهمیت ویژه‌ای در شبکه حمل‌ونقل دارد. مودی تأکید می‌کند که توسعه راه‌های این استان یک اولویت ملی است و تنها به منافع استانی محدود نمی‌شود. «ارتباطات راهی قوی، کلید توسعه اقتصادی و امنیت پایدار است.»

جهش 10 برابری اعتبارات؛
سرعت بخشیدن به پروژه‌ها

در خصوص اعتبارات راه‌سازی، مدیرکل راه و شهرسازی خبر از جهش چشمگیر داده و گفت: «با تلاش‌های استاندار و نمایندگان مجلس، بودجه راه‌های استان در قانون بودجه نسبت به سال‌های گذشته ده برابر افزایش یافته و برای نخستین بار در سال جاری تخصیص 100 درصدی اعتبارات عمرانی انجام شده است.» این روند سبب شده تا پروژه‌ها با سرعت بیشتری به اجرا برسند، هرچند هزینه ساخت هر کیلومتر باند
دوم بین 30 تا 50 میلیارد تومان برآورد می‌شود
که نیازمند استمرار تخصیص منابع است.

راه‌آهن شرق؛ باز شدن گره ریلی استان

در بخش حمل‌ونقل ریلی نیز، پروژه راه‌آهن شرق کشور که استان را به شبکه سراسری ریلی متصل می‌کند، یکی از طرح‌های کلیدی است. مودی با اشاره به اهمیت این پروژه می‌گوید: «با اجرای این طرح، استان از بن‌بست ریلی خارج و به یکی از کانون‌های اصلی حمل‌ونقل بار و مسافر تبدیل خواهد شد.» ارزش کل پروژه حدود 60 هزار میلیارد تومان برآورد شده و عملیات اجرایی در چند قطعه همزمان در جریان است.
همچنین محور مرزی ماهیرود-فراه که ارتباط تجاری بین ایران و افغانستان را تسهیل می‌کند، از دیگر اولویت‌های راه و شهرسازی است. «این مسیر حدود 120 کیلومتر است و با کوتاه کردن مسیر ترانزیتی حدود 400 کیلومتر، نقش مهمی در تسریع صادرات و ترانزیت دارد.»

ایمن‌سازی جاده‌ها؛
مقابله با قاتلان خاموش

با توجه به آمار بالای تصادفات جاده‌ای، یکی از برنامه‌های جدی در استان ایمن‌سازی ورودی و خروجی شهرها است. مودی با تاکید بر این موضوع اعلام کرد: «60 درصد تصادفات در 30 کیلومتر ابتدایی جاده‌ها رخ می‌دهد، بنابراین ما در تلاشیم تا ورودی تمامی شهرهای اصلی را در سه سال آینده ایمن و دو بانده کنیم.» وی همچنین از اهمیت رعایت قوانین رانندگی توسط کاربران جاده‌ای یاد کرد و گفت همکاری همه‌جانبه می‌تواند به کاهش تلفات کمک کند. با پیشرفت چشمگیر پروژه‌های باند دوم، توسعه محورهای مرزی و آغاز راه‌آهن شرق، خراسان جنوبی در مسیر تبدیل شدن به یکی از قطب‌های مهم حمل‌ونقل و ترانزیت کشور قرار گرفته است. این تغییرات می‌تواند به شکل قابل توجهی معادلات اقتصادی شرق ایران را دگرگون کند و افق‌های جدیدی برای توسعه پایدار استان فراهم آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاجی – به عنوان یکی از هموطنان و هم‌استانی‌هایی کهسال‌هاست به دور از زادگاه، در

بیشتر

رمضانی – با میزبانی دانشگاه ملی مهارت واحد خراسان جنوبی، دومین رویداد ملی «خشت اول»

بیشتر

مهدی آبادی – در روزگاری که «عدم کفایت بودجه دولتی» از زبان بسیاری از مسئولان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت